
Net nu Audi een paar interessante diesels in de aanbieding heeft, wordt deze “duivelsbrandstof” (grapje, zwavel enzo) maar duurder en duurder. Of zou dat juist komen doordat er een sterk gestegen vraag verwacht wordt na introductie van de monsterdiesels.
Vandaag stijgt de dieselprijs met 1,6 cent naar 1,284 euro, waarmee de prijs aan de pomp de afgelopen dagen met totaal 4 eurocent is gestegen. Vergeleken met begin 2007 is de prijs van een liter diesel met bijna 30% gestegen. Met het huidige prijsniveau en de geplande accijnsverhoging zijn dieselrijders dik 300 euro duurder uit dit jaar. Heeft iemand nog een goed adresje voor LPG?
Rekenvoorbeeld UnitedConsumers voor diesel personenauto
30.000 km per jaar
Verbruik 1 liter diesel voor 15 km
Nodig 30.000 gedeeld door 15 = 2.000 liter diesel
Kosten 2.000 liter diesel in 2007 = 2.260 (2.000 x 1,13)
Kosten 2.000 liter diesel in 2008 = 2.570 (1.000 x 1,26 plus 1.000 x 1,31) Per 01-07-2008 volgt accijnsverhoging op diesel met 3 cent p/l
Verschil 2007 en 2008 = 2.260 -/- 2.570 = 310 euro
Bron: UnitedConsumers





”Vandaag stijgt de dieselprijs met 1,6 cent naar 1,284 euro”.
Zeg…moet dat niet andersom? Zou dan wel fijn zijn als de prijs met 4 eurocent daalde ;)
Moeten we toch maar opzoek naar andere brandstoffen. Misschien is dit een idee http://greenfuels.co.uk/
Met andere woorden, benzine wordt weer interessanter…
Ik rij op dit moment nog met gewone benzine, dus voor mij kan het uiteindelijk alleen maar meevallen :p
nou ik ben erg blij dat ik nu in verhouding goedkoper uit ben ;) maar wat een schoften, bos krijgt maar niet genoeg van dat spelen met belastingen :|
Het is echt tijd dat ingevoerd word dat de belasting die op automobilisten gevangen word ook alleen aan auto gerelateerde zaken uitgegeven mag worden.
ik zou liever wat meer fotos van die audi R8 diesel zien….
Het is dat ik het nodig heb anders had ik het er écht niet voor betaald.
Ik bedoel, ik krijg niet eens waar voor mijn geld. Met de fiets gaan is goedkoper. Jammer alleen dat ik zo lui ben. Damn you luiheid!
@Rick dos
jij bent toch niet zo iemand die voor een brood bij de bakker honderd meter verderop met de auto gaat? ;)
Het wordt tijd voor electrische auto’s en meer kerncentrales
@Roy
100m?
Poeh, dat is 90m te ver om te lopen of te fietsen. ;) :)
@ M Freak
Nee, dat staat er niet. Er staat dat hij 1,6 cent stijgt. Naar 128,4 cent ofwel 1,284 Euro.
Maar het is nog vroeg. Koffie? ;-)
Waarom fosiele brandstoffen en kernenergie terwijl zonne-energie overal verkrijgbaar is. Een hoop hoogspanningskabels kunnen dan verdwijnen en dat is zeker een verbetering.
@ rick dos
Waar woon jij? Auto vlak voor de deur, luxe hoor. Hoe doe je dat dan van je bed naar de badkamer?
@mattie
Met een Segway. ;)
Was er eigenlijk recent geen ontwikkeling van zonnepanelen die efficienter waren, of toch meer energie opbrachten?
de werkende mens word gewoon leeg gemolken hier in corrupte belgié, wij zijn alleen maar goed om de top hun zakken te vullen
@ M Freak
(@HJ)
Nee M Freak, helaas kun je je tank niet volgooien voor ’n euro :(…
maarja, als je de auto op de foto koopt kan je dit echt helemaal níets schelen. Maar helaas zorgen die prijzen er wel voor dat het wat langer gaat duren voordat iemand als ik die auto gaat kopen :P
“duivelsbrandstof” grapje
Grapje, hoezo grapje?
