
Het moet niet gekker worden.
Zeg je Londen, dan zeg je dikke auto’s. Burgemeester Kahn is echter al een tijdje een anti-autobeleid aan het voeren. Als je met een benzine- of dieselauto het centrum in wil moet je momenteel 15 pond betalen. Ook werd er deze zomer een grote politieactie gehouden, waarbij 72 auto’s in beslag werden genomen.
EV’s zijn uitgezonderd van de zogenaamde Congestion Charge, dus het lijkt misschien een hetze tegen auto’s met een verbrandingsmotor. Maar nee, Khan is gewoon tegen auto’s in het algemeen. Elektrische auto’s moeten vanaf volgend jaar namelijk óók gaan betalen.
Per 2 januari moet je met een elektrische auto 13,50 pond betalen als je de binnenstad in wil. Tegelijkertijd wordt het prijskaartje voor auto’s met een verbrandingsmotor nog eens verhoogd. Die gaan 18 pond betalen.

Deze beslissing zorgt voor de nodige gefronste wenkbrauwen. Veel steden willen juist een milieuzone met alleen elektrische auto’s. Het gaat Khan echter niet zozeer om het milieu, maar om de doorstroom. En ja, elektrische auto’s zijn net zo goed onderdeel van het fileprobleem.
Met dit ontmoedigingsbeleid worden natuurlijk vooral de mensen met lagere inkomens geweerd. De rijke Britten en Arabieren met hun Aventadors betalen lachend die 18 pond om met hun auto door Central Londen te paraderen. Voor de spotters zal er dus niet veel te veranderen. Totdat burgemeester Khan weer wat nieuws verzint.
Foto’s: Twee Taycan’s in Londen, gespot door @leviisframe





Reken maar dat burgemeesters als Halsema, Marcouch en Dijksma wat graag meedoen met deze luchtfietserij van collega Kahn in London. Nog verder de burgers van zich vervreemdend dan deze burgemeesters al doen.
“luchtfietserij”
Dit is gewoon een fout herstellen die we in de vorige eeuw gemaakt hebben; de stad van automobilisten maken.
Die mag weer van de voetgangers en fietsen zijn. De burger, waar u het over heeft.
Voortschrijdend inzicht heet dat.
Een binnen stad die alleen bereikbaar is voor fietsers voetgangers of per ezel is een sterfhuisconstructie waar niemand wil wonen of werken. Goed je kan een belasting technische aflaat kopen waardoor alleen de welgestelden de EV auto hemel in mogen. Verschil moet er zijn immers en vandaag de dag komt het plebs ook al op de golfbaan dus als je je lekker wil afzonderen kan dat fijn in het EV autoluwe centrum.
Precies, de stad is voor mensen, niet voor auto’s.
De mens is nou eenmaal een gemaksdier. Als we die z’n gang laten gaan dan staan al die steden in no time helemaal shocking klem met blik – vaak leeg omdat de gemiddelde auto verreweg het grootste deel van z’n leven ergens geparkeerd staat. Qua ruimtebeslag is het nou eenmaal een vreselijk inefficient vervoersmiddel.
Dus ja, als je burgemeester van zo’n stad bent dan moet je dus kiezen voor maatregelen die ervoor zorgen dat je eigen burgers én mensen die van buiten de stad komen zich kunnen bewegen.
Dan kun je roepen dat burgemeesters zich vervreemden van hun burgers, maar dat doen ze juist niet. Autobezit in steden is namelijk aanzienlijk lager dan erbuiten, dus de eigen burgers hebben in meerderheid juist profijt van deze maatregelen. Meer ruimte maken voor auto’s betekent sloop van woningen, verslechtering van de verkeersveiligheid en meer luchtverontreiniging – en dáár hebben de burgers van de stad juist wél last van.
Je kent wel die namen van die burgemeesters maar weet niet dat zo’n burgermeester vrijwel geen invloed op het beleid heeft? Over wat de gemeente doet daar gaat de gemeenteraad over en die zijn door de burgers gekozen. Democratie! En je kunt je het misschien niet voorstellen maar veel burgers willen minder auto’s in de stad. Niet de gek ook, auto’s zijn perfect voor de lange afstand maar in woongebieden zijn het eigenlijk gewoon gevaarlijke ondingen die veel ruimte innemen en die veel bestuurders ook nog eens slecht onder controle hebben.
In plaats van al die moeite om auto’s te weren moeten ze gewoon parkeergelegenheid voor bewoners eerlijk beprijzen. Grond is schaars in onze binnenstad, maar toch moet bij renovatie rekening gehouden worden met parkeergelegenheid waardoor er feitelijk enorm gesubsidieerd worden door de woonbehoefte.
London is ook wel echt een stad waar je niets met de auto te zoeken hebt en je de auto ook echt niet nodig hebt. Hoe groot je haat tegen t ov ook is, t ov is daar veel sneller/beter en praktischer dan een auto…
Tip : Alles boven de 250PK weren uit het centrum.
Ben je meteen verlost van al die koekenbakkers die alleen maar zitten te revven in hun hypercar.
In vergelijking met een jaar of 20, 25 geleden is de luchtkwaliteit mede dankzij de congestion tax vrijstelling voor EV’s (tot nu toe) wel al flink beter geworden. Veel Londoners die er een auto bezitten hadden de laatste jaren al de switch gemaakt naar een (PH)EV.
Desondanks geldt op de doorgaande wegen van Londen de volgende routine: de stoplichten staan er 8 seconden(!) op groen, en daarna weer 1 tot 2 minuten(!) op rood. Op die manier probeert men het autoverkeer te doseren en tegelijkertijd te ontmoedigen, want ondanks die congestion tax zitten die doorgaande wegen tussen ca. 7 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds vaak volledig verstopt met auto’s. Er ergens is dat compleet onnodig, want als er één stad is waar het OV een (veel) beter alternatief is voor de auto, dan is het wel de London Metropolitan Area.
als je de stoplichten zo inricht is het niet zo raar dat alles potdicht zit lijkt me…
Heel simpel: die congestion charge is een belasting om congestie (dus verkeersinfarcten) te voorkomen. Dat EV’s in eerste instantie waren uitgesloten heeft natuurlijk twee redenen: de eerste is dat het een prima manier is om mensen te verleiden een EV te gaan rijden, de tweede is dat het percentage EV’s zo laag is (was) dat die vrijstelling niet heel veel verschil maakt voor wat betreft de congestie. Nou heeft die eerste reden er (mede) voor gezorgd dat de tweede niet meer geldt, en dus is die vrijstelling niet meer houdbaar. Als een vrijstelling voor de congestion charge ervoor zorgt dat die hele congestion charge niet meer werkt, dan gaat het niet helemaal goed natuurlijk.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Maak gewoon een luxe metro die veel duurder is, die het gepeupel niet kan betalen, die kunnen dan met de standaard metro of ook meer betalen.
Jij gelooft dat een tweedeling in de maatschappij een goed idee is?