‘560 TEL’: dat zal je niet zien staan op creaties van Das Haus zelf. Deze Mercedes S-Klasse Estate is dan ook een (gaaf) verzinseltje.
Een niche die nog nooit is gevuld: extreem luxe stationwagons. Er waren wel pogingen, bijvoorbeeld van Audi. De Avantissimo in 2001 en de Prologue Avant Concept uit 2015. Beide gebaseerd op de A8, maar beide haalde ze het productiestadium niet. Er is geen hoge nood om deze niche te vullen, want ook een Mercedes S-Klasse Estate of een BMW 7 Serie Touring laten het van zich af weten.
Goed zoeken
Toch raar. Je zou zeggen dat nu luxe SUV’s een ding zijn, een luxe stationwagon in de topklasse eventueel zou kunnen werken. Maar ze zijn er niet en komen er niet. Behalve als je goed zoekt. Dan kom je dingen tegen als deze Mercedes ‘S126’. Een S-Klasse Estate.
560 ‘TEL’
Bij de W126-generatie, waar de Estate op gebaseerd is, was de 560 SEL de topmotorisering. Deze werd voor de bijzondere Estate veranderd naar 560 TEL, met de T van T-Modell. Een unieke creatie, maar wel vrij voorspelbaar. Het is voor de S-Klasse was de T-serie was voor bijvoorbeeld de W124 E-Klasse: een dakkapel. Sterker nog: de achterlichten van diezelfde W124 TE werden gebruikt voor de TEL. Verder mag je genieten van het welbekende jaren ’80 dashboard van de W126, en natuurlijk de luxe zetels voor en achter.
Maar dat is helemaal niet erg. Het betekent dat de luxe insteek van de S-Klasse nu gepaard kan worden met een heerlijk grote kofferbak. Ideaal voor de levensgenieter in zijn S-Klasse die ook een hond heeft. Voor 1990, het jaar waarin deze S-Klasse gebouwd werd, was het waarschijnlijk de meest luxueuze stationwagon ter wereld.
Te koop
Een unieke kans: de TEL staat te koop. Het gaat om een unieke conversie van Caro in Hamburg. Voor de ombouw zijn waar mogelijk enkel originele Mercedes-onderdelen gebruikt. En de 560-badge is correct: je hebt inderdaad de 5,6 liter grote V8 tot je beschikking. De km-stand is met 103.000 km niet als nieuw, maar Mercedessen van deze tijd zullen er weinig last van hebben.
Helaas is niet bekend wat voor bedrag er op het prijskaartje staat. De verkoop wordt gedaan door Stuart Parr. De advertentie van de Mercedes S-Klasse Estate bekijken kan op hun website.
JanJansen zegt
Ze hebben het wel geprobeerd, maar MB R-klasse was nou ook niet echt een verkoop-topper.
MB had een target van 50.000 auto’s. In 2013 waren het er minder dan 500, waarna het doek viel.
Overigens wel een hele leuke YoungTimer, maar ik dwaal af.
pomoek zegt
De R-klasse is een briljante auto die nooit goed door ons is begrepen. Comfort gecombineerd met ruimte groot genoeg om een Ikeakast naar huis te slepen. Dat snappen we niet.
Robert zegt
@JanJansen: ik vind dat afdwalen wel meevallen, want die R-Klasse is zeker wel te beschouwen als “S-Klasse wagon”. Al is de uitwerking feitelijk meer een MPV dan een stationwagen. Dat dit model niet echt een succes werd, lag misschien grotendeels toch aan de prijs; een S-Klasse zie je tenslotte ook niet op elke straathoek. Ook de kikkerogen-koplampen, die bij de eerste en enige facelift godzijdank werden rechtgetrokken, raakte bij veel MB liefhebbers niet direct de gevoelige snaar die je soms nodig hebt om een model succesvol te laten zijn.
En ik deel je mening ook, dat de weinige exemplaren díe er nog zijn, langzamerhand al als heel leuke youngtimers kunnen worden beschouwd. Alleen niet met dito prijzen, helaas.
eklasse zegt
Als deze auto in serie geproduceerd zou zijn stond hij nu zeker hier op de oprit!
Mbt die km-stand…. fors ? Wtf?
Deze is net ingereden.
