• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze unieke Alpina B12 kan van jou zijn

Auteur: dyllie, gepost 9 februari 2017 om 21:10 – 51 Reacties

Alpina-B12-front


“Going once, going twice, sold!”

Gelukkig nog niet, dit exemplaar staat ondertussen gewoon te koop bij Silverstone Auctions. Het zijn potentiële verkooptoppers die vandaag de newsfeed domineren. Fijn dat dit exemplaar net wat bereikbaarder is dan de recent geposte Porker.

De B12 is een door Alpina aangepakte BMW 8 serie. De basis vormde de 5.0 liter grote V12 uit de 850i en werd door Alpina gekieteld tot 350 pk. Dit betekent een acceleratietijd van 0-100 km/u in 6,8 seconde, ongeveer net zo snel als deze en deze hedendaagse auto’s.

Alpina-B12-rear

Goed, dat is niet zo relevant want deze Alpina is legendary – ik bedoel – kijk er alleen al naar, veel gaver wordt het toch niet? Oké, wellicht een tikkie ordinair maar dat vergeven we hem. Van de Alpina B12 5.0 zijn in totaal vijf auto’s verkeerdrechtsgestuurd afgeleverd en dit is er één van. Totaal zijn er 97 B12’s van de band gerold.

Deze auto is de één na duurste B12 5.0 die ooit afgeleverd is. Dat stelt de originele brief van BMW die je bij de aanschaf van de Alpina meekrijgt. Afgewerkt in Mauritius Blauw met lichtgrijs leer maakt deze auto tot een toppertje. De auto gaat 25 februari 2017 onder de hamer en zou tussen de 45.000 en 55.000 pond moeten opbrengen.

Foto credits: Laurens Parsons en Classic Cars Magazine

Ook interessant!

  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Ja, echt: je kan nu een 1.250 pk sterke V8 af fabriek krijgen
  • Audi schrapt einddatum plofmotor en flirt met R8-opvolger!
  • Gespot – Een gifkikker op anabolen
  • Deze Honda kei-car kan ook naar Nederland komen
FacebookTweetPinLinkedIn

8-serie, alpina, BMW, tuning, veiling

Vorig bericht: « Exclusief: dit zijn 14 hele dikke zestiencilinders
Volgend bericht: Extra vleugels en meer, voor je Regera »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    9 februari 2017 om 21:14

    Hé een nieuwe blogger! Welkom @dyllie! Ex-reaguurder? Of gewoon een ‘échte’ nieuweling?

    OT: Een stevige prijs voor deze prachtige youngtimer. WOW

    Login om te reageren
    • dyllie zegt

      9 februari 2017 om 21:16

      @toyotafortuner: thanks! yes helemaal nieuw

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        9 februari 2017 om 21:21

        @dyllie: Top. Benieuwd waarmee je allemaal kan komen. Dit is iig een erg mooi begin :)

        Login om te reageren
      • mrniesoe zegt

        9 februari 2017 om 21:22

        @dyllie: Veel succes! Je hebt een mooie schrijfstijl.

        Login om te reageren
        • dyllie zegt

          9 februari 2017 om 21:25

          @mrniesoe: dankjewel:)

          Login om te reageren
  2. kimbo12 zegt

    9 februari 2017 om 21:16

    Dit is niet ordinair. Dit is legendary. Damn.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      9 februari 2017 om 21:37

      @kimbo12: het is een nieuwkomer, heeft nog (heel) wat te leren. We zullen hem/haar maar moeten vergeven..

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        9 februari 2017 om 23:54

        @pinut187: hoho. Het is legendary én ordinair… Dát kan prima samen gaan!

        Login om te reageren
    • camber24 zegt

      10 februari 2017 om 00:29

      @kimbo12: striping… en dan niet begrijpen dat Alpina ordinair is…

      Login om te reageren
      • kimbo12 zegt

        10 februari 2017 om 13:55

        @camber24: je hebt striping en je hebt striping. Deze subtiele vorm stoort me iig niet.

        Login om te reageren
  3. schuiftrompet zegt

    9 februari 2017 om 21:23

    wel echt traag haha. maar het uiterlijk maakt meer dan goed

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      9 februari 2017 om 21:40

      @schuiftrompet: Bij deze auto’s wordt meer gekeken naar de 100-250km/u tijd.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        10 februari 2017 om 02:52

        @bsxc2: dat zal bij deze ook niet denderend zijn. Het zal wel heel smooth rijden.

