Deze auto’s halen het volgens jullie niet bij hun voorganger

Auteur: , 86 Reacties

Het volk spreekt!

Saab 900 NG

En aan mij de heerlijk subjectieve taak om uit jullie antwoorden op de vraag ‘welke auto’s haalden het niet bij hun voorganger‘ de beste voorbeelden te halen.

De eerste comment is meteen raak, want @svdv noemt mijn all time favorite en diens lelijke opvolger: de F50 haalt het niet bij de F40.

Ferrari F40 en F50

Dat ik het niet overal mee eens ben, blijkt wel uit de reactie van @e21e30. Hij vind de E38 geweldig en de E65 een gigantische mispeer, ik prefereer die laatste juist boven zijn voorganger. Gezien de vele plusjes zijn velen van jullie dat niet met mij eens en dus komt de E65 in het lijstje.

BMW 7 serie

Wijze woorden komen van @pallas, die de eerste Twingo een goed doordacht totaalconcept noemt en de tweede niets meer dan een klein autootje. Zolang je de briljante Twingo RS buiten beschouwing laat een waarheid als een koe. Daarnaast maakte Renault voor de eerste Twingo epische persfoto’s, laten we dat ook niet vergeten.

Renault Twingo

Als je graag een W210 E-Klasse zou willen rijden, dan moet je lang op zoek naar een roestvrij exemlaar. Zelden was het verschil in kwaliteit tussen twee opeenvolgende modellen zo groot als bij de W124 en de W210. Daarom een verdiende plek in deze lijst, met dank aan @viezefreddyw.

Mercedes W210 en W124

De 159 mag dan de publiekslieveling van half Autoblog zijn, eigenlijk ben ik het wel met @perry_snijders eens dat hij het niet haalt bij de 156.

156 versus 159

Volgens @granlusso een inkopper, de huidige Quattroporte versus zijn voorganger.

Maserati Quattoporte

Tweemaal genoemd, door zowel @kara en @danmar, de 407 versus de 406. Hoewel niet expliciet genoemd, maak ik daar de Coupé van. Gewoon, zomaar…

Puegeot 406 versus 407

@audirs3 gaat terug in de tijd, toen Citroën de BX liet opvolgen door de wat anonieme Xantia.

BX-versus-Xantia

@fts9 doet nog een Zweedse duit in het zakje met de 900 en diens opvolger, de Opel Vectra 900 ‘New Generation’.

