• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit briljante verhaal bewijst hoe goed Senna was

Auteur: Author, gepost 8 februari 2017 om 22:02 – 55 Reacties

Dit briljante verhaal bewijst hoe goed Senna was


Uiteraard zijn de ogen van F1-minnend Nederland vooral gericht op Max Verstappen. Geheel terecht, maar de jongeling zal nog flink gas moeten geven om zich te mogen meten met de Allergrootsten Ooit. Ayrton Senna was één van hen en deze anekdote geeft nog maar eens aan waarom dat zo was.

Senna is in 1984 nog maar een rookie en rijdt in een te trage Toleman. Toch weet de Braziliaan zich meermaals in de kijker te rijden waarbij Monaco 1984 absoluut moet worden genoemd. Tijdens deze regenrace beleeft Senna z’n grote doorbraak bij het publiek, maar er gebeurden dat jaar meer mooie dingen.

Tijdens de stratenrace in Dallas (Texas) dat jaar gebeurt iets opmerkelijks. Het circuit is, zoals wel meer stratencircuits, omringd door vangrails en beton. Uitloopstroken ontbreken grotendeels. Plotseling is het afgelopen met de race van debutant Senna. Hij raakt de muur en zijn Toleman is te beschadigd om verder te kunnen rijden.

Eenmaal terug in de pits gaat Senna tekeer tegen zijn engineer Pat Symonds. De Braziliaanse coureur weet zeker dat hij die specifieke bocht de ronde ervoor op exact dezelfde manier nam en dus was er maar één logische verklaring voor zijn crash: de muur was verplaatst en daardoor klapte Senna er tegenaan.

Het team nam de Braziliaan verder niet zo serieus. Begrijpelijk ook, want Senna zat pas in z’n eerste F1-seizoen en kwam rechtstreeks uit de Formule 3. Na lang aandringen besloot men toch maar eens te kijken of de muur inderdaad “bewoog” en wat bleek? Door een eerdere crash was het deel van de muur waar Senna op crashte inderdaad vier millimeter verder op het asfalt komen te staan. De man die uiteindelijk drie keer wereldkampioen zou worden crashte uit de race omdat de boarding inderdaad verder de baan op was gekomen en hij z’n auto op het absolute randje langs de muur stuurde.

Ietwat nerderige anekdote met een hoog who cares-gehalte? 100%! Maar wel eentje die maar weer eens aangeeft dat er een enorm verschil zit tussen een lekker potje kunnen sturen en je auto tot op de millimeter de baas zijn.

Foto: Ayrton Senna tijdens de Britse GP in 1984

Ook interessant!

  • Video - rijd mee met Ayrton Senna op zijn 27ste sterfdag
  • Een EV met een Formule 1-livery: mag dat?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • F1 2022
    BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

ayrton-senna, Formule 1, Klassiekers

Vorig bericht: « BREEK! VW overweegt juridische stappen tegen Piëch
Volgend bericht: Aston Martin One-77 zoekt een nieuwe baas »

Lees Interacties

Reacties

  1. mark997gt3 zegt

    8 februari 2017 om 22:06

    Mooi verhaal, maar je maakt mij niet wijs dat de beste F1 coureur allertijden hun bolide op 4mm nauwkeurig door een bocht kunnen sturen. En dat keer op keer….. Bullshit dus!

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      8 februari 2017 om 22:12

      @mark997gt3: amen

      Login om te reageren
    • Dagg zegt

      8 februari 2017 om 22:40

      @mark997gt3: niet keer op keer maar wel vaak en veel. Als je een beetje kunt fietsen weet je wat ik bedoel.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        9 februari 2017 om 09:30

        @Dagg: fietsen dat gaat met 20km/h dan snap ik dat je dat op een paar km nauwkeurig kan. Maar met 200km/u wordt de minste afwijking door de snelheid enorm uitvergroot. Daarom lijkt mij de nauwkeurigheid op mm overdreven, zal eerder om cm’s gaan….

