• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zonde: groot Nederlands bedrijf is langzaam aan het doodbloeden

Auteur: nicolasr, gepost 30 juni 2025 om 20:00 – 19 Reacties

Als je het zo op digitaal papier ziet staan is het best wel naar. ‘Dit grote Nederlandse bedrijf is langzaam aan het doodbloeden…’

We hebben het hier natuurlijk over TomTom. De Nederlandse navigatiespecialist schrapt driehonderd banen omdat kunstmatige intelligentie het werk overneemt. Geen geruchten, maar keihard bevestigd door CEO Harold Goddijn. Die stelt dat het bedrijf efficiënter moet worden om sneller nieuwe technologie op de markt te brengen.

Minder mensen dus, meer AI. En dat terwijl TomTom ooit het toonbeeld was van de menselijke touch in tech – een beetje de gids in je dashboard die je nooit liet verdwalen.

Wat begon als een paradepaardje op het dashboard is inmiddels getransformeerd tot een kaartenmaker achter de schermen. De bekende kastjes zijn al lang passé. Tegenwoordig levert TomTom data aan automerken, telefoonmakers en appbouwers. Alleen al Apple maakt gretig gebruik van hun kaarten.

Dit Nederlandse bedrijf bloedt langzaam dood

Toch lukt het de laatste jaren maar niet om structureel zwarte cijfers te schrijven. Vorig jaar stond er nog een verlies van veertien miljoen euro op de balans, ondanks een omzet van ruim vijfhonderd miljoen. Wat op zich best raar valt te noemen…

Het schrappen van banen raakt mensen in alle hoeken van het bedrijf. Van engineers tot sales en support. Vooral functies die te automatiseren zijn, liggen onder vuur. De helft van de ontslagen valt in het buitenland, de rest op het hoofdkantoor in Amsterdam. TomTom denkt dat deze stap het bedrijf wendbaarder maakt en beter klaarstoomt voor de toekomst, waarin AI het zware werk moet gaan doen.

De ironie is duidelijk. Het bedrijf dat systemen ontwikkelde om mensen te helpen navigeren, lijkt op personeelsgebied nu even de weg kwijt. Aan de andere kant; het voelt kil, maar in de techwereld is dat inmiddels eerder regel dan uitzondering. Dat weten de werknemers natuurlijk ook.

TomTom wil het bedrijf opnieuw uitvinden. Niet met hardware, niet met menselijke knowhow, maar met slimme algoritmes die sneller kaarten tekenen dan een heel team ooit zou kunnen.

Of het werkt, moeten we nog zien. De concurrentie is moordend en partijen als Google en Apple zijn vrijwel onaantastbaar. Maar als TomTom nog een kans wil maken in de wereld van autonoom rijden en connected cars, dan moet het keuzes maken. En die keuzes zijn nu gemaakt. Met AI als kompas, maar wel ten koste van driehonderd collega’s die de route voorlopig even kwijt zijn.

Zonde.

Ook interessant!

  • Gespot - Een Nederlandse Aventador in Monaco
  • Gespot - Een Corvette C8 op Nederlandse platen
  • Gespot - De nieuwe Continental GT op Nederlandse bodem
  • Gespot - De eerste 12Cilindri Spider op Nederlandse bodem?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

tomtom

Vorig bericht: « Pas op! Volkswagens zijn LEVENSGEVAARLIJK!!!
Volgend bericht: Neem jij voorzorgsmaatregelen tegen de extreme hitte? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    30 juni 2025 om 20:38

    Klote natuurlijk, maar op de huidige arbeidsmarkt navigeren die zo naar een nieuwe baan, desnoods via een omweg van omscholing.

    Login om te reageren
    • Griffin zegt

      30 juni 2025 om 21:51

      Met de salarissen die TT betaalt kan je dat wel vergeten. Zelfs Thales betaalt minder.

      Login om te reageren
  2. iphonistvongates zegt

    30 juni 2025 om 21:49

    Ik krijg bijna een Navigon AG dejà vu. Nu is het wachten op de aankondiging van de GARMIN CFO dat ze TomTom langzaam opslurpen. Ook vreemd is het verloop van deze handelsdag met het aandeel TOM2.AS. Veel minder personeel betekent normaliter een structurele kostenbesparing en het sentiment gaat dan vaak naar Buy maar het aandeel verloor 3,75% aan waarde.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 juli 2025 om 07:41

      Waarom Garmin? Ik zat eerder aan Apple te denken, voor zover ik weet is TomTom een belangrijke leverancier van kaartgegevens voor Apple Maps.

      Login om te reageren
  3. job zegt

    30 juni 2025 om 22:26

    Off topic vraag: waar was het F1 nieuws van afgelopen weekend?

