
Aan de ene kant zijn er oudere Porsches waarvan de prijzen nog steeds de pan uit rijzen, maar gelukkig zijn er aan de andere kant ook bereikbare Porsches.
Een Porsche, Ferrari, Lamborghini of Aston Martin bezitten: als je op deze website te vinden bent is de kans vrij groot dat dit een droom is die je koestert. Een auto van de laatste drie merken bezitten is voor de meeste gewone stervelingen niet weggelegd. Een Porsche-eigenaar worden zonder advocaat of bankdirecteur te zijn kan echter wel degelijk. Mits je flink spaart. En vervolgens nog even doorspaart om ook het onderhoud te kunnen betalen. Maar het kan wel. In het lijstje van vandaag gaan we de meest bereikbare modellen langs.
Porsche Boxster

De meest voor de hand liggende bereikbare Porsche is de Boxster van de 986-generatie, oftewel de eerste generatie. Nadat de 924 en de afgeleiden daarvan het twee decennia vol hadden gehouden, kwam Porsche in 1996 met een nieuw instapmodel. De Boxster was een hele andere auto, geïnspireerd op de 550 Spyder. Met een vanafprijs van €57.000 was deze instapper geen goedkoop speelgoed, maar de afschrijving heeft inmiddels ruimschoots de tijd gehad om zijn werk te doen. Boxsters zitten nu in de range van €9.000 tot €23.000. Als je geen bezwaar hebt tegen het jaren ’90-design met de welbekende koplampen heb je voor relatief weinig geld een raszuivere Porsche.
Porsche Cayman

Helaas is er nooit een Cayman 986 geweest, dus daarvoor moeten we een generatie verder kijken. Dat gaat gepaard met een verschuiving van het budget: 987 Cayman’s zitten tussen de €22.000 en de €38.000. Daar krijg je ook wat voor terug. De Cayman is een stuurmansauto pur sang, zeker de Cayman S. Boze tongen beweren zelfs dat het met zijn middenmotor een betere sportauto is de dan de 911.
Porsche 996 Carrera

Nu we het toch over de Porsche 911 hebben: tussen de dure klassieke 911’s en de eveneens dure moderne 911’s bevindt zich de 996. Het niet de populairste generatie is en ze in het gat tussen klassiek en modern in zitten zijn ze relatief betaalbaar. Zelfs eenvoudige autojournalisten kunnen er een rijden. De huidige prijzen zitten in de orde van €17.000 tot €35.000. Er zijn uiteraard nog duurdere versies, maar we hebben het nu over de Carrera-modellen.
Porsche Cayenne

De eerste Cayenne is waarschijnlijk niet de droomauto van de echte Porsche-liefhebbers, maar het is wel een bereikbare Porsche. Daarom hoort deze dus ook in het lijstje thuis. Eigenlijk hoort juist deze auto in het lijstje thuis want het is de goedkoopste Porsche die je kunt vinden. Er zijn er zelfs onder de €5.000 te vinden. Daar kun je beter met een grote boog omheen lopen, maar ze zijn er wel. Voor mooie exemplaren ga je in de richting van de €30.000. In diezelfde prijsrange zijn er overigens ook al genoeg exemplaren van de tweede generatie te vinden. Die ligt in ieder geval al een stuk prettiger op het netvlies.
Porsche 924/944/968

Voordat de Boxster en de Cayman het toneel betraden vervulde de 924 de rol van instapper. Van noemenswaardige waardestijging heeft dit model nog altijd geen last, dus er zijn al exemplaren vanaf €5.000 te krijgen. Prijzen van de 944 beginnen zo rond de €8.000 en vanaf €12.000 komt de 968 in beeld. Als het model er als Volkswagen was gekomen (zoals oorspronkelijk het plan was), zou de auto wellicht nóg bereikbaarder zijn geweest. Maar ja, dan zou het geen bereikbare Porsche zijn geweest.
Porsche 914