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      9 februari 2017 om 22:14

      @schuiftrompet: traag??? In het hedendaagse verkeer is van 0-100 in 6,8 sec retesnel; als je binnen 12 sec accelereert naar de 100 moet je goed uitkijken anders klap je op een trage haaibriet of sjoemeldiesel…

      Login om te reageren
      • schuiftrompet zegt

        10 februari 2017 om 20:18

        @406_v6: begrijp me niet verkeerd, 6.8 seconden is zeker rap maar voor een 5.0 V12 is het niet indrukwekkend.. een 530i uit 2004 doet het ook in 7 seconden met 230 pk.. maar we snappen allemaal dat het bij deze auto niet gaat om de snelheid maar om het aanzien en de zijdezachte loop!

        @bofkont orginele opmerking! maar met mn seicento’je zal ik het ook net niet redden denk ik :)

        Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 februari 2017 om 12:20

      @schuiftrompet: Traag?? kijken of je op de batavus kunt bijbenen.

      Login om te reageren
  4. autodrop zegt

    9 februari 2017 om 21:31

    Verkeerde kleur en helaas door de striping erg ordinair. Normaal wel fan van de Alpina striping maar deze auto hoort origineel BMW te zijn in die paars metallic kleur.

    Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    9 februari 2017 om 21:33

    Ordinair? Pure klasse, pure roots. Zoals het heurt!

    Login om te reageren
  6. volvoturbo zegt

    9 februari 2017 om 21:37

    Wist niet dat hier ook n Alpina van was. Behoorlijk dikke bak hoor!

    Login om te reageren
  7. e1000bmw zegt

    9 februari 2017 om 21:46

    Mweh, stuur aan de verkeerde kant. Ik pas.

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    9 februari 2017 om 21:47

    Mooie auto, zeker! Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de verwachte opbrengst hoger zou zijn.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      9 februari 2017 om 21:50

      @viezefreddyw: eens! Mooie wagen voor een -relatief- lage prijs.

      Login om te reageren
      • toyotavenray zegt

        9 februari 2017 om 22:06

        @2wheeler: laag??
        Waar heb jij je hoofd tegen gestoten?

        Login om te reageren
        • futse zegt

          9 februari 2017 om 22:15

          @toyotavenray: vandaar het woord ‘relatief’

          Login om te reageren
    • jorden zegt

      9 februari 2017 om 22:16

      @viezefreddyw: normaal schrijven dikke Duitsers pijlsnel af tot schroot. Ik vind de verwachte opbrengst daarom juist bijzonder hoog.

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        9 februari 2017 om 22:38

        @jorden: idd dat zie je wel aan Porsches of Wiesmanns…

        Login om te reageren
        • jorden zegt

          9 februari 2017 om 23:21

          @griffendahl: ik doel met “dikke Duitsers” iets letterlijker op de grote, luxe, zware coupe’s en sedans uit top van de range. S-Klasse, 7-serie, A8 etc. Dus ook de reguliere BMW 8 serie van BMW. Zoek op marktplaats eens een AMG van 10 jaar oud…

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            9 februari 2017 om 23:58

            @jorden: hè hè… Vergelijk liever de Z8 met de 8-serie dan er een net uitgerangeerde AMG bij te halen. En wacht maar, die AMG vangt over 20 jaar hetzelfde als je nu lapt..

            Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            10 februari 2017 om 07:48

            @jorden: dit is ook geen BMW maar een Alpina… Zoek daar eerst maar eens op… Praten we dan verder ok?

            Login om te reageren
            • jorden zegt

              10 februari 2017 om 12:01

              @griffendahl: Een tuner die zichzelf op het kenteken papiertje mag zetten, met goedkeuring en in samenwerking van BMW. meer is het echt niet. Geen enkel Alpina model staat op een door hun zelf ontwikkeld platform. Niet iedere Alpina houdt z’n waarde zoals deze bovenstaande 8-serie

              Login om te reageren
              • griffendahl zegt

                10 februari 2017 om 12:09

                @jorden: Objectief gezien heb je wel gelijk, alleen de realiteit is gewoon anders. Ik bedoel een 911 RS 2.7 is ook gewoon een gekietelde 911…

                Het heeft met veel meer te maken dan alleen of het een getunede BMW is of niet. Als je dat niet snapt of het niet wil zien is dat prima, zou ik lekker iets anders halen.

              • jorden zegt

                10 februari 2017 om 13:24

                @griffendahl: zonder de juiste liefhebbers voor je te winnen als model, zou iedere auto op de schroot eindigen. Deze Alpina is natuurlijk een ultieme Duitse 90’s eindbaas + zeldzaam.

