Dit feitje over de nieuwe Porsche 911 wist je nog niet

Auteur: , 48 Reacties

Spelen met de versnellingen.

Dit feitje over de nieuwe Porsche 911 wist je nog niet

Vroegàh had je soms elke versnelling van een auto nodig om uiteindelijk de opgegeven topsnelheid te kunnen halen. Vandaag de dag is dat allang niet meer zo (update: vroeger eigenlijk ook niet). Efficiëntie heeft zijn weg gevonden naar de moderne auto en nog even en het aantal verzetten kunnen niet meer op twee handen geteld worden. Denk aan bijvoorbeeld de Mustang, met z’n 10-traps automaat.

Bij de nieuwe Porsche 911 is dat niet anders. De 991 had een zeventraps automaat of handbak, en bij beide versnellingsbakken kon de topsnelheid gehaald worden in de zesde versnelling. De zevende was een overdrive voor op de snelweg. Minder toeren, zuiniger en minder herrie in de cabine. De 992 heeft een nieuwe achttraps automaat en leent zijn layout van de Panamera.

Je raadt het al. Zowel de zevende als de achtste versnelling zijn extraatjes die niet nodig zijn om de topsnelheid te halen. Dat laat Porsche weten tegenover Top Gear tijdens een rondleiding in de fabriek. De versnellingsratio van de Carrera S is zo afgesteld dat 305 km/u in de zesde verzet behaald kan worden. Een ander leuk nieuwtje is dat deze PDK, net als een Rolls-Royce of een moderne BMW, aan de hand van GPS de juiste versnelling kiest. Is er een heuvel naderende, dan schakelt de bak van tevoren al terug bijvoorbeeld.

Porsche heeft de PDK voor sportief rijden afgesteld als een versnellingsbak met zes verzetten. Alsof de zevende en achtste versnelling later toegevoegd zijn, kunnen de laatste verzetten ‘optioneel’ gebruikt worden. Uiteraard worden de laatste twee versnellingen vooral gebruikt wanneer je de 911 automatisch laat schakelen. Wel handig voor tuners, die met de sterkere 8-traps automaat de laatste verzetten kunnen gebruiken om een hogere topsnelheid te behalen. Het is afwachten wat voor invulling hiervoor bedacht gaat worden.



48 reacties

Leuk je mag hier in Nederland max 130 rijden.
@cappie: Wat doe jij hier?
@cappie: maar je bent wel helemaal vrij om dat in de achtste versnelling te doen.
@cappie: dus hier in Nederland maar alle auto’s op 130 laten begrenzen?
@cappie: Thuis in de garage je 4s op de krik zetten en gassen maar naar die 305 km/h.
@cappie: Nog nooit van een trackday gehoord?
@koen0373: Ga je hier in Nederland op geen enkele track halen hoor
@cappie: je mag ook niet tegen de kerk aan pissen
@cappie: en zelfs dat haal je niet op jou fietsie
@cappie: gefeliciteerd ouwe visser. Je hebt aardig beet ;-)
@cappie: Duitsland is voor mij anderhalf uur hier vandaan…
@kenner: dan woon je in de randstad denk ik ;)
@kenner: ik denk met 305km/h dat je er eerder bent!
@cappie: mag en kan… t zijn 2 woorden.
@cappie: dat doen de meeste 911 bezitters dan ook (max. 130km/u)
Lekker veel onderdelen en elektronica in zo’n versnellingsbak duwe. Als er dan ergens een storing zit kan er meteen een nieuwe versnellingsbak van €50k in.
@loserboi932: als je daarover zeurt als Porsche rijder behoor je tot het Porsche plebs… wat is 50k als je miljoenen binnen rijft… ;)
@loserboi932: ‘Elektrische ramen? Doe maar niet, kan alleen maar kapot gaan.’
@granlusso: zeker als je ze tijdens het rijden continue open en dicht doet.
Ach dit is toch niets nieuws? Als je in een Fiat Panda uit 1988 de topsnelheid wilt halen zal je dat ook in 4 moeten doen IPV 5…..

