Koop deze legendarische Formule 1 auto van Ayrton Senna

Auteur: , 41 Reacties

De Grand Prix van Monaco, 1984. Ayrton Senna is een rookie in de Formule 1, maar dat weerhoudt hem er niet van om in een kansloze auto tijdens extreme regenval naar een eerste plaats op te rukken. De auto waarin hij dat deed en een video van die legendarische race zie je na de klik.

De Toleman-Hart van Ayrton Senna was een matige auto, concurrerend tegen giganten als McLaren, Ferrari, Lotus, Renault en Williams was Senna eigenlijk kansloos, de 13e startplaats was eigenlijk al een bijzonder fraai resultaat voor het Braziliaanse talent. Maar tijdens de enorme regenval gedurende de race, weet Senna de één na de ander in te halen op het circuit van Monaco, een baan waar hij sowieso altijd lekker zijn rondes wist te maken. In ronde 32 is hij iedereen voorbij gestoken in zijn Toleman-Hart TG-184-2. We noemen even wat namen uit het deelnemersveld: Lauda, Mansell, Piquet, Arnoux, Rosberg, ze moeten allemaal de rookie Senna voor zich dulden.

Laatste naam uit dat rijtje: Alain Prost. Senna steekt ook hem voorbij in een bizarre samenloop van omstandigheden: de race wordt afgevlagd, Prost stopt voor de finishlijn, Senna niet en komt zodoende aan de leiding. Vervolgens besluit de wedstrijdleiding om de uitslag te baseren op de voorlaatste ronde. De ronde waarin Senna nog tweede lag achter Prost. De ontknoping van deze legendarische race is hier terug te zien. Oordeelt u zelf over de beslissingen van de wedstrijdleiding. Of dit de basis was voor de langdurende rivaliteit tussen de twee kemphanen? Wij achten het niet onwaarschijnlijk.

Feit is dat de Toleman-Hart F1 nu te koop staat in Londen, overigens niet voor het eerst. Heeft u nog een onderhandelingspuntje nodig? Het is niet de eerste F1-auto van Senna, zoals men claimt in de advertentie. Dat is namelijk deze Toleman. Voor de liefhebber: hij mag voor £ 1,000,000 Britse ponden de trailer in. Dat is omgerekend zo’n €1,380,500 euro.

Met dank aan ownkruid voor de tip



41 reacties

!
Dit is wel de beste kooptip van de afgelopen maanden.

Een van de beste en meest charismatische coureurs die de F1 ooit heeft gehad. Deze auto zou bij mij prominent in de woonkamer komen zodat ik er uren en dagen naar kan kijken met op de achtergrond de race waarin deze auto meedoet!!
Ownkruid vergaat niet. Bedankt!
Misschien na de gave film Rush over James Hunt en Lauda ook maar een film over Senna maken?
@dutchdriftking: rush ging over de rivaliteit tussen lauda en hunt, voor zover ik weet heeft senna nooit zulke concurrentie gehad
De concurrentie tussen Prost en Senna was vele malen groter dan die tussen Hunt en Lauda!
@agera:
Prost misschien ?

on topic

Eigenlijk een race die ik never nooit vergeten ben, hoe Senna door dat veld heen roste was indrukwekkend te noemen.
@desjonnies: Deze en die andere Monaco race waar er maar vier aan de finnish kwamen….Monaco en regen is altijd leuk :)
@agera: Buiten alles om denk ik dat er goed een hele gave actie film van te maken is. En hopelijk over 30 jaar ook over Max. Als de F1 allang verboden is….
@agera: prost!
@dutchdriftking: die bestaat al, heet ‘Senna’…
…uit een tijd dat een stuur nog rond was en mannen nog schaamhaar hadden!
Ik was en ben Prost fan….God wat had ik een hekel aan Senna in die tijd…Later nog goed gekomen…Veel later…
@norge: toen die rechtdoor ging in Italie?
Senna nooit gemoeten. Mietjes streek om door te rijden en de enige reden was nu juist die brakke auto. Die had zo weinig en relatief lineair vermogen dat ie soort van traction control had. al het vermogen kon gemakkelijk op het asfalt gebracht worden terwijl de brute pk monsters dit niet konden.. die hadden veel pk en kwam ook met geweld in 1 keer vrij. Zinloos in regen. Geen punt als iedereen er last van heeft. Behalve een auto die op 10 ronden gezet zou zijn in de zon.
Vrijwel alle F1 piloten kunnen goed autorijden. Sommigen hebben geluk dat ze door toeval een goede stoel in een goede auto krijgen…
Goede vergelijk kun je zien in race of champions wasrbij de mietjes niet komen opdagen en de grote jongens vaak er bedropen afkomen.
@FieRo: Mannen? Wat de denken van de vrouwen die in die tijd ook nog flinke wildgroei daar hadden?
@Edge: Niet allemaal hoor……Kan ik uit eigen ervaring….oeps daar komt mijn vrouw…
@norge: …. Om d’r behaarde bever te laten zien?

