Diesel verliest dominante plek in Europese autoverkoop

Auteur: , 51 Reacties

De Europese verkoopcijfers over april van dit jaar zijn opvallend te noemen.

Diesel verliest dominante plek in Europese autoverkoop

In de maand april werden 1,22 miljoen auto’s verkocht in Europa. Een daling van 7,1 procent in vergelijking met april 2016. Dit is echter niet het meest opvallende. Uit de cijfers van JATO Dynamics blijkt dat de verkoop van diesels met maar liefst 15 procent kelderde. Hierdoor is diesel niet langer de meest dominerende brandstoftype als het gaat om Europese autoverkopen.

De brandstof vertegenwoordigde 46 procent van de autoverkopen in april. Het onderzoeksbureau verwijt dieselschandalen voor de teruglopende verkoop. Daarnaast is er een opmars in de verkoop van hybride- en elektrische auto’s. Nederland scoorde wel beter qua algemene verkopen. In de vierde maand van dit jaar werden 29.043 auto’s verkocht. Een toename van 5,1 procent.

Kijkend naar de best verkochte automerken dan bestaat de top vijf uit Volkswagen, Renault, Ford, Peugeot en Mercedes. Al deze merken verkochten overigens minder exemplaren. De grootste domper was voor Volkswagen. De Duitse autofabrikant mocht 13,9 procent minder verkopen noteren.

Diesel verliest dominante plek in Europese autoverkoop
Diesel verliest dominante plek in Europese autoverkoop

Foto: een Quattroporte diesel via @rolfvandewal op Autojunk.



51 reacties

Mooi om in de verkoopstatestieken die dikke plus voor Alfa Romeo te zien!

Verder: Diesel stinkt elektrisch rijden is de toekomst.
Whahaha ..
Het “onderzoeksbureau” verwijt dieselschandalen voor teruglopende verkoop ..

Europeanen zouden nog wel op pure zwavel rijden als het fiscaal aantrekkelijker zou zijn ..
@lincoln: jij zou op azijn rijden.
@hellocello: hoezo,@lincoln heeft toch gelijk? Je ziet, nu de fiscale regels zijn veranderd mbt de phev’s, de verkopen gekelderd zijn.

Het interesseert de (gemiddelde) leaserijder geen hol wat er uit z’n uitlaat komt maar wel wat er uit z’n portemonnee gaat.
@lippie: precies, en geef ze eens ongelijk. Niemand maakt graag geld over naar de staat.
@hellocello: Hij heeft gewoon gelijk. Fiscale voordelen zijn van de zuinige en hybride auto’s verwijderd en kijk wat voor gevolgen dit heeft op ons wagenpark.
@lincoln: ach ik woon in Congo aan de Noordzee naast een ploffende kerncentrale..
@toyotaprius:

Kan je nagaan ..
Of zelfs electrisch als dat fiscaal zo uitkomt ..
@lincoln: of zwavel, al zal het een loopwagen zijn… het fiscale aspect.
@lincoln: keihard aanpakken die onderzoekers
@lincoln: voor de eerste keer ben ik het met je eens. De grap is dat met z’n allen al in 14% dieseltjes rijden met ureum toevoeging, wat weer gemaakt wordt van kunstmest.
@ghost: ureum van kunstmest?
@ghost: ureum uit kunstmest?? Ureum is gewoon (een bestandsdeel van) pis, niks meer en niks minder.
@lincoln: haha inderdaad!
Zal allemaal wel, maar +54,3% voor Alfa Romeo in april vind ik toch een mooi cijfer.
@trustmeiamanengineer: werd eens tijd, jarenlang verkochten ze amper auto’s, dus
@trustmeiamanengineer: Dik 50% stijgen vanaf bijna niets zegt natuurlijk niet zoveel…
@poes: lijkt me ook. Vooral omdat er vorig jaar nog geen Stelvio en Giulia in het modellen gamma zat. Als ik dan even bekijk dat Alfa het in April2016 met enkel de Mito moest doen, zeg ik nu hardop dat de Stelvio en de Giulia niet voor de gehoopte verkoopswinsten zouden zorgen. 54% extra is niet slecht, maar valt tegen als je aangeboden gamma met 200% stijgt. De Stelvio en de Giulia verkopen samen nog niet zoveel als de oude Mito vorig jaar alleen.
@saxoke: wat een bullshit. Er is ook nog de Giulietta die het sinds de facelift niet onverdienstelijk doet. Trouwens de cijfers zijn Europees en Alfa deed het algemeen wel goed in de zuiderse landen met de MiTo en Giulietta.
Om een voorbeeld te geven, in België, toch dé leasemarkt doet Alfa +74%. De verkopen van de Stelvio beginnen nu pas op gang te komen en de eerste inschrijvingen beginnen te komen. Dus voor April 2017 gaat dit over zeer weinig autos gaan.
Tel daar nog eens bij dat de MiTo en Giulietta samen -9% doen qua verkopen zorgt er voor dat de cijfers wél knap zijn.
@RazorHead: da’s juist. de giulietta is er ook nog.
Dat maakt een winst van 50% door het dubbel aantal auto’s aan te bieden. 50% extra verkopen is niet slecht, maar je kan het toch ook niet heel goed noemen?
Ik rijd 20000 km per jaar. Op het kantelpunt zeggen de meeste. Ik kan dus kiezen zou je zeggen. Ik kies toch al jaren diesel. Gewoon privé. Waarom zou ik nu over moeten stappen?
@kvgorp: passie voor diesel, goed te zien
@kvgorp: het kantelpunt ligt tegenwoordig bij 40k
@heat59: Kantelpunt ligt voor de meeste auto’s tussen de 18k en 22k ongeveer. Ik rij al jaren diesel en elk jaar en bij aankoop van andere auto reken ik dit na….40k is een fabeltje verteld door mensen die niet kunnen rekenen
@slickrick: dat kantelpunt verschilt per land en per auto. In Nederland ligt het gemiddelde kantelpunt voor alle auto’s dicht bij de 35k, in België veel dichter bij de 20k.
@mashell: uiteraard heb ik het over NL. In plaats van dingen te roepen moet je het zelf maar eens berekenen. Je neemt twee vergelijkbare auto’s, bijvoorbeeld een BMW 530d en 530i, kijkt naar het echte verbruik (bijvoorbeeld via spritmonitor.de) niet naar de fabrieks opgave, want iedereen weet dat dat niet klopt.

Vervolgens kan je vrij makkelijk het break even punt bereken met de huidige brandstof prijzen en MRB. Ik heb dit al voor tientallen auto’s berekend en kom gemiddeld uit op 20k.
@slickrick: Als je een opel corsa 1.3 CDTI hebt dan ligt het kantelpunt nog wat lager. Het is net in welke gewichtsklasse je zit en hoeveel ie verbuikt
@slickrick: ik dus ook. Waarom zou ik dan met 4000 toeren over de snelweg gaan rijden als een diesel dat rustig met 2000 doet.

Ik moet toegeven, ik moet de moderne turbo benzine motoren in een grotere auto nog ervaren.
@slickrick:
Goeie site is dat zeg!
@slickrick: Allemaal leuk en aardig, maar er zijn ook nog andere argumenten om voor diesel of benzine te kiezen. Een 530d rijdt prima en klinkt ook nog niet meteen als een tractor, maar dat geldt niet voor allerlei andere auto’s. Ik zit op 30k per jaar en diesel zou misschien goedkoper uitpakken, maar geen haar op mijn hoofd die erover dacht om vanwege die reden diesel te gaan rijden.
@stradale888: want een 4-cilinder benzinemotor klinkt zo lekker inspirerend? :-)
@poes: Niet per se. Over het algemeen wel stiller, met minder vibraties en een ruimer toerenbereik. Dat zou je beter kunnen noemen. Of ten minste minder irritant. ;) Dat is smaakafhankelijk.

Het punt is in elk geval dat geld niet de enige factor is.
@slickrick: je lijkt de afschrijving te vergeten. Een diesel schrijft sneller af dan een benzine auto.

Ik kwam zelf ook uit op de door jou genoemde 20k km p.j. maar dan enkel bij occasions. Bij nieuwe auto’s ligt het kantelpunt bij een hoger kilometrage.
@poes: we hebben het over variabele kosten, gerelateerd aan het gebruik van een auto icm MRB. Afschrijving is merk en model gebonden en nog zoveel andere zaken zoals kleur , heb je een nieuwe alfa gekocht in British racing green zonder airco…..dan rij je ermee tot je dood….