    • basvspr zegt

      9 februari 2017 om 23:23

      @viezefreddyw: Eens. Zou me niet verbazen als een pareltje als deze in luttele jaren het dubbele op gaat brengen… laten we hopen dat de volgende eigenaar dit geen bal uitmaakt, en er lekker kilometers mee gaat maken, mits het zonnetje schijnt!

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      10 februari 2017 om 10:25

      @viezefreddyw: ik eerlijk gezegd ook. Ik vermoed dat dit ook het geval geweest zou zijn als het stuur links gezeten had.

      Overigens is de B12 ook weer niet zo heel speciaal. Dit blok vond met de LCI zijn weg naar de reguliere 850C(S)i, dacht ik…

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        10 februari 2017 om 12:11

        @e1000bmw523i: Nee, 850 CSi was een 5,6 liter. Het enige blok wat naar mijn weten zijn weg van een Alpina naar een productie BMW gevonden heeft is de 4,6 of 4,8 V8.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          11 februari 2017 om 16:27

          @griffendahl: I stand corrected idd. Er is overigens ook een B12 5.7 geleverd en die was op basis van de CSi. Ik zal wel een aantal dingen door elkaar gehaald hebben.
          http://www.alpina-automobiles.com/de/produktwelt/model-history/bmw-8er/

          Login om te reageren
  9. daanzanting zegt

    9 februari 2017 om 22:17

    Ben er wel benieuwt naar of er ooit iemand een auto van dit soort Autoblog posts heeft gekocht

    Login om te reageren
  10. griffendahl zegt

    9 februari 2017 om 22:40

    Vind het geen hoge prijs voor een bijzondere Alpina B12, mooier geweest als het de 5.7 was natuurlijk en linksgestuurd. Voor deze prijzen koop je ook al geen mooie CSI meer tegenwoordig

    Login om te reageren
  11. davelepeef zegt

    9 februari 2017 om 23:59

    Zou zweren dat ik er jaren terug regelmatig één in Alphen a/d Rijn zag. Nooit geweten dat ze zo zeldzaam zijn…

    Login om te reageren
  12. z4coupe30si zegt

    10 februari 2017 om 07:53

    Wat een prachtige auto. Zou graag een handgeschakelde 840i aanschaffen, maar goede exemplaren zijn lastig te vinden.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      10 februari 2017 om 12:24

      @z4coupe30si: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239178232&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=42&pageNumber=2

      Kwestie van betalen en rijden ;)

      Login om te reageren
  13. matthijsvdr zegt

    10 februari 2017 om 08:17

    Lekker bezig @dyllie ! Alles goed verder?

    Login om te reageren
    • dyllie zegt

      10 februari 2017 om 11:45

      @matthijsvdr: ha gozer! Ja goed zoals je leest

      Login om te reageren
  14. thearchitect zegt

    10 februari 2017 om 09:04

    is dit niet de auto waarmee Glenn Helder met 280 km/u richting zijn faillissement reed ?

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    10 februari 2017 om 10:05

    Heerlijk exemplaar!

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2017 om 10:44

    @willeme, kan je hier een artikel oxer maken? Zo’n gave wagen!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      10 februari 2017 om 11:02

      @dutchdriftking: @dyllie heeft er net nog een artikel over geschreven ;).

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 februari 2017 om 12:28

        @willeme: Klopt, maar een uitgebreid artikel, waarin ook de B12 5,7 en 6,0 e38 aan bod komen zou leuk zijn :) V12 van Alpina zeg maar.

        Login om te reageren
  17. bofkont zegt

    10 februari 2017 om 12:25

    Legendarische topper is de 8 serie sowieso, wat een wagen, niet te versmaden als CSI of Alpina.
    Maar technisch een matige auto, het zijn in eigenlijk nog rijdende proto types die nooit goed uit ontwikkeld zijn.
    Dus hou rekening met stevige onderhoudsprijzen.

    Login om te reageren
  18. Maarten123 zegt

    10 februari 2017 om 22:53

    Die 6.8 tellen komt door de 4-traps automaat. Vermoedelijk 80 in z’n 1, dan 2 seconden voor het opschakelen en weer gaan. Reken maar dat deze op de Autobahn lekker doordendert naar de 290. Geen Range Rover Diesel of Clio die dan bijblijft.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      13 februari 2017 om 12:50

      @maarten123: Dat klopt idd, vooral de 100/200 tijden zijn heel erg imponerend, op een golf van koppel en rust dit soort wagens, niet te vergelijken met die kleine turbo geblazen blokjes.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North