Heeft niks met de Regering te maken dames en heren. het is logisch dat ze stijgen, omdat de prijs per vat olie ook sterk stijgt. Het is gewoon een gevolg van de stijgende olieprijs. Alleen Shell en de rest van die oliegiganten (en ook de overheid natuurlijk ;) ) worden er rijker van.
Er is inderdaad steeds meer vraag naar diesel. Het omslagpunt ligt nu waarschijnlijk ergens rond de 25.000 km per jaar.
Tja, en zo lang je 1:12,5 haalt in een S60 2.4 benzine…
@Rick dos
maar wel verbouwd, zodat je niet hoeft te staan ;)
eigenlijk zou iedereen gewoon een volvo 740 kunnen rijden… bespaart gemiddeld misschien nog brandstof ook en uiteindelijk komt de overheid wel smeken of er weer nieuwe auto’s gekocht kunnen worden die veel verbruiken.
heb inmiddels het gemiddeld verbruik naar 1:13 gekregen w00t! (op 38 liter ongeveer 150km stad en file, 350 snelweg en 80km)
oja… volvo 740 2.3 achtklepper that is :D
@Sorcerer
kan nog best een scheutje vanaf! :P dan rij je op de snelweg altijd 130+ ofnie?
Minder rijden, op benzine rijden, eco-rijden en de overheid en industrie op die manier een kl*** aftrekken. En voor de rest er niet te veel over klagen. :-)
@Alwood
Nee, dat wil dan nog nét doen. ;)
Ik heb m`n werk gevraagd om een leasemetro en leasetram.
Elektriciteit is nog steeds goedkoper dan dat vloeibare spul.
Plus ik heb m`n eigen chauffeur. :)
Ja, jullie nu!!!!
Probeer dat maar te overtreffen.
Ach, ga toch krassen! Dan win je nog eens wat. ;)
Alwood: sssst ;)
Als ik altijd 80 rij dan haalt hij (denk ik) 1:18. Op de snelweg vaak gewoon 128 (net-niet-flitssnelheid). Ik laat altijd uitrollen maar ben niet te zuinig met gas geven. 80% snelweg, 20% stad, 0% 80-wegen rij ik :)
Dit is gewoon het gevolg van de marktwerking, hogere vraag resulteert in hogere prijzen. Ook de prijs van de ruwe olie is gestegen, tel die twee factoren op en de reden is gevonden. Mijn loon dient trouwens ook nog betaald te worden van die dure olie.
Oul@: ik kan ook hopen spullen meeslepen en doe er 2 uur minder lang over als ik van klant naar klant moet van het ene naar het andere slecht bereikbare industrieterrein ;)
@Sorcerer,
Daarom opereer ik alleen in RET gebieden waar de tram of metro komt.
Is een secundaire arbeidsvoorwaarden. :)
@Rick Dos
Wat wil je daarmee zeggen?
Weet je wel hoeveel chicks ik in m`n metro meeneem ’s ochtends.
Wat valt er nog te krassen? Ik heb al gewonnen ouwe pimp! ;)
@Sorcerer
haha :P en tsja… in een volvo heb je véél meer bergruimte Oul@. En een degelijke geluidsinstallatie!
Op de cruisecontrol met airco aan vergeet je ook al snel dat je zelf moet rijden ;)
Gasgeven doe ik ook graag! :P maar wel het liefst in 3e of 4e versnelling… Mijn bevindingen zijn dat je niet boven de 2800tpm moet gaan zitten en de wagen blijft superzuinig.
oja… en dat is dus niet boven de 2800tpm bij constante snelheid! optrekken mag ‘ie rustig tot de 4000 door :D
Alleen jammer dat hij in de hoogste versnelling al 3000rpm doet @ 130 km/h op de teller … :P
Zo’n heerlijke 5-cilinderroffel heb je ook niet in een tram trouwens ;)
Olie wordt duurder, Olie wordt duurder, ja dat klopt ja, maar de Dollar zakt als een baksteen.. Nog nooit is de Dollar zo laag geweest… En omdat ze alle handel in olie in Dollars doen, snap ik niet waarom die olie prijs voor ons nog steeds zo hard stijgt.. Ook vindt ik het altijd zo frappant dat als de Olieprijs stijgt de oliemaatschappijen meer winst maken !? Met andere woorden voor de consument stijgt de prijs harder dan voor de handelaren…
Hmm Misschien dan toch maar een benzinepomp beginnen ! :)
@ Oul@
Dat je veel te moeilijk doet zonder rendement. ;)
Weet je wel hoeveel meisjes ik ’s nachts na tweëen dan gaan we met z’n allen naar beneden…….goed, ik dwaal af…..op mijn transistor tv zie? En weet je wel hoeveel ik daarvan last……goed, ik dwaal weer af… ;)
Mauske: de olieprijs stijgt, en dacht je dat de oliemaatschappijen hun olie gratis kregen? Zij moeten hun olie ook ergens aankopen en dienen daar de marktprijs voor te betalen.