@exotic: He gatver nee, ze kwam met popcorn en bier…
@exotic: Het begint koud te worden in Noorwegen!
Hmm deze is niet voor mij.. Als ik zo’n ding ooit nog aanschaf dan wil ik er in rijden ook. Liever een niet Senna wagen voor een kwart van de prijs.
@lambo4all: De mensen die het geld hebben om eventjes meer dan een miljoen euro op zo’n F1 wagen stuk te slaan, hebben ook wel het geld voor twee F1 wagens. Ik zou in die positie dus gewoon én én doen. Zo’n Senna-wagen aanschaffen voor in je privécollectie/privémuseum, en een wat minder speciale wagen om zelf in te rijden.
En maar zeuren dat F1 bolides anno 2015 zo lelijk zijn, de Toleman kon er ook wat van!
Och, wat een mooie tijd toen, Murray Walker, de Engelse commentator quote- wiens broek in de brand stond- tijdens zijn race verslagen
De dood die nog op de spoiler zat en de aankleding van de circuits die veel leuker was dan nu.
Imponerend wat Senna toen flikte, echt waar.
Stiekem is dit toch wel een hele gave wagen. Uit de tijd dat je als F1 team nog écht kon innoveren. Het werkte niet altijd even goed, maar het is toch wel enorm gaaf dat je gewoon zelf kon bepalen of je een extra vleugel of een extra set wielen op je auto wilde monteren. En nu is alles zo streng gereguleerd dat je vleugel een maximumbreedte heeft die tot op tienden van millimeters gecontroleerd wordt en worden alle echte innovaties meteen weer verbannen door de FIA.
Ik snap eigenlijk nooit waarom Stefan Bellof altijd weggelaten word in het hele Grand Prix van Monaco 1984-sprookje. Bellof was die dag toch echt het beste van allemaal.
@porsche993:

Bellof was inderdaad sneller dan Prost én Senna die dag.
Dat lag er vooral aan dat hij met de non-turbo Tyrell 012 met Ford DFY V8 reed die zn vermogen veel soepeler op het asfalt overbracht.
Zo kon Stefan een stuk eerder op het gas dan de andere twee.
Neemt natuurlijk niet weg dat het een topprestatie was van de jonge Duitser.
Hij heeft niet voor niets het overall ronderecord op de Nordschleife, wat nog steeds staat.
Man wat verschrikkelijk mooi is dit toch! Je zou dit toch in je garage hebben staan. Ik zou er uren naar kunnen staren.
@clarkson: En dan te bedenken dat het de lelijkste bolide in het startveld was.
De vorige keer (2012) werd deze niet verkocht, en die allerallereerste staat ook nog steeds te koop.

Ik zou ze beide in de hal draperen als ik oliesjeik was.
Oh, hier een stukje van Wiki….Prost forever!
The red flag to stop the race was shown at the end of the 32nd lap after clerk of the course Jacky Ickx decided that conditions were too poor for the race to continue. Senna passed Prost’s slowing McLaren before the finish line, but according to the rules, the positions counted are those from the last lap completed by every driver – lap 31, at which point Prost was still leading
Jacky Ickx als wedstrijdleiding. Zwarte bladzijde uit zijn roemrijke autogeschiedenis….
@Vincegail: Waarom? De man volgde gewoon de toen geldende regels..
@norge: het regende al de hele tijd. Waarom ineens afvlaggen? Er hing een redelijk luchtje aan die beslissing.
@norge:
Deze toenmalige Prost fan kan niet anders dan Vincegail gelijk geven.
1 ronde later en Senna had hem gewonnen.
@carnutz: 1 ronde eerder en niemand had er over geklaagd, wel eens aan gedacht dat Prost (le proffesseur) wetende dat de race gestopt werd zachter ging rijden? Waardoor jonge drieste Senna dacht zijn kans waar te zien en probeerde hem in te halen? Niet wetende wat Prost wel wist, dat het te laat was?
@carnutz:
Nee, dat is later ontkracht door Senna’s monteur, de wagen stond op instorten, ik weet alleen niet meer wat er kapot aan het gaan was, maar iets vrij belangrijks.
Desalniettemin ben ik altijd ‘des Senna’s’ gebleven en vond ik als ooit Francofiel juist Alain Prost een drol van een rijder.
Dat is zeer zeker mede gesterkt door Senna’s enorme prestaties in deze race !
En eigenlijk kon Prost nooit een deuk in een pakje boter rijden in een regen race.
Hij was le professeur, de rekenmeester, te veel wiskundige te weinig -Braziliaanse- emotie !
@desjonnies: Ik had ook een hekel aan Prost, maar dat kwam meer door de vieze chauvinistische trekjes van FIA-baas Jean-Marie Balestre (ook Fransman) en het achterkamer handje-klap met Prost als coureur-vertegenwoordiger. Het was natuurlijk een superconstante, berekende en intelligente coureur, maar het hart & passie (en ruw talent) wint nu eenmaal altijd (Senna). Vooral op Monaco was Senna altijd legendarisch…
Geen leuke aanwinst voor het louwman museum?
Qua verhaal natuurlijk een leuke om in je collectie te hebben. Maar qua style toch liever de Lotus 95T of 98T. Wat mij betreft 2 van de mooiste racewagens ooit!
Als ik dat geld toch had…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).