Saab 900 versus 900NG



86 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ben ik de enige die de F50 verschrikkelijk onderschat vind? Ik ben helemaal weg van dat ding. Lekker over de top, heerlijk geluid… Misschien wel meer supercar dan de F40 in mijn ogen.
@clarkson: Mee eens! Een bizar apparaat. Misschien niet de mooiste Ferrari maar zeker 1 van de bruutste
@clarkson: nee hoor
@clarkson: waarschijnlijk ben je niet de enige, ik kan ‘m helaas niet waarderen. Het hele design vind ik gewoon niet mooi. De f40 vind ik daarentegen een prachtige auto.
@clarkson: Je bent niet de enige hoor, alleen de fabelachtige status van de F40 is in dit geval wel echt een meerwaarde. Het is bovendien de meest herkenbare auto als Ferrari. Ik bedoel, vraag een kind een sportauto te tekenen en de kans is groot dat er iets later een F40 look-a-like op papier staat.
@clarkson: misschien wel onderschat, maar er zijn grenzen aan mooi door lelijkheid. Ik wordt echt misselijk van de lijnen van een F50, hully gully (ofzo)
@tomleeuw: dat heb ik dus met de enzo, bah! Met de F50 ben ik “opgegroeid” en ik vind hem cool. De generatie na mij vindt daarom de Enzo waarschijnlijk weer cool. Zal er ooit een generatie komen die de Laferrari cool vind????
@clarkson: nee, ik ben het helemaal met je eens!
@clarkson: ik begrijp je wel, en ben zelf tevens uberhaupt niet zo weg van de F40…
@clarkson: ik meen dat Chris Harris ooit gezegd heeft dat eigenaren wild enthousiast zijn over de F50. De F40 heeft zeker een enorme hype over zich heen hangen, en was misschien ook wel wat unieker dan de F50. Al met al is de F50 absoluut genomen een briljante wagen die zeker niet onder doet voor de Enzo of LaF. De F40 was gewoon zo’n enorm schot in de roos dat alles daarna gewoon sowieso teleur ging stellen.
@clarkson: ik kan ze beiden enorm waarderen. De F40 als de rauwe hooliga voor t circuit, de F50 meer als playboy op de Highway one met dik geluid.
@clarkson: absoluut.
@clarkson: compleet mee eens, ik blijf er een zwak voor hebben, die velgen met name achter maken het plaatje compleet
@clarkson: je bent zeker niet de enige! Ben er nu nog meer fan van dan een aantal jaar geleden.
@clarkson: nee stukken mooier en cooler dan een F40 in mijn mening, heb nooit echt wat aan een F40 gevonden maar een F50 is de holy grail van Ferrari toch wel voor mij
@clarkson: eens! Dikste Ferrari ooit gebouwd. De rest heb ik helemaal niks mee
@clarkson: Nee hoor! F50 liefhebbers zijn gewoon in de minderheid en daar hoor ik ook bij.
@clarkson: Nee, ik ben het met je eens! Maar ik vind de F40 er wel iets beter uitzien.
@clarkson: idd, paar keer in het echt gezien> wat een plaatje!
@clarkson: je hebt helemaal gelijk!
@clarkson: aangezien een gemiddelde F50 op een veiling meer opbrengt dan diens voorganger blijkt dat er genoeg mensen met je eens zijn
@clarkson: populaire mening om de F50 lelijk te vinden. Was vele malen innovatiever dan de F40.
@clarkson: hij is in iedergeval mooier.
@clarkson: de F40 vind ik veeeeel mooier dan de F50. De F50 is echter direct afgeleid van de toenmalige F1-modellen. Er circuleert op YouTube een hele uitgebreide test tussen de 40 en 50. De bewondering en respect voor de F50 worden dan ineens zo groot dat zelfs het uiterlijk acceptabel wordt.
@clarkson: Nope… En de F50 begint stilletjes aan door meer en meer mensen op waarde geschat te worden.

Evo Magazine schatte het model bv de beste bij een test met 288 GTO, F40, F50 en Enzo. (De LaFerrari was er toen nog niet…)

Voor mij is de F50 het toppunt van de old school supercar: manuele bak, weinig elektronica en over-the-top looks. Misschien niet de mooiste supercar, maar hoe dan ook extreem.

Ik verkies de F50 boven de F40. De F40 vind ik ook schitterend, maar het blijft tegelijk ook ‘maar’ een evolutie van de 288 GTO Evo.

F50 is verder bovendien pak exclusiever. Slechts 349 geloof ik, tegen meer dan 1000 F40’s.
@clarkson: de F50 is in alle andere kleuren mooier dan een rode
@clarkson: nee hoor, eens! enige uit de lijst die wat mij betreft ook niet klopt.
@clarkson: Wat een (onverwachte) sympathie zeg!

Bedankt ik voel me nu een stukje minder alleen.
900 Classic en 156
Check ☺️
@bischero: en dan natuurlijk de red arrow voor de looks
Passat B3 opgevolgd door de Passat B4. Die B3 was toch wel een auto met meer karakter.. Zeker de GT modellen, de VR6 en de G60’s.
@sequoyah_parera: maar de b4 is legendarisch goed.
@lekbak: ok, ik faal. Dat is natuurlijk de b5. Nog veel saaier dan de voorgangers, maar wel goed dus…
@sequoyah_parera: de B5 facelift (3bg) is toch wel m’n favoriet!
Voor wat betreft de Ferrari, BMW en Peugeot geldt dat wel. De rest minder wat mij betreft.
De Bangle 7 serie is zeker geen verkeerde auto…

