• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit apparaatje maakt autonome auto’s veel goedkoper

Auteur: Author, gepost 25 september 2014 om 20:02 – 11 Reacties

Velodyne Lidar Puck


Afgaande op de foto heb je waarschijnlijk geen idee wat het precies is, maar deze ‘Velodyne Lidar Puck’ zou ons weleens een eindje op weg kunnen helpen naar betaalbare zelfrijdende auto’s.

Velodyne Acoustic, een bedrijf dat voornamelijk geluidssystemen bouwt en gevestigd is in Silicon Valley, is verantwoordelijk voor de camera die je bovenop Google’s autonome auto vindt. Juist deze camera maakt de techniek voor autonome auto’s een prijzig grapje, maar Velodyne komt nu met een goedkoper alternatief in de vorm van de Lidar Puck.

De roterende sensoren waar tot dusver gebruik van werd gemaakt, hebben een prijskaartje van tussen de 30.000 en 85.000 dollar. De Lidar Puck gaat echter minder dan 8.000 dollar kosten, wat het hele concept van autonome auto’s natuurlijk een flink stuk bereikbaarder en realistischer maakt. Niet alleen door de prijs, maar ook omdat de Puck makkelijk in of op een auto geplaatst kan worden. Per slot van rekening wil er natuurlijk niemand voor lul rijden met zo’n raar hightech zwaailicht bovenop z’n leasebak.

Die lagere prijs heeft vooral te maken met de simpelere techniek waar de Puck gebruik van maakt. Zo zouden de ‘grote’ varianten hun omgeving scannen met behulp van 64 of 32 laserstralen, maar de nieuwe benjamin in de familie maakt voor deze taak slechts gebruik van 16 lasers. Volgens de fabrikant heeft dit overigens geen nadelige gevolgen voor de nauwkeurigheid van het apparaat, al zijn de gemaakte beelden natuurlijk wel minder scherp dan bij de duurdere varianten.

Overigens is de Lidar Puck niet de eerste kleine device die het mogelijk maakt om auto’s zelfstandig rond te laten karren. Zo zagen we eerder dit jaar nog een systeem van Cruise Automotive, dat ook aanzienlijk goedkoper was dan de systemen waar tot dusver gebruik van werd gemaakt. Wel biedt de Cruise RP1 de mogelijkheid om een auto daadwerkelijk autonoom te laten rijden, omdat de bediening van pedalen en stuur ook worden overgenomen. De Puck daarentegen, is vooralsnog alleen bedoeld om de de omgeving te scannen. (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • Google Auto werkt briljant in een Volvo
    Google Auto werkt briljant in een Volvo
  • Nog even en dan is de elektrische auto goedkoper dan een ICE
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, google, Techniek

Vorig bericht: « Peugeot 308 GT: ook met 20% bijtelling
Volgend bericht: Liberty Walk widebody Aventador bezorgt je nachtmerries? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroen13 zegt

    25 september 2014 om 20:22

    De foto i.c.m. de naam doet me denken aan een anti-rimpel creme voor 65+ :’)

    Login om te reageren
    • Corrado16v zegt

      25 september 2014 om 20:48

      @jeroen13: ”Velodyne, because you’re worth it”

      Login om te reageren
  2. gtwillem zegt

    25 september 2014 om 20:42

    Helpt het ook tegen jeugdpuistjes?

    Login om te reageren
  3. Sracerr zegt

    25 september 2014 om 21:08

    Nog even en we hoeven niet eens meer geboren te worden; alles wordt je uit handen genomen en automatisch voor je gedaan, huh?

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 september 2014 om 21:20

      @Sracerr: Zolang kindjes maken maar in het echie blijft gebeuren..

      Login om te reageren
  4. timowouters zegt

    26 september 2014 om 08:45

    Als er nu al koplampen worden gestolen, vraag ik me af hoe ze een klein kastje van €8000(!!!) willen gaan beschermen tegen het boeventuig.

    Login om te reageren
    • endofline zegt

      26 september 2014 om 10:54

      @timowouters: 8000 euro voor iets dat nu als one of gemaakt wordt wil in automotive zoiets zeggen als 80 euro als je er een miljoen van maakt.

      Zelf heb ik nog voor een automotive toeleverancier gewerkt en tussen start en massaproductie kon de prijs met ruim een factor 50-100 dalen. Om een auto echt zelfstandig te maken heb je natuurlijk nog meer nodig (stuurmotor, automatische remmen, extra computers en nog meer sensoren) maar ook die dingen zullen eens in massa te bouwen geen duizenden meer kosten.

      Login om te reageren
      • timowouters zegt

        26 september 2014 om 11:03

        @endofline: dat zo’n onderdeel voor de fabrikant 80 euro kost verandert er niets aan.
        Een koplamp kost de fabrikant misschien 100 euro. Toch verkopen ze die voor €1000 (porsche). Dus voor t boevengilde maakt het geen verschil. Ze kunnen die kastjes voor goud geld gaan verkopen.

        Login om te reageren
        • stamp zegt

          26 september 2014 om 12:48

          @timowouters: jawel.

          Als de productiekosten van een complete standaard Porsche koplamp meer dan 15 euro zou bedragen, zou het mij verbazen.

          De ‘waarde’ van zo’n Lidar voor het boevengilde is op dit moment ‘0,niks’ terwijl zo’n Porsche lamp toch snel 250eu op de zwarte markt doet.

          Login om te reageren
    • stamp zegt

      26 september 2014 om 12:39

      @timowouters: een koplamp is makkelijk te verpatsen.
      Een lidar op dit moment nog niet. Tegen de tijd dat die dingen echt interessant worden, doordat ze véél vaker worden ingezet, zakt de kostprijs vanzelf naar ‘niet-on-overkomelijk’ mocht zo’n unit defect raken, gestolen of anderzins vervangen dienen te worden.

      Mind you: De eerste Xenon lampen waren ook stervensduur,.. en inmiddels nog steeds niet goedkoop. Voor een Renault Laguna uit 2005 betekend het nog niet dat ie total-loss is, enkel doordat er een Xenonpitje defect raakt.

      Login om te reageren
  5. michiel_termors zegt

    26 september 2014 om 18:57

    “Per slot van rekening wil er natuurlijk niemand voor lul rijden met zo’n raar hightech zwaailicht bovenop z’n leasebak.” Hmm…waarom is de Prius dan zo populair?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North