Autoblog advies: funmobiel voor €15.000

Auteur: , 74 Reacties

Niets is te gek!

Porsche

Het leukste van de Autoblog adviezen is de diversiteit in aanvragen. Iedereen heeft andere wensen en andere eisen. Van studentenmobiel tot limousine en van hot hatch tot SUV. Ook de locatie wil nog wel eens schelen. Uiteraard komt de hoofdmoot uit Nederland, maar onderschat het aantal Belgen niet. Ook komen er nog aanvragen van expats uit bijvoorbeeld Amerika. Kortom: bedankt allemaal voor de vele aanvragen!

En toch werden we weer verrast. Ditmaal door Pam. Pam is autoliefhebster in hart en nieren. Zo werkte ze mee als designer aan diverse autopublicaties en haar autoverleden liegt er niet om. Zo heeft ze nu een Peugeot 207 CC 1.6 THP en daarvoor een Porsche 911 3.2 Targa. Pam was lyrisch over de Porsche, maar de Peugeot kan haar minder bekoren. Met name de technische mankementen drijven haar tot wanhoop. De Porsche moest weg vanwege het gebrek aan de achterbank, anders had ze het G-Model nooit weg gedaan.

Pam schakelde de hulp in van de AutoBlog redactie om te kijken naar een opvolger van de Peugeot. Ze wilt vooral een leuke auto. Een echte funkar. Ze is verhuisd naar een dorp aan het strand en wilt een auto die daar uitstekend tussen past. Praktisch hoeft de auto niet te zien. Het liefst met plaats voor drie personen, maar een tweezitter mag ook. Om te laten zien HOE breed het spectrum is, ze vind zowel de Nissan 350Z Roadster als de Citroën E-Mehari leuk… Die laatste is iets te duur, en van de eerste vind ze de kont te dik. En onze eigen @perrysnijders is het helemaal niet eens met de E-Mehari. De BMW Z3 spreekt haar ook aan, maar de Coupé vind ze veel mooier dan de Roadster. Pam wil wel een open auto. Enfin: konden wij haar niet uit de brand helpen?

Pam heeft onderstaande tabel ingevuld om te laten zien wat ze zoekt:

Huidige /vorige auto's:Peugeot 207cc Feline THP/ Porsche 911 3.2 Targa
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:Tot €15.000
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine - elektrisch
Reden aanschaf andere auto:Verhuisd naar het strand, fun plus vermogen
Gezinssamenstelling:3 personen
Voorkeursmerken /modellen:Klassiekers, Porsche, Mustang, Abarth, Lada Niva, e-Méhari. Targa.
No-go modellen / merken:alles mag

Oerdegelijke klassieker in wording: Honda S2000 (AP1)
Deze komt wel vaker voorbij, en met een goede reden. De Honda S2000 is namelijk een steengoede aanbieding. Het zijn namelijk auto’s waar je prima elke dag mee kunt rijden. De techniek is bijkans onverwoestbaar. Zeker in vergelijking met de Nissan is de Honda een stuk slanker, ranker en knapper. Grootste voor en nadeel is de motor. Die rush naar 9.000 toeren is geweldig, maar onder de 5.500 gebeurt er niet zo veel. De besturing is een beetje traag (+vaag) en de kont wil (zeker bij vroege exemplaren) nog wel eens een zwieper maken. Als je normaal gaat rijden is er overigens niets aan de hand. Voordeel is dat het een goede investering is, ze beginnen al een beetje te stijgen in waarde. Kijk uit voor getunede exemplaren of import met het stuur aan de verkeerde kant. Voor 15 mille heb je een keurig origineel Nederlands exemplaar met redelijk wat kilometers op de klok.

Honda

Guitig: Abarth 500C (312)
Want een Mini Cooper is zo’n standaard funautootje. Nog een reden om de Mini te mijden is het feit dat deze gebruikt maakt van exact dezelfde 1.6 motor als jouw Peugeot. De Abarth 500 (rijtest) is zo’n auto die je gewoon niet níet leuk kan vinden. Zeker in duo-tone met witte wielen en knalrode bekleding is het een leuk ding. Ook qua rijden is het leuk, alhoewel niet zo uitgewogen als een Mini. Een voordeel van de 500C is dat het een moderne auto is, zowel qua opties als veiligheid is ie lekker up to date. De auto wordt nog steeds nieuw verkocht dus je rijdt niet in een oud model rond. Waar je wel op moet letten is de zitpositie. Die is niet voor iedereen ideaal. Waar je verder op moet letten zie je niet alleen in deze video, maar ook in deze!