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      8 februari 2017 om 22:49

      @mark997gt3: wall of champions Canada dat is wel een goed voorbeeld denk ik

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      8 februari 2017 om 22:54

      @mark997gt3:

      Bewezen is, uit analyse van camera beelden van de races in Monaco dat de afstand tussen wiel en ‘vangrail’ in Monaco bij Senna gemiddeld 2-4 mm was, bij Prost, ook niet de minste, 6-8 mm. Ronde na ronde. Dat verklaart onder andere ook dat Senna in 1988 (?) 1,5 sec sneller was in de kwalificatie (1) dan Prost (2) in Monaco.

      Ook heeft Senna ooit tegen Honda monteurs gezegd na de trainingen/ kwalificatie dat ze de motor moesten vervangen omdat hij hoorde dat deze de race niet zou overleven. Op de telemetrie data was niets te zien. Uit voorzorg is de motor toch vervangen en nadat ze deze in de fabriek getest hebben blies de motor na 50 gesimuleerde km’s zich op. Inderdaad zou de motor de race niet doorstaan hebben.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        9 februari 2017 om 09:26

        @erik2907: waar vind ik deze analyse? Zou hem graag willen zien.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          9 februari 2017 om 11:25

          @mark997gt3:

          De gegevens kun je opvragen bij McLaren en/of Jo Ramirez.

          Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        9 februari 2017 om 09:40

        @erik2907: als de nauwkeurigheid op de mm is dan betekent dat je in Monaco met 6mm afwijking in de muur ligt. Dat impliceert dat na 70 ronden niemand meer rond rijdt. Dan ligt nl iedereen in de muur.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          9 februari 2017 om 11:26

          @mark997gt3:

          ??, kan iemand bovenstaande redenatie volgen? Ik in ieder geval niet.

          Login om te reageren
    • napo zegt

      8 februari 2017 om 23:53

      @mark997gt3: sorry maar je heb weinig verstand van racen en coureurs blijkt uit je opmerking. Sorry.

      Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        9 februari 2017 om 09:27

        @napo: hoeveel circuit kilometers heb jij achter de kiezen dan?

        Login om te reageren
        • napo zegt

          9 februari 2017 om 10:10

          @mark997gt3:
          afgelopen 12 jaar;
          ruimte 10.000km zandvoort
          5000 km assen
          1000 km Mugello
          1000 km Montmello (circuito barcelona)
          1500 km Cartagena spanje
          1200 km Jerez de la Frontera Spanje
          een paar kleine circuits in frankrijk
          Almeria spanje (2000km)
          3000km Doha Qatar (circuit)

          Ik zal vast nog een paar baantjes vergeten zijn. Reden met Telemetrie, banden temperaturen, asfalt temperaturen, vering, compounds de hele handel. (maar dan met de race racemotor.)
          Ik ben niet eens professioneel coureur geweest, maar als ik de telemetrie terug keek is het rondje na rondje, exact dezelfde rempunten, exact zelfde bochtensnelheden, exact dezelfde lijn. een baan leer je in 1 a 2 sessies, en tussen dag 1 en 3 zit dan maar vaak 1 a 2 seconden verschil….(door baankennis).

          Ik heb les mogen hebben van wereld kampioenen, en als ik zie hoe hun dat benaderen, kunnen ze rondje na rondje na rondje op de cm nauwkeurig rijden. Kheb telemetrie waardes gezien hoe hun met hun remdruk met de vingers en voeten doen op plekken heel bijzonder. en geldt ook voor gas geven, lichaamspositie enz.

          Dus in dit geval de echte mannen kunnen dingen op de baan waar jij en ik a het niet kunnen en b je had er nooit over nagedacht om dat zo te doen….

          Login om te reageren
    • wif1 zegt

      9 februari 2017 om 10:56

      @mark997gt3: Jij denkt dat je zelf ook wel even een F1 over het circuit kan sturen, of niet? Juist deze kleine marges en de precieze waarmee die coureurs rijden maakt dat het de beste van de wereld zijn. Er komt heden ten dage meer bij kijken dan alleen maar talent voor wagenbeheersing, maar zonder wordt je echt geen wereldkampioen. Dus nee, dit is geen bullshit verhaal.

