• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze bloedmooie EV weegt minder dan 1.000 kg!

Auteur: machielvdd, gepost 12 maart 2025 om 10:15 – 7 Reacties

Mooi, licht en relatief betaalbaar: dit is de EV van je dromen.

Wouter reed eerder deze week in een elektrische ‘sportwagen’ (de GranTurismo Folgore), maar dat is een auto die 2.260 kg weegt. En zelfs de elektrische hypercar van Lotus weegt 1.887 kg. Een EV die daadwerkelijk licht is zou dus een ware revolutie zijn.

Aangezien we (vooralsnog) niet op Lotus kunnen rekenen, is er nu een ander Brits bedrijf opgestaan: Longbow Motors. Dit is een nieuw sportwagenmerk opgericht door Mark Tapscott en Daniel Davey, die voorheen bij Tesla en Lucid hebben gewerkt.

Het kersverse merk presenteert een elektrische sportwagen die slechts 995 kg moet wegen. En de dakloze versie is nog eens 100 kg lichter. Dat is extreem licht anno 2025, en niet alleen voor EV-begrippen.

Longbow Speedster
Longbow Speedster
Longbow Speedster
Longbow Speedster

De Longbow staat op een aluminium chassis, met carrosseriedelen van lichtgewicht composietmateriaal. Verder geven ze nog niet al hun geheimen prijs, maar de stoelen zien er ook vrij lichtgewicht uit. Dit zijn gewoon kussentjes die op de cabine zijn geplakt.

Er zijn dus twee varianten: een Roadster en een Speedster. De Roadster is verwarrend genoeg een coupé. Het design van de auto’s voelt heel erg Italiaans aan, maar dat is een groot compliment. De Roadster doet een beetje denken aan een kruising tussen een Alfa Romeo Disco Volante en een Ferrari 12Cilindri.

Longbow Roadster
Longbow Roadster

Met dit gewicht kan de accu nooit heel groot zijn, maar Longbow belooft toch een WLTP-range van 442 kilometer. Met een laag gewicht en een gestroomlijnde koets heb je natuurlijk ook minder accucapaciteit nodig. 1.000 pk heeft deze auto ook niet nodig: 436 pk is méér dan genoeg om de Longbow af te schieten.

Het wordt ook geen peperdure sportwagen: de Roadster heeft een vanafprijs van £64.995, omgerekend €77.000. De Speedster is een stukje duurder, met een vanafprijs van een ton. Het klinkt allemaal fantastisch, maar we moeten natuurlijk niet te vroeg juichen. Een nieuw sportwagenmerk is gedoemd te mislukken, al helemaal als het een Brits merk is. Maar onze zegen hebben ze in ieder geval.

Ook interessant!

  • EV 10 Daagse 2024
  • Video: dit blijft de gaafste EV
  • Ervaar de nieuwste EV's tijdens de EV Experience op Zandvoort
  • Lucid: "huidige markt voor 25.000 kostende EV's zuigt"

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, roadster, speedster

Vorig bericht: « Komt Porsche toch met NOG een SUV met benzinemotor?
Volgend bericht: Deze AMG bracht een miljoen MINDER op dan verwacht »

Lees Interacties

Reacties

  1. goodvibrations zegt

    12 maart 2025 om 10:40

    Dit had dus een Lotus moeten zijn.. of alfa Romeo 0C 🙂. Erg leuke auto!

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    12 maart 2025 om 11:10

    De versie met dakje ziet er inderdaad fraai uit!

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    12 maart 2025 om 11:39

    Bijzonder fraai en meer Lotus dan Lotus.

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    12 maart 2025 om 11:48

    Die two-tone hoeft van mij niet zo, en zonder voorruit rijden is ook net niks (wel twee zaken die onmiddellijk de Renault Sport Spider in herinnering roepen, trouwens). Hoe dan ook, de specificaties zijn hoopgevend. Als ze die voor een productiemodel weten te benaderen en de prijs op het genoemde niveau weten te houden, zou dit precies wat voor mij kunnen zijn.

    Login om te reageren
  5. Nerekop zegt

    12 maart 2025 om 12:59

    Als dit echt tot productie komt dan is dat bijzonder knap. Ziet er nog vet uit ook!

    Echter vrees ik voor een productieversie van:

    1800kg
    200.000 euro
    400km rijbereik
    3 jaar te laat

    Login om te reageren
  6. waterisnat zegt

    12 maart 2025 om 13:16

    Als tweede/derde wagen voor op zondagmiddag wat cruisen is dit potentieel zeer leuk. Wel de vraag of het gewicht nog zo laag is nadat alle veiligheidseisen etc van tegenwoordig er ook in zijn verwerkt.

    Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    12 maart 2025 om 20:25

    Een moderne EV is vaak ook helemaal niet zwaarder dan een ICE. Zie de Model 3 vs BMW 3, of Model S vs 5 serie.
    Dat veel EV’s nu vaak zwaar zijn, is gewoon omdat alle nieuwe auto’s vaak zwaar zijn. Door alle comfor- en veiligheidssystemen.
    Dat een EV dus ook heel licht kan zijn, bewijzen deze heren. Afgezien van de accu is de aandrijflijn van een EV heel licht. Dus een bescheiden accu (of in de toekomst solid-state) en je kan iets heel leuks bouwen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North