• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Praga Bohema: Nissan GT-R-blok in een auto van 982 kg

Auteur: machielvdd, gepost 23 november 2022 om 20:58 – 17 Reacties

Dacht je dat een Nissan GT-R snel was? Dan moet je deze Praga Bohema eens proberen.

Één Tsjechische autofrabrikant noemen is heel makkelijk, maar twee is een stuk lastiger. Toch is er naast Skoda nog een Tsechische autobouwer, die bijna net zo’n lange historie heeft. Praga bouwde voor de Eerste Wereldoorlog al auto’s.

Na de Tweede Wereldoorlog is Praga zich bezig gaan houden met andere voertuigen, maar de laatste jaren zijn ze weer terug bij auto’s. Naast raceauto’s kwamen ze in 2016 met de R1R. Dit was in feite ook een raceauto, maar dan eentje die straatlegaal was. Jon Olsson heeft er een paar jaar geleden nog een rally mee gereden.

Tot zover een beknopte historie van Praga. De Tsjechen zijn nu terug met een gloednieuwe auto: de Bohema. Zo saai als de iedere Skoda is, zo buitenissig is deze Praga Bohema. Net als de R1R is dit een racemonster voor de straat, met looks die een straaljager doen verbleken.

Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema
Praga Bohema

De motoren voor de Praga Bohema worden geleverd door Nissan. Dat klinkt niet zo exotisch, maar oordeel niet te snel. Het gaat om de 3,8 liter V6 uit de Nissan GT-R, die flink is aangepast.

In samenwerking met de gerenommeerde Nissan-tuner Litchfield wordt de V6 omgebouwd naar dry sump. Daardoor kan het blok lager in de auto gelegd worden. Ook voorziet Litchfield de zescilinder van nieuwe turbo’s, waardoor het vermogen uitkomt op 700 pk en het koppel op 725 Nm.

Praga Bohema
Praga Bohema

Litchtfield kan ook moeiteloos 1.000 pk uit het blok halen, maar dat is bij de Praga Bohema helemaal niet nodig. We praten namelijk over een auto die minder dan 1.000 kg weegt. Praga streeft naar een leeggewicht van 982 kg, wat mogelijk is dankzij een carbon monocoque.

Acceleratiecijfers heeft Praga nog niet, maar ze verklappen wel dat de topsnelheid iets boven de 300 km/u ligt. Dit lijkt niet zo indrukwekkend, aangezien een tien jaar oude Nissan GT-R dat ook haalt. Bij de Praga Bohema draait het echter niet om topsnelheid. Met spoiler die 900 kg downforce genereert bij 250 km/u is dit een echte circuitauto. Die toevallig ook de straat op mag.

Je raadt het al: de Praga Bohema wordt geen massaproduct. De Tsjechen willen er in totaal 89 bouwen. Om een exemplaar te bemachtigen moet je €1,28 miljoen (plus belastingen) aftikken. Praga wil volgend jaar maar 10 stuks bouwen, voordat de productie wordt opgeschroefd naar 20 stuks per jaar. Dat schiet niet op, dus je kunt maar beter snel bestellen.

Ook interessant!

  • Video: bizarre Nissan Skyline GT-R crash
  • Deze auto was de inruil van een Nissan Skyline GT-R waard
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • Nieuwe Nissan GT-R kopen? Pech gehad
    Nieuwe Nissan GT-R kopen? Pech gehad

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

bohema, gt-r, Nissan, praga

Vorig bericht: « Eindelijk, er is nu ook een Fiat 500e voor mannen
Volgend bericht: Vrachtwagen negeert rood kruis, Rijkswaterstaat razend! »

Lees Interacties

Reacties

  1. geelbarrel zegt

    23 november 2022 om 21:22

    Hesky!!!

    Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    23 november 2022 om 21:34

    Het is weer bijna de 10de
    Fingers crossed

    Login om te reageren
  3. Pieterkonijn zegt

    23 november 2022 om 22:03

    Super gaaf interieur!

    Login om te reageren
  4. canon4ever zegt

    23 november 2022 om 22:30

    Zitten jullie mee te kijken, het designteam van BMW? Dit is pas een mooi agressief ogend ontwerp dat mannen graag willen!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 november 2022 om 08:17

      Smaak is subjectief. Ik vind dit ding net zo lelijk als dat -ie snel is.

      Login om te reageren
  5. Jens_Roadster zegt

    23 november 2022 om 22:52

    Als ik het geld had…

    Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    23 november 2022 om 22:52

    Eerst maar eens loslaten op een WEC evenement om te zien of er na 24 uur racen nog genoeg leven in zit. Er worden al genoeg zwaar over geprijsde boulevard paradepaardjes gebouwd/verkocht.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      24 november 2022 om 09:41

      @iphonistvongates: Bij Praga zal dat wel goed zitten, die maken (op de in het artikel genoemde R1R na) alleen maar racewagens.

      Login om te reageren
  7. grandmasterb zegt

    23 november 2022 om 23:47

    Die topsnelheid is wel erg laag (ook voor circuits), voor een tiende van de aankoopprijs (incl. belastingen) koop je qua topsnelheid minstens even snelle en veel praktischere auto’s.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      24 november 2022 om 12:33

      Als de top echt maar rond 300 ligt, dan gaan de accelatie cijfers des te indrukwekkender zijn als we de specs van deze auto bekijken.

      Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    24 november 2022 om 05:32

    Nooit van het merk gehoord en maar goed ook. Kotslelijk. 982kg zie je er wel vanaf er bleef weinig over voor auto(design). Vliegt da ding niet in de fik als het op het circuit zit?

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      24 november 2022 om 08:05

      Waarom zou die in de fik vliegen dan?

      Login om te reageren
  9. hassebas zegt

    24 november 2022 om 10:30

    dat is het merk dat Jon Olsson een paar keer liet rijden, toen nog met een motorblok in de auto. Continu storingen en een serviceteam wat achter je aan rijd.
    leuk om te zien, een nachtmerrie om te bezitten.

    Login om te reageren
  10. Joris24 zegt

    24 november 2022 om 11:54

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  11. Turbo S zegt

    24 november 2022 om 19:05

    Gaaf ding. Ik zie er iets van een LaFerrari in maar ook van een Valkyrie.

    Login om te reageren
  12. Exit Luminar zegt

    24 november 2022 om 19:30

    Afschuwelijk ding.

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    24 november 2022 om 22:30

    Mja, ik weet het niet.. mooi pr marketing praatje, maar op de een of andere manier zit er het gevoel van een doe het zelf Britse kitcar in. Zeker wanneer een onbekend merk zoiets op de markt brengt.. beetje zoals een Ariel Atom morgen met een extremer design komt en er 1,5 miljoen euro gaat vragen. Waarom? Omdat het kan!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North