      Login om te reageren
    • jiltjes zegt

      10 februari 2017 om 08:25

      @mark997gt3: ploep… en weg is de droombubbel….

      Login om te reageren
  2. fiestacruizer zegt

    8 februari 2017 om 22:08

    Uiteindelijk was Prost de completere rijder.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      9 februari 2017 om 08:22

      @fiestacruizer:

      Prost was niet de completere rijder maar de berekende rijder. Voor hem waren punten belangrijker om het kampioenschap binnen te halen dan voor de winst te strijden. En ja, soms levert dat meer op (geduld) dan iedere keer de rechtervoet strak naar beneden zoals Senna deed.
      Blijft de hamvraag of het berekend rijden het doel is van de F1 sport maar het leverde Prost wel 4 WK’s op, dat dan weer wel.

      Login om te reageren
  3. dieselkameel zegt

    8 februari 2017 om 22:10

    Hmm.. klinkt gigantisch perfectionistisch.. nou moet ik in zijn voordeel zeggen dat tegenwoordig het muurtje bij de finish van de Canadese gran prix ook echt millimeter werk is.
    Jammer dat ik hem nooit live heb zien racen, het is alleen zo kut dat er nooit een Nederlandse coureur komt die een beetje kan rijden.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      8 februari 2017 om 22:53

      @dieselkameel: Wacht maar op Richard Verschoor!! De eerste hoop op Nederlands succes in de F1 na Cristian Albers!

      Login om te reageren
      • jasbelle zegt

        9 februari 2017 om 02:39

        @fmgarcia: Na Max bedoel je

        Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        9 februari 2017 om 07:39

        @fmgarcia: iemand snapt het haha!

        Login om te reageren
    • fordnut zegt

      9 februari 2017 om 08:30

      @dieselkameel: het zit ze wel hoog, die Belgen.

      Login om te reageren
  4. isn1981 zegt

    8 februari 2017 om 22:21

    Elke millimeter telt. Baas!!!

    Login om te reageren
  5. PeugeotGTI zegt

    8 februari 2017 om 22:40

    Ik denk dat meneer Senna een beetje geluk heeft gehad met het “bewijs”..

    Login om te reageren
  6. vinz667 zegt

    8 februari 2017 om 22:50

    Doet me denken aan verhaal over Schumacher. Hij moest banden testen en maand later weer. Volgens de supplier waren ze hetzelfde maar Schumacher hield voet bij stuk dat er iets verandert was. Wat bleek: de weving intern was anders (hoek van draden was 5 graden anders als mijn geheugen mij niet bedriegt). Geen andere testrijder had het gevoeld, alleen Schumacher.

    Login om te reageren
    • cthijs zegt

      9 februari 2017 om 18:50

      @vinz667: hij had beter een goede skihelm kunnen kiezen

      Login om te reageren
  7. fastforward zegt

    8 februari 2017 om 22:53

    Streven naar perfectie is het hoogst haalbare. Maar een paar millimeter? Wow. Perfect excuus. Dat wel.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    8 februari 2017 om 22:53

    Toen ik de titel van het artikel last wist ik direct wat er ging komen, en ja hoor, het was het verhaal van Senna en de verschoven muur!

    Bij elke andere coureur zou ik zeggen dat het puur geluk was dat z’n bewering werd bewezen, maar bij Senna niet. Die man was gewoon zo goed dat hij die 4mm gemerkt heeft.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      9 februari 2017 om 07:22

      @Edge: Nee, als het al waar is (wat mij sterk lijkt), dan nog: crashen is crashen en winnen is winnen.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        9 februari 2017 om 10:09

        @postzegel: Nee daar gaan die auto’s te hard voor. Die gasten kunnen die circuits rijden met hun ogen dicht. Die weten precies waar ze moeten remmen en hoeveel ze dan moeten in sturen. 4 mm verschil zie je niet met je ogen. Maar als je de bocht inderdaad het zelfde neemt als daarvoor. Dan voel je het dus wel.

