De rijke verzamelaar kan de knip trekken, want er komt weer een hoop mooi spul op de markt.
Zo heeft modegoeroe Tommy Hilfiger kennelijk genoeg van zijn Ferrari Enzo uit 2003. Misschien konden de 660 pk’s uit de atmosferische V12 de fashion mogul toch niet bekoren, maar wellicht moesten er de nodige liquide middelen worden vrijgemaakt. Vooralsnog weet geen mens het. In elk geval zijn van de Enzo 400 exemplaren gebouwd en tegenwoordig wisselen ze voor miljoenen van eigenaar. Een prima investering dus.
Er gaan bij de veiling van RM Sotheby’s te Arizona nog meer Ferrari’s onder de hamer, waarvan we er nog eentje uit pikken. Een zwarte F50 zie je immers niet elke dag. Een deel van de autoliefhebbers zal daar niet rouwig om zijn. De F50 staat immers niet bekend als de kroon op het werk van Pininfarina. Toch heb ik en (langzamerhand) velen met mij een zwak voor de auto die simpelweg trager was dan z’n voorganger: de F40.
Verder is het aanbod een mooie mix van jong en oud. Andere hoogtepuntjes zijn de volgende fraaie wagens:
- 1939 Bugatti Type 57 Cabriolet by Letourneur et Marchand
- 1930 Cadillac V-16 Roadster by Fleetwood
- 1937 Cord 812 Supercharged Phaeton
- 2001 Lamborghini Diablo 6.0
- 2011 Porsche 911 GT2 RS
Plaatjes checkt u in de gallery, alle kavels check je hier.
Die cadillac is leuk voor een hotrod project
@super: ga je mond spoelen
@super:
Dat dachten ze bij Cadillac in 1930 ook .. en dit is het resultaat ..
Oei…. die Bugatti en die Cord! Waanzinnig! (rest natuurlijk ook…)
Die Cadillac V16 en met name die Cord zijn echt fantastische automobielen. Uit een tijdperk dat Amerikaanse auto’s nog ver superieur waren op vrijwel alle oppervlakken in vergelijking met hun Europese concurrenten.
@mopar:
*kuch!* Frankrijk *kuch!*
@rob:
Horsch en Hispano Suiza ..
Verder kom ik effe niet ..
@lincoln:
Voisin Mylord, Bugatti Royale, Bucciali V12; konden zich zeker meten met de eerst lichting Cadillacs met V16. Neemt niet weg dat die Cadillac natuurlijk het neusje van de zalm is. Die Cord ook. En dan had je ook nog merken als Packard, DuPont en Duesenberg natuurlijk. Maar kwa styling neig ik toch meer naar Frankrijk.
@rob:
1930 .. toch het jaar van de grote slachting van exclusieve meuk na de grote depressie ..
Frankrijk spande waarschijnlijk idd wel de kroon in de protserige styling van voor 1940 ..
En waren samen met Amerika het meest innovatief ..
Metallurgisch gezien was Detroit wel een betere voedingsbodem ..
@Rob: die Royale is een wagen die het vooral van zijn uiterlijk moest hebben. Een Packard V12 of een Duesenberg Supercharged is qua techniek veel geavanceerder dan de Bugatti.
En als we het toch over Packard hebben, zij bouwden een V12 die zo gebalanceerd was dat zelfs Enzo Ferrari himself extreem onder de indruk was. Zo erg zelfs dat hij door de Packard zelf ook V12 motoren in zijn ferraris is gaan bouwen.
@Rob: volgens mij was de Cord 812 oorspronkelijk bedoeld als Duesenberg, maar omdat hij eigenlijk te klein was (het zou een baby-Duesenberg moeten worden) was men bang dat de rijke clientèle zou vinden dat hun merk te grabbel gegooid zou worden als deze wagen ook een Duesenberg zou heten. Daarom werd het Cord.
@lincoln: delahaye
@dirkiii:
Kwam toch wel iets later met achterlijk grote motoren op de markt ..
En dat waren niet van die loepzuivere naaimachines als van Cadillac of Lincoln ..
@mopar: Duesenberg, Maybach Zeppelin DS8, Hispano Suiza, Mercedes met diverse modellen….neemt niet weg dat ik in de markt ben voor de Caddy V16 als ik vanavond de lotto heb gewonnen.
@406_v6: Duesenberg is Amerikaans mijn beste :)
@mopar: facepalm….je hebt natuurlijk gelijk
Geef mij maar de Bugatti en F50 de enzo mag ook wel :)
Poah, die zwarte F50! die zou ik verkiezen boven een F40, wat een prachtbak.
@lambo4all: maar zou je die ook verkiezen boven de lamborghini?
@philipf: die Lambo is idd wel heel gaaf.
@philipf: HELL YEAH
Caddilac maakt tegenwoordig weer auto’s die superieur zijn aan europese auto’s. Iets met grote sedsn en nürburgring..