inderdaad! zalige vijfinlijn :D ik heb er maar 4 :( voor een 4 klinkt ‘ie wel weer lekker zwaar…
en ik moet toegeven dat sinds de verbruikscijfers binnen zijn ik 110 op de rechterbaan rij :o ik rij daardoor 1:13/14 ipv 1:9 (!) Zelfs met tussenacceleraties naar 130 bij inhalen.
Ik ben wel de laatste persoon die ooit vooraan zo’n linkerbaanfile rijdt hoor ;)
Maarja… als ik een vijfcylinder had zou ik permanent 150 rijden :P is ook weer neit goed ;)
@Patrick…
Ja dat zeg ik dus… de oliemaatschappijen moeten de olie natuurlijk ook kopen, maar hoe duurder die olie, hoe meer winst ze maken ! hihi
Leg me dat eens uit Mauske?
@allemaal
Audi R8 is nog beterrrr…
Je hoort altijd op tv dat de pomphouders weer meer winst geboekt hebben door de stijgende olieprijs…. en dat kan ik je niet uitleggen.. ik geef hier juist aan dat ik dat niet begrijp
Met de fiets dus volgend jaar ;)
de oplossing:
man aan de pomp: wat kost een druppel diesel?
pompbediende: niets
man: druppel em dan maar vol
:-)
Alwood: nadeel van zuinig + sportief willen rijden bij zo’n volvo 5-cilinder 5-bak is dat hij in de 5 pas lekker begint te trekken boven de 140 km/h :D
Maargoed, het is des te leuker om met zo’n auto te rijden als je het vermogen niet altijd aanspreekt, maar alleen als het echt nodig is, dan heb je telkens zo’n “ohja, hij kan best hard”-gevoel :P
Op TV hoor je niet dat POMPHOUDERS maar OLIEMAATSCHAPPIJEN er aan verdienen. Pomphouders zijn franchisenemers die vaak aan de olie te weinig verdienen en het geld uit de winkeltjes broodnodig hebben.
Patrick: als hun winst een percentage is dan wordt die groter als de olieprijs hoger is. Bij accijns is dat in Nederland bijv. niet zo: dat is een vast aantal centen. In België is accijns juist wel weer een percentage: de overheid krijgt meer binnen als de benzineprijs hoger wordt.
@ Jan C.
heb je helemaal gelijk in, m’n vader is ook pomphouder (niet als core business gelukkig) en het doel elk jaar is om iig quitte draaien. En dan heeft m’n vader ook nog het voordeel dat we de enige bemande pomp in een straal van 10 km zijn en we dus allemaal van die bejaarde krijgen die niet zelf kunnen tanken.
Goed, nu kunnen de mensen terug benzine’s gaan kopen, dan hangen er minder deeltjes en roet in de lucht.
Maar een betere oplossing zou natuurlijk zijn om de prijs van de benzine te verlagen :)
Er staan hier een aantal auto’s.. 3 benzinebakken met een verbruik van 1:10 1:8 en 1:5, en een dieseltje die 1:12 rijdt.
De diesel staat sinds deze week vaker stil dan de zuinigste benzine.. goeie ontwikkeling. Was al bang dat er meer diesels zouden moeten komen :)
Dus eigenlijk moet ik ove reen maand of wat als iedereen weer benzine gaat rijden juist weer een diesel kopen?
Iemand die een Fiesta van 2004 wil kopen?
Zoek ik ergens een dieseltje op….
Oliemaatschappijen die olie in moeten kopen? Wie pompt dan de olie op volgens jullie? De kosten die ze maken om de olie omhoog te krijgen lopen licht op maar dit staat in geen verhouding tot de stijging van de olieprijs, daarom maken ze ook steeds meer winst.