edit: tekst in aretikel is iets aangepast, dank
@dutchdriftking: bij m’n scenic was er toch verschil…
185 in vijfde en 186 in zesde 🤣
@tjorque: tja een Scenic.. triester kan het niet worden
@ikleesookoverautos: toch wel. Een recentere auto met minder comfort vind ik triester… bvb een Dacia … (vul in eender welk model)
@tjorque: die kost dan ook de helft…
@davelepeef: ik had het over een scenic van 2006 :)
@dutchdriftking: Die had toch maar 4 versnellingen? Of was de 5e versnelling als je meestepte;)
@dirkv: Hangt een beetje af van de uitvoering meen ik. @willeme heeft er laatst een special over gemaakt. Uit m’n hoofd is er rond 1990 een facelift geweest met iets krachtigere motoren en waren er toen ook 5 bakken leverbaar. En deze haalden de topsnelheid (van 155 km/h of zo) in de 4e versnelling.
@dutchdriftking: of van een klif af rijden, gaan ze ook hard!
@dutchdriftking: Dat is zo, al zie je het nu steeds vaker door de vele automaten met tig versnellingen.
@rubenpriest: Dat klopt niet wat je zegt. De overdrive is er al jaren. Sinds 1973 is het zelfs gemeengoed geworden, dankzij de oliecrisis. Maar ook daarvoor kwam het veel voor. Bij heel veel auto’s haal je de topsnelheid niet in de hoogste versnelling. Sowieso bij automaten is dat al jaren het geval. Ik kan even geen jaren ’90 auto die bedenken met een automaat die zijn topsnelheid haalt in de hoogste versnelling.
@willeme: die van mij! 1993 318is met met 4-bak (echt kut).
@willeme: Hij draait dan ook al 3500 rpm bij 130 km/u
Bij de vorige 540 (non-vanos) haalde ik de 250 alleen in zijn 4. In 5 won de luchtweerstand denk ik. Mijn huidige (met vanos/tü motor en Vmax delete) loopt naar 260 in vier en 275 in het vijfde verzet. Allebei automaten overigens, welke volgens mij identiek zijn.
@e39540itouring: tering das hard in zn 4
Allemaal goed en wel, feit is dat we op de middenconsole zijn afgegleden van fallussymbool naar ladyshave. What’s next, 992.2 met luierzak ipv handschoenenvak?
@intimrasiert: met die ladyshave kun je wel mooi intiem scheren
Ik dacht dat ze vanwege gewichtsbesparing weer terug waren gegaan naar een 6-bak omdat de laatste twee blijkbaar niet nodig waren.
@gulli: niet nodig om mee te rijden, wel nodig om een gunstig verbruik tijdens de testcyclus te kunnen scoren.
@mashell: het nieuwe sjoemelen, weer eens wat anders dan een extra tankje adblue. Alleen kost het je wel enkele kilo’s extra gewicht in het dagelijks gebruik.
@gulli: in het dagelijks gebruik, kun je er ook brandstof mee besparen.
De Autobild had afgelopen week een test van dezelfde wagens, handbak tegen automaat. De wagens met een automaat met veel versnellingen draaien bij 130 km/h een lager toerental en kunnen zo in de praktijk brandstof bespraken. Juist bij de 911 die zowel als sportwagen als een doodgewone dagelijkse auto is, kan dit nuttig zijn.
@gulli: Klopt, dat is bij 911 R en GT3 het geval. Voornamelijk omdat dat rijdeursauto’s zijn, waarvan er niet zoveel verkocht worden. Die extra verzetten zijn er alleen voor de efficiency.
Je kan em ook op 30 km/u begrenzen ..
Kan je elke versnelling benutten ..

En het dan “innovatief” noemen ..
@lincoln: je bent niet zo scherp meer de laatste tijd. Gaat het wel met je?
Beangstigend dat via gps dit kan worden gevolgd. Het duurt niet lang meer totdat de snelheid ook via gps wordt gecontroleerd en automatisch wordt bekeurd bij een overtreding. Big brother is checking You ..! 😠
@marcus1963: Audi gebruikte dit reeds 10 jaar geleden om versnellingen en onderstel aan te passen aan de realiteit.
@wimof: allemaal afgekeken van vrachtwagen techniek , de Mercedes actros gebruikte gps al om bij berg af de bak in vaanstand te zetten, en de dynamo te laten werken
@marcus1963: indirect kan dat sowieso al, via je mobiele telefoon. Weliswaar nog zonder CJIB-fanmail als gevolg, maar toch.
Dit feitje over Porsche bakken wist ik dus wel. Beetje fakenews dus dit onderwerp.

Nog even en ze gaan ook aan de CVT.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).