• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit feitje over de nieuwe Porsche 911 wist je nog niet

Auteur: RubenPriest, gepost 17 december 2018 om 07:43 – 48 Reacties

Dit feitje over de nieuwe Porsche 911 wist je nog niet


Spelen met de versnellingen.

Vroegàh had je soms elke versnelling van een auto nodig om uiteindelijk de opgegeven topsnelheid te kunnen halen. Vandaag de dag is dat allang niet meer zo (update: vroeger eigenlijk ook niet). Efficiëntie heeft zijn weg gevonden naar de moderne auto en nog even en het aantal verzetten kunnen niet meer op twee handen geteld worden. Denk aan bijvoorbeeld de Mustang, met z’n 10-traps automaat.

Bij de nieuwe Porsche 911 is dat niet anders. De 991 had een zeventraps automaat of handbak, en bij beide versnellingsbakken kon de topsnelheid gehaald worden in de zesde versnelling. De zevende was een overdrive voor op de snelweg. Minder toeren, zuiniger en minder herrie in de cabine. De 992 heeft een nieuwe achttraps automaat en leent zijn layout van de Panamera.

Je raadt het al. Zowel de zevende als de achtste versnelling zijn extraatjes die niet nodig zijn om de topsnelheid te halen. Dat laat Porsche weten tegenover Top Gear tijdens een rondleiding in de fabriek. De versnellingsratio van de Carrera S is zo afgesteld dat 305 km/u in de zesde verzet behaald kan worden. Een ander leuk nieuwtje is dat deze PDK, net als een Rolls-Royce of een moderne BMW, aan de hand van GPS de juiste versnelling kiest. Is er een heuvel naderende, dan schakelt de bak van tevoren al terug bijvoorbeeld.

Porsche heeft de PDK voor sportief rijden afgesteld als een versnellingsbak met zes verzetten. Alsof de zevende en achtste versnelling later toegevoegd zijn, kunnen de laatste verzetten ‘optioneel’ gebruikt worden. Uiteraard worden de laatste twee versnellingen vooral gebruikt wanneer je de 911 automatisch laat schakelen. Wel handig voor tuners, die met de sterkere 8-traps automaat de laatste verzetten kunnen gebruiken om een hogere topsnelheid te behalen. Het is afwachten wat voor invulling hiervoor bedacht gaat worden.

Ook interessant!

  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Porsche, Techniek

Vorig bericht: « De bizarre reden dat deze Tesla in de fik is gevlogen
Volgend bericht: Hier, het vetste cadeaupapier dat je vandaag gaat zien »

Lees Interacties

Reacties

  1. cappie zegt

    17 december 2018 om 08:04

    Leuk je mag hier in Nederland max 130 rijden.

    Login om te reageren
    • flatsix010 zegt

      17 december 2018 om 08:06

      @cappie: Wat doe jij hier?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2018 om 08:09

      @cappie: maar je bent wel helemaal vrij om dat in de achtste versnelling te doen.

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      17 december 2018 om 08:11

      @cappie: dus hier in Nederland maar alle auto’s op 130 laten begrenzen?

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      17 december 2018 om 08:17

      @cappie: Thuis in de garage je 4s op de krik zetten en gassen maar naar die 305 km/h.

      Login om te reageren
    • koen0373 zegt

      17 december 2018 om 08:28

      @cappie: Nog nooit van een trackday gehoord?

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        17 december 2018 om 19:37

        @koen0373: Ga je hier in Nederland op geen enkele track halen hoor

        Login om te reageren
    • gove zegt

      17 december 2018 om 09:04

      @cappie: je mag ook niet tegen de kerk aan pissen

      Login om te reageren
    • mijnporsche zegt

      17 december 2018 om 09:17

      @cappie: en zelfs dat haal je niet op jou fietsie

      Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      17 december 2018 om 10:30

      @cappie: gefeliciteerd ouwe visser. Je hebt aardig beet ;-)

      Login om te reageren
    • kenner zegt

      17 december 2018 om 10:43

      @cappie: Duitsland is voor mij anderhalf uur hier vandaan…

      Login om te reageren
      • Stefje zegt

        17 december 2018 om 11:01

        @kenner: dan woon je in de randstad denk ik ;)

        Login om te reageren
      • bitd zegt

        17 december 2018 om 11:26

        @kenner: ik denk met 305km/h dat je er eerder bent!

        Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      17 december 2018 om 13:16

      @cappie: mag en kan… t zijn 2 woorden.

      Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      29 december 2018 om 13:26

      @cappie: dat doen de meeste 911 bezitters dan ook (max. 130km/u)

      Login om te reageren
  2. loserboi932 zegt

    17 december 2018 om 08:23

    Lekker veel onderdelen en elektronica in zo’n versnellingsbak duwe. Als er dan ergens een storing zit kan er meteen een nieuwe versnellingsbak van €50k in.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 december 2018 om 08:33

      @loserboi932: als je daarover zeurt als Porsche rijder behoor je tot het Porsche plebs… wat is 50k als je miljoenen binnen rijft… ;)

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      17 december 2018 om 08:50

      @loserboi932: ‘Elektrische ramen? Doe maar niet, kan alleen maar kapot gaan.’

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        17 december 2018 om 13:15

        @granlusso: zeker als je ze tijdens het rijden continue open en dicht doet.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    17 december 2018 om 08:26

    Ach dit is toch niets nieuws? Als je in een Fiat Panda uit 1988 de topsnelheid wilt halen zal je dat ook in 4 moeten doen IPV 5…..

    –edit: tekst in aretikel is iets aangepast, dank–

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 december 2018 om 08:34

      @dutchdriftking: bij m’n scenic was er toch verschil…
      185 in vijfde en 186 in zesde ?

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        17 december 2018 om 17:15

        @tjorque: tja een Scenic.. triester kan het niet worden

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          17 december 2018 om 19:57

          @ikleesookoverautos: toch wel. Een recentere auto met minder comfort vind ik triester… bvb een Dacia … (vul in eender welk model)

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            18 december 2018 om 06:12

            @tjorque: die kost dan ook de helft…

            Login om te reageren
            • tjorque zegt

              18 december 2018 om 09:41

              @davelepeef: ik had het over een scenic van 2006 :)

              Login om te reageren
    • dirkv zegt

      17 december 2018 om 09:14

      @dutchdriftking: Die had toch maar 4 versnellingen? Of was de 5e versnelling als je meestepte;)

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        17 december 2018 om 10:27

        @dirkv: Hangt een beetje af van de uitvoering meen ik. @willeme heeft er laatst een special over gemaakt. Uit m’n hoofd is er rond 1990 een facelift geweest met iets krachtigere motoren en waren er toen ook 5 bakken leverbaar. En deze haalden de topsnelheid (van 155 km/h of zo) in de 4e versnelling.

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      17 december 2018 om 09:27

      @dutchdriftking: of van een klif af rijden, gaan ze ook hard!

      Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      17 december 2018 om 11:17

      @dutchdriftking: Dat is zo, al zie je het nu steeds vaker door de vele automaten met tig versnellingen.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        17 december 2018 om 13:43

        @rubenpriest: Dat klopt niet wat je zegt. De overdrive is er al jaren. Sinds 1973 is het zelfs gemeengoed geworden, dankzij de oliecrisis. Maar ook daarvoor kwam het veel voor. Bij heel veel auto’s haal je de topsnelheid niet in de hoogste versnelling. Sowieso bij automaten is dat al jaren het geval. Ik kan even geen jaren ’90 auto die bedenken met een automaat die zijn topsnelheid haalt in de hoogste versnelling.

        Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          17 december 2018 om 22:45

          @willeme: die van mij! 1993 318is met met 4-bak (echt kut).