En ben maar blij dat de dollar zo zwak is want anders zou de prijsstijging van een vat olie veel zwaarder aankomen hier. Het rare is wel dat de olieprijs blijft stijgen terwijl er nu ongeveer gelijke vraag en aanbod is en de olie dus eigenlijk overgewaardeerd wordt. Maar aangezien iedereen ervoor blijft betalen leid dit niet tot verlaging van de olieprijs.
Het is nu beste moment om aandelen te kopen in oliemaatschappijen of nuts bedrijven (gas, elektriciteit). Want deze gaan met monster winsten naar buiten komen.
Infeite word Europa enorm opgelicht.
dat verhaal over dat diesel steeds duurder wordt is echt vaag, vandaag toevallig al eerder over gehad.
Als je bedenkt dat olie wereldwijd in $ worden verkocht, moet het ook steeds goedkoper worden, want de $ wordt steeds minder waard ten opzichte van de €.
Kan je zien hoe je belazerd wordt door de overheid die er gewoon steeds meer geld van vangt, want diesel zelf zal niet duurder worden!
Gelijke vraag en aanbod van olie ? De vraag groeit volgens mij, vooral door opkomende landen als China en India. In China wordt olie gesubsidieerd door de overheid dus daar zal de vraag bijven groeien tot de overheid et niet meer kan betalen en dan zal de groei afnemen . En het aandbod van olie zit volgens mij op een productie piek.
http://www.olino.org/articles/2006/08/05/stijgende-olieprijs
2008 Geneva Motor Show foto gallery
oa R8 V12 TDi
http://www.supercars.net/gallery/119513/1747/1.html
@Gerrit: neem nou maar gerust van mij aan de alle olieproducten duurder geworden zijn. 5 Jaar geleden kostte 1 ton diesel ongeveer 350 Dollar, momenteel zal het rond de 650 Dollar zitten. Dit zijn de netto handelsprijzen zonder taksen, accijns en BTW.
@Gerrit,
De $ wordt idd minder waard, daarom vragen de olieproducenten ook meer $. Ten opzichte van andere valuta (bv €) zou de prijs dan gelijk blijven.
Daarnaast stijgt de vraag (is altijd al zo geweest, maar nou nog harder door opkomende economieen zoals China/India), en daalt het aanbod (peakoil).
Voila, dure olie. Overigens was de olie tijdens de 2 oliecrisissen (crisii? ;) ) duur door slechte omstandigheden in de wereldpolitiek. Nu is de olie duur door welvaart in de wereldeconomie.
Het zal nog veel duurder worden. Dat is een ding wat zeker is.
Een vat olie wordt gerekend in dollars, laat die dollar momenteel nou niets waard zijn ten opzichte van de euro…. en toch gaan de prijzen aan de pomp omhoog. Vreemde zaak.
@Kyanite,
Nee, zoals ik al zei: Dat euro-dollar verschil compenseert de olieprijs. Het zorgt er juist voor dat de olieprijs hier in Europa ‘slechts’ gematigd stijgt. Bedenk eens wat de prijsstijging aan de pomp zou zijn als je in dollars moest betalen (en in dollars uitbetaald krijgt).
Het wordt tijd dat Amerika eens ophoudt met die oorlogvoering. Een beetje de boel op stelten zetten in de olieproducerende landen zodat de olie in dollars betaald blijft worden, en ze fijn in SUV’s rond kunnen rijden. En ons erbij betrekken.
Niet dat de olieprijs weer zal dalen. Er wordt nu al zo’n 130 dollar betaalt per vat olie wat eind dit jaar opgepompt wordt. En dat zal goedkoop uitvallen denk ik.
Al met al is het dus niet zo makkelijk de echte reden te vinden, vraag en aanbod zou kunnen kloppen, maar de meeste auto’s worden allemaal zuiniger en dus minder diesel, dus olie, nodig.
Zou leuk iets zijn om als studie onderwerp uit te gaan zoeken.