Tonnie zegt
@eklasse: fors naar huidige maatstaven, waar je zo’n 3cil eigenlijk niet met ruim een ton op de klok wilt kopen. Voor die tijd en motoren is een ton niet veel.. daar kan er nog vrij gemakkelijk 1 of 2 en misschien wel meer bij zonder exponentieel hogere onderhoudskosten als daarvoor.
mashell zegt
@thijsj: wat een nonsens. Zo’n drie cilinder turbo van nu gaat door de veel nauwkeurigere maatvoeringen van de onderdelen ook gewoon heel lang probleemloos mee.
rotjeknor66 zegt
@mashell: wat een nomsens, die toleranties waren toen hetzelfde, ik zit al dik 30 jaar in de techniek, en daar is maar weinig aan veranderd. Zo’n 3 cilinder pruttelblokje word gewoon veel en veel te zwaar belast en slijt daarom harder…deze 5.6 liter V8 doet zijn werk met 2 vingers in zijn neus, het is bekend dat deze blokken moeiteloos, mits normaal bereden en tijdig onderhoud 5 of 6 ton draaien en met een beetje geluk nog veel meer…toen regeerde de ontwerpers nog bij Mercedes en niet de stropdassen van de financiele afdeling, dus met die toleranties en materiaalgebruik van het blok en de rest zit het wel goed….het kost je een slok benzine dat dan weer wel ;-)
poes zegt
Volgens mij barst het inmiddels van de Agyo’s en Up’s die het tegendeel bewijzen.
mashell zegt
Een motor wordt alleen zwaar belast bij maximum toerental. Dus ook zo’n driecilinder motor leeft in een lui-lekker land. Doordat een driecilinder minder bewegende onderdelen heeft is slijtage juist minder van belang dan bij zo’n grote V8. Zo’n oude V8 is enorm overgedimensioneerd en daardoor onverwoestbaar, klopt. Maar dat kleinere motoren veel te zwaar belast worden en daardoor meer slijten is echt nonsens. Ook die gaan gewoon lang mee. Als je al 30 jaar in de techniek zit dan zou moeten weten dat de ontwikkelingen niet stil staan en waarom we nu met kleinere motoren toekunnen.
vdbrink zegt
@mashell: je zegt nu dat bijvoorbeeld een gewone fiets minder slijt dan een driewieler omdat die minder bewegende delen heeft, slaat nergens op
bertorelli zegt
Heb zelf een 500SEL met ruim 325k op de teller en die loopt nog als een nieuwe.
Nog nooit gereviseerd alleen goed onderhoud gehad.
Héérlijke auto’s
reactief zegt
In 30 jaar tijd 103.000km gereden. Ja, dat is echt wel fors, gelukkig maar dat ze zo degelijk gebouwd zijn. Deze geeft maar liefst 3400km per jaar gereden!
Ziet er wel leuk uit, maar een station geeft meer rumoer in het interieur, dus logisch dat het topsegment sedans zijn.
lecomte zegt
@Loek, 100k aan km is met zo’n motor niets, dus fors nee. Verder kan ik niet zoveel met dit artikel. De vraag naar SUV’s was er niet in 1990. Dus waarom het vergelijk?
toyotafortuner zegt
Dat is hoogstwaarschijnlijk een referentie naar de GLS400d rijtest, waar er om wat voor reden dan ook geen link in is verwerkt. De GLS400d is een luxe SUV’s
Daarnaast staat er in de tekst: Je zou zeggen dat nu luxe SUV’s een ding zijn. Vandaar de vergelijk.
Loek zegt
@lecomte: de SUV-metafoor slaat erop dat niks te gek is. Een luxe stationwagon in de topklasse dan zeker niet. De concepts bewijzen dat er wel pogingen waren. Dus tegen deze tijd zou je denken dat ze er al geweest zouden zijn. Is dus niet waar.
mashell zegt
Slimme zet van Mercedes dit niet in grote aantallen te produceren. Er was wel een doelgroep voor deze wagen, nette mensen ook, zouden niks oneerbaars doen met de wagen maar een positieve uitstraling op je merk heeft de uitvaartbranche niet.
cossiekiller zegt
Die achterlichten staan volgens mij echt scheef op die auto. Daardoor lijkt het zo’n afgeleefd ding…
erro zegt
Mis wel goede foto’s van de zijkant. Erg benieuwd naar het profiel
erro zegt
@erro: voor de rest: hebben, houd hier wel van
emping zegt
Een niche die nog nooit is gevuld: extreem luxe stationwagons. Toyota Crown Wagon?