• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit bizarre ding heb je niet eerder gezien

Auteur: Author, gepost 21 december 2016 om 20:06 – 28 Reacties

Afbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezienAfbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezienAfbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezienAfbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezienAfbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezienAfbeelding Dit bizarre ding heb je niet eerder gezien

Dit bizarre ding heb je nog nooit gezien
Maar nu wel!

Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking. Je kijkt naar de Bisiluro Dalmonar die in 1955 door Enrico Nardi en Carlo Mollino werd gepresenteerd. Beide mannen wilden een lichtgewicht auto bouwen met sublieme aerodynamica, de inzet was de 24 uren van Le Mans. Sidenote: in 1955 gebeurde inderdaad een zwaar ongeluk met een Mercedes waarbij helaas veel toeschouwers het leven lieten. Destijds kende Mulsanne Straight nog geen chicanes, dus topsnelheid speelde toen een nog grotere rol dan nu. Logisch dus, dat Bisiluro vooral inzette op aerodynamica.

Overigens is “siluro” het Italiaanse woord voor torpedo. “Bi” hoeven we je waarschijnlijk niet uit te leggen. Voeg de twee samen en je krijgt inderdaad een dubbele torpedo, in dit geval op wielen. Of een motor met zijspan en vier in plaats van drie wielen, net hoe je het bekijkt. De auto kwam uit in de 750 cc-klasse(!) en onder de kap ligt dan ook een piepkleine viercilinder met een inhoud van 737 cc. Dit blokje was naar verluidt goed voor ruim 60 pk. Geen vetpot, maar de auto woog slechts 450 kg. Een bizar laag gewicht, zelfs voor een compacte racewagen.

De torpedo haalde ondanks z’n magere vermogen een topsnelheid van 214 km/u op het beroemde Franse circuit. Helaas gooide een Jaguar D-Type roet in het eten van de Bisiluro. Tijdens de vijfde ronde van de race werd de Bisiluro door zo’n D-type gepasseerd. Door de wervelingen achter de Britse sportwagen werd de torpedo letterlijk van het asfalt geblazen. Het ding raakte dusdanig beschadigd dat de race erop zat. Zonde, maar we hebben de plaatjes nog! Wie het ding een keer in het echt wil bewonderen moet een bezoekje brengen aan het Leonardo Da Vinci Museum te Milaan. Fotootjes zien we graag op Autojunk!

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, le-mans, Racing, rood

Vorig bericht: « Deze BMW E46 op Marktplaats is je kunstige spirit animal
Volgend bericht: Vergeet andere motoren, deze Aprilia wil je hebben [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. flatsix010 zegt

    21 december 2016 om 20:07

    -edit: Bedankt, fixed!-

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 december 2016 om 20:13

    Vooral die foto van de man in het buizenframe, bazenplaat!

    Login om te reageren
  3. ftype zegt

    21 december 2016 om 20:13

    Nog noot gezien indd

    Login om te reageren
    • smadb zegt

      21 december 2016 om 22:56

      @ftype: noot noot

      Login om te reageren
  4. cheffie zegt

    21 december 2016 om 20:14

    Heeft wel wat weg van die solarcar

    Login om te reageren
    • badmat zegt

      21 december 2016 om 20:17

      @cheffie: van mijn moeder dr Prius met zonnepaneel ??

      Login om te reageren
      • cheffie zegt

        21 december 2016 om 21:17

        @badmat: inderdaad!

        Login om te reageren
  5. dwersbongel zegt

    21 december 2016 om 20:14

    Als je foto ziet met alleen het frame was er niet veel voor nodig geweest om te verongelukken. Wel een hele gave racer!

    Login om te reageren
  6. misterdrogba zegt

    21 december 2016 om 20:15

    Wat een bizar apparaat! Je eigen hoofd als rolbeugel, je moet het maar doen..

    Login om te reageren
  7. lekbak zegt

    21 december 2016 om 20:22

    Wat een geinig concept. Een mooie tijd was dat. Een tijd waarin ze van alles probeerden om maar te winnen. Heel anders dan nu waar de nieuwe ideeën eerst uitvoerig door software getest worden.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      21 december 2016 om 20:30

      @lekbak: Weet je wat nog het mooiste was hiervan? Ze ontworpen een auto met een hoop ideeën in de hoop dat het allemaal goed uitpakt. Vervolgens gaan ze naar Le Mans om de race te rijden en dan is het hopen op het beste.