@slickrick: afschrijving is de grootste kostpost van (nieuwe) auto rijden. En speelt ook een grote rol in het benzine/diesel verhaal. Jouw opmerking over merk/kleur/uitvoering is niet relevant bij dit vraagstuk. Je vergelijkt (hoop ik voor je) vergelijkbare auto’s, anders gaat je vergelijking sowieso niet op.

Be my guest om afschrijving buiten beschouwing te laten, maar als je dat doet is je rekensom niet compleet en baseer je je afweging op een verkeerde aanname.
@poes: ja, schrijft een diesel sneller af? Want als ik zoek naar een occasion met vergelijkbare kilometerstanden (dus geen 40k vs 160k), dan is een diesel zeker niet goedkoper. Maar ik zal ongetwijfeld al jaren de verkeerde keuze maken..
@poes: een diesel sneller afschrijven? In België in elk geval (nog) niet. nog volk genoeg dat liever diesel als benzine rijdt.
@saxoke: Door de hoge wegenbelasting is diesel in Nederland op de occasionmarkt minder gewild. Simpelweg omdat mensen gemiddeld gezien minder km afleggen in oudere auto’s en dan is een benzine auto als snel voordeliger. Dat zie je terug in de afschrijving.
@poes: klopt helemaal Poes.
In België is het jaren andersom geweest. al deed je maar 20km/jr, een diesel was (en is in sommige gevallen) interesanter
Was Lancia niet failliet?
@romeoalfa: failliet niet, maar ze zijn gestopt met de verkoop van auto’s in Nederland. Volgens mij beperken ze zich zelfs tot hun eigen land, als ik het goed begrepen heb.

Als je naar http://www.lancia.nl gaat, dan vind je enkel nog een verwijzing naar de serviceadressen en de overige merken van FCA.
Mooi. 15% per maand. Zet dat maar door, zijn we snel van die troep af…
Dus het dieselschandaal is oorzaak van minder dieselverkopen, maar volkswagen staat wel nr 1

Sounds legit..

Zoals lincoln al zei, als het om geld gaat heeft men ineens een stuk minder principes

Onderzoekje van lik mn natte anjer dus
Mijn oom en tante kopen elke 4 jaar een nieuwe auto. Dit jaar voor het eerst in 40 jaar een benzine. De reden voor hun wegens de milieu zones in de stad die “wellicht” in de toekomst ook voor de nieuwere auto problemen zouden kunnen veroorzaken… Dus blijkbaar heeft het voor sommige toch zijn uitwerkingen.
@ontploffer: ik denk nu niet dat ze dazr binnen 4j al problemen mee gaan hebben met een splinternieuwe diesel
@ontploffer: of je omschrijft het onlogisch, of het is een onlogisch besluit. Ik kan er in i der geval geen touw aan vast knopen.
“It’s de restwaarde stupid” sprak iedereen altijd ooit!
@RomeoAlfa.
Lancia is niet failliet. Alleen het verkoopt alleen in Italië nog..de Y
@italned: maar dat doen ze natuurlijk niet omdat Lancia zo lekker verkoopt…
Toch opvallend dat er maandelijks zoveel meer auto’s in België worden verkocht.
De hamvraag is wanneer er concrete anti-diesel maatregelen worden getroffen. In Stuttgart en andere Duitse steden is men al vrij ver en gaan er stemmen op om de stadscentra dieselvrij te maken. Dat zal wellicht niet binnen drie jaar al in werking treden, maar als over drie jaar bekend wordt dat men het concreet door wil voeren, dan kan je je restwaardeprognose aan de geit voeren. Vandaar dat het niet onlogisch is dat men nu al na gaat denken of het niet verstandiger is bij de aanschaf van een nieuwe auto voor benzine te kiezen.

Ik ben erg benieuwd of m’n volgende leaser nog een diesel kan of mag zijn zelfs. Tevens ben ik benieuwd of die nieuwe uitstoot test er tegen die tijd al zal zijn, en wat het gaat betekenen voor de houding tov diesel. Benzine is immers ook niet fijnstofvrij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).