        Login om te reageren
  9. mrbasa zegt

    8 februari 2017 om 22:55

    En waarom tekeer gaan tegen je engineer, hij heeft die muur toch niet verplaatst!!

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      9 februari 2017 om 03:33

      @mrbasa: had die engineer ook moeten weten door na de eerste crash het meteen op te meten maar dat is logisch (als je Senna heet) ?

      Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      9 februari 2017 om 07:26

      @mrbasa:
      Je moet je verhaal tegen iemand kwijt natuurlijk..
      En kan me best inbeelden dat zijn ingenieur eerst iets zei tegen Senna omdat hij gecrasht was.

      Login om te reageren
  10. suheyl zegt

    8 februari 2017 om 23:00

    Heb eens een interview gezien met die Pat Symonds die dit vertelde. Echt geniaal. The greatest ever! Well, until today.

    Login om te reageren
  11. gwnbmw zegt

    8 februari 2017 om 23:06

    hebben jullie ook grand prix retro gelezen heren? heb t verhaal gisteravond daar gelezen.

    -edit: nope, het ging twee dagen geleden hard op Reddit-

    Login om te reageren
  12. bassx zegt

    8 februari 2017 om 23:23

    Elk ander circuit en/of andere omstandigheden had ik het wel geloofd maar niet de race van Dallas in 1984. F1.com heeft er een poos geleden een stuk over geschreven waarom die race de meest wilde/extreme F1 race ooit was in F1. Het was het meest slechte asfalt waar race coureurs op hebben gereden. Van de 26 deelnemers wisten er maar 8 te finishen, normaal is dat niet zo vreemd omdat betrouwbaarheid toen nog een issue was. Ditmaal was het maar liefst 14 van de 18 uitvallers die allemaal de muur raakten. De reden was waarschijnlijk de extreme temperatuur en het moeilijk te rijden circuit. Lauda had een watergekoelde helm dat vaker werd gebruikt in NASCAR maar de rest moest het doen door zich met ijs te koelen en sommigen met een “ice bucket challenge” gedurende de pitstop om het lichaam te koelen. Dan kennen we het welbekende fragment van Mansell die zijn wagen over de finish probeert te duwen maar flauwvalt enkele meters voor de finish. Senna crashte aan het einde van de race, de uitputtingslag was zo extreem en de omstandigheden qua rubber etc… die 0,4 cm verschil lijkt me daarom sterk dat het gevoeld kan worden.

    Login om te reageren
    • bassx zegt

      8 februari 2017 om 23:23

      @bassx: Hier de link op F1.com https://www.formula1.com/en/latest/features/2015/10/9-reasons-why-the-84-dallas-grand-prix-was-one-of-the-wildest-ra.html

      Login om te reageren
      • reistje zegt

        9 februari 2017 om 00:37

        @bassx: Geweldig artikel!

        Login om te reageren
      • boerenmestwagen4life zegt

        9 februari 2017 om 12:34

        @bassx: Dat is nou eens een leuk artikel

        Login om te reageren
    • wif1 zegt

      9 februari 2017 om 11:15

      @bassx: In dit artikel spreekt Pat Symonds overigens over zo’n 10 millimeter, dus dat maakt het alleen maar meer waarschijnlijk dat Senna toch gelijk had

      Login om te reageren
  13. schreute01 zegt

    8 februari 2017 om 23:35

    ….en zo ontstaan mythes.

    Login om te reageren
  14. misterdrogba zegt

    9 februari 2017 om 00:36

    There is and will ever be only one Senna.

    Login om te reageren
  15. reistje zegt

    9 februari 2017 om 02:24

    I’m not buying it. Senna was een enorm goede coureur en hij is ook mijn favoriete persoon in de Formule 1 historie. Senna is mede dankzij zijn dood, de films en boeken een soort mythe geworden. Ook is het bekend dat hij enorm koppig was (ik zelf ook trouwens), als hij ervan overtuigd was dat hij niks fout deed zal je hem ook niet zomaar op andere gedachten brengen.