Maar de E38, wát een tijdloze schoonheid is dat toch. Werkelijk alles klopt aan die auto, de gestrekte lijn, de lage motorkap, de brede voorkant met fraaie dubbele ronde koplampen, de mooie dikke dorpel, én een interieur dat ook nu nog erg mooi is en nog steeds veel luxe biedt…
@moveyourmind: idem met de E39 5 en E46 3, van de modernere BMW’s naar mijn mening de mooiste jaren. Alles wat daarna kwam zit te vol met kwetsbare elektronica en / of eco geneuzel.
@e21e30: gewoon de hele e3x reeks. Een e36 doet mij meer dan een 46 maar goed daar zal ik nu wel voor neergeschoten worden.
@sjeppie156: pang! ;)
De 3 serie is voor mij de uitnodiging, ik vind juist de e46 mooier dan de e38 maar beide tippen niet aan de e30.
F50 gaat jullie nog verrassen over ongeveer 10 jaar
@wildbeest: hoe dan? Zegt ie dan kiekeboe?
@rijnounsdoor: als de beperkte visie op design plaats maakt voor smaakgevoel
@rijnounsdoor: nee, sorpresa!!!
Een tegengeluid ; Volvo maakt steeds auto’s die altijd ” bij de tijd zijn ” met steeds weer rekenschap van het verleden. Nooit gedacht dat te kunnen zeggen van de chinezen.
@50mchljn: Nou… stel eens een waardige opvolger voor voor een 240 station, dan?
Die ruimte, de heerlijke eenvoud, het ‘premium’ dat ‘m niet in zachte kunststoffen of electronische gizmo’s maar domweg in bedrijfszekerheid zit. En bij een prijs riant onder de dikke duitsers.
@50mchljn: Laatst interview over gezien. Blijkbaar hebben de Chinezen een geld zakt gedropt met de woorden: ‘Dit is het budget, nu is het aan jullie om winstgevend te zijn.’

Volvo mag zelf doen wat ze willen, zeer weinig creatieve controle vanuit China. Zo lang het binnen het budget valt is alles prima, als het maar verkoopt.
Maserati weet ik zo net nog niet. Nieuwe is stukken beter.
@thomasthomas: haha grapjas
Mooi lijstje van auto’s waar ik het eigenlijk helemaal mee eens ben. En wat betreft de Mercedessen he. De sedans zien er zo veel beter uit he, absoluut. Mercedes en stations is in mijn ogen nooit een goede combi geweest.
@viezefreddyw: Overigens vind ik dat @desjonnies een vermelding zou verdienen! De beste man kwam met een hele lijst aan auto’s die inderdaad allemaal beter waren dan hun opvolger.
@viezefreddyw: onvoorstelbaar hoeveel fraaier de w124 is, en dan ook nog zo veel beter
Die xantia was nog wel een vrij goedgebouwde rally auto bij mijn weten..
@peug206: Dat was de Xsara vooral met Loeb achter het stuur. Bij mijn weten zijn er geen Rallye-Xantia’s
Chrysler 300C
Uhmmm…… die Maserati..

Lijken die niet verrekte veel op elkaar?
Geen idee hoe je hier dan kunt zeggen dat opvolger mooier of lelijker is.
@Hubert: Nouu, nee
De BX versus Xantia vind ik een lastige. Beiden zijn nog ouderwetse bollenbakken, maar de BX is inderdaad wel wat meer Citroën waar de Xantia toch wel erg veel richting de ratio trok. Helaas net zelf afgelopen week mijn geliefde BX verkocht :(
@307hdi: Ja, daar had ik het ook lastig. Zelf BX en XM gereden, zwager met een Xantia.
De Xantia is toch wel een erg goede auto. En zeker de station was heel fraai. Maar ja – die BX was lekker licht en tegendraads.
Erger is dat ook de ZX een opvolger van de BX was. Een compleet inwisselbare C-segmenter, waar echt alle joye de vivre bij ontbrak.
Heb nooit zelf een bx gehad, maar wel twee xantia’s. Geweldige auto’s en niet kapot te krijgen. Wat mij betreft qua design zeker evenwaardig aan de bx. Die laatste was trouwens een ontwerp van bertone dat door Volvo geweigerd werd (Volvo Tundra) dus zo geweldig Citroën nu ook weer niet.@307hdi:
Ik vind de nieuwe quattroporte eigenlijk wel mooier
BMW e36 na de e30
Ik vind dit maar een zuurpruimen lijst
Dus de nieuwe quattroporte haalt et niet bij de oude? Ik vind het juist een echte verbetering, vooral qua looks, de oude is nou niet bepaald echt mooi om naar te kijken al is het geluid wel echt super
@gtrlove: ik vind de oudere juist mooier dan de huidige
@gtrlove: waarom de nieuwe het niet haalt bij de oude? Eén woord: Turbo’s.
@gtrlove: dat vind ik ook de enige in de lijst die niet klopt. Die proporties van de oude quatroporte kloppen gewoon niet. Neus te lang, front niet indrukwekkend, sleutelgat ergens midden in het portier, ramen te groot. De nieuwe doet dat allemaal veel beter.
De 1-serie F20 hoort ook in dit rijtje, met die mongolide blik.
@alcantara: De 1-serie is er in de loop van de tijd ook niet mooier op geworden idd. De E81(3 deurs) blijft de mooiste tot op heden in mijn ogen! Uitgesproken en oogt nog zeker niet bejaard
De Toyota Prius MK I en de Prius MK II.. ik word emotioneel van het eerste model!
Ik ben t eigenlijk grotendeels eens met de vergelijkingen.

