• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwen

Auteur: Dizono, gepost 16 november 2015 om 22:57 – 26 Reacties

Afbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwenAfbeelding Dit gebeurt er als je Russen een hot rod laat bouwen

Lada 2106 Hot Rod
Pride of the working class. For Mother Russia!

Hot rods zijn een typisch Amerikaanse uitvinding. In de jaren ’30 begon er een scene te ontstaan van veelal jonge mannen die hun auto’s begonnen op te voerden. Soms om indruk te maken op vrienden, vaker om aan de politie te ontsnappen tijdens het bootleggen, het illegaal stoken en distribueren van drank tijdens de drooglegging.

Als er iets was wat ze in de voormalige Soviet Republiek verafschuwden, dan was het wel Amerikaans kapitalisme. Niet voor niks lieten de grote leiders en generaals zich rond rijden in Russische auto’s die schaamteloze kopieën waren van Amerikaanse limousines… De iets minder gelijke Russen moesten het doen met Moskvitchen en Lada’s, auto’s van een meer Europese statuur.

Waar dit verhaal heen gaat? Naar deze clash tussen de Amerikaanse en Russische cultuur. Een heuse hotrod op basis van een Lada 2106 (de luxe uitvoering van de 1200/2101). Dat ‘basis’ moet je met een korreltje Siberisch zout nemen, want de hot rod werd opgebouwd rondom een custom stalen chassis. Voor de aandrijving zorgt een heuse 1.6 viercilinder met dubbele nokkenassen uit de Lada 110-serie. Een oersterk blok dat het met een twee turbo’s van Chinese makelij tot zo’n 450 pk schopt. Paardjes die hun weg naar het asfalt vinden middels twee gigantische (en zeer Amerikaanse) Hoosier-achterbanden.

Aangezien de auto opgebouwd is rond een dragend chassis, is plaatwerk voor de stevigheid niet meer nodig. Voor de looks des te meer, want een gedeukte en gechopte Lada 2016 doet het visueel prima. Ergonomisch iets minder waarschijnlijk, want je door de smalle voordeurtjes en tussen de balken van de kooi door je stoel bereiken, lijkt een behoorlijk hachelijke klus. Toch doet dit me meer dan een ’34 Ford met dikke achterbanden en geen motorkap, maar ik ben bevooroordeeld…

Ook interessant!

  • Video: Hot Rod rijdt arme Volkswagen transporter aan
  • Te koop: een 'in serie geproduceerde hot rod'
  • nieuwe Lada Niva Bronto
    Nieuwe Lada Niva Bronto is échte Niva
  • Countach Periscopio
    Countach Periscopio van Rod Stewart kost een berg

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

hot-rod, Lada, roest, rusland

Vorig bericht: « Deze Alfa Giulietta-racer kreeg een lachwekkende bodykit
Volgend bericht: “Carrera GT Paul Walker was misbruikt en aangepast” »

Lees Interacties

Reacties

  1. cpp1 zegt

    16 november 2015 om 22:58

    Lekker creatief, hartstikke leuk.

    Login om te reageren
  2. bartteeuwen zegt

    16 november 2015 om 23:00

    haha, ongelofelijk vet ?

    Login om te reageren
  3. gezondverstand zegt

    16 november 2015 om 23:02

    De uitdrukking uit de automatisering “garbage in garbage out” is hier ook wel van toepassing. Van een Lada is niet veel te maken.

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    16 november 2015 om 23:03

    nog leuker, in moskou reden ze vroeger ook al gewoon rond met dikke mercedessen… verder rest best knap gedaan! geen fan van hotrod maar zit stevig en aardig goed vast allemaal

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      17 november 2015 om 03:05

      @henkhupelschoten: voor 1989 bijna niet. Na 1990 was Mercedes een status symbool. Als je het had gemaakt in de onderwereld dan reed je een W140, wel minimaal de 500. En die zag dus ook ontzettend veel in 93, 94 en up.

