
“Going once, going twice, sold!”
Gelukkig nog niet, dit exemplaar staat ondertussen gewoon te koop bij Silverstone Auctions. Het zijn potentiële verkooptoppers die vandaag de newsfeed domineren. Fijn dat dit exemplaar net wat bereikbaarder is dan de recent geposte Porker.
De B12 is een door Alpina aangepakte BMW 8 serie. De basis vormde de 5.0 liter grote V12 uit de 850i en werd door Alpina gekieteld tot 350 pk. Dit betekent een acceleratietijd van 0-100 km/u in 6,8 seconde, ongeveer net zo snel als deze en deze hedendaagse auto’s.
Goed, dat is niet zo relevant want deze Alpina is legendary – ik bedoel – kijk er alleen al naar, veel gaver wordt het toch niet? Oké, wellicht een tikkie ordinair maar dat vergeven we hem. Van de Alpina B12 5.0 zijn in totaal vijf auto’s verkeerdrechtsgestuurd afgeleverd en dit is er één van. Totaal zijn er 97 B12’s van de band gerold.
Deze auto is de één na duurste B12 5.0 die ooit afgeleverd is. Dat stelt de originele brief van BMW die je bij de aanschaf van de Alpina meekrijgt. Afgewerkt in Mauritius Blauw met lichtgrijs leer maakt deze auto tot een toppertje. De auto gaat 25 februari 2017 onder de hamer en zou tussen de 45.000 en 55.000 pond moeten opbrengen.
Foto credits: Laurens Parsons en Classic Cars Magazine
Hé een nieuwe blogger! Welkom @dyllie! Ex-reaguurder? Of gewoon een ‘échte’ nieuweling?
OT: Een stevige prijs voor deze prachtige youngtimer. WOW
@toyotafortuner: thanks! yes helemaal nieuw
@dyllie: Top. Benieuwd waarmee je allemaal kan komen. Dit is iig een erg mooi begin :)
@dyllie: Veel succes! Je hebt een mooie schrijfstijl.
@mrniesoe: dankjewel:)
Dit is niet ordinair. Dit is legendary. Damn.
@kimbo12: het is een nieuwkomer, heeft nog (heel) wat te leren. We zullen hem/haar maar moeten vergeven..
@pinut187: hoho. Het is legendary én ordinair… Dát kan prima samen gaan!
@kimbo12: striping… en dan niet begrijpen dat Alpina ordinair is…
@camber24: je hebt striping en je hebt striping. Deze subtiele vorm stoort me iig niet.
wel echt traag haha. maar het uiterlijk maakt meer dan goed
@schuiftrompet: Bij deze auto’s wordt meer gekeken naar de 100-250km/u tijd.
@bsxc2: dat zal bij deze ook niet denderend zijn. Het zal wel heel smooth rijden.
@schuiftrompet: traag??? In het hedendaagse verkeer is van 0-100 in 6,8 sec retesnel; als je binnen 12 sec accelereert naar de 100 moet je goed uitkijken anders klap je op een trage haaibriet of sjoemeldiesel…
@406_v6: begrijp me niet verkeerd, 6.8 seconden is zeker rap maar voor een 5.0 V12 is het niet indrukwekkend.. een 530i uit 2004 doet het ook in 7 seconden met 230 pk.. maar we snappen allemaal dat het bij deze auto niet gaat om de snelheid maar om het aanzien en de zijdezachte loop!
@bofkont orginele opmerking! maar met mn seicento’je zal ik het ook net niet redden denk ik :)
@schuiftrompet: Traag?? kijken of je op de batavus kunt bijbenen.
Verkeerde kleur en helaas door de striping erg ordinair. Normaal wel fan van de Alpina striping maar deze auto hoort origineel BMW te zijn in die paars metallic kleur.
Ordinair? Pure klasse, pure roots. Zoals het heurt!
Wist niet dat hier ook n Alpina van was. Behoorlijk dikke bak hoor!
Mweh, stuur aan de verkeerde kant. Ik pas.
Mooie auto, zeker! Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de verwachte opbrengst hoger zou zijn.
@viezefreddyw: eens! Mooie wagen voor een -relatief- lage prijs.
@2wheeler: laag??
Waar heb jij je hoofd tegen gestoten?
@toyotavenray: vandaar het woord ‘relatief’
@viezefreddyw: normaal schrijven dikke Duitsers pijlsnel af tot schroot. Ik vind de verwachte opbrengst daarom juist bijzonder hoog.
