• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe dieselgate: Stellantis sjoemelt met dieselmotor in bestelbus

Auteur: Bas Leesberg, gepost 27 december 2024 om 19:03 – 17 Reacties

Bedrijfswagens op diesel kregen sjoemelsoftware.

De Volkswagen Groep leek het stoutste jongetje van de klas door dieselgate. Daar heeft VW nu nog steeds last van. Inmiddels is duidelijk dat er meer merken zijn die rommelden met emissietests van diesels. BMW werd al gepakt, net als Hyundai. Kortgeleden kwam daar nog een autogigant bij: Stellantis heeft ook een dieselgate.

Wie in Nederland of België een bestelbus van Fiat, Peugeot of Opel heeft, hoeft voorlopig niet bang te zijn voor een terugroepactie. Stellantis’ dieselgate speelt zich af in de Verenigde Staten, of nog specifieker in Californië. Daar heeft de California Air Resources Board (CARB) onderzoek gedaan naar een dieselmotor. Eigenlijk is het niet Stellantis, maar Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Dit is een van de twee fusiebedrijven die Stellantis vormen. De ander is inderdaad Peugeot Société Anonyme (PSA).

De Stellantis-bus die voor de dieselgate zorgt

Wel is de betrokken dieselmotor ook hier verkocht. Het gaat om de 3.0-liter viercilinder dieselmotor die in de RAM Promaster van 2014 tot 2016 ligt. Dit blok produceert 177 pk en 400 Nm. Precies deze motor ligt bijvoorbeeld ook in Fiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Expert uit die periode.

Uit een onderzoek van de CARB blijkt dat er een ”niet goedgekeurd apparaat” op de dieselmotor zit. Door dit apparaatje kan de uitstoot tijdelijk worden aangepast. Ideaal om tijdens de testprocedures, de emissie aan te passen. In de praktijk stoten de busjes dus meer CO2 uit. Door de extra uitstoot zou er ongeveer 55 ton CO2 extra de lucht in zijn geschoten. Om je een beeld te geven: in 2020 stoten dieselauto’s in Nederland in totaal 178 ton CO2 uit.

De boete

Voor de verhullen van de extra uitstoot moet Stellantis op de blaren. CARB en Stellantis zijn tot een schikking gekomen: Stellantis betaalt omgerekend ongeveer € 4 miljoen als compensatie voor de dieselgate. Ter vergelijking: Hyundai moest ruim € 58 miljoen dokken voor het dieselschandaal en VW zou alles bij elkaar al € 28,2 miljard (!) kwijt zijn aan de dieselgate.

Bij de boete houden de kosten voor het moederbedrijf van verschillende grootmachten niet op. De betrokken busjes die in Californië rondrijden, worden teruggeroepen voor een controle. Bij de sjoemelbusjes wordt het verboden apparaatje verwijderd. Hoeveel bedrijfswagens er terug moeten naar de garage is niet bekend. Hoeveel de busjes per stuk uitstoten, weten we dus ook niet.

Da’s jammer, want anders hadden we kunnen kijken of er ook Europese uitstootnormen verbroken zijn. Zoals het er nu naar uitziet, is dat niet het geval en blijft het bij de Californische terugroepactie. Wil je zeker weten dat je geen sjoemelbusje hebt? Koop een elektrische. Wel zo handig als je af en toe de stad in moet.

Ook interessant!

  • Nederlandse aandeelhouders klagen Fiat aan
  • Wat er mis is bij Volkswagen?
  • VAG, Stellantis en Mercedes zien winst kelderen
  • Audi roept ruim 600.000 sjoemel-TDI's terug

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, bedrijfswagens, Diesel, dieselgate, Stellantis

Vorig bericht: « Belg doet enorme autocollectie vol pareltjes van de hand
Volgend bericht: Video: Haagse politie rukt massaal uit voor Ford Ka »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefanvts16v zegt

    27 december 2024 om 19:18

    @Bas Leesberg: “Voor de verhullen van de extra uitstoot moet Stellantis op de blaren.”
    Die zin loopt niet helemaal lekker. ;)

    OT: wat een lage boete, zeker vergeleken met de boetes van de overige autofabrikanten. Van die 4 miljoen euro zullen ze vast niet wakker liggen bij Stellantis.

    Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    27 december 2024 om 19:24

    Hier in de comments van autoblog hoor ik alleen maar hoe schoon diesel wel niet is, er zijn er zelfs die beweren dat de licht die een diesel uitstoot schoner is dan erin gaat (nou ga even 10 min met je mond om een uitlaat zitten dan). Maar dan denk ik, als het zo schoon is, waarom al die sjoemelaars?

    Login om te reageren
    • pier zegt

      27 december 2024 om 20:18

      Uiteraard is een diesel niet schoon, start een nieuwe diesel maar eens met -5 graden. Die ruik je ook gewoon.

      Het betreffende onderzoek van Auto Motor & Sport ging specifiek over vervuilde lucht in binnensteden. Tijdens drukke dagen kan het aantal fijne stofdeeltjes in binnensteden volgens het blad snel oplopen naar 50.000 deeltjes per cm3. Wanneer een moderne dieselauto bij een gelijkmatige belasting ongeveer 15.000 deeltjes/cm³ uitstoot, betekent dit in theorie dat de motor de lucht van binnensteden op dat moment schoner maakt.

