
Nog meer hoofdpijn voor Stellantis.
Terwijl Stellantis al even onder ons is en niet meer weg te denken is uit de Europese autowereld, heeft het concern nog altijd last van hetgeen PSA achterliet. In Frankrijk loopt een rechtszaak tegen het oude Franse deel van Stellantis vanwege sjoemelsoftware in dieselauto’s. Klinkt bekend, niet waar?
Gisteren werden de vorderingen van het Franse OM bekendgemaakt. Peugeot en Citroën worden verdacht van het op de markt brengen van auto’s waarvan de merken wisten dat ze niet voldeden aan de uitstootnorm Euro 5. De fabrikanten werden in juni 2021 aangeklaagd en de zaak loopt nu dus nog steeds.
De twee merken zouden tussen 2009 en 2015 bijna twee miljoen dieselauto’s in Frankrijk hebben verkocht die ”speciaal gekalibreerd zijn om te garanderen dat ze voldoen aan de wettelijke norm met betrekking tot stikstofoxide-uitstoot, uitsluitend onder de rijomstandigheden van de goedkeuringstest.”
Bij normaal rijgedrag zou de kalibratie zorgen voor een aanzienlijk slechtere werking van de systemen die de uitstoot meten. Daardoor zou de drempelwaarde voor de stikstofuitstoot ”frequent” overschreden worden volgens de rechter. Peugeot en Citroën zouden € 33,9 miljard hebben omgezet met de diesels.
Reactie van Stellantis
De advocaat van de twee bedrijven weigerde commentaar te geven aan de media. Verschillende voormalige leidinggevenden van PSA, waaronder Jean-Martin Folz, Christian Streiff en Philippe Varin, werden tijdens het onderzoek geïnterviewd. Tijdens het verhoor verdedigde een van de managers dat het systeem gebruikt werd omdat het volgens de regels mocht. Hij noemt de Euro 5-regels ook ”uiterst vaag”.
De rechters denken er anders over. Het Openbaar Ministerie stelt voor dat de onderzoekers gaan vaststellen of de auto’s “gevaarlijk voor de gezondheid” zijn en “in het bijzonder het optreden van luchtwegaandoeningen bij mensen bevorderen”. Als dat zo is, zal Stellantis zwaardere straffen krijgen.
Alsof het megaconcern nog niet genoeg aan haar hoofd heeft, blijft het zich ook bezighouden met de rommel van PSA. En dat net na een dieselgate met bedrijfsbussen.
Bron: Ouest France





Het houdt niet op, niet vanzelf….
Bedrijven neigen door resultaat afhankelijke bonussen en gulzige aandeelhouders met een korte termijn belangen altijd naar de goedkoopste oplossing. Daarom moeten de regels die de maatschappij beschermen ook streng en waterdicht zijn.
De onrendabele bureaucraten neigen altijd weer verder te deugroven om de dikke boterham als nutteloze verder uit te breiden. Media aan de subsidie-halsband, probleempje verzinnen/vergroten, vage eisen, en maar uitknijpen en uitknijpen van mensen/bedrijven die zich gewoon aan de geldende regels hielden, maar toevallig vandaag in het gecreerde foute frame vallen. En telkens het mantra blijven herhalen in de media dat bedrijven de slechte zijn en de overheid enkel goed kan doen en nooit het probleem is. Velen kraaien dit braaf mee.
Dat de stroper niet graag meer boswachters ziet, is logisch. Dat maakt boswachters niet overbodig, wel integendeel. En dat je sympathie hebt voor de stropers, verandert niets aan de vergelijking.
Knap! Je hebt heel het wappie woordenboek in één reactie gepropt. Maar zoek even op hoe een democratie nou eigenlijk werkt. De overheid is geen boosaardige tegenstander zoals in een James Bond film, de overheid is gewoon een uitvoeringsorgaan van de democratisch gekozen regering. Ik ervaar aan de andere kant dezelfde frustrate over het uitgevoerde beleid. Het is volkomen duidelijk dat bedrijven enorme problemen veroorzaken (Tata steel, Dupont, de boeren, etc.) en het is frustrerend dat de overheid niet haar macht inzet om die bedrijven in het gareel te krijgen. Maar dat komt omdat ze worden aangestuurd door een democratisch gekozen parlement dat economisch gewin als hoogste doel heeft. Mijn frustratie gaat niet naar de overheid maar naar de domme medeburgers die op partijen als VVD, PVV en BBB stemmen, zij helpen Nederland naar de knoppen voor een paar zakcentjes voor ondernemers en aandeelhouders.
Wat een puinhoop daar. Ben benieuwd of dit soort dingen al bekend warem vóór de fusie met FCA. Wat hebben die Italianen zich in de luren laten leggen zeg!
Het lijkt er toch echt niet goed te gaan. De airbagproblemen (die alle merken wel hadden) die maar blijven duren, de problemen met de Amerikaanse merken en nu dit weer.
Die 2.0 HDI’s waren verdraaid fijne motoren- ik begrijp nu waarom!
Aftikken en weer verder. Euro 5 is inmiddels 10 jaar of meer geleden. Deze variant sterft nu snel uit.
Jammer ook dat diesel zo verkeerd is gegaan. Een zuinige kleine diesel met PHEV en biobrandstof had zoveel plezier kunnen geven. Klimaatvriendelijk, werkgelegenheid en geen range anxiety. Plus een langzame maar gestage overgang naar zero-emissie. Geen gedoe met te weinig laadpalen.
Maar helaas, het moest en zou bijna direct 100% elektrisch of waterstof zijn. Zie hier het gezwabber in beleid.
Bijna direct… Er was minstens vijftien jaar voor gepland voordat er een verkoopstop voor nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen zou komen. Als we in die tijd als maatschappij niet zo’n relatief kleine verandering voor elkaar kunnen krijgen zijn we gedoemd. Misschien is juist de lange termijn en de geleidelijke overgang de reden voor het gebrek aan actie, de mensen kijken het eerst even aan.
Ik zit wel op de lijn @mashel. Het is allemaal korte termijn gewin en het doorschuiven van de lasten naar de toekomst. Want deze bedrijven gaan niet betalen voor de zorgkosten van mensen met een longziektes. Dat mag de overheid (=wij) dan doen. Er gaan miljoenen mensen eerder dood door fijnstof. En daarom zijn die EU regels er: burgers beschermen. En de kosten van uitstellen van maatregelen om de co2 uitstoot te beperken zijn nog hoger. Mogen onze kinderen oplossen…want wij willen nu lekker in v8 blijven rijden.