• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze oude bekende is terug in Nederland (en dit kost ‘ie)

Auteur: machielvdd, gepost 21 mei 2025 om 12:30 – 14 Reacties

Na 20 jaar afwezigheid is deze modelnaam weer terug.

Dit is een update van een eerder gepubliceerd artikel, nu met meer info en de Nederlandse prijs

Waar de Chinezen ons overstelpen met merken is de Koreaanse inbreng nog steeds beperkt tot twee merken: Kia en Hyundai. Of nou ja… drie. Er is nog een derde merk actief in Nederland: KGM, oftewel ‘Korean Genius in Motion’.

Als je denkt dat KGM een nieuw merk is: niets is minder waar. Het merk vierde vorig jaar haar 70-jarig bestaan. De roots van het merk zijn terug te leiden naar Ha Dong-hwan Motor Workshop, wat in 1954 werd opgericht (mag je meteen weer vergeten). We kennen hen echter vooral als SsangYong.

KGM is dus het voormalige SsangYong en ze brengen nu ook een bekende naam terug. Een van de modellen die in de jaren ’90 in de showroom stond was de Musso, een niet te al te fraaie SUV die verkrijgbaar was met een reeks Mercedes-motoren. Er was tevens een pick-upversie en – nu komt het – de Musso maakt anno 2025 een comeback als elektrische pick-up.

Even voor de volledigheid: in 2018 was er ook al een nieuwe SsangYong Musso, maar die was niet in onze contreien leverbaar. De nieuwe Musso is echter volledig elektrisch en daarom achten de Koreanen deze auto weer interessant voor Europa.

De Musso EV is gebaseerd op de Torres EVX, die je al een tijdje kunt kopen in Nederland. Bijna niemand doet dat, maar dat terzijde. De Musso heeft een iets grotere accu dan de Torres, met een capaciteit van 80,6 kWh. Deze is goed voor 420 kilometer WLTP-range. Snelladen kan met 120 kW.

Er is de keuze uit een voorwielaangedreven versie met 207 pk en een vierwielaangedreven versie. Welk vermogen die heeft verklapt KGM nog niet. Wel dat deze in 8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Belangrijker bij een pick-up is het trekgewicht: de Musso mag 1.800 kg trekken.

De KGM Musso EV is vanaf 2 juni te bestellen in Nederland, en we weten ook alvast de prijs. Voor deze pick-up betaal je €43.990, inclusief btw. De enige andere elektrische pick-up die je kunt krijgen is eigenlijk de Maxus eTerron9, maar die is een stuk duurder met een vanafprijs van net geen 60 mille. Maar die is wel een maatje groter en krachtiger, dus het is geen één op één vergelijking.

Net als de andere Koreaanse merken is KGM trouwens heel royaal met de garantie. Je krijgt 7 jaar op fabrieksgarantie en op de accu krijg je zelfs garantie tot 10 jaar of 1 miljoen kilometer.

Ook interessant!

  • Gespot - Een oude bekende uit de Autoblog Garage
  • Gespot - De duurste huurauto van Nederland
  • Gespot - Een Monegaskische Purosangue in Nederland
  • Gespot - Een unieke Toyota in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, KGM, musso, SsangYong

Vorig bericht: « Goedkoopste Alpine van Marktplaats is ook meteen de coolste
Volgend bericht: Opel presenteert Mokka GSE Rally: 280 pk sterke EV-crossover »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    25 februari 2025 om 17:23

    Moeten we Daewoo ook noemen? En alle Koreaanse Opels? Of telt die niet want eigendom van GM.

    Wist overigens niet dat Ssangyong een rebrand heeft gedaan!

    Login om te reageren
  2. mustang750supersnake zegt

    25 februari 2025 om 17:38

    als ik net me goed herinner waren die musso’s best populair

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      25 februari 2025 om 20:02

      Zo negatief werd het design volgens mij niet beoordeeld

      Login om te reageren
    • tmenges zegt

      25 februari 2025 om 21:10

      Zo heel lelijk vind ik ze ook niet eens eigenlijk.

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        25 februari 2025 om 23:56

        Volgens mij was die Rodius hun lelijkste eendje, die had echt zo’n erop geplakte achterkant en een mislukte voorzijde

        Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        26 februari 2025 om 08:42

        Dat vind ik ook eigenlijk. Dikke Mercedes diesel voorin, das ook niet echt behelpen lijkt me. En je zag ze best geregeld, dus ze deden toch iets goed.

        Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    25 februari 2025 om 18:03

    Wel een grappig ding! Ik zou hem privé wel willen rijden als hij een beetje betaalbaar is. Veel leuker dan ze zoveelste elektrieke SUV

    Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    25 februari 2025 om 18:07

    Kansloos!

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    25 februari 2025 om 18:25

    Nog steeds een beetje ongemakkelijk design…

    Login om te reageren
  6. thjvanvlerken zegt

    25 februari 2025 om 23:25

    Hier in Polen zie je ze best veel. De nieuwe actyon smoelt goed, prijs is okay waar ik zit. Waar het misgaat naar mijn mening is de aandrijflijn. 1.5t benzine met 163 pk, mag van mij gewoon een 2 liter zijn met 200 pk plus en een acht trap bak. Ook dieseltje zou wel fijn zijn. De rexton ook altijd leuk om te zien. Ben benieuwd hoe ze tegen bijvoorbeeld een baic bj30/40/60 gaan presteren.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    26 februari 2025 om 09:02

    De EV9 is gebruikt ter inspiratie gok ik? Als kind in de jaren ’90 vond ik die SsangYong overigens altijd best wel stoer, net als de Opel Frontera…

    Login om te reageren
  8. rulefollower zegt

    21 mei 2025 om 12:45

    Wanneer gaat BYD de Shark pickup in NL leveren? Hier in Zuid Amerika rijden er al best een aantal rond. Ziet er wat volwassener uit en ik heb meer vertrouwen in BYD als de grootste EV-producent.

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      21 mei 2025 om 12:48

      kan niet editen. Mijn edit:
      De shark is wel een PHEV.

      Login om te reageren
  9. thjvanvlerken zegt

    21 mei 2025 om 19:38

    Trekgewicht is erg laag en ik vraag me af wat er in de bak mag. Dan liever de normale musso – die is wel weer wat duurder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North