Volkswagen: diesels hebben ook hardware-update nodig

Auteur: , 61 Reacties

Alleen een software-update blijkt niet genoeg te zijn voor het schoner maken van de Volkswagen dieselmotoren.

Dingen vervangen aan een Volkswagen

Dat heeft Michael Horn, CEO van de Volkswagen Group of America gisteravond verklaard tijdens een hoorzitting. De EA-189 2.0 TDI heeft zowel software- als hardwarematige updates nodig. Die uitspraak betreft de eerste en tweede generatie TDI’s die in Amerika geleverd is.

De derde generatie TDI’s die Volkswagen in Amerika levert is met alleen een software-update schoon genoeg te maken, daarbij gaat het om de motoren die zijn geleverd in auto’s met modeljaar 2015. Dit lijkt te bevestigen dat ook in de nieuwere motoren software aanwezig is die testen manipuleert.

Klanten die de fix uitgevoerd krijgen (Volkswagen spreekt over werkzaamheden van 5 tot 10 uur per auto) zullen na de aanpassingen dezelfde efficiency behouden, maar leveren potentieel wel in wat betreft prestatiecijfers. Dit laatste lijkt ons voer voor rechtszaken, aangezien klanten uiteindelijk betaald hebben voor een bepaalde performance. Die kan je toch niet zomaar wegnemen, lijkt ons. Een scenario zou kunnen zijn dat de auto’s van Volkswagen naast de rollenbank altijd meer performance gehad hebben, en op de rollenbank precies hun vermogen afleverden. In dat geval hebben we het weer over een heel nieuw level van consumentenbedrog, omdat een auto dan altijd vlotter heeft aangevoeld bij testritten dan die van concurrenten die zich wel aan de regels houden.

Horn benadrukte in zijn getuigenis overigens dat hij nooit geweten heeft van het gebruiken van frauduleuze software / hardware. Hij zegt dat het een keuze is geweest van engineers en dat die beslissingen niet op directioneel niveau zijn genomen. Of dat waar blijkt te zijn zullen we ongetwijfeld niet snel te weten komen, al kan de inval van justitie in de Duitse hoofdkantoren wellicht uitkomst bieden in dit vraagstuk.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.



61 reacties

“Wir haben es nicht gewusst”
@JvT: wow… Creatieve (en zieke) geest..
@lebeaunl: hoezo ziekelijk? Zit het nog zo diep dat je bij ieder Duits-lijkend-woord/zinnetje gaat piepen?
@smoothoperator: Duits-lijkend?
@dedon: Het is eigenlijk Limburgs.
@JvT: originele comment zeg.
@stfu: originele comment zeg…
Het houdt niet op, niet vanzelf…
Never ending story… straks zijn de wasmachines aan de beurt. Tegenwoordig zit daar ook software in om ze een bepaalde groene label te geven.
@hondar: hoewel ik niet weet hoe ze de energie zuinigheid van wasmachines testen zou dat niet eens onmogelijk zijn. Tot nu toe lijkt de fraude zich te beperken tot VAG dus zolang ze geen wasmachines maken…

Maar goed je hebt hier in ieder geval een schoolvoorbeeld van het antwoord op de vraag: waarom is een regulerende overheid nodig?
@hondar: U vraagt: http://tweakers.net/nieuws/105562/samsung-tvs-blijken-in-het-echt-meer-energie-te-verbruiken-dan-bij-testen.html
@FelixF: ge-wel-dig.

