
Voor relatief weinig geld heb je iets heel gaafs.
We zijn allemaal fan van de ‘nieuwe’ Alpine A110. Dat blijkt helaas ook uit de prijzen. Ze willen maar niet afschrijven: voor tweedehands exemplaren betaal je vaak nog steeds 60 mille. Er staat nu echter een Alpine op Marktplaats die een stuk goedkoper is.
Het betreft geen A110, maar een old school Alpine: een V6 Turbo uit 1987. Een hele andere auto dan een A110, maar minstens zo cool. Dit model heeft een heel uniek en herkenbaar design. Aan de ene kant typisch jaren ’80, aan de andere kant oogt de auto nog steeds modern. Qua exterieur dan, het interieur is old school jaren ’80 in optima forma.




Qua naamgeving is het altijd een beetje verwarrend. De overkoepelende naam van het model is de Renault Alpine GTA, maar zo stond de auto niet in de prijslijsten. Je had de Alpine V6 GT en de V6 Turbo. En vervolgens had je in 1991 de doorontwikkeling van de V6 Turbo, die als A610 door het leven ging.
Enfin, dit is dus de Alpine V6 Turbo. Het verschil met de V6 GT zat ‘m niet alleen in de turbo, deze variant had ook een kleinere V6. De atmosferische V6 was 2,8 liter groot, de Turbo had een 2,5 liter V6. Uiteraard leverde deze wel meer vermogen: 200 pk in plaats van 160 pk.

Althans, dat gold voor de versie zonder katalysator. Helaas is dit een versie mét katalysator, wat betekent dat je 15 pk minder hebt. Gelukkig is de Alpine V6 Turbo geen zware auto, met een gewicht van zo’n 1.200 kg. Dat is mede te danken aan het gebruik van polyester en glasvezel voor de carrosserie.




Het zilvergrijze exemplaar op Marktplaats is niet origineel Nederlands, maar is al wel goed ingeburgerd. De auto verkeert al 29 jaar in Nederland. Veel is er nooit mee gereden, want er staat nog maar 101.699 kilometer op de teller.
En dan nu het prijskaartje: deze auto wordt op Marktplaats aangeboden voor €22.500. Geen geld voor een übercoole sportwagen, die ook nog eens behoorlijk zeldzaam is!





Lekker veel knopjes. Ik mis ze.
Supergave wagen! Zou zoiets nou nog enigszins betrouwbaar kunnen zijn?
Ja hoor, een paar spanbanden mee en gaan!
Betrouwbaar is het ene probleem. Het vinden van wisselstukken ALS het eens kapot gaat is een nog groter probleem lijkt mij.
Weet iemand van welk jaar het zelfde model is maar dan met de koplampen die iets meer in de voorkant verwerkt zitten?
Bedoel je de A610?
Ik bedoel deze versie :) Maar ik vind hier eigenlijk verder geen info over en vind ze zo ook niet te koop.
https://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2015/01/1992-Renault-Alpine-GTA-Front.jpg
@verhaert: dat is de Le Mans-verisie van de GTA. Volgens mij vanaf 1990 geleverd.
100% de v6 motoren can deze generatie stonden als erg betrouwbaar bekend maar….. turbo na zoveel jaren en niet te vergeten alle rubbers etc zullen er niet op z’n best uitzien maar voor zon prijs kan je wel ea aan risico lopen.
Weet nog dat ik deze zag staan in de showroom en wat voor een beest was dat voor die tijd. Toen waren dit soort autos en nu nog uniek. In tegenstelling tot veel sneller autos tegenwoordig welke je op de hoek ziet staan van elke wijk
Mooie auto, deze mag wel weer terugkomen wmb. Wel bijzonder Frans hoe de hoes en de schakelpook schuin over de middenconsole zijn gedrapeerd! Ben bang dat m’n knie de auto continu in een andere versnelling duwt zo, dus toch maar laten staan.
Heerlijk die jaren ’80 aandacht voor geluidsapparatuur, een hele setup in de console en liefst met zovéél mogelijk equalizer schuifjes 🤘🏻😎
Waanzinnig gaaf model inderdaad. Op het moment heb ik geen plek en dat is maar goed ook, want anders zou ik deze er zo maar eens bij kunnen kopen. En ik wil ‘mijn’ GTA graag in die parelmoerkleur die ik als eerste met dat model associeer.
Precies zoals je m beschrijft, heb ik gehad.
Parelmoerwit, die radio, leren bekleding, turbine velgen
Jeugddroom! Alleen wel weer verkocht. Onderdelen welke specifiek voor Alpine zijn: niet te doen. Setje achterbanden: 1200 euro (10 jaar terug). En ga zo maar door!
@ijoost: Ja, ik weet het, onderdelenvoorziening is drama (bij de moderne A110 die nog gewoon in productie is, houdt het ook al bepaald niet over, kan ik je vertellen). Maar dat soort praktischeb bezwaren heeft me nog nooit eerder tegengehouden om iets te kopen.
Net nog een review van gezien op het kanaal van “number 27”.
Die heeft al veel reviews gemaakt van Frans spul van toen Frans spul nog echt leuk was…