500

De standaard: Porsche Boxster (986)
Te saai voor woorden, maar hij moet gewoon genoemd worden. De Porsche Boxster is namelijk een auto die fun en ratio perfect kan combineren. De rijeigenschappen zijn subliem, het uiterlijk nog steeds vers en je hebt het idee harder te gaan dan dat ‘ie eigenlijk gaat. Met een Boxster kun je daarnaast ook gewoon op en neer lange afstanden afleggen. Foutloos zijn Boxsters helaas niet. Ze hebben zo hun kuren, dus controleer deze punten. Voor 15 mille kun je gaan voor een hele nette vroege Boxster, een redelijk mooie late Boxster (220 pk) of een Boxster S (252pk) met wat werk. Onze tip: ga voor een dealeronderhouden exemplaar in goede staat. Dat kan dan beter een 204 pk sterke instapper zijn dan een S.

Porsche

Vierzitsfun: Mitsubishi Eclipse Spyder GT
Met originele aanvragen kunnen we tot originele aanbevelingen komen. Deze Eclipse is een zeer rationele keuze. Plaats voor vier, betrouwbare techniek en een riante standaarduitrusting. In Europa zijn ze nooit geleverd, maar er zijn er zat achteraf geïmporteerd. Het is geen match ten opzichte van een A4 Cabrio of BMW 3-serie Cabrio, maar dat zijn wel heel erg standaard keuzes. De Mitsubishi is zeker geen slechte auto en vooral geen saaie. Vanwege het feit dat ze hier nooit zijn geleverd kan het zijn dat sommige onderdelen duurder zijn die van Europese auto’s. Gelukkig kun je via Ebay een hele hoop vinden.

Mitsubishi

Tweezitsfun: Pontiac Solstice
Als een Mazda MX-5 te gewoontjes is, kan de Pontiac Solstice soelaas bieden. De Solstice was een geestekind van Bob Lutz (bedenker van BMW Motorsport) om een alternatief aan te beiden voor de MX-5. Qua looks is het een absolute show-stopper. Die lange neus en korte kont zijn geweldig. Je moet wel gek op het uiterlijk zijn, want op bijna alle andere vlakken is een Mazda MX-5 (véél) beter. Qua betrouwbaarheid, rijeigenschappen, verfijning, prestaties en standaarduitrusting is de Solstice geen match. Maar als je gek bent op de looks kun je er voor gaan. Een setje andere veren en dempers schijnt al wonderen te doen.

Pontiac

Terreinwaardig: Suzuki Jimny Cabriolet
Ja, met een Jimny kun je naar Parijs rijden. Maar echt comfortabel is dat niet. Maar eenmaal op het strand is het een ideaal autootje. Het dakje is omslachtig, maar in de zomer kun je er ook een bikinitop op doen. Een Jimny is een uiterst serieuze terreinauto met lage gearing, instelbare 4WD, wielen op de hoeken, bladvering, ladderchassis en een flinke bodemspeling. Mocht je de Jimny alsnog te lief vinden, er zijn legio upgrades voor te krijgen. Voor 15 mille kun je kiezen uit hele jonge exemplaren met nauwelijks kilometers op de klok. Technisch gezien niet de meest geavanceerde auto, maar ze zijn wel onverwoestbaar.

Suzuki

Icoon: Ford Mustang Convertible
Vanaf 15 mille komen de eerste klassieke Mustangs om de hoek kijken. In principe zijn het verschrikkelijke auto’s, maar ze zijn wel degelijk fun. Nog een voordeel is dat de auto een grote schare liefhebbers kent. Onderdelen, informatie en upgrades zijn eenvoudig te vinden. Nadeel is wel dat dit geen ideale auto is om naar Parijs te rijden. Daarvoor is het comfort te beperkt en het brandstofverbruik te onbeperkt. Voordeel: een goede, nette Mustang blijft zijn waarde wel houden. Dus goed voor een klassieke Mustang zorgen is niet alleen goed voor de auto, maar ook voor je portemonnee. Voor 15 mille zijn ze te vinden, maar de mooiere exemplaren zijn wel wat duurder. Dat is het wel waard overigens, want het verschil in euro’s is gelijk aan de kosten om de auto in diezelfde staat te krijgen.