Alles en iedereen probeert te frauderen. Dat krijg je met dergelijke symboolpolitiek.
@FelixF: Ach ja, is toch makkelijk te achterhalen. Een verbruiks-metertje is voor een paar tientjes te koop bij de electronica-boer, dan weet je zo wat alles echt verbruikt.
Is precies de reden dat ik een mooie Plasma heb. Verbruikt nauwelijks meer. (in de praktijk)
Verlies van peeka en koppel dus, niet leuk.
@casperH Hier in Noorwegen heeft de importeur Møller al gezegd dat klanten die hun auto niet laten “behandelen” hun garantie verliezen en strafbaar zijn …Geen APK etc…
@norge: vraag is hoe haalbaar dat is, qua wetgeving, maar interessant om in de gaten te houden. Volgens mij ligt daar nog een bijzonder interessant vraagstuk in deze kwestie.
@CasperH: Ik neem aan dat het mogelijk moet zijn als ze een jaar de tijd krijgen en als het ook nog eens volledig kosteloos is. Wel een goeie regelgeving trouwens. Hier in Nederland zullen ze niet zo streng zijn en de keuze bij de klant houden. En ik betwijfel of er dan nog mensen hun auto komen downgraden.
@norge: het wordt moeilijk bewijzen dat je minder vermogen hebt, want op de rollenbank zal dezelfde oude milieuvriendelijke software gelden. Alleen in de praktijk zal je misschien merken dat je 0-100 tijd langzamer is.
5 tot 10 uur? Of die VW monteurs moeten leren opschieten of het gesjoemel Is erger dan we dachten. Hoe dan ook.. De VS is voor VAG nog meer verlieslijdend dan ze in 5 tot 10 jaar goed kunnen maken.
@w0o0dy: denk dat ze de hele motor maar wisselen, wat zou er anders 10 uur moeten duren? :P
@vali1992nl: ureum container plaatsen, een paar onderdelen aanpassen en de motor upgraden naar euro6 niveau? Zou wel een goede actie zijn met het oog op schadevergoeding of boetes.. “kijk eens, we maken het helemaal weer goed!”
Ik verwachtte het al. Als het met alleen software kon, hadden ze dat in het begin wel al wel gedaan. Ik neem aan dat ze wel wat moeite deden voordat ze besloten te cheaten… Ben wel benieuwd wat voor aanpassingen ze doen
Mooie foto trouwens goed voor de geest in de vroege môgge ;)
@leemster: wel, die arme schat in t gele topje is straks 5-10 uur bezig per ‘sjoemel-VW’…!
We moeten dus wel een beetje medelijden met d’r hebben.
Hoe zit dat wettelijk in NL eigenlijk? Ik neem aan dat een auto dat niet voldoet aan de eisen (in hoeverre dit geldt voor bijv emissie en ook zaken als bijtelling) uiteindelijk te verhalen valt op de gebruiker/bestuurder?
@t1mothys: Misleidende handelspraktijk, oneerlijke handelspraktijken, dwaling/bedrog. Genoeg gronden.
@casperh Wat je schrijft over die extra performance is erg aannemelijk. Wanneer je kijkt wat de Volkswagens tegenwoordig daadwerkelijk op de rollenbank doen en wat het opgegeven vermogen is, zitten ze daar in de praktijk vaak boven. Het zou toch wat zijn als ze er bij VW alvast een veiligheidsmarge hebben ingebouwd, mede voor dit soort geintjes.
@ihrte: Performance hangt af van verschillende factoren: luchtdruk, temperatuur, kwaliteit van de brandstof. Er zal dus altijd variatie in zitten. Lijkt me geen reden tot claims als het geleverde vermogen en koppel na de ingreep wat minder worden. Auto’s hebben altijd al veel meer aan boord dan in de praktijk gebruikt wordt – al was het alleen maar omdat de verkeersregels dat niet toestaan.
@oxymoron: Dat begrijp ik, maar desondanks zit 99% van de vag modellen in de praktijk boven de fabrieksopgave. Die andere 1% heeft een lekke diverter valve.
@ihrte: je snapt niet wat ze bedoelen. Jij zegt dat werkelijke rollenbank tests meer vermogen laten zien. Wat AB suggereert is dat als je hem van die rollenbank afhaalt, er nóg eens 10% ofzo vermogen bijkomt. Wat je echter nooit kan meten, want op de rollenbank geldt weer andere software.
“Een scenario zou kunnen zijn dat de auto’s van Volkswagen naast de rollenbank altijd meer performance gehad hebben, en op de rollenbank precies hun vermogen afleverden. In dat geval hebben we het weer over een heel nieuw level van consumentenbedrog, omdat een auto dan altijd vlotter heeft aangevoeld bij testritten dan die van concurrenten die zich wel aan de regels houden.”

