• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze sensationele roadster met V8 weegt maar 1.190 kg!

Auteur: machielvdd, gepost 26 november 2025 om 10:15 – 9 Reacties

Dat is nog eens beleving.

Écht lichte sportauto’s zijn praktisch uitgestorven. Zelfs de Lotus Emira met viercilinder weegt meer dan 1.400 kg. Vandaag hebben we echter een auto voor ons die écht licht is. En toch een dikke V8 onder de kap heeft. Wat wil je nog meer?

De auto in kwestie is de SP40 Restomod Speedster van Iconic Auto Sports. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen restomod, maar staat de auto op een nieuw chassis.

Wel is de auto duidelijk geïnspireerd op het verleden. Om precies te zijn is het een hommage aan de Ford Model 40 Special Speedster, een one-off uit 1934. De SP40 is echter een stuk lager en breder dan het origineel, waardoor het een soort hotrod wordt.

De carrosserie is volledig opgetrokken uit carbon, en is geplaatst op een buizenchassis. Verder is het een hele compacte en minimalistische auto, zonder dak. Dit alles zorgt ervoor dat de SP40 slechts 1.190 kg weegt.

De motor is ook historisch verantwoord, want dat is een Ford V8. Waar het origineel een 3,6 liter V8 had, is deze SP40 voorzien van de welbekende 5,0 liter Coyote V8. Net als in de huidige Mustang GT is deze goed voor 480 pk. Deze SP40 is echter zo’n 550 kg lichter dan de Mustang…

Met het lage gewicht, het open dak, de V8 en de handbak moet dit een ware sensatie zijn om te rijden. Wat voor prijskaartje hieraan hangt is niet bekend, maar dat zal ongetwijfeld niet mals zijn. Maar deze auto biedt waarschijnlijk meer beleving dan menig Ferrari.

Ook interessant!

  • Deze bloedmooie EV weegt minder dan 1.000 kg!
  • Holy smokes! Dikke V8-roadster van legendarisch merk heeft 1.000+ pk!
  • Gespot - Schitterende 300SL Roadster in Laren
  • Gespot - De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford

Vorig bericht: « Vergeet de Renault 5, de nieuwe Micra is gearriveerd in Nederland
Volgend bericht: Vernieuwde Opel Astra wordt heel herkenbaar in het donker »

Lees Interacties

Reacties

  1. drdre1 zegt

    26 november 2025 om 10:34

    Geinig. Design doet me een beetje denken aan Bender. :-P

    Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    26 november 2025 om 10:44

    Geen dak, geen deuren, geen ABS of andere veiligheidsmaatregelen. Dan is dit toch nog een behoorlijk zware unit?

    Login om te reageren
  3. rollingstoned zegt

    26 november 2025 om 10:58

    “Dit alles zorgt ervoor dat de SP40 slechts 1.190 kg weegt.”

    Ik vind het anders best veel voor een kaal chassis met wat carbonpaneeltjes.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      26 november 2025 om 15:11

      Een Donkervoort zit op 700-800kg toch?

      Elke extra cilinder weegt dan blijkbaar ruim 100 kilo…

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        26 november 2025 om 17:23

        Een Donkervoort F22 weegt 750 kg op kenteken. Dus 850 kg rijklaar. Maar goed, da’s geen 8-cilinder.

        Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        26 november 2025 om 19:00

        Een 4 cilinder blok weegt gemiddeld iets van 170 kilo. Een 8 cilinder is uiteraard zwaarder, want meer onderdelen, maar zeker geen honderden kilo’s 😂

        Login om te reageren
  4. Joris24 zegt

    26 november 2025 om 11:37

    Mijn audi 90 quattro met i5 motor weegt hetzelfde (1211 kilo leeg). Dan heb je vierwielaandrijving, zitplaats voor 5 man en nog wat mega hippe veiligheidssystemen uit die tijd zoals ABS. Ben niet echt onder de indruk van dit gewicht, dat had met ruim de helft toch ook toe gekund zoals ariel dat doet met de atom?

    Het idee is leuk, maar met die koplampjes zo kijkt hij wel echt als een downie…

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    26 november 2025 om 11:58

    Ergens vind ik dit een supergaaf ding. Zowel qua design als concept. Gewoon een pure rij machine om een uurtje door de bergen in Californië te rijden na een dag werken in de filmstudio. De beleving van een motorfiets maar dan zonder pak en helm en dus nog wat intenser.

    Login om te reageren
  6. tenaci zegt

    26 november 2025 om 18:10

    Wat een mokervet apparaat! Heel begeerlijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North