• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dikke diesels…

Auteur: Wouter, gepost 19 maart 2006 om 13:35 – 13 Reacties

Dikke diesels

Vroeger was je de man (of de vrouw natuurlijk) met je 110 pk sterke TDI. Op verjaardagspartijtjes kon je subtiel laten vallen dat je een TD rode I had. Daarna kwamen er meer rode letters, een rode D of voor de echte diehards rode T, rode D, rode I. Maar liefst 150 pk werden er uit het 1.9 blokje gepeurd.

Natuurlijk leverden Audi, BMW en Mercedes al langer stevige zescylinder of zelfs achtcylinder diesels met zomaar 200 of meer dan 300 pk. De benzine gestookte motoren kenden de afgelopen jaren ook een stevige technologische ontwikkeling, toch stegen de vermogens niet spectaculair. Wel werden de benzines zuiniger en vooral veel schoner.

Zelfs bij “gewone” merken worden steeds sterkere diesels leverbaar, Toyota levert al tijden o.a. in de Avensis een 177 pk sterke 2.2 diesel. In sedan versie is deze overigens in de aanbieding met een korting van 2000 euro, want binnenkort komt er een nieuwe Avensis aan.

Volvo levert nu ook al in de S40 en V50 de D5 motor met 180 pk. De D5 versies worden semi-sportieven, want ze beschikken over dezelfde dubbele uitlaatpijpen en achterspoiler als de T5. , staat als S40 voor € 37.380,- op de prijslijst. Voor de V50-variant vraagt Volvo € 38.880,-. De labradors achterin kunnen binnen 8,5 tel 100 km/ rijden om uiteindelijk door te stomen naar 225 km/u.

Ook Peugeot wil niet achterblijven en rust de 407 uit met een 2.2 HDI met 170 pk. Sprint dan in 8.7 seconden naar de 100 en haalt een top van 225 km/u. Als sedan kost de 407 XS 2.2 HDiF 36.800 euro. Mocht je een 170 pk sterke diesel nog wat te mager vinden, dan is er ook nog de keuze uit de 2.7 V6 HDiF uit de Coupé en de 607. Goed voor 204 pk en 440 Nm, maar wel altijd uitgerust met een automaat. Op papier niet zo heel veel sneller met een standaardsprint in 8,5 seconden en een top van 230 (eg wel), in de praktijk zal een V6 vermoedelijk wel veel sneller zijn.

Waar de PK race onder diesels ophoudt, blijft nog de vraag. Voorlopig buitelen de fabrikanten over elkaar heen met steeds sterkere diesels. Dat is wel goed nieuws voor diegenen die door de baas verplicht worden diesel te rijden. Zelfs de sportievelingen hebben nu volop keus.

Ook interessant!

  • Video: Mercedes diesel drift zijn wiel eraf
  • waterstofvrachtwagens
    Daimler en Volvo maken waterstofvrachtwagens
  • Mercedes V8 diesel
    Zo goedkoop is een Mercedes V8 diesel
  • Ford luistert naar klanten met nieuwe Ranger
    Nieuwe Ford Ranger, inclusief lekkere dikke diesel

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Diesel, Limousine, Mercedes, s40, Techniek, Volvo

Vorig bericht: « Hummer H6: meer is beter
Volgend bericht: Hybride MINI Cooper »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    19 maart 2006 om 15:19

    Ze zouden beter de diesels stiller maken.
    Zoals bij sommige volkswagens lijkt het nog steeds of je met een 10 jaar oude camionet rondrijd.

    O ja : “Maar liefst 150 pk werden er uit het 1.9 blokje gepeurd.”

    Is dat niet gepuurd ipv gepeurd?

    Login om te reageren
  2. dekster zegt

    19 maart 2006 om 15:22

    als ik mijn diesel in hoge dieseltoeren jaag he je eigenlijk wel een leuk geluidje

    Login om te reageren
  3. Jeroen zegt

    19 maart 2006 om 16:34

    Ja, en volgens alle geruchten komt in de nieuwe Audi A8 de nieuwe V12 TDI waarschijnlijk 2008 al.

    Login om te reageren
  4. JeffreyG zegt

    19 maart 2006 om 18:00

    voor de mensen die een V12 en A8 willen hebben maar hem eigenlijk niet kunnen betalen :D
    nadeel van diesels; prestaties en geluid

    Login om te reageren
  5. hairry zegt

    19 maart 2006 om 19:07

    prestaties en geluid nadelen? één antwoord :toyota

    Login om te reageren
  6. C30 CDI AMG zegt

    19 maart 2006 om 23:03

    Ik hoor iedereen over de nadelen met het geluid bij een diesel. Maar ik kan me herinneren toen ik in een diesel 200 reed, dat de toeren redelijk zaten te janken, en sinds ik een toch wel redelijke sterke diesel rijd, zitten de toeren maar op 2200t/m wanneer ik 200 rijd. Valt toch best mee of niet.

    En een V8 Diesel roggelt net zo lekker vind ik. Maar heeft dat waarschijnlijk gewoon met gewenning te maken, persoonlijk dus…?

    Login om te reageren
  7. C30 CDI AMG zegt

    19 maart 2006 om 23:04

    Oh god, ik bedoel ik kan me herinneren toen ik in een benzine moter 200 reed, dat toen de toeren redelijk zaten te janken……

    ja foutje

    Login om te reageren
  8. VR6 rijder.. zegt

    20 maart 2006 om 12:16

    Ik rij een type 3 Vr6, vanwege de prestaties en het rijgenot.. Maar als ik kijk naar de moderne diesels, begin ik toch te twijfelen…. alleen het blijft onbetaalbaar voor de niet-leaser..

    Login om te reageren
  9. volvo :D zegt

    20 maart 2006 om 19:27

    geluid ja dat is smaak. Ik liep laatst langs een renault laguna diesel die stationair liep. En ik zou bijna zweren dat het zoon ouderwetse LPG bak was zo klinkt die

    Login om te reageren
  10. luwek zegt

    20 maart 2006 om 21:10

    test eens een volvo s60 2.4 diesel=)…heeeeerlijk geluid

    Login om te reageren
  11. Superkoerier! zegt

    20 maart 2006 om 23:13

    Nog niet zo heel lang gereden had ik een Ford Escort 1.8D, en als ik die ’s ochtends opstartte (deed het altijd, 330K km) dan genoot ik gewoon even met de deuren open van het heerlijke dieselgeluid. Kortom: het is maar net waar je van houdt.

    Login om te reageren
  12. Restrain zegt

    21 maart 2006 om 13:51

    ik vind diesel geweldig geluid hebbe.. btje vrachtwagen geluidje :P

    Login om te reageren
  13. JeffreyG zegt

    21 maart 2006 om 15:13

    wij hadden eerst ook een diesel, en je moest schreeuwen om er boven uit te komen
    daarna kreeg mijn vader nog een lease met diesel
    zelfde geval
    het is dus wel het geluid!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North