    Login om te reageren
    • Hans zegt

      1 juli 2025 om 00:35

      Toen Max nog nummer 1 was stond heel autoblog vol met heilig verklaringen maar nu grote stilte

      Login om te reageren
      • job zegt

        1 juli 2025 om 08:21

        Mag toch hopen dat dit niet echt de reden is. Ook het artikel over de race/kwali tijden mist.

        Login om te reageren
        • ouwedibbes83 zegt

          1 juli 2025 om 08:48

          Jaapiyo schreef op zondag onder een artikel dat de F1 minder leeft en dat er daarom geen verslag van is geschreven. Was een reactie op een vraag uit de comments.

          Login om te reageren
          • McShineBXL zegt

            1 juli 2025 om 10:28

            en dat terwijl AI dat zonder problemen kan.

            Login om te reageren
          • job zegt

            1 juli 2025 om 10:29

            F1 leeft volgens hem minder maar de autoblog app heeft wel een speciale pagina voor F1 in de app. Jammer

            Login om te reageren
  4. mashell zegt

    30 juni 2025 om 22:43

    Kopen Apple en Google niet gewoon hun kaarten bij Tomtom en Here?

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      30 juni 2025 om 22:55

      TomTom is (of was) iig bij Apple inderdaad een van de bronnen

      Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    30 juni 2025 om 23:30

    TomTom had zich nog veel eerder en veel meer moeten richten op navigatiesoftware voor systemen van fabrikanten, naast kaarten. Als je de look en feel van een fabrikant kan verwerken met wat snuisterijen links en rechts ben je een eind. En daarna verdienen aan updates.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 juli 2025 om 07:51

      Maar dan nog hadden ze het afgelegd tegen Apple Carplay en Android Auto, waarmee je via de telefoon altijd het laatste kaartmateriaal beschikbaar hebt. Ik gebruik het navigatiesysteem van mijn auto echt letterlijk nooit….
      De telefoonapp van TomTom is prima, maar kost geld en legt het daardoor af tegen Google Maps, Android Maps, Waze, OSMAnd. Ze hebben ook wel een gratis app (TomTom Amigo) maar die mist dan weer zaken als een rijstrookaanduiding – en die is gratis dus voor TomTom allen interessant als ondersteuning van andere diensten waar ze wel geld mee verdienen.

      Login om te reageren
  6. degrotemuis zegt

    1 juli 2025 om 06:01

    Het product lijkt ook gewoon minder goed te worden. Misschien door minder gebruikers, misschien ook wat rare afslagen of minder goed bronmateriaal? Afgelopen weekend teruggekomen van vakantie door Oostenrijk, daar ruim 1 uur file gehad bij Sölden door werkzaamheden, later 1,5 uur voor de tunnel bij Füssen. Maps meldde doodleuk 10-15 minuten vertraging beide keren, waarschijnlijk omdat dat de vertraging is als je met de motor langs de file rijdt. TomTom vermeldde beide keren helemaal geen file. Misschien al te weinig userbase daarvoor? Op de motornavigatie had je vroeger best wat leuke ritten met spannende route of kronkelroute, tegenwoordig kan je die beter uit laten, tenzij je graag over woonerven gestuurd wordt. Om nog niet te spreken over de ellende als je kaarten wil updaten op een Rider 550, trek daar maar een dag voor uit, want 50-50 kans dat het proces ergens vastloopt en niet meer verder wil, gebaseerd op de laatste 6 updates.

    Wel jammer want het is toch lange tijd een koploper geweest en qua filevermijding zeker zo goed, zo niet beter dan Maps. Misschien eerder / groter in moeten zetten op integratie bij OEMs?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      1 juli 2025 om 07:56

      Ik gebruik af en toe Waze, die ook heel goed is in filevermijding. Maar ook die app slaat de plank af en toe radicaal mis. En Waze is van Google, niet echt gebrek aan users dus…
      Maar juist voor het voorspellen van filezwaarte lijkt me AI een uitgelezen toepassing, dus wellicht gaat dat beter worden bij TomTom?

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    1 juli 2025 om 07:46

    Ai, ai, ai, je leest wel dat AI banen kan vervangen maar dit lijkt in alles een kat in het nauw verhaal.

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      1 juli 2025 om 12:11

      Je kunt inderdaad lezen dat AI banen komt vervangen. Je kunt het ook lezen dat AI een bedrijf kan redden. Linksom of rechtsom waren de mensen anders toch wel hun baan verloren

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 juli 2025 om 23:30

        Je kunt alleen lezen dat AI een bedrijf kan redden als je in sprookjes geloofd.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North