
Dat is nog eens beleving.
Écht lichte sportauto’s zijn praktisch uitgestorven. Zelfs de Lotus Emira met viercilinder weegt meer dan 1.400 kg. Vandaag hebben we echter een auto voor ons die écht licht is. En toch een dikke V8 onder de kap heeft. Wat wil je nog meer?
De auto in kwestie is de SP40 Restomod Speedster van Iconic Auto Sports. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is het geen restomod, maar staat de auto op een nieuw chassis.




Wel is de auto duidelijk geïnspireerd op het verleden. Om precies te zijn is het een hommage aan de Ford Model 40 Special Speedster, een one-off uit 1934. De SP40 is echter een stuk lager en breder dan het origineel, waardoor het een soort hotrod wordt.
De carrosserie is volledig opgetrokken uit carbon, en is geplaatst op een buizenchassis. Verder is het een hele compacte en minimalistische auto, zonder dak. Dit alles zorgt ervoor dat de SP40 slechts 1.190 kg weegt.


De motor is ook historisch verantwoord, want dat is een Ford V8. Waar het origineel een 3,6 liter V8 had, is deze SP40 voorzien van de welbekende 5,0 liter Coyote V8. Net als in de huidige Mustang GT is deze goed voor 480 pk. Deze SP40 is echter zo’n 550 kg lichter dan de Mustang…
Met het lage gewicht, het open dak, de V8 en de handbak moet dit een ware sensatie zijn om te rijden. Wat voor prijskaartje hieraan hangt is niet bekend, maar dat zal ongetwijfeld niet mals zijn. Maar deze auto biedt waarschijnlijk meer beleving dan menig Ferrari.





Geinig. Design doet me een beetje denken aan Bender. :-P
Geen dak, geen deuren, geen ABS of andere veiligheidsmaatregelen. Dan is dit toch nog een behoorlijk zware unit?
“Dit alles zorgt ervoor dat de SP40 slechts 1.190 kg weegt.”
Ik vind het anders best veel voor een kaal chassis met wat carbonpaneeltjes.
Een Donkervoort zit op 700-800kg toch?
Elke extra cilinder weegt dan blijkbaar ruim 100 kilo…
Een Donkervoort F22 weegt 750 kg op kenteken. Dus 850 kg rijklaar. Maar goed, da’s geen 8-cilinder.
Een 4 cilinder blok weegt gemiddeld iets van 170 kilo. Een 8 cilinder is uiteraard zwaarder, want meer onderdelen, maar zeker geen honderden kilo’s 😂
Mijn audi 90 quattro met i5 motor weegt hetzelfde (1211 kilo leeg). Dan heb je vierwielaandrijving, zitplaats voor 5 man en nog wat mega hippe veiligheidssystemen uit die tijd zoals ABS. Ben niet echt onder de indruk van dit gewicht, dat had met ruim de helft toch ook toe gekund zoals ariel dat doet met de atom?
Het idee is leuk, maar met die koplampjes zo kijkt hij wel echt als een downie…
Ergens vind ik dit een supergaaf ding. Zowel qua design als concept. Gewoon een pure rij machine om een uurtje door de bergen in Californië te rijden na een dag werken in de filmstudio. De beleving van een motorfiets maar dan zonder pak en helm en dus nog wat intenser.
Wat een mokervet apparaat! Heel begeerlijk