      Tegenwoordig zijn er honderden man aan het werk tijdens een race. Niet alleen op het circuit maar er zit ook nog eens een heel team in het thuisland van de ploeg te werken. Tijdens de laatste race in Abu Dhabi van dit seizoen werd het pijnlijk duidelijk. Werd bij Mercedes in beeld gebracht dat er in Engeland een man of twintig ofzo achter schermpjes de data in de gaten te hielden. Eigenlijk niet leuk meer…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        21 december 2016 om 20:55

        @viezefreddyw: Maar wel efficiënt. Die dingen van nu kosten ook pakken meer dan vroeger, door de vooruitgegane techniek. Dus willen ze ook zoveel mogelijk resultaten zien, en dat is dan dus niet alleen maar winnen – das zelfs het minst belangrijke tegenwoordig. Races winnen is slechts marketing. De echte winst zit in data, die kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van rendabele, verkoopbare techniek…

        Jij vindt dat saai, ik vind dat bijzonder interessant.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          21 december 2016 om 20:59

          @Esprit_de_Flandre: Ik heb niet gezegd dat ik dat saai vind. Sterker nog, ik vind het ook heel erg interessant.

          Maar zoals het vroeger ging, met een man of 10 naar het circuit om te racen, heeft zo veel meer charme in mijn ogen.

          Login om te reageren
  8. ouweroestkar zegt

    21 december 2016 om 20:29

    Tenzij je @willeme heet en hier alle specs van kunt opdreunen.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      21 december 2016 om 20:47

      @ouweroestkar: Lijkt me sterk dat die dat kan van deze wagen zo uit het hoofd ;)

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      21 december 2016 om 21:09

      @ouweroestkar: bedankt voor de eer, maar u is te goed! Ik heb vandaag wederom weer iets geleerd van Ome @MauritsH. Het is ook een topkerel: weet echt alles!

      Login om te reageren
      • Author zegt

        21 december 2016 om 21:13

        @willeme: Dat is niet correct! Maar over de Impreza kun je me alles vragen.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 december 2016 om 21:19

          @MauritsH: ah, fijn! Kun je de basismotor nu ook met automaat krijgen?

          Login om te reageren
          • Author zegt

            21 december 2016 om 21:23

            @willeme: Gast, weet ik veel.

            Login om te reageren
  9. gokartmozart zegt

    21 december 2016 om 20:34

    Niet een schoonheid naar mijn mening. Dan vind de Abarths zoals de 1000 Bialbero en de 207a stukken mooier.
    Google ze maar es, absolute schoonheden.

    Login om te reageren
  10. gokartmozart zegt

    21 december 2016 om 20:38

    The 1960 Abarth 1000 Bialbero speed record car “La Principessa.” Wat mij betreft de allermooiste speedrecord auto ever.

    Login om te reageren
    • sezz zegt

      21 december 2016 om 22:08

      @gokartmozart: Die kende ik nog niet dus even opgezocht idd zeer mooi, maar de vooroorlogse waren ook indrukwekkend van Auto Union of zoals deze Mercedes,
      https://oldmachinepress.files.wordpress.com/2016/11/mercedes-benz-w154-record-car.jpg

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      21 december 2016 om 22:19

      @gokartmozart:
      Jaguar XK120 “Jabbeke” mag er anders ook wezen. Werd gereden door Norman Dewis (ver in de 90 ondertussen) over het befaamde stuk snelweg bij Jabbeke, België.
      http://www.mossmotoring.com/wp-content/uploads/2014/11/jabbeke-6-1953-norman-dewis-driving-xk120-drivr-be.jpg

      Login om te reageren
  11. pinut187 zegt

    21 december 2016 om 20:44

    Goed bedacht en schitterend uitgevoerd alleen niet de gewenste resultaten, helaas..

    Login om te reageren
  12. sabrerator zegt

    21 december 2016 om 20:54

    Iets in die geest staat ook in het Louwman Museum.

    Login om te reageren
  13. postzegel zegt

    22 december 2016 om 09:46

    Strak in pak achter ’t stuur. Dat kunnen alleen echte italinezen.
    (niet alleen in het buizenframe,. ook die zwart-wit foto met volledige oorlogstooi)

    Login om te reageren
  14. Alfarobert zegt

    22 december 2016 om 09:57

    Toch knap 214km/u topsnelheid uit zo’n klein blokje zo lang geleden al. Toen ging racen om teamwork,gezelligheid(gingen ze kijken met de hele familie).Jammer dat die tijden nooit meer zullen herleven.

    Login om te reageren
  15. seicilindri zegt

    22 december 2016 om 14:48

    Uiteraard kende ik die al lang.
    Sterker nog ik heb hem zelfs als modelauto in mijn collectie.

    Toegeven : Als officieel importeur van de beroemde Nardi sturen zou het raar geweest zijn als ik hem niet kende

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North