Dit automerk keert (weer) terug met een nieuw plan

Auteur: , 30 Reacties

Gaat het ze dit keer wel lukken?

Dit automerk keert (weer) terug met een nieuw plan

Grote kans dat er bij de jongere lezers geen lampje gaat branden als de naam Hispano Suiza wordt uitgesproken. Het is een vooroorlogs automerk uit Spanje, die zich na de Tweede Wereldoorlog, op een paar pogingen na, nog maar weinig met auto’s bezighield. Een paar ‘spots’ van de modellen check je op autojunk.nl.

In 2010 kwam het merk weer serieus boven water als het ging om auto’s. Op de Autosalon van Genève stonden de Spanjaarden met een nieuwe supercar. Het ding had de V10 van een Lamborghini Gallardo onder de kap en leverde 750 pk en 700 Nm koppel. Na de presentatie in Zwitserland bleef het echter akelig stil bij Hispano Suiza. De vraag is of er überhaupt iemand serieuze interesse heeft gehad in deze nieuwe supercar.

Hispano Suiza

Interesse of niet, er is blijkbaar nog steeds geld in het laatje bij Hispano Suiza. Het automerk heeft namelijk weer eens van zich laten horen. Dit keer gaan ze het helemaal anders doen. Die vervuilende V10 supercar behoort tot het verleden. Hispano Suiza wil namelijk elektrische supercars gaan bouwen.

Het is de bedoeling dat de autofabrikant volgend jaar op de autosalon van Genève een concept gaat presenteren. Het is te hopen voor het merk dat dit plan wél een succes gaat worden. Op een silhouette na, laten de Spanjaarden niets weten. Als we deze teaser mogen geloven lijkt de elektrische supercar een retro ontwerp te gaan krijgen. In maart weten we meer.

Dit automerk keert (weer) terug met een nieuw plan



30 reacties

Liever dat Wiesmann terug komt
@wolfssjrd: en Saab.. of het land van ooit. Tjolk, of Djoeze was ook lekker.
@mennok: Doe maar Talbot…
@Esprit_de_Flandre: Doe maar Lancia!
@lekkerlinksrijden: mijn hoofdhaar
@lekkerlinksrijden: m’n vrouw en kinderen…
@lekkerlinksrijden: #teamvleespet
@lekkerlinksrijden: 3 musketiers
@lekkerlinksrijden: datsun zie je in bijvoorbeeld Indonesië nog rijden…
@simonferrari: deze mis ik nog wel het meeste, van alle verdwenen automerken.
@Esprit_de_Flandre:
Doe maar een Simca.
@mennok: ik wil de échte “Chocopasta – beeeeeregoed!” terug
@henk_he: “Pastachoca Béééregoed! Chocoladepasta”, i.i.g. verkrijgbaar bij Jumbo, is niet echt?
@mennok: Yolanthe zonder plastische chirurgie.
Yogho!Yogho! Maar dan met kleurstoffen.
@mennok: did you have your Choq today?
@mennok: of Max
@mennok: Tjolk is weer terug, smeriger dan ooit! En Exota ook trouwens, incl kek jaren 80 etiketje. Benbits heb ik ook een keer gezien. Niet alleen in series en muziek is er een 80’s revival bezig 😊
@wolfssjrd: Fokker!
@wolfssjrd: pohhh wat weinig likes en je bent de enige die een Merk uitzoekt met echt stijl…..
@wolfssjrd: Pontiac wel en mijn ex never please.
Aie, dat silhouette! Retro is zo… ergens lang geleden…
Jammer als ze het merk nieuw leven in willen blazen door er een label voor supercars van te maken.

Zou mooi zijn als Hispano Suiza terugkwam door bijns decadent luxe auto’s uit te brengen met de grandeur die het merk vroeger had. Luxe auto’s die ver, heel ver boven de massa uitstijgen, alsof ze van adellijke komaf zijn. Zo’n soort auto als de Mercedes Maybach Vision 6 conceptcar.
@moveyourmind: wat houd je tegen? Nederland heeft genoeg toeleveranciers en fabrikanten om een complete auto te bouwen.
100% Dutch made..
In 2001 was er al eens de K8…. dus zo om de 8/9 jaar wordt het weer geprobeerd
Vraagje: wie runt het merk nu?

“Op een silhouette na, laten de <b<Spanjaarden niets weten.”
Weten we zeker dat het hier over “Spanjaarden” gaat? Vaak zijn zo’n revivals tegenwoordig gewoon Chinees (MG, Borgward, Karma).
Daarnaast heeft Hispano-Suiza z’n grootste successen behaalt op Frans terrein, dus het herlanceren als een Frans merk zou even logisch zijn als een Spaans merk.
Daarnogeensnaast… was Hispano-Suiza niet eens zo Spaans, maar eerder… Catalaans. Als ze dan toch trouw blijven aan de Barcelonese roots, vraag ik me af of ze levensvatbaar zijn, met de huidge Spaans-Catalaanse ‘strubbelingen’…
@esprit_de_flandre: En Frans. Veel van hun latere modellen zijn in Frankrijk gebouwd. Het merk zelf is nog tot dit millennium onder haar eigen naam actief geweest als toeleverancier van de vliegtuigindustrie, maar valt tegenwoordig onder Safran.

Ze hebben al verschillende malen geprobeerd terug te keren met een auto, maar dat is tot op heden nooit wat geworden. De eerste poging, de HS21, was ook de beste, dat ding was voor zijn tijd (2000) behoorlijk modern.

http://i.wheelsage.org/image/format/picture/picture-gallery-full/h/hispano-suiza/hs21/hispano-suiza_hs21_concept_1.jpeg
@Dizono: lijkt wel een Bugatti 😋
@dizono: Frans had ik al zelf aangehaald. Beetje snel gelezen? :)

die HS21 kende ik nog niet. Lijkt wel een Lambo Gallardo met een beetje een Bugatti-smoel…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).