• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De ultieme Porsche is geen Porsche

Auteur: nicolasr, gepost 27 augustus 2025 om 20:00 – 9 Reacties

Maar toch is het de ultieme Porsche…

Zegt de RML Group je iets? Nee, mij ook niet meteen. Maar die lui hebben een hypercar gebouwd die meteen de aandacht kaapt: de GT Hypercar, of kortweg GTH. Voor wie bij de naam niet meteen een belletje hoort rinkelen: dit is geen Ferrari of Lambo, maar een zeer diepgaand verbouwde Porsche 911 Turbo S.

Denk niet aan een beetje chippen of een nieuw bodykitje, maar aan een compleet hertekend beest dat eerder thuishoort in Le Mans dan op de A2.

De GTH is namelijk meer dan een opgepompte 911. De wielbasis is langer, de carrosserie breder en vrijwel alles is van koolstofvezel. De inspiratie komt duidelijk van iconische endurance-racers, zoals de Porsche GT1 uit de jaren negentig. Het resultaat oogt alsof je een racer uit Gran Turismo ineens in het echt ziet rijden. De kleur “Storm Purple” en de gouden velgen van de eerste uitvoering maken het plaatje nog een tikje extremer.

De ultieme Porsche is geen Porsche

Onderhuids is het verhaal minstens zo heftig. Dankzij motorenboer Litchfield levert de Porsche zescilinder geen brave 650 pk meer, maar ergens tussen de 907 en 920 paarden, aangevuld met een duizend Newtonmeter koppel. Volgens RML is dat goed genoeg om de Nürburgring in een simulatie rond te jagen in 6 minuten en 30 seconden. Ter vergelijking: dat is een tijd waar zelfs de dikste hypercars met fabrieksteams moeite mee hebben.

Binnenin heeft de auto de luxe van een Porsche gecombineerd met de rauwheid van een circuitwapen. Handgestikte bekleding in contrasterende kleuren, carbon overal, maar ook een rolkooi en opties waarbij de achterbank zonder pardon wordt verwijderd. Alles met als doel: zoveel mogelijk hardcore, zonder dat je onderweg naar Blenheim Palace je rug breekt. Of eigenlijk om het even waarheen.

Er worden in totaal 39 exemplaren gebouwd, waarvan 10 in een speciale 40th Anniversary-uitvoering. Daarmee is de GTH niet alleen snel, maar ook exclusief. De kans dat je er eentje tegenkomt in de file naar je kantoor op een idyllisch industrieterrein in Assendelft is dus nihil.

Wat overblijft is de vraag wat zo’n ultieme ‘Porsche’ dan kost. Het was even zoeken, maar je bent ‘slechts’ 540.000 pond kwijt als je besluit aan de slag te gaan. Oh ja, daar willen ze dan ook nog een nieuwe Turbo S bij hebben, of je die ook even afrekent.

Maar dan heb je wel een auto waarmee je nog een beetje opvalt bij de hockeyclub. En da’s ook wat waard toch?

Ook interessant!

  • Eerste glimp van de gloednieuwe Porsche 911 Turbo is hier
  • Wansmaak Woensdag: Mansory Porsche 911 992 Turbo S Cabrio
  • Porsche 911 Turbo S crasht op A9, bestuurder vlucht!
  • Waar blijft toch die nieuwe 911 Turbo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, Porsche, turbo-s

Vorig bericht: « Ook Opel gaat voorlopig nog even niet elektrisch
Volgend bericht: Max Verstappen is boos op jou »

Lees Interacties

Reacties

  1. Exit Luminar zegt

    27 augustus 2025 om 20:12

    Het slaat nergens op dat het kan.

    Login om te reageren
  2. mc96 zegt

    27 augustus 2025 om 22:26

    Ray Mallock Limited. Die kunnen wel wat. Ruime ervaring in tourwagens, GT’s en LM2’s

    Login om te reageren
  3. vondick zegt

    27 augustus 2025 om 22:38

    Je moet sowieso eerst kiezen uit Assen of Delft. Je kan niet in beiden tegelijk zijn.

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    27 augustus 2025 om 23:02

    Dus je wilt heel graag zo’n kekke klassieke 911 Turbo S en dan betaal je een godsvermogen voor een exemplaar dat er alleen van 3 kilometer afstand op lijkt.

    Het mag duidelijk zijn dat ik niet zoveel geld heb dat ik van gekkigheid niet meer weet wat ik ermee kan.

    /rant

    Login om te reageren
  5. ejpotter zegt

    27 augustus 2025 om 23:27

    Paars met gouden velgen is toch wel een hele mooie combinatie.

    Login om te reageren
  6. Jochen zegt

    28 augustus 2025 om 07:05

    Zo blij dat erbij stond dat de basis van deze sterk verbouwde GTH een Porsche. Bijzonder hoe ze met het veranderen van de proporties en het bodywerk er een compleet andere kar van hebben weten te maken.

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    28 augustus 2025 om 07:09

    Goed geproportioneerde wagen, knap gedaan 👌

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    28 augustus 2025 om 07:26

    De ultieme Porsche was altijd al geen Porsche maar een Ruf Yellowbird…

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    28 augustus 2025 om 13:25

    Doe mij maar een gewone turbo S met een chipkuurtje, dan heb je al 950Nm. Zat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North