      Er zijn de nodige kanttekeningen te plaatsen bij het onderzoek. Uiteraard blijven diesels ook nog NOx (stikstofoxiden) uitstoten en hoewel die bij de geteste modellen onder de wettelijke drempel van 80 gram per kilometer uitkomen, blijft het een ongezonde vorm van uitstoot. De vraag is bovendien hoe lang de nieuwe dieselmotoren zo goed blijven functioneren. Daarover wordt in het onderzoek niets gemeld.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        28 december 2024 om 00:12

        Hierbij de nominatie voor best onderbouwde reactie van het jaar. Zo’n award bestaat helemaal niet maar je verdient deze wel.

        Login om te reageren
        • Roskampies zegt

          28 december 2024 om 08:04

          Op de valreep idd. Zeker een eervolle vermelding waard.
          Ik zou ook de “spijkers op laagwater zoeken” award instellen.

          Login om te reageren
  3. dubcars zegt

    27 december 2024 om 19:49

    Gaat dit niet om de 2.0 i.p.v. de 3.0?

    Login om te reageren
  4. THSD zegt

    27 december 2024 om 20:23

    Volgens mij ook de 2.0 diesel en niet 3.0
    Overigens is de opel vivaro uit die periode niet een psa maar een renault model en die hadden juist weer een 1.6 sjoemeldiesel.

    Login om te reageren
  5. Hamer zegt

    27 december 2024 om 20:41

    Het hele CARB verhaal gaat over Stikstof oxides uitstoot. Niet over CO2 uitstoot. CO2 uitstoot is recht evenredig met het verbruik aan brandstof. In emissie tests wordt dit niet als “vervuilende” uitstoot gemeten. CO2 metingen dienen alleen voor de CO2 tax. CO2 is niet vervuilend: je ademt dit als mens zelf ook uit

    Login om te reageren
  6. piebepost zegt

    27 december 2024 om 23:00

    -edit:check-

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    28 december 2024 om 00:15

    In Californië loopt helemaal binnen van de stikstof boetes en Nederland laat haar burgers overdag 100 rijden. Zijn zij nou zo slim of zijn wij nou zo dom?

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      28 december 2024 om 01:26

      Brandstofprijzen in Californië zijn ontzettend laag dus zeg het maar…

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      28 december 2024 om 11:50

      Wij zijn zo dom, wij denken alles wel met regeltjes te kunnen fixxen…. zij kapitaliseren er tenminste op….

      Dat is ongeveer de makkelijkste vraag die je ooit gesteld hebt op deze site…

      Login om te reageren
  8. intimrasiert zegt

    28 december 2024 om 04:01

    Sinds ik HVO100 / XTL tank is mijn dieselaar niet meer te herkennen. Draait zoveel soepeler, en 0,0 roet. Ik zou weleens willen weten of de uitstootwaarden ook lager zijn.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      28 december 2024 om 13:04

      @intimrasiert: hier ging het een tijdje geleden ook over, mijn Mazda is vatbaar voor problemen door DPF/inlaatvervuiling en daar schijnt HVO100 niet voor te werken dan wel slechter voor te zijn. Ben benieuwd of het dan toch wel werkt, want het klinkt alsof het echt veel schoner is.

      Login om te reageren
  9. M3 comp. zegt

    28 december 2024 om 08:06

    Sjoemel diesels bestaan niet. Een diesel is een diesel. Sjoemel diesels worden gecreëerd door overheden. In oost Europa en Afrika hebben ze daar geen last van. En natuurlijk hoor ik hier heerlijk weer, ja maar die landen….. enz. Klimaat is het toverwoord. En de burger is het lul. Het is gewoon een verdien model door boetes te kunnen uitdelen. Voorlopig kunnen nog lang niet zonder diesels in de transport sector, dus beeld je geen illusies in. En ja, ik hoor hier alweer zeggen hoe goed we op weg zijn. Daarom zeg ik ook VOORLOPIG. Laten ze eerst eens kijken naar de scheepvaart. Zowel zeeschepen als binnenvaart. Als je weet hoeveel die uitstoten ….. En laten we het vliegverkeer niet vergeten. Alleen zijn deze van economisch belang, toch? Nee wet en regelgeving aanscherpen om de auto om zeep te helpen zodat wij (burgers) onze vrijheid kunnen inleveren, of alleen de rijken zich kunnen verplaatsen. Immers zullen alle regeringsleiders zich tot met de meest vervuilende voertuigen zichzelf blijven verplaatsen zoals vliegen en auto’s met chauffeur, en dan wel een dikke BMW of MB. Want met minder doen we het niet😉

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 december 2024 om 12:34

      De term sjoemeldiesel kwam weldegelijk door gesjoemel.
      Vw had de software zo ingesteld in de typegoedkeuring dat de uitstoot zo laag mogelijk was. De verkochte modellen was de software aangepast en de lage uitstoot waarmee ze op papier stonden verre van benaderbaar.

      Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    28 december 2024 om 11:41

    Dus ze halen er vior straf een kastje uit dat ervoor zorgt dat (weliswaar onder specifieke omstandigheden) de uitstoot schoner maakt? Misschien mis ik iets, maar ik snap niet zo goed wat daar het voordeel van is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North