Uhm, er zijn wel meer merken meer vermogen leveren dan de fabriekscijfers suggereren. BMW bijvoorbeeld…
@e1000bmw523i: extreem voorbeeld: De werkelijke topsnelheid van de Bugatti Veyron is niet bekend omdat er geen circuit in de wereld lang genoeg is voor de Veyron om zijn vermogen volledig te benutten.
@stephano: Dat kunnen ze toch oo de Salt Flats testen? Er rijden daar auto’s die de Veyron voor ontbijt lusten.
@berlinetta: op de zoutvlaktes heb je veel meer frictie, dus in de buurt komen van de echte topsnelheid wordt lastig.

Plus het feit wat jij zegt: daar rijdt nog véél sneller spul ;-)
@gtwillem: Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Maar er rijden volgens mij ook hotrods op normale banden. Dacht dat de Veyron daar dan ook z’n beentjes kon strekken.
@stephano: jawel, topsnelheid is wel vastgesteld. VW is een van de weinige die het kan, ze zijn namelijk eigenaar van de Ehra Lessien test track met een recht stuk van volgens mij iets meer dan 6km. Daar hebben doe Bugattis hun topsnelheid gehaald.

Voor Koenigsegg, McLaren, Ferrari en dergelijke is het wel onhandig: zij mogen logischerwijs geen gebruik maken van deze testfaciliteit.
@gtwillem: Volgens mij was dat juist het circuit waar op gewezen werd (ik heb het uit een topgear aflevering), daar werd de snelheid vna 407km/h gehaald, maar harder kon niet omdat ze dan niet genoeg remweg meer over hadden. Wat de Californian salt flats betreft zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat de ondergrond de performance dan beinvloed.
@stephano: Als jij die aflevering met James May bedoelt, dan is 407 volgens mij gewoon de topsnelheid hoor. De Veyron kostte het zelfs alle moeite om dat te bereiken.
@e1000bmw523i: ja, dat is iets meer vermogen op een rollenbank. Maar als je een VW diesel van die rollenbank afhaalt gaat er dus andere software werken waarbij je nóg meer vermogen hebt. Dus stel, opgegeven vermogen is 150pk, je laat hem testen op een rollenbank en je haalt 160pk, maar als je dan naar huis rijdt heb je stiekem 170pk.
“Horn benadrukte in zijn getuigenis overigens dat hij nooit geweten heeft van het gebruiken van frauduleuze software / hardware. Hij zegt dat het een keuze is geweest van engineers en dat die beslissingen niet op directioneel niveau zijn genomen”.

Dat vind ik lood om oud ijzer. De ingenieurs hebben voor de keuze gestaan: Of we liegen of we vertellen de waarheid. Zij hebben ervoor gekozen om te liegen. Dat betekend voor mij dat er iets grondig mis is in de bedrijfsstructuur van VW. Je moet als medewerker de vrijheid hebben om als er iets niet goed gaat of je maakt een fout dit te kunnen escaleren en dit met je leidinggevende te bespreken. Blijkbaar voelden de ingenieurs deze vrijheid niet, en waren ze bang voor de consequenties van het niet op orde krijgen van de motoren.