Als je op zoek gaat naar een betaalbare Porsche van voor 1980 dan kom je al snel uit bij de 914, en iets specifieker de 914/4. Dit is geen Porsche die je koopt om op te scheppen. Dit model heeft namelijk een uiterst bescheiden Volkswagen-viercilinder met 80 pk. Een echte instapper dus. Qua design kan de 914 evenmin tippen aan de 911. Toch heeft de 914 ook zijn charme, al was het alleen maar omdat het eens wat anders is dan de eeuwige 911. Omdat de 914 niet bijster gewild is, zijn ook de prijzen beter te behappen: die zitten tussen de €12.000 en €35.000.
Hoe ligt een vroege panamera eventueel diesel in de markt?
@spidermann: zal die niet vergelijkbaar zijn met de 2e generatie Cayenne? Een diesel met hoge KM-stand zal wss de goedkoopste in aanschaf zijn idd.
Zo’n Boxter wordt vaak lacherig over gedaan, baby Porsche dit dat, maar wat een onzin. Het is een cabrio met achterwielaandrijving en een dikke atmosferische 200pk. Lekker toch. Ik zou er heel graag 1 willen. Vind de VAG Porsches zoals al die SUV’s juist nep Porsches.
@Johanneke: Vreemd is dat hè. Ieder ander merk dat met een semi-betaalbare zescilinder middenmotor-cabrio zou komen, zou overladen worden met liefdesbetuigingen van zelfverklaarde petrolheads die er vervolgens toch geen kopen. Porsche komt met precies zo’n ding, weet er massa’s van te verkopen, en diezelfde petrolheads roepen vanuit hun verkeerdwielaangedreven lauw-warme hatchback-met-spoiler of 16 jaar oude 3-serie ‘dat het geen echte Porsche’ is.
Natuurlijk, een standaard Boxster van de eerste serie met een automaat is niet het ultieme wapen om een circuit mee aan te vallen, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. In de Boxster (of Cayman, zo je wilt) zit potentie genoeg om er wèl dat ultieme wapen van te maken. Porsche heeft dat zelf in gradaties natuurlijk ook gedaan. Dat is ook het knappe van zo’n ding – het is er allemaal mee mogelijk. En dat zeg ik, als niet Porsche-fanboi.
@vaakbenjetebang: zo waar dit👏
@Johanneke: “It’s the girls version”, aldus Charlie Harper..
Was de 924 niet oorspronkelijk als Audi (ipv VW) bedoeld ?
@amghans: klopt
Als je een 914/4 zoekt kan een Matra M530 een serieus alternatief zijn.
Even lelijk als de 914, zo’n beetje dezelfde powerrr maar Lotus zacht geveerd en met wat meer charme.
En rete goedkoop te doen met zijn Ford V4 middenmotor.
@deSjonnies:
Dat is toch dat ding met spleten tussen de plaatwerkdelen met de grootte van de Dordtse Kil?
@sabrerator: Volgens mij had alles in de jaren ’70 ruimhartige panel gaps… Maar buiten dat: een M530 lijkt me een uitdagender autootje om te hebben dan een 914. Er zijn er een stuk minder gebouwd, en de onderdelenvoorziening zal misschien ook niet ‘op zijn Duits’ op orde zijn . Rijdend houden zal wel lukken (Ford-motortje en zo), maar toch. Ga maar eens een koplamp zoeken of zo.
@deSjonnies:
Ik bedoel, de Duits-minnende autoliefhebber krijgt daar een spontane geestelijke meltdown van. Kunnen ze niet handelen.
Persoonlijk vind ik dat ding zijn charme hebben, hoewel ik voor nog minder geld voor een MG-F zou gaan (ben daar een beetje naar aan het kijken).
@sabrerator: vind je één oude Engelse wagen niet spannend genoeg??
@vincentbaan:
Ha ha, Nou, ik hou wel van een uitdaginkje.
Heb ook nog twee Engelse motorfietsen.
Met de rente op de bank op nagenoeg nihil, is het voor een auto minder interessant wat de aanschafprijs is alswel wat de afschrijving gaat worden.
Je moet het natuurlijk wel even kunnen neerleggen
Onderhoud bij Porsche valt mij reuze mee, ben BMW prijzen gewend. Verzekering is niet goedkoop.
Denk niet dat een oudere Porsche stervensduur hoeft te zijn.
Helemaal waar. Ik heb een 944 als eerste auto (student met bijbaantje) en het is prima te doen, Mits je zelf kan sleutelen. Onderdelen kunnen redelijk 2 kanten op vallen, of het is vw spul en verassend goedkoop, of het is uniek Porsche en stervensduur. Over het algemeen valt het reuze mee.