Mustang

Yolo: Smart Crossblade
Strandmobiel, funkar, E-Mehari. De Crossblade kwam meteen bovendrijven. Dat komt niet door de rijeigenschappen. De bak is tergend traag en het motortje is nogal nukkig. De besturing is vaag, indirect en gevoelloos. Maar dat maakt allemaal niet uit, want kijk er naar! Dit is bijna een moderne Mehari. Alles is helemaal open waardoor je veel meer sensatie van rijden krijgt. Gewoon op legale snelheden. Nog een voordeel is de spotgoedkope techniek en lage kosten voor onderhoud, benzine en belastingen. Ook wel eens lekker. Er staan er niet veel te koop, maar voor 15 mille moet je er eentje met weinig kilometers kunnen vinden. Rond die prijs zitten ze al een tijdje, overigens. Andere opties zijn een Mega Tjaffer of Max Roadster. Ultieme fun-mobielen, maar echt niet geschikt voor de langere ritten.

Smart

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



74 reacties

De S2000 geheid voor mij. Van de week nog weer eens naar gezocht. Zijn er in deze prijsrange aardig wat te vinden. Hoewel je eigenlijk het liefst een nog iets latere zou willen vinden, rond 2005, met minder dan 150k op de klok.
Alfa Romeo spider?
@tvklarenbosch: Ja! Met een lekkere zingende busso onder de kap, genieten.
Boxster! Heb er 1 sinds een jaar en super blij mee. Wel een S icm een handbak
Als ik uit het lijstje moest kiezen zou ik gaan voor de S2000. Maar als je echt leuk wilt sturen gaat er (naar mijn mening) bijna niets boven een Seven. Een groot nadeel is wel dat je echt alle kanten op stuitert en het is onmogelijk om er één als “daily” te gebruiken.
Burton!
http://www.burtoncar.com/page.html?chapter=2300&id=240
@rob: Verschrikkelijke auto’s en helaas een eend voor gesloopt.
@bofkont:
Ik vind het leuke dingen. Geven de eendjes een leuk tweede leven. Van simpele “volkswagens” naar plezier auto’s. Een sympathieke gedachte wel.

En zonde, ach, er zijn miljoenen 2CVs gebouwd. Blijven er nog genoeg voor je over ;-)
@Rob: tja een eend is ook niet zo mijn ding maar een Burton vind ik echt verschrikkelijk , krijg er zo’n wannabe gevoel van.
Maar ieder zijn eigen zullen we maar zeggen.
@bofkont: of juist gered van de sloop
Ik zou voor de Mustang gaan, maar heb altijd al een warm gevoel gehad bij deze serie. de s2000 is ook erg leuk trouwens…
1) Un vrai mehari ou pas un mehari!
2) 205 cti leuk scheurijzertje
3) een koeningsegg, of toch drie schroefjes en een wielmoer ervan (je moet ergens beginnen)
4) een panda 4×4 (en dan SUV rijders uitdagen om je te volgen tot op het strand)
5) een impreza
Audi S4 Cabriolet!
http://www.rh-automotive.nl/occasion/audi/s4/cabriolet-42-v8-quattro-automaat-hardtopnl-auto/occ2771816-94a3893a#voorraad
@lk07: helaas kan er nog steeds geen -1 gegeven worden.
@lk07: daar zit echt 0 beleving in man als je gas geeft
@dsdh: het aanbod lijkt best prima maar dit ding is zo nose heavy…. hier zit geen quattro en sper op omdat het kan maar omdat het zonder levensgevaarlijk zou zijn!
-Edit: inderdaad! Is aangepast!-

Mijn keus is de S2000 of de boxster.
Leuke aanvraag trouwens, ik zit zelf ook al een tijdje naar een dergelijke auto te zoeken, toch doet de Z van BMW mij ook wel een hoop! Of het dan een 3 of 4 is maakt mij niet uit
-edit: Thanks! Is inmiddels gefixt!-
Nou,ik vind het allemaal niets
Mustang, niet moeilijk.
Met de auto naar het strand is NOOIT FUN ..
Ga lekker met de fiets meid ..

En zoek een degelijke auto ..
Want alles roest onder je reet vandaan ..


O,ja ..
en je bent autofolderontwerpster ??
Laat dan die autofolderfake lekker voor de autofolder ..
Don,t become one ..

