Deze Volkswagen Nova GT wordt in Nederland geveild

Auteur: , 43 Reacties

Weet jij door welke twee legendarische auto's dit ontwerp geïnspireerd is?

Nova GT op veiling

De Volkswagen Nova GT is supertof, maar eigenlijk een kitcar geïnspireerd op de Ford GT40 en de Lamborghini Miura. Het is een tweezitter met een lichtgewicht kunststof body op basis van een Volkswagen Kever chassis, die tussen 1978 en 1990 werd verkocht. De motor is in dit geval een 1.8 uit een Golf 2, met een aangepaste versnellingsbak. Meest opvallend is echter de manier waarop je instapt. Met een afstandsbediening open je het volledige dak. Omdat men ooit dacht dat dát de toekomst zou zijn, waarschijnlijk. De volgende opties zijn aanwezig:

– Lichtmetalen velgen
– Kachel
– Zonnekleppen
– Bergruimte achter de stoelen
– Achteruitrijd camera met afstand sensoren (!)
– Schijfremmen voor
– Trommelremmen achter
– Jaren 50/60 pianola radio

Nova GT op veiling
Nova GT op veiling
Nova GT op veiling
Nova GT op veiling
Nova GT op veiling
Nova GT op veiling

Mocht je gevallen zijn voor de charmes van deze Nova GT dan is het misschien goed om te weten dat er APK op de auto zit tot april 2017. En dat het lakwerk wel wat aandacht kan gebruiken. Oh, en dat ‘ie in 2013 nog rijdend gespot is! Bieden doe je hier!



43 reacties

Wat een spectaculair manier om in je bolide te stappen! I like it!
@misterdrogba: beetje zoals die Batmobile van Team Galagh in Gumball3000.
Wat als ie op z’n kop ligt? Hoe geraak je er dan uit?
@e270cdi: in het heel onwaarschijnlijke geval dat je dan nog leeft: trap je het raam er uit, of je trapt gewoon door het kunststof heen.
@e270cdi: details details.. ;)
@e270cdi: en dat heb je je nooit afgevraagd bij een gullwing…
@giulio: De nieuwe Gulwing heeft explosieven in het dak. Als je over de kop slaat worden de deuren weg geblazen.
@e270cdi: Legpress wordt ook voor de aankoop aanbevolen. Denk dat onderstaand gelijk
heeft en dat je gewoon deud bent. Apk me oma!
Zo van achteren met mijn ogen heel dicht geknepen denk ik even Stratos?
Plat
Heel appart ding, niet heel mooi. Een man hier uit het dorp had ook zo’n 1. Stond vorig jaar te koop dacht ik.
Plaatje!

Van Volkswagen verwacht je zoiets niet…

Dit is dan ook geen Volkswagen Nova, maar een auto van Nova Cars met een Volkswagen motor. Gebouwd in Engeland, ergens achteraf in een oud roestig schuurtje van golfplaten. Nova Cars was één van de vele auto (lees kitcar) fabrikanten die Engeland rijk was. In ieder gehucht had je wel een of andere briljante uitvinder die zijn creatieve uitspattingen omzette in iets op vier wielen.

Jammer dat weinige het overleefd hebben, mede door allerlei veiligheidseisen. Maar de meesten omdat ze bankroet zijn gegaan, zoals het een echte Britse autofabrikant betaamt.
@moveyourmind: … een auto van Nova Cars met een Volkswagen motor.

Er is wel wat meer van Volkswagen dan alleen de motor, toch? Motor, chassis, onderstel, stuurinrichting… Eigenlijk is alles van Volkswagen, behalve de carrosserie en waarschijnlijk ook de elektrische installatie: die zijn van Nova Cars. En ik neem aan dat ze ook aan de wielophanging het een en ander hebben aangepast.
@potver7: Daar heb je wel gelijk in, vrijwel alles is Volkswagen, behalve de koets en het ontwerp daarvan.

