Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking. Je kijkt naar de Bisiluro Dalmonar die in 1955 door Enrico Nardi en Carlo Mollino werd gepresenteerd. Beide mannen wilden een lichtgewicht auto bouwen met sublieme aerodynamica, de inzet was de 24 uren van Le Mans. Sidenote: in 1955 gebeurde inderdaad een zwaar ongeluk met een Mercedes waarbij helaas veel toeschouwers het leven lieten. Destijds kende Mulsanne Straight nog geen chicanes, dus topsnelheid speelde toen een nog grotere rol dan nu. Logisch dus, dat Bisiluro vooral inzette op aerodynamica.
Overigens is “siluro” het Italiaanse woord voor torpedo. “Bi” hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen. Voeg de twee samen en je krijgt inderdaad een dubbele torpedo, in dit geval op wielen. Of een motor met zijspan en vier in plaats van drie wielen, net hoe je het bekijkt. De auto kwam uit in de 750 cc-klasse(!) en onder de kap ligt dan ook een piepkleine viercilinder met een inhoud van 737 cc. Dit blokje was naar verluidt goed voor ruim 60 pk. Geen vetpot, maar de auto woog slechts 450 kg. Een bizar laag gewicht, zelfs voor een compacte racewagen.
De torpedo haalde ondanks z’n magere vermogen een topsnelheid van 214 km/u op het beroemde Franse circuit. Helaas gooide een Jaguar D-Type roet in het eten van de Bisiluro. Tijdens de vijfde ronde van de race werd de Bisiluro door zo’n D-type gepasseerd. Door de wervelingen achter de Britse sportwagen werd de torpedo letterlijk van het asfalt geblazen. Het ding raakte dusdanig beschadigd dat de race erop zat. Zonde, maar we hebben de plaatjes nog! Wie het ding een keer in het echt wil bewonderen moet een bezoekje brengen aan het Leonardo Da Vinci Museum te Milaan. Fotootjes zien we graag op Autojunk!
28 reacties
Tegenwoordig zijn er honderden man aan het werk tijdens een race. Niet alleen op het circuit maar er zit ook nog eens een heel team in het thuisland van de ploeg te werken. Tijdens de laatste race in Abu Dhabi van dit seizoen werd het pijnlijk duidelijk. Werd bij Mercedes in beeld gebracht dat er in Engeland een man of twintig ofzo achter schermpjes de data in de gaten te hielden. Eigenlijk niet leuk meer…
Jij vindt dat saai, ik vind dat bijzonder interessant.
Maar zoals het vroeger ging, met een man of 10 naar het circuit om te racen, heeft zo veel meer charme in mijn ogen.
Google ze maar es, absolute schoonheden.
https://oldmachinepress.files.wordpress.com/2016/11/mercedes-benz-w154-record-car.jpg
Jaguar XK120 “Jabbeke” mag er anders ook wezen. Werd gereden door Norman Dewis (ver in de 90 ondertussen) over het befaamde stuk snelweg bij Jabbeke, België.
http://www.mossmotoring.com/wp-content/uploads/2014/11/jabbeke-6-1953-norman-dewis-driving-xk120-drivr-be.jpg
(niet alleen in het buizenframe,. ook die zwart-wit foto met volledige oorlogstooi)
Sterker nog ik heb hem zelfs als modelauto in mijn collectie.
Toegeven : Als officieel importeur van de beroemde Nardi sturen zou het raar geweest zijn als ik hem niet kende