    Tel daarbij op dat het verhaal 20 jaar na dato pas naar buiten is gebracht met verschillende woorden die wisselen van 4 millimeter tot “ongeveer 10 millimeter”, door de man die bovendien ook de hoofdrol speelde in crashgate. Herinneringen worden vaak wat fleuriger door de jaren en zeker in dit soort gevallen.

    Zo ook het verhaal wat Erik poste. De laatste keer dat ik dat hoorde ging het nog over 3 inch en niet millimeters. De volgende keer hoor ik het waarschijnlijk met micrometers. Of het verhaal dat Jackie Steward een krant kon lezen vanaf een bizarre afstand…. Het mogen ongelooflijk coureurs zijn maar het blijven wel mensen van vlees en bloed.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      9 februari 2017 om 04:49

      @reistje: het blijven mensen van vlees en bloed. Maar wel mensen die stuk voor stuk een reactietijd hebben zo snel dat dat bij atletiek als valsspelen word gezien. En daar hebben we het ook al over topatleten!

      Login om te reageren
    • Erik zegt

      9 februari 2017 om 19:18

      @reistje:

      Het blijven mensen van vlees en bloed, ja maar van een uitzonderlijke categorie op hun gebied. Misschien dat ze nog niet eens een ei kunnen koken, maar racen des te beter.

      Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    9 februari 2017 om 10:58

    Mooi verhaal. Is het waar? Moeilijk te controleren. Maar over de doden niets dan goed.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      9 februari 2017 om 20:30

      @dutchdriftking: niets in het leven valt te controleren tenzij je er zelf bij bent geweest.

      Login om te reageren
  17. Calimero zegt

    9 februari 2017 om 11:12

    Senna doet mij nog steeds wat. Vd week was er in de ochtend bij Ekdom op de radio iemand die een bepaalde plaat zocht waar fragmenten in zaten van zijn stem en hoe de Nederlandse verslaggever reageerde toen Ayrton de muur raakte. Toen ze het deel lieten horen waarin je Ayrton hoorde praten stonden de tranen in mijn ogen. Duurde niet lang hóór want ik was aan het rijden, maar toch.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      9 februari 2017 om 13:25

      @milan0: Jij bedoeld dit. Ik heb het nu opgezocht en weer gekeken. Ik kan dit nog (steeds na al die jaren) niet kijken met droge ogen.. het lukt me niet. :'(

      https://youtu.be/VGsKvgEZSAM

      Login om te reageren
      • Calimero zegt

        9 februari 2017 om 13:30

        @freewarefreak: Dat ja. Ik heb het geluid niet aan gehad nu.

        Login om te reageren
  18. eltee zegt

    9 februari 2017 om 11:40

    Dat die muur 4 mm verplaatst is, ok. Neemt niet weg dat hij de muur zag in de nieuwe positie (4mm verschoven dus) en niet de oude. Dus als hij er dan tegen aan rijdt, heeft hij niet goed genoeg gekeken. Gevalletje eigen schuld zou ik zeggen. Er blind van uit gaan dat je die bocht op dezelfde manier kunt nemen als de ronde ervoor was dus zijn ‘fout’…

    Login om te reageren
  19. cossiekiller zegt

    9 februari 2017 om 12:42

    Senna was een heel goede coureur, daar niet van. Maar zijn karakter, daar kon ik nooit mee overweg.

    Login om te reageren
  20. sportevo zegt

    9 februari 2017 om 15:02

    Mooie anekdote en ik geloof echt dat Senna en de absolute wereldtop zo kon/kan rijden. Maar hoe kun je controleren of een muur verschoven is? Waren die afstanden bekend? En hoe zat het met de muur nadat Senna hem had geraakt?

    Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    9 februari 2017 om 17:07

    Mooi verhaal, nog nooit eerder gehoord. Wat een baas die senna

    Login om te reageren
  22. cthijs zegt

    9 februari 2017 om 22:21

    Dit had max ook in monaco.maar die is natuurlijk weer niet zo goed als de zwaar overschatte senna

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North