Dit bizarre ding heb je niet eerder gezien

Auteur: , 28 Reacties

Maar nu wel!

Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking. Je kijkt naar de Bisiluro Dalmonar die in 1955 door Enrico Nardi en Carlo Mollino werd gepresenteerd. Beide mannen wilden een lichtgewicht auto bouwen met sublieme aerodynamica, de inzet was de 24 uren van Le Mans. Sidenote: in 1955 gebeurde inderdaad een zwaar ongeluk met een Mercedes waarbij helaas veel toeschouwers het leven lieten. Destijds kende Mulsanne Straight nog geen chicanes, dus topsnelheid speelde toen een nog grotere rol dan nu. Logisch dus, dat Bisiluro vooral inzette op aerodynamica.

Overigens is “siluro” het Italiaanse woord voor torpedo. “Bi” hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen. Voeg de twee samen en je krijgt inderdaad een dubbele torpedo, in dit geval op wielen. Of een motor met zijspan en vier in plaats van drie wielen, net hoe je het bekijkt. De auto kwam uit in de 750 cc-klasse(!) en onder de kap ligt dan ook een piepkleine viercilinder met een inhoud van 737 cc. Dit blokje was naar verluidt goed voor ruim 60 pk. Geen vetpot, maar de auto woog slechts 450 kg. Een bizar laag gewicht, zelfs voor een compacte racewagen.

De torpedo haalde ondanks z’n magere vermogen een topsnelheid van 214 km/u op het beroemde Franse circuit. Helaas gooide een Jaguar D-Type roet in het eten van de Bisiluro. Tijdens de vijfde ronde van de race werd de Bisiluro door zo’n D-type gepasseerd. Door de wervelingen achter de Britse sportwagen werd de torpedo letterlijk van het asfalt geblazen. Het ding raakte dusdanig beschadigd dat de race erop zat. Zonde, maar we hebben de plaatjes nog! Wie het ding een keer in het echt wil bewonderen moet een bezoekje brengen aan het Leonardo Da Vinci Museum te Milaan. Fotootjes zien we graag op Autojunk!



28 reacties

-edit: Bedankt, fixed!-
Vooral die foto van de man in het buizenframe, bazenplaat!
Nog noot gezien indd
@ftype: noot noot
Heeft wel wat weg van die solarcar
@cheffie: van mijn moeder dr Prius met zonnepaneel ??
@badmat: inderdaad!
Als je foto ziet met alleen het frame was er niet veel voor nodig geweest om te verongelukken. Wel een hele gave racer!
Wat een bizar apparaat! Je eigen hoofd als rolbeugel, je moet het maar doen..
Wat een geinig concept. Een mooie tijd was dat. Een tijd waarin ze van alles probeerden om maar te winnen. Heel anders dan nu waar de nieuwe ideeën eerst uitvoerig door software getest worden.
@lekbak: Weet je wat nog het mooiste was hiervan? Ze ontworpen een auto met een hoop ideeën in de hoop dat het allemaal goed uitpakt. Vervolgens gaan ze naar Le Mans om de race te rijden en dan is het hopen op het beste.

Tegenwoordig zijn er honderden man aan het werk tijdens een race. Niet alleen op het circuit maar er zit ook nog eens een heel team in het thuisland van de ploeg te werken. Tijdens de laatste race in Abu Dhabi van dit seizoen werd het pijnlijk duidelijk. Werd bij Mercedes in beeld gebracht dat er in Engeland een man of twintig ofzo achter schermpjes de data in de gaten te hielden. Eigenlijk niet leuk meer…
@viezefreddyw: Maar wel efficiënt. Die dingen van nu kosten ook pakken meer dan vroeger, door de vooruitgegane techniek. Dus willen ze ook zoveel mogelijk resultaten zien, en dat is dan dus niet alleen maar winnen – das zelfs het minst belangrijke tegenwoordig. Races winnen is slechts marketing. De echte winst zit in data, die kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van rendabele, verkoopbare techniek…

Jij vindt dat saai, ik vind dat bijzonder interessant.
@Esprit_de_Flandre: Ik heb niet gezegd dat ik dat saai vind. Sterker nog, ik vind het ook heel erg interessant.

Maar zoals het vroeger ging, met een man of 10 naar het circuit om te racen, heeft zo veel meer charme in mijn ogen.
Tenzij je @willeme heet en hier alle specs van kunt opdreunen.
@ouweroestkar: Lijkt me sterk dat die dat kan van deze wagen zo uit het hoofd ;)
@ouweroestkar: bedankt voor de eer, maar u is te goed! Ik heb vandaag wederom weer iets geleerd van Ome @MauritsH. Het is ook een topkerel: weet echt alles!
@willeme: Dat is niet correct! Maar over de Impreza kun je me alles vragen.
@MauritsH: ah, fijn! Kun je de basismotor nu ook met automaat krijgen?
@willeme: Gast, weet ik veel.
Niet een schoonheid naar mijn mening. Dan vind de Abarths zoals de 1000 Bialbero en de 207a stukken mooier.
Google ze maar es, absolute schoonheden.
The 1960 Abarth 1000 Bialbero speed record car “La Principessa.” Wat mij betreft de allermooiste speedrecord auto ever.
@gokartmozart: Die kende ik nog niet dus even opgezocht idd zeer mooi, maar de vooroorlogse waren ook indrukwekkend van Auto Union of zoals deze Mercedes,
https://oldmachinepress.files.wordpress.com/2016/11/mercedes-benz-w154-record-car.jpg
@gokartmozart:
Jaguar XK120 “Jabbeke” mag er anders ook wezen. Werd gereden door Norman Dewis (ver in de 90 ondertussen) over het befaamde stuk snelweg bij Jabbeke, België.
http://www.mossmotoring.com/wp-content/uploads/2014/11/jabbeke-6-1953-norman-dewis-driving-xk120-drivr-be.jpg
Goed bedacht en schitterend uitgevoerd alleen niet de gewenste resultaten, helaas..
Iets in die geest staat ook in het Louwman Museum.
Strak in pak achter ’t stuur. Dat kunnen alleen echte italinezen.
(niet alleen in het buizenframe,. ook die zwart-wit foto met volledige oorlogstooi)
Toch knap 214km/u topsnelheid uit zo’n klein blokje zo lang geleden al. Toen ging racen om teamwork,gezelligheid(gingen ze kijken met de hele familie).Jammer dat die tijden nooit meer zullen herleven.
Uiteraard kende ik die al lang.
Sterker nog ik heb hem zelfs als modelauto in mijn collectie.

Toegeven : Als officieel importeur van de beroemde Nardi sturen zou het raar geweest zijn als ik hem niet kende

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).