Zit me net te bedenken dat op het kentekenbewijs de auto waarschijnlijk ook nog als Volkswagen genoteerd staat, omdat een Kitcarfabrikant natuurlijk een bestaand chassis gebruikt om de typegoedkeuring daarvan te gebruiken…
Ik beantwoord altijd in mijn hoofd eerst de vraag voor dat ik verder lees. Ik had de Miura goed :)
@lamborghinibrapa: Ik de gt40 en daarna kwam de ooja!
Bieden doe je hier! Link werkt niet
@lacker: ff googelen. Ik heb hem gevonden op Speurders. Vraagprijs € 13.750,=
VR6 er in en gaaaan!
@dutchdriftking: Voor een dragrace misschien, als je alleen maar rechtdoor wil. Maar als je ook nog een bocht om wil, moet je dan toch wat meer aanpassen vrees ik.
Da’s de mooiste Nova die ik de afgelopen 25 jaar heb gezien. Leuk voor er bij…..
Zag vorige week nog een matzwarte rijden in Rotterdam
Als ik dan toch een sportwagentje op basis van een ‘Kever’ zou willen hebben, dan ging ik voor de (van Braziliaanse origine) Volkswagen SP2. Feitelijk geen Kever, maar op een chassis van de VW 411 Variant gebouwde sportcoupé, compleet met een 1700 cc 75 pk sterk luchtgekoeld blok. En noem het autootje ook vooral geen kitkar, want dit was een officieel fabrieksmodel van Volkswagen do Brasil.

Er staat een ogenschijnlijk heel knap exemplaar te koop in Nederland (als de foto’s ons niet bedriegen), voor de een prijs die tweeënhalf keer hoger is dan de Nova GT hierboven.
@RRRobert: gaaf ding, maar dan heb ik nog liever de eveneens Barziliaanse Karmann Ghia TC. Wat een schoonheid…

http://www.history-of-cars.com/images/vw/1970-typ-145-karmann-ghia-tc-2.jpg
@RRRobert: of, om bij Volkswagen-techniek te blijven, deze schitterende -jawel, Braziliaanse, Puma 1500 GT.

http://www.motorstown.com/images/puma-gt-1500-02.jpg
@Dizono: Puma GTE for the win… En als je dan toch bezig bent, dan kan ook wel een Porsche 6 cilinder achterin :-)

http://www.pumagte.com/images/PAUL_JUNG2_Puma4.jpg

http://www.pumagte.com/images/PAUL_JUNG2_Puma6.jpg

http://www.pumagte.com/images/PAUL_JUNG2_Puma2.jpg
@baasbas: nice 👍very nice
@RRRobert: Hij ziet er super uit, maar wat een geld zeg… Ik zou dan gaan voor deze.
Apart dingetje
Doet mij eerder denken aan een kruising tussen de Ferrari Modulo en een Lancia Stratos
Lastig in een lage parkeergarage…

En als je m ooit op ze op weet te krijgen heb je toch ook een flinke uitdaging..
Leuke kit car en nog niet eens zo gek duur. Leuk voor erbij.
Niet helemaal mijn kopje thee, maar leuk is hij zeker. Veel leuker dan de Kever. Mods kunnen er ook zeker mee door
Ik dacht aan de MB C111 en de Marcos Mantula
Ik pas
OK, 5 linkjes naar ander AB/AJ artikelen maar niet naar de veiling zelf.
De auto staat dus bij catawiki:

http://veiling.catawiki.nl/kavels/6443065-volkswagen-nova-gt-limited-edtition-1969

2 maanden geleden niet gegund voor 13.053 euro:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/5537639-volkswagen-nova-gt-limited-edtition-1969

Ik ben benieuwd wat zoiets op moet leveren.
Die deuren zijn wel vet
Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je buurman er ineens ook 1 heeft.
Een vroeg ontwerp van onafhankelijk ontwerper Richard Oakes. Hij vindt het zelf niet zijn beste ontwerp. Hij moest er een naar Italië brengen en vond het een verschrikkelijk ding.
http://midas.orba-design.com/index.php?dir=archive+cd%2Fhuman+interest%2F&download=classic%26sportscar+0701+p144.jpg
Ik denk niet dat der Adolf zoiets voor ogen had toen hij aan een “wagen voor het volk” dacht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).