
Na 20 jaar afwezigheid is deze modelnaam weer terug.
Dit is een update van een eerder gepubliceerd artikel, nu met meer info en de Nederlandse prijs
Waar de Chinezen ons overstelpen met merken is de Koreaanse inbreng nog steeds beperkt tot twee merken: Kia en Hyundai. Of nou ja… drie. Er is nog een derde merk actief in Nederland: KGM, oftewel ‘Korean Genius in Motion’.
Als je denkt dat KGM een nieuw merk is: niets is minder waar. Het merk vierde vorig jaar haar 70-jarig bestaan. De roots van het merk zijn terug te leiden naar Ha Dong-hwan Motor Workshop, wat in 1954 werd opgericht (mag je meteen weer vergeten). We kennen hen echter vooral als SsangYong.

KGM is dus het voormalige SsangYong en ze brengen nu ook een bekende naam terug. Een van de modellen die in de jaren ’90 in de showroom stond was de Musso, een niet te al te fraaie SUV die verkrijgbaar was met een reeks Mercedes-motoren. Er was tevens een pick-upversie en – nu komt het – de Musso maakt anno 2025 een comeback als elektrische pick-up.
Even voor de volledigheid: in 2018 was er ook al een nieuwe SsangYong Musso, maar die was niet in onze contreien leverbaar. De nieuwe Musso is echter volledig elektrisch en daarom achten de Koreanen deze auto weer interessant voor Europa.




De Musso EV is gebaseerd op de Torres EVX, die je al een tijdje kunt kopen in Nederland. Bijna niemand doet dat, maar dat terzijde. De Musso heeft een iets grotere accu dan de Torres, met een capaciteit van 80,6 kWh. Deze is goed voor 420 kilometer WLTP-range. Snelladen kan met 120 kW.
Er is de keuze uit een voorwielaangedreven versie met 207 pk en een vierwielaangedreven versie. Welk vermogen die heeft verklapt KGM nog niet. Wel dat deze in 8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Belangrijker bij een pick-up is het trekgewicht: de Musso mag 1.800 kg trekken.

De KGM Musso EV is vanaf 2 juni te bestellen in Nederland, en we weten ook alvast de prijs. Voor deze pick-up betaal je €43.990, inclusief btw. De enige andere elektrische pick-up die je kunt krijgen is eigenlijk de Maxus eTerron9, maar die is een stuk duurder met een vanafprijs van net geen 60 mille. Maar die is wel een maatje groter en krachtiger, dus het is geen één op één vergelijking.
Net als de andere Koreaanse merken is KGM trouwens heel royaal met de garantie. Je krijgt 7 jaar op fabrieksgarantie en op de accu krijg je zelfs garantie tot 10 jaar of 1 miljoen kilometer.





Moeten we Daewoo ook noemen? En alle Koreaanse Opels? Of telt die niet want eigendom van GM.
Wist overigens niet dat Ssangyong een rebrand heeft gedaan!
als ik net me goed herinner waren die musso’s best populair
Zo negatief werd het design volgens mij niet beoordeeld
Zo heel lelijk vind ik ze ook niet eens eigenlijk.
Volgens mij was die Rodius hun lelijkste eendje, die had echt zo’n erop geplakte achterkant en een mislukte voorzijde
Dat vind ik ook eigenlijk. Dikke Mercedes diesel voorin, das ook niet echt behelpen lijkt me. En je zag ze best geregeld, dus ze deden toch iets goed.
Wel een grappig ding! Ik zou hem privé wel willen rijden als hij een beetje betaalbaar is. Veel leuker dan ze zoveelste elektrieke SUV
Kansloos!
Nog steeds een beetje ongemakkelijk design…
Hier in Polen zie je ze best veel. De nieuwe actyon smoelt goed, prijs is okay waar ik zit. Waar het misgaat naar mijn mening is de aandrijflijn. 1.5t benzine met 163 pk, mag van mij gewoon een 2 liter zijn met 200 pk plus en een acht trap bak. Ook dieseltje zou wel fijn zijn. De rexton ook altijd leuk om te zien. Ben benieuwd hoe ze tegen bijvoorbeeld een baic bj30/40/60 gaan presteren.
De EV9 is gebruikt ter inspiratie gok ik? Als kind in de jaren ’90 vond ik die SsangYong overigens altijd best wel stoer, net als de Opel Frontera…
Wanneer gaat BYD de Shark pickup in NL leveren? Hier in Zuid Amerika rijden er al best een aantal rond. Ziet er wat volwassener uit en ik heb meer vertrouwen in BYD als de grootste EV-producent.
kan niet editen. Mijn edit:
De shark is wel een PHEV.
Trekgewicht is erg laag en ik vraag me af wat er in de bak mag. Dan liever de normale musso – die is wel weer wat duurder.