@buutvrij:
Bugatti is ook weer aardig priemiejum aan het worden de laatste tijd ..
@buutvrij: maar de meest premium auto van allemaal blijft de Radical SR8. Die heeft het zachtste kunststof, het fijnste leer, het grootste schuifdak, het snelste navigatiesysteem, de prettigst draaiende knoppen en de nauwste naden tussen de verschillende interieurdelen.
Snap niet wrm de F50 zo ondergewaardeerd wordt/werd qua design. Ik ben er mee opgegroeid en het is dankzij deze auto dat ik een autoliefhebber werd.
Hier nog een! Veel vetter blok dan de F40 + hij zit tenminste fatsoenlijk in elkaar zonder beunhaasachtige kitranden en dergelijke. En dat geluidje…
@MauritsH: ik snap jullie wel, maar toch. De F40 ziet er gewoon veel gemener uit.
Misschien wel de droom: de F40, met afwerking & blok van de F50. Ga ik iig van zwijmelen.
@dromedaris: ohh maar dat snap ik wel. Van de proporties in het design van de F50 klopt niet veel, het is een onsamenhangend geheel. De voorruit is te stijl, het achterdek is te lang, de gaten in de neus, nou ja zijn nogal lelijk. De F40 was een lompe primitieve gorilla met die typische jaren 80 grote turbo maar qua design veel samenhangender.
Poh, er is maar een absolute winnaar in dit gezelschap en dat is wat mij betreft de Cord! Wat een gangsterbak!
F50 en dan de motor tunen naar de specs van de f50gt.. Dan ben je toch echt een stuk sneller dan de f40 en kun je echt uit de auto halen wat er in zat.. want feitelijk was de gewone f50 “underpowered” als je het zo mag stellen in tegenstelling tot zijn snellere gt broer.. dat was feitelijk ook de reden dat de auto wat “afgekraakt” werd.. de auto was te goed en kon makkelijk meer vermogen aan..
Die Cord is echt prachtig. Vind een dichte nog mooier maar zo in deze kleur is zelfs de cabrio erg fraai!
Unieke Enzo! Bruin lederen interieur in combinatie met het Rosso Corsa is fenomenaal!
Cord.
Stijl icoon en net zo vernieuwend als de DS dat in 1955 zou zijn.
Nadat Cord / Duesenberg failliet ging, heeft Hupmobile dit model overgenomen met minimale veranderingen, minder karakteristiek uiteraard.
@desjonnies:
Hupmobile en ook Graham-Paige.
Zij maakten er overigens achterwielaandrijving van ipv de voorwielandrijving op de Cord.
Gaat de ferrari f50 niet 1km p uur sneller dan de Ferrari F40? 325 om 324?
Die lambo aub. En die cadillac is ook gaaf.
En kan iemand mij uitleggen waarom iedereen op zo bugatti type 57 geilt? Dat vind ik echt zon lelijke auto’s.
Zelfde als de laatste 2 bugatti’s die zijn ook niet mooi… indrukwekkend. Ja mooi. nee. Type 57…. gewoon lelijk
@mrmiyagi1982:
Deze variant van de Type 57 is inderdaad niet het meest mooie of begeerlijke ooit. Maar een 57 Grand Raid, 57 Atlantic, 57 Atalante of 57 Aravis; dat zijn toch wel echte stijliconen wat mij betreft..
@rob
nope vind ik alle ook niet mooi. Ik denk dat t echt smaken verschil is.
maar he ik rij manta dus tja dat zegt genoeg denk ik LOL
@mrmiyagi1982:
Er hangt idd een rare zweem om det merk ..
de enige Bugatti waar ik veel voor over heb is een Rembrandt Bugatti ..
@mrmiyagi1982:
Snap ik, het is decadentie ten top. Moet je ding zijn ;-)
En wat lincoln zegt; er hangt een sfeertje om Bugatti heen, da’s haast nog erger dan de verafgoding van Ferrari’s ;-)
Doe mij de zwarte F50 maar. Waar kan ik tekenen?
@mrducky: Bij RM Sotheby’s te Arizona, staat in het artikel..
Denk dat Tommy ook nog een leuke profit gaan maken en dat daarom alles weg mag voor het dubbele of meer.
Niet dat ik voor het dilemma sta maar ik verkies een F50 toch steeds boven een F40, dat ie ’trager’ is vergeet ik waarschijnlijk snel zodra ik z’n V12 hoor huilen.
Wil niéts afdoen aan de andere auto’s, maar man, die Cord, wat een plaatje is dat, de auto, die ik uit deze line-up verreweg het liefst zou hebben.
De wagen op de 3e foto is lekker zeg
Diablo of F50. Lastige keuze!
@dutchdriftking: niet voor mij, ik neem de Lambo wel..
Wat is die Porsche eigenlijk lelijk vergeleken met de rest… Als een slecht getunede Golf…