      Login om te reageren
    • carfreakjim zegt

      17 november 2015 om 07:58

      @henkhupelschoten: De echte hotrods zijn ook oerdegelijk gebouwd, de ratrods daar in tegen niet. Ben zelf een hotrod man en ken een hoop mensen met een hotrod en die vinden het een flinke belediging om een ratrod genoemd te worden, op de meeste forums word het woord dan ook als scheldwoord gezien.

      Login om te reageren
      • marikoelolo zegt

        17 november 2015 om 08:36

        @carfreakjim: Leuk verhaal, Jim. Het is echter fora en niet forums.

        Login om te reageren
  5. gt500eleanor zegt

    16 november 2015 om 23:04

    Als dit nou een diesel was…

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    16 november 2015 om 23:13

    Holy mamouska russia..

    Login om te reageren
  7. live4life zegt

    16 november 2015 om 23:18

    Wat is de russische vertaling van “hillbilly”? Zou vast een pakkende naam voor dit kunstwerk zijn…

    Login om te reageren
  8. gash zegt

    16 november 2015 om 23:20

    Het Russisch staatspersbureau heeft zeker verklaard dat deze creatie het tot 450pk schopt…….

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    16 november 2015 om 23:24

    Het is weer ns wat anders

    Login om te reageren
  10. uselessguy zegt

    16 november 2015 om 23:36

    Leuk gedaan, pluspunten voor de creativiteit en het idee, maar in een hotrod hoort toch op zn minst een V-blok in te liggen… (8 cilinders bij voorkeur)

    Login om te reageren
  11. gtdave zegt

    16 november 2015 om 23:59

    Die lust wel een slokje

    Login om te reageren
  12. Tonnie zegt

    17 november 2015 om 01:09

    Eerder een dragster dan een hotrod, maar wel creatief. Doet me verder weinig.

    Login om te reageren
  13. vroaaar zegt

    17 november 2015 om 01:37

    Geweldige ratrod!

    Login om te reageren
  14. gtwillem zegt

    17 november 2015 om 01:38

    Russisch blok met Chinese turbo’s…. Hoe communistisch wil je het hebben?

    Login om te reageren
  15. simppa zegt

    17 november 2015 om 04:32

    Meer Rat dan Hot.

    Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    17 november 2015 om 07:09

    Zend discovery strip&rip ook in rusland uit?

    Login om te reageren
  17. carfreakjim zegt

    17 november 2015 om 08:00

    Doe maar een 1929 ford a roadster, niet met die achterlijke te grote achterbanden maar een mooi setje white walls. En in het vooronder een early hemi.

    Login om te reageren
  18. timmers522 zegt

    17 november 2015 om 09:20

    Geweldig om te zien dit!

    De lada 2106 was overigens bekend in nederland als de lada 1500 gl en 1600 gl

    Login om te reageren
  19. Design_Driven zegt

    17 november 2015 om 09:59

    Super tof. Ze hadden alleen wel beter de body van een Fiat of Seat kunnen pakken. Die van de Lada is een stuk dikker en dus zwaarder.

    Bij mij staat een Lada Niva nog op mijn lijstje.

    Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    17 november 2015 om 11:04

    Dit is toch geweldig? Hoe veel lol zullen die gasten hebben gehad tijdens het maken van deze auto? Super gaaf als je zoiets kan doen!

    Login om te reageren
  21. lexaudi zegt

    17 november 2015 om 11:07

    En ik vind hem echt heel gaaf. Da, doe mij die maar!

    Login om te reageren
  22. gieltj zegt

    17 november 2015 om 17:51

    Aargh, vind dit echt niks.. Had dan een andere body gebruikt zeg..

    Login om te reageren
  23. tjorque zegt

    17 november 2015 om 19:46

    Heerlijk ? En geweldig dat ze het 1.6je hebben opgepompt en niet plak plak klaar, lekker gemakkelijk een Amerikaans v-blokje hebben er in gepleurd…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North