• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terug

Auteur: willeme, gepost 22 juli 2019 om 22:57 – 14 Reacties

Afbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terugAfbeelding Deze twaalfcilinder legende keert (beperkt) terug

Ecurie LM69 '19
Mocht je voldoende pecunia bezitten, kun je hiermee mee doen aan Classic Le Mans.

Vorm volgt functie. In sommige gevallen levert dat hele bijzondere auto’s op. In andere gevallen levert het hele lelijke auto’s op. En in het geval van klassieke Jaguars is het resultaat eigenlijk altijd bijzonder fraai.

Een van de fraaiste raceauto’s van Jaguar is de XJ13. Het verhaal van de XJ13 is bijna net zo boeiend als de lijnenspel van de auto. Die bewaren dan ook zeker voor een special of achtergrondverhaal. Lang verhaal kort: de XJ13 werd in 1966 ontwikkeld om mee te gaan doen met Le Mans.

Jaguar XJ13

Dankzij grote wijzigingen in het reglementen had het geen zin meer om met de XJ13 verder te gaan qua ontwikkeling. In 1971 was het ingenieur Norman Davis die de enig overgebleven XJ13 zwaar crashte. Met het restantje wat overbleef is Jaguar aan de slag gegaan, waardoor er weer een XJ13 op deze wereld is. U zult begrijpen: de wereld is een betere wereld als er een XJ13 op resideert.

Jaguar XJ13

Maar er is goed nieuws, er komen meer XJ13’s bij. Ditmaal niet van Jaguar zelf, maar van Ecurie. Het resultaat heet de Ecurie LM69 en is een hommage/replica van de XJ13. Er zijn wel een paar wijzigingen, wararonder een vast dak, een grote vleugel en nog wat kleine details. Maar het originele ontwerp van Malcolm Sayer hebben ze zo veel mogelijk in ere gehouden. Onder de kap treffen we een 5 liter V12 aan, goed voor 510 pk.

Ecura LM69 '19

Er gaan 25 exemplaren van de Ecurie LM69 gebouwd worden. Wat de prijs gaat worden, is niet bekend. De auto zal een een stervensduur koopje worden. Reken maar op een miljoen of twee tot drie. Waarom toch een koopje? Dat is namelijk alsnog véél minder dan dat er werd geboden voor de XJ13 van Jaguar zelf. Naar het schijnt heeft Jaguar een bod van 6 miljoen pond in 1996 afgewezen. Voor de goede context, in 1996 ‘deed’ een Ferrari 250 GTO slechts 2 miljoen pond.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, le-mans

Vorig bericht: « Red Bull heeft een reserve motorenleverancier
Volgend bericht: Dit is de coolste auto voor de hete dagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    22 juli 2019 om 23:07

    Ik vind dit porno, maar eerlijk gezegd is er wel flink wat gewijzigd ten opzichte van het origineel. Is dit voor op de weg of enkel voor op het circuit?

    Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      23 juli 2019 om 00:44

      @pomoek: in de UK kun je een bankstel met motor nog straatlegaal maken.

      Login om te reageren
  2. Teerdz zegt

    22 juli 2019 om 23:11

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    22 juli 2019 om 23:18

    Hoe mooi ook, dit kan nog niet in de schaduw van het origineel staan.

    Die Jaguar is zo ongekend mooi, met zijn gewelfde koetswerk met achterspatborden die doen denken aan delen van een middeleeuws harnas die over elkaar schuiven. En de gepopnagelde panelen alsof hij gebouwd is door een vooroorlogse vliegtuigfabrikant. Om nog maar te zwijgen van de schitterende welgevormde derrière en de snuit die doet denken aan een roofvis.

    Login om te reageren
  4. harrie zegt

    23 juli 2019 om 00:27

    Wel heel cool, maar lijkt meer op een retro versie van een XJ220.

    Login om te reageren
  5. porsche928 zegt

    23 juli 2019 om 00:45

    Van de XJ13 kun je overigens een kitcar kopen voor erg veel geld. Ik dacht zelfs van Ecurie.

    Login om te reageren
  6. adyton zegt

    23 juli 2019 om 02:19

    Ik verwacht spoedig een reactie van Glickenhaus. Weer een ‘schaamteloze kopie’ van het concept dat hij ‘bedacht’ heeft.

    Login om te reageren
  7. shaguar zegt

    23 juli 2019 om 06:21

    De eerste twee foto’s in het artikel zijn, volgens mij, ook al foto’s van een “recreation”.
    De neus van de enige échte XJ13 is iets boller.
    Het meest in het oog springend zijn echter de velgen, die bij het origineel concaaf zijn. Deze velgen lijken heel erg, maar zijn het net niet.

    Login om te reageren
  8. kenner zegt

    23 juli 2019 om 07:32

    Een replica van 2 miljoen.. je moet iets met je geld he

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    23 juli 2019 om 08:16

    Wat is deze lekker zeg! Het heeft totaal geen nut, maar het maakt bijzonder hebberig.

    Login om te reageren
  10. galverink zegt

    23 juli 2019 om 08:56

    Die ingenieur was Norman Dewis, niet Davis. En hij is onlangs overleden overigens.

    Login om te reageren
  11. RiKe zegt

    23 juli 2019 om 09:28

    Zowel het origineel als deze hommage zijn schitterend. Waarom worden niet meer van dit soort auto’s gebouwd qua styling (en dan beschikbaar voor zo’n €30.000/40.000) in plaats van die ruimteschepen met zoveel mogelijk scherpe vouwen in de body.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      23 juli 2019 om 22:51

      @rike: je kunt het beste zelf iets bouwen, dan is alles mogelijk.
      Hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten. Ga maar eens een plaatwerk-, tiglas- en frees/draaicusus doen. Kost je een half jaar maar dan kan je al zo ontzettend veel.

      Login om te reageren
  12. bietje zegt

    24 juli 2019 om 20:44

    De orginele xjr13 is één van mijn absolute droom klassiekers.

    Hier (volgens mij) pics van het orgineel:

    https://i.pinimg.com/originals/cf/38/ae/cf38aef710a01fe9f665eb54af6b2f92.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North