Deze SUV heeft de motor uit een Bugatti

Auteur: , 29 Reacties

Wacht nog even met zuchten, we hinten niet naar de Veyron.

Camal heeft grote plannen. Het Italiaanse bedrijf wil namelijk de Ramusa bouwen, een semi-SUV-achtige die wordt aangedreven door de krachtbron uit de *tam tam tam* Bugatti EB110. Gaaf! Een 3.5 quadturbo V12, die samen met een zooitje elektromotoren op de voorwielen meer dan 800 pk moet leveren. Nuchtere Hollanders als we zijn vragen we ons wel meteen af hoe die ruim 20 jaar oude krachtbron door de emissietests van nu heen moet komen, maar da’s natuurlijk helemaal geen feestelijke vraag.

Verdere info: meer dan twee meter breed, slechts 1,3 meter hoog, koolstofvezel chassis en een behoorlijk hoog luchtfietsergehalte. Ik bedoel, een ieder die niet beter weet, zou haast denken dat Victor Muller of Dany Bahar iets met dit project te maken heeft. Niet al te serieus nemen dus, deze SUV, en gewoon genieten van de plaatjes. Kan Camal zich ondertussen afvragen waar ze die Bugatti-blokjes vandaan willen toveren.



29 reacties

Raar concept
Lame..
Zelfs als het geen gebakken lucht blijkt te zijn, hoe wil je in hemelsnaam meerdere EB110-motoren op de kop tikken? Het is niet zo dat je ze gewoon vers uit het krat kunt bestellen, en de EB110 is nou ook niet bepaald een Golfje dat je op elke straathoek kunt vinden. Een Amerikaanse crate engine was dan wat mij betreft ook veel logischer geweest, maar goed, bij dit soort luchtfietserij kan zo’n exotische aandrijflijn wel.
@Edge: precies wat ik me ook af vroeg.
@Edge:

Waarschijnlijk zijn er meer motoren beschikbaar dan straks daadwerkelijk verkochte auto’s.
@Edge: Je moet wat als je aandacht wil….
@Edge: Er zullen vast nog wat motoren beschikbaar zijn. Er zijn na de bugatti nog meerdere fabrikanten die daar gebruik van hebben gemaakt. Denk aan de dauer en b engenering edonis.

Hier zullen ze toch wel over nagedacht hebben?
@clarkson: b engineering
@clarkson: Ach de blauwdrukken zullen vast nog ergens liggen dus gewoon nog een paar bij maken.
Een SUV die lager is dan een Polo? tuurlijk
Gekkigheid
@mauritsh: Het Duitse Toscana Motors heeft de laatste onderdelen van de Bugatti EB110 (overgenomen van Dauer, die het weer over heeft genomen van Bugatti). Wellicht dat zij een deal hebben met Camal?
@gtwillem: Wacht even, je wilt me dus vertellen dat je als EB110-bezitter niet meer bij Bugatti zelf terecht kunt voor nieuwe onderdelen?
@Edge: Nee. Er is heel erg lang géén Bugatti geweest. Toen Artioli (Italiaanse Suzuki importeur) stopte met het project, stopte alle activiteiten. Dauer heeft zich toegelegd op de onderdelen voorziening. Een ander bedrijf dat onderdelen heeft overgenomen is B Engineering, maar daar heb ik heel erg weinig over gehoord de laatste tijd.

Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat er eigenaren zijn geweest die hun EB110 bij Brabus in onderhoud hadden. Brabus regelde dan de onderdelen en zorgde dat alles goed en degelijk gedaan werd.
@gtwillem:
Als Nederlandse EB 110 eigenaar Is het misschien handiger om naar Franco auto in Kwintsheul te gaan.
Die draait zijn hand ook niet om voor zo’n ding.
@gtwillem: Zou zomaar kunnen! Kan me echter niet voorstellen dat er nog genoeg van die V12’s in de omloop zijn om een complete serie SUV’s mee te kunnen bouwen (nog afgezien van het eerder aangehaalde emissie-verhaal). We zullen het -waarschijnlijk niet- zien ;)
@mauritsh: Je hebt sowieso gelijk. Sowieso qua uitstooteisen. Daarbij zijn de blokken al 15 jaar niet meer geproduceerd (B Engineering), als het al niet 20 jaar is. Een nieuwe auto met letterlijk een 15 jaar oud motorblok… Beetje een Heynsdeykje.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eindelijk een echte (spirituele) opvolger van de Mega Track?
http://www.lookautophoto.com/images/mega-track-60-i-v12-01.jpg
Die voorruit heeft overigens een erg hoog McLaren-gehalte. Enig idee of ze van plan zijn de McLaren monocoque te gebruiken?
@Edge: De motor van een Bugatti, de monocoque van een McLaren en het engelen zand van Spyker en het komt helemaal goed.
Wie gaat hier überhaupt een EB110 voor opofferen? Dat is al heilig schennis
Schitterende foto’s.
Welke SUV
Leuk ding, als je weet wie de rechten van het motorontwerp van Bugatti in handen heeft en hiermee een deal sluit. Dan kun je onder licentie gewoon zo’n blok in elkaar schroeven. Je mag er alleen geen Bugatti opzetten maar je kunt wel zeggen dat het blok hetzelfde is als de Bugatti.
De nieuwe ‘Mega Track’?
Als dit een SUV is, ben ik sinterklaas.

Dit is wel een hele vage herdefiniëring van een SUV.
SUV?
Dit is toch geen SUV ?

Het lijkt nog meer op zo’n afstand bestuurbaar schaalmodel van Nikko.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).