Dit is de Citroën C1, ook beschikbaar als cabrio

Auteur: , 21 Reacties

Vorige week beet Peugeot het spits af met de 108, vandaag zien we zijn drielingbroer uit dezelfde stal. Maak kennis met de Citroën C1, die er ook als Airscape komt, met open dak.

De designers van Citroën hebben ook op de kleinste het nieuwe familiegezicht toegepast, maar kwamen door de grote ronde, Juke-achtige kikkerogen een beetje in de knel met de platte lampen erboven. Als oplossing is vervolgens maar besloten om deze een knik mee te geven om ze passend te maken. Go home, Citroën-designers, you’re drunk.

De nieuwe C1 weegt 840 kg, meet 3,46 m x 1,62 m x 1,45 m, en komt er zowel als 3- als als 5-deurs met twee driepitters: de e-VTi 68 (1.0) of de VTi 82, met 1,2 liter cilinderinhoud. Eerstgenoemde heeft een CO2-uitstoot van 88 gram per kilometer, en valt daarmee net in de 14%-bijtellingscategorie, mocht je zakelijk een C1 willen rijden.

Citroën C1 Airscape

De semi-cabrio-behandeling, die we reeds op o.a. de DS3 zagen, wordt nu ook toegepast op de C1. Deze Airscape heeft een linnen schuifdak (800 mm x 760 mm), met als voordeel dat de stijlen gewoon aan de carrosserie zitten. Dit geeft stevigheid zodat er geen extra gewicht in verstevigingen hoeft te worden gestopt. Dat is essentieel in deze klasse.

Volwassen optielijst

Als je wilt kan je je nieuwe C1 met een sleep aan opties uitrusten: een achteruitrijcamera (voor een auto van het formaat luciferdoosje) die zijn beelden weergeeft op het 7 inch aanraakscherm, keyless entry en, we kid you not, Hill-start assist.

Trendy kleurtjes

Een frivool stadsautootje moet je natuurlijk ook een beetje hip kunnen aankleden, er zijn altijd een paar klanten die niet voor het minimale gaan en een paar euro reserveren voor wat guitige streepjes en zulks.

De nieuwe Citroën C1 is leverbaar in acht trendy carrosseriekleuren, waarbij ook kan worden gepersonaliseerd in een combinatie van twee kleuren. Er zijn twee speciale introductieversies, waarbij het dak een andere kleur heeft dan de carrosserie (dak Olive Brown en carrosseriekleur Lipizan wit).

De Fransen halen termen als licht, ongedwongen, en vrolijk uit de kast voor de nieuwe C1, en ik kan me daar eigenlijk wel in vinden. Het is een leuk bakkie geworden, hoewel de wat drukke voorkant even moet wennen.



21 reacties

Tot nu toe de leukste van de 3.. Maar de twingo toch nog steeds leuker denk ik. Afwachten op de dashboarden die ze overal in gaan zetten. Die gaan dit keer het verschil maken denk ik.
Niks mis mee. Gewoon een volwassen ogend karretje voor in het A-segment! Ik ben wel benieuwd naar de achterkant. Zou deze ook die te grote achterlichten hebben, net als de 108?
@Edge: Zo te zien dezelfde achterkant. Maar i.t.t. de 107/oude C1 hebben ze hier de achterlichten verschillend ingevuld:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Peugeot/108/Peugeot-108-01.jpg
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/C1_2014/Citroen-C1-2014-01.jpg
Die voorkant kunnen ze toch niet menen… Bij de C4 Picasso vond ik die spleetoogjes mooi, maar dit gaat toch echt niet.
Leuk ding! Ziet er veel minder ‘budget’ uit dan de vorige. En met die 82pk op 840kg zal het best aardig lopen denk ik. Zoals eklasse zegt, hopen dat het interieur dezelfde upgrade krijgt.
Leuk, op de bully koplamp die de andere er probeert af te pesten na dan.
Wtf is dit? Plaats hier eens normale koplampen op Citroën! Wat een hondslelijk gedrocht..
Een Peugeot, een Citroen, maar wat is de derde dan?
@valetparker: Toyota Aygo, die zal ook wel in de loop van de week onthuld worden.
What the hell, niemand gaat mij vertellen dat die koplampen door de beugel kunnen. Kom nou toch, dat is een designfaal van de hoogste orde.
@Vinny_93:
Nope, mensen die kleine autootjes kopen durven zich te onderscheiden van de grijze massa.

Gewoon een leuk gedurfd design dat gelijk als C1 te herkennen is. Je hoeft dus geen hoge school ledlampjes gestudeerd te hebben om te zien met welk model je te maken hebt.
@tupperware: Dat en enorme LOL @ hoge school ledlampjes!
@Vinny_93: een designfaal zou ik het niet noemen, enkel een poging om zich te onderscheiden van zijn twee broertjes.

Wat mij betreft mooier dan de Peugeot.
Cool autootje, ik vond de vroegere C2 er tot nu toe al goed uitzien maar dit is er een veel frissere en praktischere versie van.

Ik ben er waarschijnlijk te groot voor maar voor een vrouw en wat kleine kinderen is zo’n dingetje ideaal.
Leuk dingetje, vooral de koplampen, in tegenstelling tot velen hier.

Nu maar hopen dat PSA er wat geld aan verdient…
Het lijkt wel alsof ze de motorkap van een nieuwe Citroen Picasso op een Fiat 500 hebben geperst. en volgens mij zit dat niet lekker…
Nou, het word er niet mooier op allemaal. Ze plakken van alle grote auto’s de complete neus op alle kleine auto’s. … en niet alleen citroen. Waar is karakter en origineel design toch gebleven?
@almera-ga16det:
Dit neusje heeft echt niets gemeen met welke grotere Citroën dan ook.
Ik adviseer je even met 010 401 77 77 (oogziekenhuis) te bellen, misschien kunnen ze je ogen daar nog redden.
Lekker tegendraads! Best leuke wagen!
In ieder geval lekker origineel, zelf vind ik hem op de foto’s niet bepaald mooi, maar misschien verandert dat wel als ik hem een keer in het echt ziet.
Lelijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).