Deze Pininfarina one-off kreeg duizenden uren liefde

Auteur: , 10 Reacties

Maar het resultaat mag er zijn!

Deze Pininfarina one-off heeft duizenden uren liefde gekregen

‘Even restaureren’ is er vrijwel nooit bij. Een restauratieproces kan weken, maanden, of zelfs jaren in beslag nemen. Ook deze XK120 werd van een hoop liefde voorzien. Wat je ziet is een one-off Jaguar gemaakt door Pininfarina.

De auto werd gebouwd in opdracht van Max Hoffman. Een Oostenrijker, woonachtig in New York. Hij hield zich in de jaren vijftig bezig met het importeren van luxe Europese auto’s naar de grootste stad van de VS. De one-off werd in 1955 aan het publiek voorgesteld tijdens de autosalon van Genève. Een jaar later moest ‘ie ook de show gaan stelen in Turijn. Daar stak Hoffman echter een stokje voor. Hij zat immers in New York te wachten op zijn bolide. Uiteindelijk belandde de bijzondere Jaguar in 1978 in handen van een Amerikaanse verzamelaar. In de jaren daaropvolgend werd er niet veel meer omgekeken naar de auto.

Tot twee jaar geleden. In 2015 werd de auto eindelijk goed onder handen genomen. De XK120 werd gekocht door Classic Motor Cars (CMC) en dit was het begin van een enorm restauratieproject. Het bedrijf heeft er naar eigen zeggen 6.725 (!) uur in gestoken om de XK120 in oorspronkelijke staat te krijgen. De klassieker werd gestript en vanaf de grond werd de auto weer opgebouwd. Omdat het een one-off betreft was het bijna onmogelijk om originele onderdelen te krijgen. Op basis van foto’s van het model gingen ze bij CMC zelf aan de slag. Delen van de auto werden uitvoerig gescand en diverse onderdelen kwamen uit een 3D-printer rollen. Tijdens het scannen merkten de medewerkers op dat het verdraaid lastig was om de originele lak te achterhalen. De auto was namelijk al een keer opnieuw gespoten na een minder secure restauratiepoging door een vorige eigenaar. Na het verwijderen van de voorruit ontdekten ze nog een klein stukje originele lak. Aan de hand daarvan konden ze de auto voorzien van zijn oorspronkelijke lakkleur.

Tevens was het interieur niet meer in een goede staat. Er misten enkele onderdelen. Na een inspectie werd ook hier de juiste leersoort voor de stoelen achterhaald. Om de deurlijsten te herstellen keken ze bij CMC naar auto’s van Pininfarina uit diezelfde tijd. De klassieker heeft een 3.4 SE zes-in-lijn onder de kap met een vermogen van 182 pk.

De restauratie werd dit jaar afgerond en de klassieker werd verscheept naar zijn oorspronkelijke bestemming: de Verenigde Staten van Amerika. De one-off was een aandachtstrekker op Pebble Beach, waar het afgeronde restauratieproject voor het eerst werd getoond aan pers en publiek. De auto nam deel aan het Concours d’Elegance en won de tweede plek in de categorie O-2 Postwar Closed.

Deze Pininfarina one-off heeft duizenden uren liefde gekregen

Fotocredit: Classic Motor Cars Limited via Facebook. Met dank een Dennis voor de tip!



10 reacties

Video van de onthulling!
https://www.youtube.com/watch?v=mGR6J9we3yQ
Vind een originele mooier, maar dit is wel bijzonder!
Een mooie 1-off, of lage productie, die alle jaren is gereden en goed onderhouden… dat vind ik een stuk interessanter dan een 1-off die ooit ‘goedkoop’ is behandeld en waar men 3 jaar geleden bijna een kompleet nieuwe auto van is gemaakt. Dmv een opdracht van een bedrijf; een bedrijf met goede bedoelingen, maar niet uit naam van een liefhebber.
En dat voor 3 tot 9 ton aan arbeidskosten.
Een mooie auto. Wel heeel veel uren gerestaureerd.
Voorstel tot naamswijziging van het bedrijf naar classic motor cars unlimited. Gaaf hoor. Wel met @gregorius eens dat het altijd leuker is als iemand in zijn schuurtje met minimale middelen een auto compleet restaureer
@pomoek: -t en een punt
Eigenlijk zou @willeme een nieuw wekelijks of twee wekelijkse rubriek’moeten openen onder de noemer ‘gouden doden ‘Max Hofman had de mooiste toonzaal ter wereld of fifth avenue die later door Mercedes Benz of America is gebruikt.
Hij is verantwoordelijk voor het ontstaan van de BMW 508 ( waar iedereen van zwijmelt) maar nog veel en veels belangrijker is hij DE man geweest die BMW begin zestiger jaren vertelde om een tweedeurs van de Neue Klasse dat is de 1500-1800 serie voor analfabeten) te maken wat resulteerde in de 02 serie van BMW, DE auto die BMW een solide bedrijf heeft gemaakt en de basis voor de latere drie series.
Verder is de man verantwoordelijk voor het ontstaan van de 300SL van Mercedes, hij wilde een civiele uitvoering van de Mercedes racewagen hebben.
Hij verzamelde kunst en was gewoon een man met smaak. Woonde -als ik het goed heb- in een huis ontworpen door Frank Lloyd Wright of deze wereldberoemde architect heeft zijn showroom ontworpen.
Omdat hij van origine een Oostenrijkse Jood was, kon hij zichmeer dan uitstekend reuren tegen de Duitse fabrikanten.
Ik geloof dat hij destijds het importeurschap voor Volkswagen voor de VS heeft afgewezen.
Wat een grandioze verspilling van tijd en geld om zo’n auto zo te restaureren.
Het mag dan een bijzondere auto zijn, dit staat niet in verhouding.
Aan de andere kant, als er mensen zijn die dit weten te waarderen en ervoor willen betalen is het natuurlijk allemaal prima, maar ik voel bij dit soort projecten geen enkele emotie behalve verbazing.
Waarom zou je zoveel moeite doen voor het herstellen van een oud krot? Maar goed, ik ben dan ook geen liefhebber…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).