Wat doet die lelijke vw touareg in deze lijst van Porsches ?
Een 968 in een beetje goede staat, lijkt mij niet in de range ‘betaalbaar’ te vallen. Bovendien kan de elektronica een hel zijn. Gecompliceerd en storingsgevoelig.
Wel briljante auto en Auto van het jaar geweest. Het zou ondanks alles, mijn keuze zijn.
@911targa: ik denk dat je de 928 bedoelt?
@mynameisjeroen: true. De 928 is auto van het jaar geweest. Beetje redelijk onderhouden exemplaar, kost 40k. Dan de 8 cilinder en 1.000 stekkers en 3 km bekabeling…..je moet echt graag willen, want die 40k is een aanbetaling.
Die 968 is toch al wel aardig populair aan het worden. Voor 12k is de spoeling extreem dun en wrs goed idee die te laten staan. Vanaf 20-25k begint het een beetje…
Maar met 6 bak, transaxle set-up, klassiek/iconisch Porsche interieur en een redelijk vermogen is het een auto waar je veel plezier aan kunt beleven. Een CS staat nog altijd op m’n lijstje…
@west: eens. Je moet 55k meenemen en de rest lijken donorauto’s.
Een kennis van mij had 1 van de eerste Cayennes gebruikt gekocht, achteraf gezien een miskoop aangezien in amper 1 jaar al bijna 10.000 euro aan reparaties waren.
De Porsche 914 is sinds het spel Porsche Unleashed/2000 een van mijn favoriete Porsches (als het gaat om betaalbaarheid). Ik kijk zo af en toe wat ze kosten 2e hands en je bent al snel 20k kwijt voor een exemplaar dat door een APK zou komen hoor.
Ik spaar dus nog even door
@screamer: Als je het nog niet gedaan hebt: ga eens in een 914 zitten, om te controleren dat je er ook echt in past. Het kan zomaar zijn dat je je spaardoel dan moet veranderen.
Dat is een goed idee, ik ben vrij lang namelijk. Ik ben al lang blij dat ik in de Smart Roadster pas, en dat is schijnbaar omdat het hoofd ontwikkeling er in moest passen en die was ook groot.
@vaakbenjetebang: ik ben 1.90 en pas zonder problemen in een 914.
@screamer: kijk eens op de site van vd gugten in Bodegraven. Die doen daar echt top dingen met 914’s
Goede tip, thanks!
De type 4 motor die er in ligt heb ik in mijn VW T2 bus. Als je daar wat nieuws voor gaat opbouwen ben je ook zo nog weer 6k kwijt. Nog meer als je gek gaat doen met Stroker krukassen en Mahle cilinders etc.
Heb je daarna natuur wel alles nieuw. Maar wel iets om rekening mee te houden in aanschaf.
Ik ging van 60 kreupele paarden naar een 2.0L met pakweg 100pk en een heerlijk geluid van de dubbele Webers en spaghetti uitlaat waar de huidige Boxster geblazen 4 cilinder jaloers op kan zijn.
Er staan een paar Porsches die geen Porsches zijn tussen, betaalbaar maar niks waard.
@alfapeter: ehhh gaat toch juist om het betaalbaar zijn.
De 944 vond ik als kind geweldig, stond Bij mij op dezelfde hoogte als een testarossa. Vooral de koepelvormige achterruit vond en vind ik nog erg gaaf. Dus als ik er één zou kiezen dan zou dat deze worden.
Zo’n ouwe Cayenne vind ik nog steeds leuk. Misschien te overwegen als je tijdelijk een werkpaard nodig hebt met wat bagageruimte. Voor bv een verhouding. Veel leuker dan een caddy ofzo. Vraag me wel af hoe lang je zo’n frikandel van 5K rijdend houdt zonder enige vorm van onderhoud
@camber24: een Cayenne is inderdaad ideaal voor een verhouding. Plek zat, en waarschijnlijk staan de afdrukken van naaldhakken toch al in het hemeltje. Wat een pooierbak.
En hoe lang je hem rijdend houdt zonder onderhoud? Simpel. Kijk wat de gemiddelde tijd is die de laatste eigenaars van goedkope Cayennes hem op naam hebben gehad. Zo lang, min een paar dagen dus…
@vaakbenjetebang: Lol. Autocorrect. Ik bedoelde verbouwing. Geen verhouding
Heb afgelopen september een Boxster S (986) gekocht. Spiegeleieren, kappersmobiel, poor man’s sports car of niet, het is een leuke goed sturende cabrio met een waanzinnig geluid boven de 3.500 tpm. Voldoende vermogen, al is 250pk tegenwoordig niet heel bijzonder meer. Absoluut een betaalbare instap in de wereld van Porsche.