          Login om te reageren
        • theblazerunner zegt

          17 december 2018 om 22:46

          @willeme: Hij draait dan ook al 3500 rpm bij 130 km/u

          Login om te reageren
  4. e39540itouring zegt

    17 december 2018 om 08:37

    Bij de vorige 540 (non-vanos) haalde ik de 250 alleen in zijn 4. In 5 won de luchtweerstand denk ik. Mijn huidige (met vanos/tü motor en Vmax delete) loopt naar 260 in vier en 275 in het vijfde verzet. Allebei automaten overigens, welke volgens mij identiek zijn.

    Login om te reageren
    • wimbraber zegt

      17 december 2018 om 14:11

      @e39540itouring: tering das hard in zn 4

      Login om te reageren
  5. intimrasiert zegt

    17 december 2018 om 09:12

    Allemaal goed en wel, feit is dat we op de middenconsole zijn afgegleden van fallussymbool naar ladyshave. What’s next, 992.2 met luierzak ipv handschoenenvak?

    Login om te reageren
    • timdawg zegt

      17 december 2018 om 19:08

      @intimrasiert: met die ladyshave kun je wel mooi intiem scheren

      Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    17 december 2018 om 09:27

    Ik dacht dat ze vanwege gewichtsbesparing weer terug waren gegaan naar een 6-bak omdat de laatste twee blijkbaar niet nodig waren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 december 2018 om 09:38

      @gulli: niet nodig om mee te rijden, wel nodig om een gunstig verbruik tijdens de testcyclus te kunnen scoren.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        17 december 2018 om 09:54

        @mashell: het nieuwe sjoemelen, weer eens wat anders dan een extra tankje adblue. Alleen kost het je wel enkele kilo’s extra gewicht in het dagelijks gebruik.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 december 2018 om 13:15

          @gulli: in het dagelijks gebruik, kun je er ook brandstof mee besparen.
          De Autobild had afgelopen week een test van dezelfde wagens, handbak tegen automaat. De wagens met een automaat met veel versnellingen draaien bij 130 km/h een lager toerental en kunnen zo in de praktijk brandstof bespraken. Juist bij de 911 die zowel als sportwagen als een doodgewone dagelijkse auto is, kan dit nuttig zijn.

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      17 december 2018 om 11:08

      @gulli: Klopt, dat is bij 911 R en GT3 het geval. Voornamelijk omdat dat rijdeursauto’s zijn, waarvan er niet zoveel verkocht worden. Die extra verzetten zijn er alleen voor de efficiency.

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    17 december 2018 om 09:46

    Je kan em ook op 30 km/u begrenzen ..
    Kan je elke versnelling benutten ..

    En het dan “innovatief” noemen ..

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      17 december 2018 om 17:55

      @lincoln: je bent niet zo scherp meer de laatste tijd. Gaat het wel met je?

      Login om te reageren
  8. marcus1963 zegt

    17 december 2018 om 10:55

    Beangstigend dat via gps dit kan worden gevolgd. Het duurt niet lang meer totdat de snelheid ook via gps wordt gecontroleerd en automatisch wordt bekeurd bij een overtreding. Big brother is checking You ..! ?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 december 2018 om 12:02

      @marcus1963: Audi gebruikte dit reeds 10 jaar geleden om versnellingen en onderstel aan te passen aan de realiteit.

      Login om te reageren
      • ossie zegt

        17 december 2018 om 22:59

        @wimof: allemaal afgekeken van vrachtwagen techniek , de Mercedes actros gebruikte gps al om bij berg af de bak in vaanstand te zetten, en de dynamo te laten werken

        Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      17 december 2018 om 12:28

      @marcus1963: indirect kan dat sowieso al, via je mobiele telefoon. Weliswaar nog zonder CJIB-fanmail als gevolg, maar toch.

      Login om te reageren
  9. sudbina zegt

    17 december 2018 om 21:06

    Dit feitje over Porsche bakken wist ik dus wel. Beetje fakenews dus dit onderwerp.

    Nog even en ze gaan ook aan de CVT.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North