
Mooi, licht en relatief betaalbaar: dit is de EV van je dromen.
Wouter reed eerder deze week in een elektrische ‘sportwagen’ (de GranTurismo Folgore), maar dat is een auto die 2.260 kg weegt. En zelfs de elektrische hypercar van Lotus weegt 1.887 kg. Een EV die daadwerkelijk licht is zou dus een ware revolutie zijn.
Aangezien we (vooralsnog) niet op Lotus kunnen rekenen, is er nu een ander Brits bedrijf opgestaan: Longbow Motors. Dit is een nieuw sportwagenmerk opgericht door Mark Tapscott en Daniel Davey, die voorheen bij Tesla en Lucid hebben gewerkt.
Het kersverse merk presenteert een elektrische sportwagen die slechts 995 kg moet wegen. En de dakloze versie is nog eens 100 kg lichter. Dat is extreem licht anno 2025, en niet alleen voor EV-begrippen.




De Longbow staat op een aluminium chassis, met carrosseriedelen van lichtgewicht composietmateriaal. Verder geven ze nog niet al hun geheimen prijs, maar de stoelen zien er ook vrij lichtgewicht uit. Dit zijn gewoon kussentjes die op de cabine zijn geplakt.
Er zijn dus twee varianten: een Roadster en een Speedster. De Roadster is verwarrend genoeg een coupé. Het design van de auto’s voelt heel erg Italiaans aan, maar dat is een groot compliment. De Roadster doet een beetje denken aan een kruising tussen een Alfa Romeo Disco Volante en een Ferrari 12Cilindri.


Met dit gewicht kan de accu nooit heel groot zijn, maar Longbow belooft toch een WLTP-range van 442 kilometer. Met een laag gewicht en een gestroomlijnde koets heb je natuurlijk ook minder accucapaciteit nodig. 1.000 pk heeft deze auto ook niet nodig: 436 pk is méér dan genoeg om de Longbow af te schieten.

Het wordt ook geen peperdure sportwagen: de Roadster heeft een vanafprijs van £64.995, omgerekend €77.000. De Speedster is een stukje duurder, met een vanafprijs van een ton. Het klinkt allemaal fantastisch, maar we moeten natuurlijk niet te vroeg juichen. Een nieuw sportwagenmerk is gedoemd te mislukken, al helemaal als het een Brits merk is. Maar onze zegen hebben ze in ieder geval.





Dit had dus een Lotus moeten zijn.. of alfa Romeo 0C 🙂. Erg leuke auto!
De versie met dakje ziet er inderdaad fraai uit!
Bijzonder fraai en meer Lotus dan Lotus.
Die two-tone hoeft van mij niet zo, en zonder voorruit rijden is ook net niks (wel twee zaken die onmiddellijk de Renault Sport Spider in herinnering roepen, trouwens). Hoe dan ook, de specificaties zijn hoopgevend. Als ze die voor een productiemodel weten te benaderen en de prijs op het genoemde niveau weten te houden, zou dit precies wat voor mij kunnen zijn.
Als dit echt tot productie komt dan is dat bijzonder knap. Ziet er nog vet uit ook!
Echter vrees ik voor een productieversie van:
1800kg
200.000 euro
400km rijbereik
3 jaar te laat
Als tweede/derde wagen voor op zondagmiddag wat cruisen is dit potentieel zeer leuk. Wel de vraag of het gewicht nog zo laag is nadat alle veiligheidseisen etc van tegenwoordig er ook in zijn verwerkt.
Een moderne EV is vaak ook helemaal niet zwaarder dan een ICE. Zie de Model 3 vs BMW 3, of Model S vs 5 serie.
Dat veel EV’s nu vaak zwaar zijn, is gewoon omdat alle nieuwe auto’s vaak zwaar zijn. Door alle comfor- en veiligheidssystemen.
Dat een EV dus ook heel licht kan zijn, bewijzen deze heren. Afgezien van de accu is de aandrijflijn van een EV heel licht. Dus een bescheiden accu (of in de toekomst solid-state) en je kan iets heel leuks bouwen.