
Het dashboard van de nieuwe EQS wordt een en al scherm met het splinternieuwe MBUX Hyperscreen.
De Mercedes S-Klasse is altijd het toppunt van innovatie geweest in de autobranche. Anno 2020 2021 is dat nog steeds zo. Mercedes komt binnenkort echter met een ander model dat een gooi gaat doen naar deze titel: de EQS. Zoals de S-Klasse het vlaggenschip is van de modellen met een verbrandingsmotor, zo wordt de EQS het vlaggenschip van de EQ-reeks.
Futuristisch
Dat betekent niet dat de EQS een S-Klasse wordt met een elektromotor en een batterij. Integendeel, het wordt een totaal andere auto. Niet alleen qua aandrijflijn, maar ook qua looks. Zoals de onderstaande Vision EQS en spionagebeelden al verklapten krijgt de EQS een coupédaklijn met een korte neus. Reken dus op een auto die een stuk futuristischer oogt dan de nog altijd traditioneel ogende S-Klasse.

Hyperscreen
Dat geldt ook voor het interieur. Hoewel het dashboard van de S-Klasse behoorlijk gemoderniseerd is met de laatste generatie gaat de EQS nog een paar stappen verder. Deze krijgt namelijk het nieuwe ‘MBUX Hyperscreen’, dat Mercedes vandaag voor het eerst laat zien. Dit betekent dat het dashboard voor het oog één groot gebogen scherm wordt.
Displays
In werkelijkheid bestaat het Hyperscreen uit verschillende displays, maar visueel lijken ze één geheel te vormen. Het dashboard bestaat uit drie gedeeltes: een digitaal instrumentarium, een centraal display en een display voor de bijrijder. Deze laatste twee zijn oled-schermen. Als de bijrijder niet aanwezig is, vormt het rechtse display een decoratief element. Helemaal nieuw is deze opzet niet: de Honda e heeft bijvoorbeeld ook al zoiets. Dat ziet er alleen wat minder gelikt uit.
Kunstmatige intelligentie
Uiteraard wordt het 141 cm brede MBUX Hyperscreen een stuk meer high tech dan de schermen in een Honda e. De belangrijkste zaken staan permanent in beeld, waardoor je niet door een menu hoeft te spitten. Mercedes noemt dit ‘zero layer’. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie om de interface af te stemmen op de gebruiker. Het systeem leert dus bijvoorbeeld wat je gewoontes en routines zijn. Het idee is dat je zo min mogelijk hoeft te zoeken naar functies.
Onthulling
Of dat in de praktijk net zo handig werkt als het nu lijkt, kunnen we (lees: Wouter) als het goed is op niet al te lange termijn uitzoeken. De onthulling van de Mercedes EQS – inclusief MBUX Hyperscreen – staat namelijk voor later dit jaar op de planning.
‘Hyperscreen’… het is in elk geval duidelijk dat de marketingafdeling ook z’n zegje over deze innovatie gedaan heeft.
Sowiezo is het gebakken lucht, heel het MBUX verhaal is gebakken lucht, de laatste “command online” was NTG5.5, de eerste iteratie van het zogenaamd totaal nieuwe “MBUX” is NTG6.0. Je moet vrij naïef zijn om daadwerkelijk te geloven dat een autofabrikant plots een totaal nieuw systeem gaat uitbrengen, dat kost hun gigantisch veel R&D gezien men perse wilt vasthouden aan een volledig eigen ontwikkeld systeem. Men blijft halsstarrig hetzelfde systeem “vernieuwen” waarbij het tegenwoordig vooral de bling bling toer op gaat zonder inhoud.
Dus Mercedes, hoe zit het met de OTA updates? Want ik heb nog geen enkel NTG systeem gezien dat daadwerkelijk OTA updates kan uitvoeren, ook bij “MBUX” moet je nog steeds naar de dealer om met Xentry de boel up te daten. Laat staan dat er sprake is om OTA updates te doen voor sturingsystemen.
Of anders gezegd, die kaartenupdates, zowat het enigste wat OTA gaat, wanneer gaan jullie een simpele kaartenupdate daadwerkelijk OTA uitvoeren ipv een 300MB update te sturen die over de bestaande map geplakt word en het als OTA kaartenupdate te verkopen? (hint, een totale kaartenupdate is over de 40GB)
Maar wel in de foldertjes & in Mercedes Me doodleuk komen vertellen dat de auto volledige OTA updates krijgt beveiligt met de strengste security van Mercedes, het is lachwekkend gewoon hoe laag men durft zakken.
Niet dat het bij de andere Duitse Premium veel beter is, daar niet van, vraag mij soms af wat er nog overschiet van het Premium verhaal.
Lucht roosters zijn super, turbine motor look. Grote glasplaat vind ik minder, ziet er kitsch uit.
Ja gaaf een hyperscreen met viruele luchtroosters dat is pas een inovatie!
Zet dan ook het filmpje erbij!
https://www.youtube.com/watch?v=FBLVSxXcTuE
Die staat er gewoon bij
Ohwja… mn hardnekkige adblocker op het thuisnetwerk filtert de video player van autoblog. Heb nog altijd liever een gewone youtube link :)
De motor blijft de belangrijkste optie.
Kneitertjegaaf man
Apple: invented the smartphone
Mercedes: invented the car
@dwfc: en 1001 andere leugens dat we onze kinderen vertellen
Een Trumpke :-)
Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Een groot centraal display met functies die we al kennen. Een passagier scherm zoals de Taycan ook heeft. Een instrumenten paneel met een rare ufo.
Ik ben benieuwd hoe het er ingebouwd uitziet maar zo los is het een beetje meh.
Dat passagierscherm in de Taycan is niet standaard, maar een optie.
@SimonMc: klopt, kost maar €1000, je hebt er helemaal niks aan en je wilt het toch hebben. Maar dat maakt wel dat de “innovatie” naar de andere premium fabrikant uit de regio Stuttgart gaat.
Mukhebbe
Leuke extra inkomsten voor Mercedes om te vervangen wanneer het kapot gaat.
@superhans: nee dat is Audi waar de elektronica er na 10 jaar mee op begint te houden