
Nog een terugroepactie van Stellantis en dit keer niet vanwege airbags, maar motorslijtage.
Het is normaliter niet echt slecht nieuws om als merk veel terugroepacties uit te roepen. Sterker nog: het getuigt van je kwaliteit willen verbeteren. Toyota, geroemd om hun betrouwbaarheid, heeft veel terugroepacties. En soms is dat echt omdat een schroef ergens in het plaatwerk even aangedraaid moet worden.
Stellantis roept auto’s terug
Je moet dus voorzichtig zijn als Stellantis weer auto’s terugroept en je eerste reactie is: wow, alweer? Maar het gaat ook wel een beetje om de aard van het probleem. Want airbags die verkeerd ontploffen en zo voor verwondingen (of erger) zorgen, da’s wel iets erger dan een bout die een halve millimeter te los zit. Terwijl het concern druk bezig is met de afhandeling van de duizenden DS3’s en C3’s die nu officieel stil moeten staan, is er nog een terugroepactie uitgeroepen en ook dit keer is het geen marginaal probleem.
Motorprobleem
Het gaat namelijk om een motoronderdeel dat voor forse schade kan zorgen. We horen iedereen nu al flashbacks krijgen naar de 1.2 PureTech, de fameuze ‘natte-riem’-motor waar die natte riem toch niet het ei van Columbus is. Voor de verandering gaat het eens niet daarover. Nee, het probleem van de huidige terugroepactie zit in de 1.5 BlueHDi-motor. Deze motor, intern bekend als de ‘DV5’, kan problemen hebben met de nokkenasketting. Deze slijt (te) snel en kan breken, wat natuurlijk de nodige motorschade met zich mee brengt. Stellantis benadrukt dat het is om schade te voorkomen, en dat er geen bekende gevallen zijn waar het voor letsel heeft gezorgd. Kopzorgen tellen niet mee.
Wordt mijn auto teruggeroepen?
NOS meldt dat het in Nederland gaat om 24.000 auto’s van de merken Citroën, DS, Fiat, Opel en Peugeot. Specifiek dus die met de 1.5 BlueHDi-motor gebouwd tussen 2017 en 2023. Het gaat om populaire modellen in de middenklasse, denk aan de Peugeot 30(0)8, Opel Grandland X, Citroën Cactus en C5 Aircross en DS 3 Crossback. Overigens werd deze motor ook gebruikt in bepaalde Fords (maar door Ford aangepast) en daar wordt geen woord over gerept. Voor de zekerheid kun je als Stellantis-eigenaar de terugroepactie zelf het beste checken via de RDW en/of contact opnemen met je lokale dealer. Eigenaren van auto’s die recent al de ketting hebben vervangen, tussen 2023 en 2025, maken er aanspraak op om dit bedrag terug te krijgen.





Man, ellende op ellende ! Is het wellicht Italië en auto’s? Mijn commentaar houd hier op.
Wat heeft Italië ermee te maken?
Misschien kunnen we nu het VW rekprobleem van 2009 afsluiten?
PurePech zo’n Stellenatis voiture
Toch blijf ik een Guilia aantrekkelijk vinden!
Daar zit dan ook de 2.2 JTDm in IPV de 1.5 uit Frankrijk. Buiten deze terugroepactie om lijkt deze 1.5 overigens behoorlijk betrouwbaar en zuinig te zijn.
Wat zijn ze bij Stellantis allemaal aan het doen. Ze roepen nu nog eens auto’s terug die in 2017 al de weg op zijn gegaan. Neem aan dat de eerste problemen zich dus al voordeden in 2019/2020. En al die mensen die het ooit niet bij de merkdealer hebben hersteld krijgen die ook hun geld terug?
Zit deze 1.5 eigenlijk wel in een fiat product? Volgens mij niet. Kan het verkeerd hebben.
Fiat/Alfa hadden de erg betrouwbare 1.3jtd en 1.9/2.0/2.2 jtd; ook allemaal erg betrouwbaar (tenminste die wij hebben gereden).