Maar:

Vwb de Peugeot 406 en 407. Ze doen me allebei niks. Dus niet eens/eens? Geen van beide. inb4 rare replys op me: calm your tits. ik zeg gewoon dat het me niet aantrekt.

Idem met de Saabs en de Twingos.

En vwb de 7ers.: de E65 heeft niet de charme van de E38. Altijd E38 > E65. imho.

Tot slot F40/F50? Heb ze nooit in t vlees gezien. Moeilijk om een van de twee te kiezen.
Zeker niet eens met de Twingo en de 156/159. Waren allemaal topwagens. Ook vind ik de F50 mooier dan de F40. Minder iconisch, dat wel, maar wel mooier.
Wat is die F50 toch een lelijk ding!
“Hij vind de E38 geweldig en de E65 een gigantische mispeer, ik prefereer die laatste juist boven zijn voorganger.”

Say what?? Je bent echt wel de enige hier hoor. Die E38 is veel slanker en eleganter dan dat lomp geval, met die “koffer is niet goed dicht” achterlichten.

Oh en hij vindT natuurlijk.
@SimonMc: hij is niet de enige, ik ben het ook met hem eens.. dat is dus al twee.
Saab NG 3 deurs vind ik erg fraai, mooier en subtieler vormgegeven dan de oude die vooral grof en markant was.
BMW e39 M5 vs. e60 M5. Ondanks de V10 van de e60 heeft hij de looks van de e39 naar mijn mening nooit overtroffen
BMW 3 serie e90 na de fantastische e46 series. Zeker de coupe, en dan in M3 vorm. De laatste mooie M3. Nu zijn ze vooral bruut en dik, maar niet mooi.
De F50 is juist geweldig. Vind em zelfs mooier dan de F40 :x
e36 , e39 e38, de opvolgers waren mooi. Maar niet zó mooi.
Ik heb 8 jaar lang Xantia’s gereden en ik zou juist zeggen dat de C5 het niet haalt bij de Xantia… ik denk toch dat de Xantia het beste stuk blik is dat ooit de Double Chevron gekregen heeft.
@timt:
Ik gaf mijn Xantia 1.8 break na 240000 kilometer aan mijn schoonzus die in depaarden zit.
Ik kreeg er geen pepernoot voor terug en had geen interesse in de inruilpraatjes van verkeerde kleur, fout bouwjaar verkeerde uitvoering.
Ze heeft nog 10 jaar met de Xantia gereden
Zonder noemenswaardige problemen.
Kan het niet eens zijn met de Alfa 156 vs de 159

Ja de 156 is best mooi maar dat wordt ook vaak overdreven. De proporties zijn hier en daar gewoon een beetje vreemd en inmiddels ziet hij er echt oud uit.
Ik vind de 159 een stuk mooier, en oogt ook na ruim 10 jaar nog modern. Het interieur is een stuk mooier en beter afgewerkt. Ook kwaliteit is een stuk beter en ze zijn gewoon betrouwbaar te noemen.
Valt me een beetje tegen van jullie AB, ik een 159 kopen om mijn loyaliteit te laten zien en hem dan vervolgens affikken ;)
Die E65 is wellicht de allerlelijkste zakensedan in de geschiedenis en kan met geen mogelijkheid tippen aan de tijdloze perfectie (op alle vlakken) van zijn voorganger. Sowieso zouden ze Chris Bangle moeten aanklagen in Den Haag voor misdaden tegen de mensheid..
Iets nieuwer… de nieuwe landrover Discovery kan niet tippen aan de oude!
De laatste new mini vind ik ook niet bepaald een vooruitgang.
Ik zag vandaag nog zo’n heerlijke Saab 900 Turbo Aero S, vermoedelijk uit 1992, van de parkeerplaats van de AH rijden hier in Hengelo. Zwart/grijs van kleur. Wát een geile bak.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).