
Het is een replica, maar wel een knappe replica.
We hadden het er al pas al over: een Porsche bezitten is niet per definitie een onrealistische droom. Er zijn Porsches die je met een beetje sparen gewoon op je oprit kunt hebben. De eerste generatie Boxster bijvoorbeeld. En de tweede generatie is ook niet compleet onbereikbaar.
Voor sommigen is het bezitten van een ‘eenvoudige’ Porsche Boxster niet genoeg. Voor de Britse Paul Lucas bijvoorbeeld. Hij besloot namelijk zijn Boxster 987 om te bouwen tot een 991 GT3 RS. Dat is een hele klus, want afgezien van de logo’s verschillen deze auto’s behoorlijk van elkaar.

Toch is zijn creatie verrassend goed gelukt. Op het eerste gezicht zou je gewoon denken dat het the real deal is. Pas als je je bril opzet zie je dat de daklijn net wat anders is en dat de wielbasis niet helemaal klopt. De eigenaar heeft de hele ombouw eigenhandig gedaan. De verlichting is afkomstig van een echte 991, maar de carrosseriedelen zijn van eigen makelij. Of je replica’s nu tof vindt of niet, het is duidelijk dat dit hier een hele handige jongen aan het werk geweest is.
Bij een blik op het interieur vallen replica’s meestal gigantisch door de mand. Deze keer valt het contrast mee. Weliswaar zit er geen 991 GT3 RS-interieur in, maar er zit ook geen standaard Boxster-interieur meer in. De bouwer heeft gekozen voor een middenweg en heeft het dashboard van een 997 ingebouwd.
De Brit heeft vaker met dit bijltje gehakt: eerder bouwde hij ook al een Boxster 986 om tot 991 GT3 (waarschijnlijk de auto die je nog net op de headerfoto ziet) en maakte hij van een Toyota MR2 een Ferrari F430. Nu kan hij dus deze GT3 RS aan zijn portfolio toevoegen. De beste man is er naar eigen zeggen niet op uit om mensen voor het lapje te houden. Dat houdt in: pas als mensen hem er direct naar vragen vertelt hij de waarheid. Maar hij gaat er niet om liegen, zo is ‘ie dan ook weer.
Foto’s: Paul Lucas
Netjes gedaan. Hij mag mijn zus ook wel even verbouwen…
@mark383: daar heb je niks aan, het blijft je zus. Geen lekkere MILF in de buurt die nog een tandje lekkerder kan?
Precies. Als je een heel lekkere zus hebt komt er in no time een man voorbij die roept “I love je zus” en dan is ze weg. En moet jij een paar dagen extra in de week de afwas doen…
Leuk dat de beste man zo handig is. Zonde van de auto’s. Geef mij maar een originele Boxster ipv deze Tupperware bak
Eindelijk een GT3 (RS) met de motor op de goede plek.
Dat van die daklijn valt me niet eens op. Wel dat het stuur aan de verkeerde kant zit.
Heel knap gedaan, maar je vraagt je desondanks af waarom iemand zoveel energie in zo’n project steekt. Als-ie de uren, die hij in deze auto heeft gestoken, in een paar leuke krantenwijken had geinvesteerd, had-ie een echte GT3 RS kunnen kopen.
@amghans: idd. Redelijk zinloze ombouw. En een GT3 wordt in mijn ogen bijzonder door de motor, geluid, PDK en onderstel. Die spoilers zijn eigenlijk het minst interessante deel van de auto voor een liefhebber……
@mark997gt3: Maar wel functioneel op een circuit, zoals jij vermoedelijk inmiddels ook heb ervaren 🙂
Zie het nut maar netjes gedaan
@50mchljn: niet vergeten
Kan je niet beloven dat ik het onthoud en vind de ombouw juist wel netjes gedaan.
Wel vergeten!
Zo 1 had ik een tijdje in de prive sleutelkring. Ziet er knap uit maar is echt veel te veel show en no go
@shalomleon: kan ook als een ‘moetje’ voelen van de annnnderrree kaantt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Creatief en netjes gedaan!
Nette schaap in wolfskleren.
Zelf zou ik verkiezen het boxster uiterlijk te behouden en er een echte GT3 motor en onderstel in te zetten…
Kan me voorstellen dat je van je Boxter af wil: de Dacia onder de Porsches ;)
Misschien komt het ooit nog goed met de Boxter. Maar de 911 heeft ook 25 generaties nodig gehad voor ie er redelijk uitzag in vergelijking met zijn concurrenten.
Je hebt overduidelijk geen benul waar je het over hebt. Zoals de meesten die de Boxster (niet Boxter) wegzetten als “poor man’s Porsche”. Door de middenmotor is het een van de best sturende auto’s, en zeker voor ’t geld gewoon de betere Porsche. Alleen snobs noemen een 911 de enige echte Porsche.
Zie dat jullie de post van FB modified Porsches hebben geplukt? Volg Paul al ff met z’n projecten en heeft al paar keer in Complete kitcar magazine gestaan. Die man verveelt zich nooit.. blijft een knap project, maar op naar de volgende!😉
Ben nu wel beetje Porsche moe, waar zijn de specials van Willeme gebleven?
@gamma81: die las bijna niemand. Ze komen wel terug, maar wellicht op een andere manier. Daar moeten we nog even over sparren ;-).
Wat zeg je daar? De specials zijn het allermooiste van Autoblog!
TLDR is het devies.
@willeme: Fake ‘stunt’ video’s doen het veel beter.
@flatsix010: helaas wel. Zo’n special is veel leuker om mee bezig te zijn voor mij als autoliefhebber. Verschillen in populariteit zijn echt bizar.
@willeme: jammer dat je populariteit koppelt aan de views.
Voor mij ben je behoorlijk populair om de specials die je schrijft… maar daar kan je niet van leven natuurlijk;)
@willeme:
Daar keek ik de hele week naar uit!
En de Autoblog adviezen lijken ook wel verdwenen…
@sabrerator: elke week hebben we altijd een AB Advies (elke zaterdag om 14:00) en een lijstje (elke maandag om 21:00) ;-).
@willeme: 1 april is al ff voorbij hé? Wat meerderen zeggen:erg goed en vermakelijk leesvoer
Wow, ik heb er echt moeite mee te geloven dat hij hier een 987 voor heeft gebruikt en niet een 997.
De deuren, daklijn, ik zie er geen Boxster in terug.
@hehe: van achteren zie je toch wel dat de daklijn en achterruit niet klopt met een 997
Voor de centen en tijd die hij erin geïnvesteerd heeft had ie ook gewoon een echte kunnen kopen. Iedere gek zijn hobby.
Netjes gedaan maar waarom toch…
Buiten de donor auto (boxsters zijn in UK goedkoop) kost de kit los 7500 GBP (8600€), dan heb je enkel de body zonder verlichting en wielen etc. Als je dit zelf allemaal doet kost het je 20-25000€ ongeveer zegt de fabrikant (factory build 40k). Daar koop je echt geen 991 GT3 RS voor.. It’s not about the money only, het is meer de voldoening bij die mannen van zelf iets te hebben gecreëerd. In principe is de tijd die je er zelf in steekt als hobbyist fun time! Ieder z’n ding uiteraard.. so why not!? Paul heeft er bij deze kit meer als een jaar over gedaan wegens ook nog een beetje family time, maar anderen die dezelfde kit bouwden deden het op enkele maanden. Doe het maar eens na, het blijft knap! Dit leeft veel meer in UK dan hier omdat de regels veel losser zijn daar qua kitcars.