Weet je wat ..
Zoek het maar uit met je ideale plaatje ..
@lincoln: Slechte zin vandaag?
@chimaera:

Yep .. want tis eigenlijk een leuke vraag met leuke suggesties ..
Kan het vandaag alleen effe niet romantiseren ..
Sorry voor mijn grote smoel ..
Morgen beter ..
Trouwens, er zijn tegenwoordig bedrijven die auto’s voor je kunnen ombouwen naar elektrische auto’s. Heijnsdijk Electric Cars bijvoorbeeld. Die hebben al uiteenlopende conversies gedaan (Citroen DS, Smart Roadster, Burton, SAAB cabrio). Geen idee wat het kostenplaatje is, denk dat 15k incluis donorauto krap gaat worden, maar het kan wel! ;-) Beetje nerds en freaks wereldje, maar als elektrisch rijden je écht aanspreekt is het natuurlijk een geweldig project.

Mazda MX-5 lijkt mij bijvoorbeeld een leuke basis voor een ombouw. Dat dacht een hobby-Belg trouwens ook:
http://www.autofans.be/reportages/interviews/36226-deze-belgische-mazda-mx-5-na-episch-elektrisch-video
@Rob: ik ben er wel eens mee begonnen me er in te verdiepen zodat ik het zelf kan doen. Het plan was dan om een w123 om te bouwen. Gaat best nog een hoop know how in zitten. Ik was er zelf al snel achter dat het teveel is voor mij. Maar het lijkt me nog steeds een leuk project.
Mini Cooper JCW is veel fun voor je geld, eventueel een Clio RS Cup uit 2009? Ook heel vet :)
@cliosport2000: Echter geen open auto, maar wel met zonnendak etc beschikbaar :p
350Z Coupé
306 Cabrio
ik zit in de nummers vandaag.
316 318 320 Cabrio by BMW
@desjonnies: druk aan de boekhouding?
@desjonnies: Dan wel de E30.
@e1000bmw523i:
If you say so
Waarom geen lotus ? En Dan de versie met Toyota motor. Snel, fun en betrouwbaar.
@tvr1974:

Voor 15k lukt dat nooi. Als je mobile.de of marktplaats afzoekt zou je anders denken, maar een potentiele daily driver kost toch een aardige duit meer.
@Hupke: dat is sowieso geen daily driver. Been there, Done that en soms nog steeds. Door storm, regen een sneeuw is het echt geen doen.
In het artikel lees ik deze passage: “De Porsche moest weg vanwege het gebrek aan de achterbank, anders had ze het G-Model nooit weg gedaan”. Vervolgens kocht zij een Peugeot 207CC. Weet niet wie zij op die achterbank heeft vervoerd, maar dat kunnen alleen maar tuinkabouters zijn geweest……. :-)
@cabriorijder: daarbij als ik mij niet vergis heeft de targa gewoon 2 stoeltjes achter voor troep en of mini mensjes.
Daarbij, wat zal ze balen , targa 3.2 gaan zeker voor 40-50 k weg!
@gietturbo: sommige mensen hebben andere prioriteiten. Misschien heeft ze wel iets af moeten betalen van het resterende geld en toen pas een auto erbij kunnen kopen. Weet jij veel.
Klassieke Mustangs zijn niet zo verschrikkelijk hoor. Hoe wel een schijfrem upgrade en stijvere veren een must zijn. Zijn het best leuke auto’s. Ook op het gebied van comfort staan ze voor op de gemiddelde jaren 60wagen. Lange afstanden op snelwegen zijn leuker dan in een moderne hatchback. Bijna elk onderdeel heb je op 3-5dagen uit de VS. En ze zijn betrouwbaar. Het nadeel is het verbruik mijn 66er met 289V8 verbruikt 14-17l/100km (1op 5-6) al is dat blok niet bepaald standaard.
@shiva: mijn neef heeft een Amsterdamse mustang ook met die motor volgens mij en met handbak. Hij rijdt gemiddeld 1 op 9,5. Dat is toch best wel netjes vind ik.
@lekbak:
Indrukwekkend, ik wist niet dat zo’n verbruik mogelijk was. Ik heb wel een 100 ponys extra uit het blok geperst. Dat en mijn rijstijl zullen wel de boosdoeners zijn neem ik aan.
@shiva: hij is originaliteitsfreak tot in het bizarre en hij rijdt erg rustig. Ondanks dat hij nog maar 25 is. Wel stoer trouwens, het is zijn eerste auto en tevens zijn dagelijks vervoer.
Spyker C8 een optie?
Moet wel lukken voor 15k lijkt, zijn al weer jaren op de markt.
@alcantara: zou het? Ik betwijfel het..
@alcantara: Er staan er 4 te koop in Europa. De goedkoopste is 150K en de duurste 350K. Dus misschien leuk om als time share te kopen. 10% is zeker mogelijk.
Afgelopen maand in het zelfde bootje, 15k te besteden voor een lol auto.
Bij mij is het een Z4 3.0 geworden, mooi origineel NL exemplaar met een redelijk lage kmstand.
Geweldige stuurauto!
@bofkont:

Top .. gefeliciteerd boef ..
CLK ugly basterd eruit ??
@lincoln: Bedankt! waardeer ik, yup de CLK is eruit, was ook niet helemaal mijn wagen.
Kwa cruise auto wellicht de beste auto die ik ooit heb mogen hebben met die V8, maar het gemis naar een cabrio/roadster was te groot.
@bofkont: jammer, ik vond daf je een gaaf exemplaar had. En overlopen ben ik het helemaal niet mee eens! ;)

Alles terzijde, uiteraard veel plezier met je nieuwe aankoop.
@mercedesclk350: bedankt !!
Ja als ik de foto’s soms terug kijk mis ik de wagen ook wel hoor , was een ontzettend gaaf exemplaar in een zeer bijzondere samenstelling.
Z4 is compleet tegen over gesteld hard als een plank maar echt ontzettend veel lol om te rijden.
@bofkont:
Gefeliciteerd
@desjonnies: Mijn dank is groot!
Geluid van de Porsche is het mooiste, dus die.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=300042293

En dan even sparen voor twee mooie sportstoeltjes
Rare smaak E-Mahari, Lada Niva maar ook een Porsche. Net zo verschillend als de Clinton en Trump.
Als Pam echt verstand van auto’s had, had ze die Peugot nooit gekocht.. Maar dat zijn vrouwen, we zullen ze nooit begrijpen..
Tja, je oude 911 was dus perfect maar die koop je nooit meer terug voor 15k. Dan maar een Z4. Met zes-in-lijn veel fijner dan zo ongeveer alle auto’s uit dit advies, behalve de Boxster.
Een porsche 944
Datsun 240Z.
Is een @willeme, is een Opel GT niet veel makkelijker te vinden dan een Pontiac?
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, 350Z!
Zou wel een Boxter willen maar ja, angst voor hoge garage rekeningen :(
RCZ?
@kwakmare: weer die beroerde thp…
@taxman: Volgens mij zijn dat – na het oplossen van het probleem – helemaal geen verkeerde motoren.
caddilac deville en hou je ng over benzine gng om de straat 2x af te rijden !
https://m.mobile.de/auto-inserat/cadillac-deville-les-bons-villers/229787498.html?ref=srp
@bpc: verder denk ik ng 350z, crossfire(die naam doet me elke keer denken aan die keer dat ik was gaan urineren met spierzalf aan mn handen dn had ik ook een crossfire :/ ) vw eos en alfa spider
Een TR6? Voor 15k kan je zo ongeveer een deftig exemplaar kopen. Best wel een leuk ding, past alleen niet bij een ‘Pam’.
Ik zou ook eens kijken naar een BMW z4, eerste generatie, post facelift. Bijzonder fraaie auto die wel in dit rijtje past.
Golf 6 GTI met aftermarket uitlaat!
159!

Nee, een Opel Speedster misschien?
Wat kost een potente z4 van de eerste generatie, pre-facelift tegenwoordig? Ook best leuk toch als je de 6-in-lijn hebt tenminste. Wiens geestelijk vader, Paul Rosche, van de week is overleden overigens. Uitvinder van de reihensechser, later hoofd van de M-afdeling.
Het lijkt er op dat bij de vergelijking tussen de MX5 en de Solstice men is vergeten dat de Solstice Roadster er in twee smaken was:

2.4-Liter 4-Cyl
Vermogen = 180 PK
Koppel = 225 Nm
0 tot 100 KpH = 7.1 Sec

2.0-Liter Turbo 4-Cyl
Vermogen = 265 PK
Koppel = 340 Nm
0 tot 100 KpH = 5.7 Seconds

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).