Dat is een management probleem en dus ligt dat aan de leiding van de organisatie.
@pomoek: Vandaar dat direct drie van de top managers van VW de laan uit zijn gestuurd.
@pomoek: Las recent een artikel over Piëch in een blad, vergeten welke. Maar de strekking van het verhaal was dat hij graag zijn ingenieurs tot het uiterste pushte om tot de beste oplossing te komen. Er was flinke onderlinge strijd. Dit voorval zou wat mij betreft goed in dat plaatje passen, waarbij de balans doorgeslagen is. Balans, je moet uiteraard blijven pushen om goede resultaten te behalen, maar hier is het mis gegaan. Hoe betrouwbaar dat plaatje is weet ik niet, geen idee welke bronnen geraadpleegd zijn.. maar toch. En dan doe ik ook nog de aanname dat de bewering klopt dat het management inderdaad niet op de hoogte was.
De winstmarge op een VW is al aan de lage kant en dan zo’n dure ombouw/aanpassing….
@fit4fun: ik hoop dat dit sarcastisch is…
Let it smoke let it smoke
VW-diesels leveren vaak meer vermogen dan opgegeven, dat is bij elke TDI zo via de site van JD te zien bij de uitdraai van de rollenbank. Autoweek heeft ook een Leon ecomotive op de rollenbank gezet omdat die wel erg krachtig aanvoelde, leverde 122 pk in plaats van de opgegeven 110. Overigens zijn er nu ook in Nederland VIN-checkers online, dus bestuurders tasten niet meer in het duister.
@knipperlichtje: de grap is dus, dat als je hem van de rollenbank afhaalt, hij nóg meer vermogen heeft. Want dan staat die illegale software aan. Maar dat is onmogelijk te meten.
@audirs3: Dat is juist zeer eenvoudig te meten met een acceleratietest.
Ach, als consument ben je toch niet verplicht deze recall uit te voeren?
@dutchdriftking: Denk dat die consument dan problemen gaat krijgen bij de APK.
@dutchdriftking: Ooit gehoord van een roetmeting c.q. 4-gassentest…?
@e1000bmw523i: mijne gtd is geschipt en komt ook gewoon door de apk. Deze zal nog vervuilender zijn dan dat hij standaard is als sjoemelen diesel. Ik ga hem dan ook zeker niet terug brengen om alles aan te laten passen.
@youril:
Net op 1 vandaag, ook de serieuze tuners wijzen hun klanten er nu op dat je als klant een misdrijf begaat als je de egr en/of het roetfilter buiten werking stelt.
Dat je nu nog door de APK komt ligt in het feit dat de werkelijke uitstoot niet gemeten wordt maar de waardes van de sjoemelsoftware nog voor zoete koek geslikt wordt.
De kans is heel groot dat je een volgende keer niet meer door de APK komt.
@m2csl: EGR en roet filter zitten er nog gewoon in. Hij is alleen gechipt, maar we wachten het wel af. Als hij niet door de apk gaat komen wordt het natuurlijk een ander verhaal dan moet je wel. Maar zolang het niet hoeft ga ik het zeker niet doen. Verwacht niet dat de tuner hem voor niks opnieuw chips.
Hoe kan je bewijzen dat je auto minder vermogen op de weg heeft dan vroeger? Kortere 0-100 tijden? Want op de rollenbank zal het vermogen hetzelfde zijn als voorheen.
@audirs3:
je hebt ook rollenbanken die die software om de tuin leiden (door bijv de niet aangedreven wielen mee te laten draaien). lijkt me makkelijk genoeg te achterhalen.
@super: wellicht dat het zo mogelijk, maar misschien is de software wel slimmer dan dat (de diesels werden immers ook bij 4×4 modellen geleverd). De auto ‘voelt’ namelijk dat hij stilstaat. Wellicht dat een rollenbank achterop een aanhangwagen uitkomst biedt.
Het doet er ook helemaal niet toe of hij het wist of niet. Het is gebeurd onder zijn beleid en dat medewerkers dit als oplossing bedenken ipv zuiver te handelen ligt aan de cultuur van het bedrijf dat hij leidt. Dat mensen komen met een dergelijke oplossing komt omdat er druk op staat.
Beetje zwak hoor. Die arme onderbetaalde hardwerkende engineers die zich mondeling niet goed kunnen verdedigen de schuld geven
Leuk voor de overige V.A.G rijders die betalen straks die manuren bij een werkplaats bezoek, want die verloren uren moeten weer ergens worden bijgeschreven.
@schellekens006: Lijkt me gewoon een kwestie van garantie, dat kost de dealer niets.
Er bestaat al een bedrijf Hydrophi Technologies Group genaamd die een panklare oplossing hebben voor de uitstoot gassen met wel 70% te reduceren, een brandstofbesparing van wel 20% te realiseren en daarbij ook nog eens een prestatie verhogende werking van de motor gerealiseerd.

Hun product heet: HydroPlant tm. Water wordt dm.v. een elektrische stroom in een PAM filter gesplitst, de waterstof en zuurstof worden in de verbrandingskamer van de motor geinjecteerd.

De waterstof injectie zorgt voor een katalytische werking en zorgt er voor dat de dieselbrandstof vollediger wordt verbrand en dat de uitlaatgassen andere moleculaire samenstelling oplevert.
http://hydrophi.com/technology/hydroplant/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).