@jorden: idd dat zie je wel aan Porsches of Wiesmanns…
@griffendahl: ik doel met “dikke Duitsers” iets letterlijker op de grote, luxe, zware coupe’s en sedans uit top van de range. S-Klasse, 7-serie, A8 etc. Dus ook de reguliere BMW 8 serie van BMW. Zoek op marktplaats eens een AMG van 10 jaar oud…
@jorden: hè hè… Vergelijk liever de Z8 met de 8-serie dan er een net uitgerangeerde AMG bij te halen. En wacht maar, die AMG vangt over 20 jaar hetzelfde als je nu lapt..
@jorden: dit is ook geen BMW maar een Alpina… Zoek daar eerst maar eens op… Praten we dan verder ok?
@griffendahl: Een tuner die zichzelf op het kenteken papiertje mag zetten, met goedkeuring en in samenwerking van BMW. meer is het echt niet. Geen enkel Alpina model staat op een door hun zelf ontwikkeld platform. Niet iedere Alpina houdt z’n waarde zoals deze bovenstaande 8-serie
@jorden: Objectief gezien heb je wel gelijk, alleen de realiteit is gewoon anders. Ik bedoel een 911 RS 2.7 is ook gewoon een gekietelde 911…
Het heeft met veel meer te maken dan alleen of het een getunede BMW is of niet. Als je dat niet snapt of het niet wil zien is dat prima, zou ik lekker iets anders halen.
@griffendahl: zonder de juiste liefhebbers voor je te winnen als model, zou iedere auto op de schroot eindigen. Deze Alpina is natuurlijk een ultieme Duitse 90’s eindbaas + zeldzaam.
@viezefreddyw: Eens. Zou me niet verbazen als een pareltje als deze in luttele jaren het dubbele op gaat brengen… laten we hopen dat de volgende eigenaar dit geen bal uitmaakt, en er lekker kilometers mee gaat maken, mits het zonnetje schijnt!
@viezefreddyw: ik eerlijk gezegd ook. Ik vermoed dat dit ook het geval geweest zou zijn als het stuur links gezeten had.
Overigens is de B12 ook weer niet zo heel speciaal. Dit blok vond met de LCI zijn weg naar de reguliere 850C(S)i, dacht ik…
@e1000bmw523i: Nee, 850 CSi was een 5,6 liter. Het enige blok wat naar mijn weten zijn weg van een Alpina naar een productie BMW gevonden heeft is de 4,6 of 4,8 V8.
@griffendahl: I stand corrected idd. Er is overigens ook een B12 5.7 geleverd en die was op basis van de CSi. Ik zal wel een aantal dingen door elkaar gehaald hebben.
http://www.alpina-automobiles.com/de/produktwelt/model-history/bmw-8er/
Ben er wel benieuwt naar of er ooit iemand een auto van dit soort Autoblog posts heeft gekocht
Vind het geen hoge prijs voor een bijzondere Alpina B12, mooier geweest als het de 5.7 was natuurlijk en linksgestuurd. Voor deze prijzen koop je ook al geen mooie CSI meer tegenwoordig
Zou zweren dat ik er jaren terug regelmatig één in Alphen a/d Rijn zag. Nooit geweten dat ze zo zeldzaam zijn…
Wat een prachtige auto. Zou graag een handgeschakelde 840i aanschaffen, maar goede exemplaren zijn lastig te vinden.
@z4coupe30si: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=239178232&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=42&pageNumber=2
Kwestie van betalen en rijden ;)
Lekker bezig @dyllie ! Alles goed verder?
@matthijsvdr: ha gozer! Ja goed zoals je leest
is dit niet de auto waarmee Glenn Helder met 280 km/u richting zijn faillissement reed ?
Heerlijk exemplaar!
@willeme, kan je hier een artikel oxer maken? Zo’n gave wagen!
@dutchdriftking: @dyllie heeft er net nog een artikel over geschreven ;).
@willeme: Klopt, maar een uitgebreid artikel, waarin ook de B12 5,7 en 6,0 e38 aan bod komen zou leuk zijn :) V12 van Alpina zeg maar.
Legendarische topper is de 8 serie sowieso, wat een wagen, niet te versmaden als CSI of Alpina.
Maar technisch een matige auto, het zijn in eigenlijk nog rijdende proto types die nooit goed uit ontwikkeld zijn.
Dus hou rekening met stevige onderhoudsprijzen.
Die 6.8 tellen komt door de 4-traps automaat. Vermoedelijk 80 in z’n 1, dan 2 seconden voor het opschakelen en weer gaan. Reken maar dat deze op de Autobahn lekker doordendert naar de 290. Geen Range Rover Diesel of Clio die dan bijblijft.
@maarten123: Dat klopt idd, vooral de 100/200 tijden zijn heel erg imponerend, op een golf van koppel en rust dit soort wagens, niet te vergelijken met die kleine turbo geblazen blokjes.