Hier, hete info over Porsche’s hybride 911

Auteur: , 25 Reacties

Het hybride elfje komt.

992

Onlangs trok Porsche in Lala-land het doek af van de splinternieuwe 911. Als je het ‘G-model’ als aparte generatie beschouwd, vormt de nieuwe 992 de achtste generatie van het legendarische model. Maar in tegenstelling tot bij de 996 en de 991, blijven de veranderingen binnen de perken. Zonder de cynici teveel ammunitie te willen geven valt er op zich wel wat te zeggen voor de notie dat de 992 een ingrijpende facelift van de 991 betreft.

Toch is het vrijwel zeker dat er tijdens de modelcyclus van de 992 (video) een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis van de 911 zal plaatsvinden. Op basis van de 992 zal er namelijk een hybride op de markt verschijnen die volledig elektrisch kan rijden. Voorlopig is die variant nog niet beschikbaar, maar als je goed kijkt naar de techniek van de nieuwe Carrera (4)S kan je de toekomst al bijna voor je zien.

Als je namelijk het beschermende plastic in het achteronder van de 992 zou wegpeuteren, kom je daar een splinternieuwe achttraps versnellingsbak tegen van ZF. Dit ding is meteen een reden tot ergernis van menig purist, want hij is zo’n twintig kilogram zwaarder dan de automaat in de 991. Daar is echter een (goede?) reden voor: het ding kan namelijk meer koppel aan (‘meer dan 800 Nm’) dan zijn voorganger. Daarbij is er qua packaging al rekening gehouden met het monteren van een elektromotor. Porsche’s sportwagen-jefe August Achleitner zegt er dit over:

We’ve taken the experience we gained with hybrid versions of the Cayenne and Panamera, as well as the 918 Spyder, and applied it to the new 911.

Het toevoegen van batterijen aan de 911 heeft voordelen, maar ook nadelen. Een voordeel is natuurlijk extra power en dat vanaf nul toeren per minuut. Een (groot) nadeel is het extra gewicht dat een accupakket met zich meebrengt. Maar zoals elk nadeel heeft ook dit nadeel een voordeel: dat gewicht gaat waarschijnlijk in de neus geplaatst worden, waardoor de gewichtsverdeling beter wordt. De nieuwe Carrera S zonder hybride goodies heeft namelijk een gewichtsverdeling van 39:61. Dat zou dus een stukje ‘beter’ kunnen bij de hybride-versie, hoewel puristen daar waarschijnlijk niks van willen weten.

Als het gaat om de extra power die we kunnen verwachten van de hybride-goodies wil Achleitner niks definitiefs zeggen, maar hij hint dat we moeten denken aan een boost van dezelfde orde van grootte als die in de Pana S E-hybrid (rijtest). In dat bijna tweeëneenhalve ton zware landjacht levert de elektromotor 134 pk en is ‘ie goed voor een puur elektrische range van 50 kilometer (NEDC). Kijk jij al uit naar deze BPM-vriendelijke Elfer, of vind je het nog steeds maar niks dat ook dit icoon voor de bijl gaat?



25 reacties

Zal wel een top auto worden.
Geen enkel automerk zal eraan ontsnappen … purist of niet.
Ik hoop enkel dat ze voor oldtimers vanaf x jaar een uitzondering op de regel voorzien. Noem het dan zoals bij gebouwen cultureel erfgoed. Ik zie nu reeds dat er ondernemingen zijn die bv. een Jaguar E-Type type 1 ombouwen naar een EV vehicle ….. brrrrr
Heerlijk toch? Stil en zonder uitstoot als ‘t moet, lekker geluid en (extra) rap als ‘t kan.

Stil op elektrisch mee rollen met de file, lekker los gaan in de Eiffel of op een mooie landstrasse!
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58. Dus iets beter kan wel
@janjansen: de F1 houdt het ook volgend jaar weer op 46:54.
Hoewel ik persoonlijk een 992 zou laten staan voor een 964 C2 met handbak snap ik dat dit voor veel mensen een heel aantrekkelijke auto zal zijn.
@tvklarenbosch: Idem, dat hoef ik ook niet over na te denken. Perfecte wagens hoor die laatste generatie Porsche’s, maar aan het einde vd dag stap ik toch wel het liefste in een G of 964.
Ach.. de puristen. Die zeuren altijd. Vervolgens gaan alle echte puristen 911-jes een droge garage in als investering.

De gemiddelde 911 koper echter. Die gebruikt hem elke dag, als een luxe Golf, En dan is zo’n hybride aandrijflijn gewoon wel lekker.
@reactief: die laatste zin verpest alles
@porschepdk: Tjaa.. Jij hebt PDK in je naam. Dat verafschuwen de puristen ook. Toch zijn er nauwelijks die de handbak bestellen….
@reactief: het kost 9k en eigenlijk heb je veel maar aan een PDK bak
@porschepdk: En datzelfde geld zo ook voor die hybride denk ik.
Overigens is de gewichtsverdeling dan weliswaar 39:61 maar dat is al beter dan vroeger. Daarnaast is de motor van de 992 verder naar voren geplaatst. Ik las ergens 20cm maar dat lijkt me wel heel erg veel. Zal dus 20mm zijn denk ik.
@w0o0dy: In die lijn lijkt mij het hybride concept van de BMW i8 wel een goede richting voor de hybride 911 met de lichtere viercylinder turbo boxer uit de 718 achterin en een sterk electrisch pakket op de vooras. Dan heb je echt een brute combo met een gewichtsverdeling van zegge 45:55 om toch het 911 karakter te behouden.
Ach, bij de P1, 918 en LaFerrari hoorde je er niemand over.
En de batterijen laag zorgen natuurlijk ook voor een lager zwaartepunt
@banaan7: wou net zeggen. Porsche gaat er vast wat leuks mee doen.
@tttijn: Iedere auto die van de start af aan bedoelt is als elektrische auto heeft de accu’s al in de bodem. Lager kan niet.
Het is aan Porsche om te kijken of hun dat überhaupt lukt in een body die ook voor andere brandstofmotoren gebruikt wordt. Dus eerder een uitdaging.
@banaan7: ik denk dat je veel meer nadeel hebt van het extra gewicht dan een beetje voordeel van een lager zwaartepunt.
Voor mij is het geen daily driver, dus ik zit niet op de electro-meuk te wachten. Maar voor de velen, die er wel (bijna) dagelijks mee kachelen ligt dat vermoedelijk anders. Geen principieel probleem mee, Porsche zal vast ook nog wel even 911s zonder electro-ondersteuning blijven bouwen.
Ik bedank! Moet geen hybride of electrische troep. Als ik niks anders meer kan kopen dan rij ik mijn laatste auto helemaal op! Dan heeft de overheid en autoindustrie mijn laatste poen gehad!
Geen probleem. Maar ik verwacht ook een GT3, TurboS en ook GT2RS.
Dat alles voor maar 50km elektrisch te kunnen rijden
@marcus1963: Haha jij hebt duidelijk nog niet elektrisch gereden. Het is gewoon van begin af aan power, waar een brandstofmotor niet bij in de buurt komt.
Eerder werd hier op de site een Lexus GS450h aangehaald. Absoluut niet sportief als een 911 natuurlijk maar hij rijdt wel veel 911’s eruit, ook in tussensprint. En die kan maar 2km ofzo elektrisch, het is geen plugin.
Niet al te grote accu voorin leggen dan, straks krijg je een 911 met onderstuur… tja dan is het gewoon een rwd golf

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).