Iedereen noemt een niet eerder genoemde reden op,, er zijn dus heel afhankelijke factoren
@Juppe
Ben ik helemaal met je eens dictat… ehh president Bush moet zijn stomme macho-spelletjes maar eens stop zettten. Scheelt een hoop elende in het o.a. het midden-Oosten. En alle Amerikanen moeten Europesche en Aziatische auto’s gaan rijden, deze auto’s zijn vele malen zuiniger als een gemiddelde amerikaansproduct. Maar goed de daling van brandstofprijzen is een utopie…. helaas.
zoon mmooie auto kwijl kwijl
Dit was al langer voorspeld. In Europa komt een overschot aan benzine en een tekort aan diesel uit de raffinaderijen. Een logisch gevolg daarvan is dat de prijzen van diesel en benzine dichter naar elkaar toe kruipen. Daarbij helpt ook dat ik dacht te weten dat diesel populairder werd (toch? Of niet?).
@Citrofiel
Klopt. Diesel is (afgezien van accijnzen) nu trouwens al heel wat duurder dan benzine. Vroeger was het net andersom.
Dat het verschil beperkt blijft (diesel is een 5cent/liter duurder ex raffinaderij) is komt doordat alle overschottige benzine uit de Europese raffinaderijen naar de VS wordt verscheept. Als ze daar ook aan de diesel gaan, zou de prijs van benzine hier helemaal in elkear zakken.
ionenmotor anyone? xD
Jullie, belastingen betalen echt wel héél veel autogerelateerde belastingen hoor. Fjoew, hoe kunnen jullie dat blijven betalen? En dan heb ik het vooral over die buitenaardse BPM.
als ik me niet vergis verdient een pomphouder ( in Belgie) 15 cent aan 1 liter benzine of diesel, vaste prijs, dus die prijsstijgngen raken de pomphouder in principe niet, alhoewel de consument misschien minder vaak zal gaan tanken
en natuurlijk stijgt de prijs vd diesel, eerst een goedkoop alternatief voor veelrijders, nu rijden er meer en meer diesels rond ( vooral in Belgie en Duitsland denk ik zo ) en de prijs moet natuurlijk gaan stijgen want het mag niet zijn dat de gewone mens met een snelle turbodiesel zijn kilometertjes mag maken, resultaat deftige dieselmotoren worden weer voorbehouden voor de beter gegoeden onder ons
diesel zou verboden moeten worden, het blijven stinkerds
i.v.m. het stinken van moderne diesel. Ik ondervind dat ze tegenwoordig niet meer ruiken als de ouderwetse diesel, geen roetlucht met de kenmerkende dieselgeur. De stank die diesels tegenwoordig uitbraken is van een veel venijniger type, meer een chemische geur die ik helemaal niet vertrouw.
ik vind hem echt te lekker gewoon, lekker klein maar breed
De geur die je ruikt zijn van de NOxen, een nieuw probleem van de diesels.
Ik krijg uiteindelijk toch nog gelijk met mn voorliefde voor benzine tov diesel hahahaha.
kolere, 36.000km met gemiddeld 1:16,1 (6,2l/100km) wordt weer een topjaar dus.
Geachte lezers. Ik zie hier van allerhande opmerkingen en ideën.
Goede en minder goede, maar weet dat de LPG voortkomt uit de verwerking van ruwe olie naar de zo begeerde kerosine, diesel, benzine.
Dus ook een rare oplossing want zonder benzine geen LPG, en als we allemaal op LPG gaan rijden, wat met met rest?
Het is en blijft een moeilijke vraagstuk. Waar ik wel op kan duiden dat BPM etc, de kleinere portemonaies het leven moeilijk maakt en dat een extra sloop-primie mischien wel een uitkomst is voor een sneller vernieuwende wagenpark met auto’s die minder verbruiken, dus schoner, dus beter voor ons milieu.
Wat denken van die mensen , die van die “antieke”autos rijden om maar geen wegenbelasting te betalen? Verbruiken doen die wagens wel.
En wat als we een tax invoeren van rijder betaald? Hoe meer km hoe meer je moet betalen? persoonlijk rijdt ik tussen de 35 000 en 45 000 km/ jaar en ben een flinke vervuiler, maar als tegen prestatie moet de regering voor doorstroming zorgen. Elke km op een autosnelweg in een file of ondereen bepaalde snelheid zou terug betaald moeten worden. Dit zou onze regering snel bankroet maken.
Maar in feite, waar maken we ons druk om? Het wordt toch altijd gezegd “komt wel goed”.
En als we laatste peilingen over “global heating” mogen geloven, stijgen de zeespeiegel sneller als verwacht zou worden.
Dus mensen , overweeg alles 2x en koop mischien een boot. Kunnen jullie lekker varen.
Groetjes.