Peugeot 108: volwassener en 14% bijtelling

Auteur: , 37 Reacties

Na ruim 8 jaar mag de Peugeot 107 eindelijk met pensioen en dit is zijn opvolger. De Peugeot 108 is ten opzichte van zijn voorganger een stuk volwassener geworden en beschikt zelfs over opties als een achteruitrijcamera, Climate Control en Keyless Entry & Start. Zakelijke rijders zullen blij zijn met het feit dat de 108 in aanmerking komt voor 14% bijtelling.

Peugeot heeft veel moeite gestoken in het individualiseren van de 108. Kopers kunnen kiezen uit veel kleuren en ‘themas’ en het is zelfs mogelijk om je 108 in twee kleuren uit te voeren. Dat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft is Peugeot ook niet ontgaan en daarom is het optioneel mogelijk om de functies van je smartphone op het grote touchscreen in de auto weer te geven (Mirror Screen functie).

Mensen die van frisse lucht houden kunnen kiezen voor de Peugeot 108 Top! die is voorzien van een canvas schuifdak met een afmeting van 80 cm breed en 76 cm lang.

De Peugeot 108 weegt 840 kilo, is 3,47 meter lang en 1,62 meter breed. De bagageruimte heeft een inhoud van 196 liter en als je de rugleuning van de achterbank plat legt is dat zelfs 750 liter.

Onder de motorkap vinden we twee motoren, een 1.0 VTi met 68 pk die gekoppeld kan worden aan een handgeschakelde 5-bak of een elektronisch gestuurde versnellingsbak met 5 versnellingen. Mensen die wat meer pit willen kunnen kiezen voor de nieuwe 1.2 VTi PureTech-motor met 82 pk.

De Peugeot 108 komt op met de markt met zowel drie als vijf deuren. Dit in tegenstelling tot de nieuwe Renault Twingo die altijd vijf deuren heeft, maar die Renault heeft wel achterwielaandrijving.

Nu alleen nog even wachten op de nieuwe Citroën C1 en op volger van de Toyota Aygo.



37 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ziet er beter uit als de vorige, ben benieuwd naar interieur foto’s
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mwa, vind hem eigenlijk niet zo geslaagd. Opzich niet verkeerd, alleen er is iets wat niet klopt, ik denk dat de neus te prominent aanwezig is. Het is net alsof het een gekrompen 208 voor de 3e wereldlanden is
@vliegendetosti: +1 De nieuwe Peugeot styling is er wel erg op geforceerd. Eigenlijk ik er geen ruimte voor de grill + de details van de koplampen, bumber en dat malle stukje voor de spiegels maar ze hebben het er toch maar opgezet.

Jammer, maar wel beter dan de vorige.

PS: Als ze een nieuwe auto presenteren vol met stickers zoals deze (streep op schouder en rare bloemetjes) dan weet je al dat ze er zelf ook niet helemaal zeker over zijn.
Sinds het artikel gister over de Twingo, kan er in dit segment geen een auto tegenop
Lijkt inderdaad best op de 208. Daarom ben ik vooral benieuwd hoe ver de drie merken gaan in het geven van een eigen smoel aan de nieuwe drieling.
Ik heb een paar keer een lange rit gemaakt in een 107 en een Panda, en ben onder de indruk van de huidige A-segmenters, inclusief de voorlopers van de 108: Eenvoudig en ruim, direct en bijna speels sturend. Benieuwd hoeveel volwassener het nog kan gaan voelen – zonder ruimte te maken voor weer een segment eronder.
@mout: Ik verwacht ongeveer hetzelfde patroon als de oude serie: de Peugeot en Citroen verschillen eigenlijk alleen in voor- en achterkant, de Toyota heeft wat meer veranderingen om meer het eigen familiegezicht te tonen (recente Toyota’s zijn toch wat hoekiger dan dit).

De auto is trouwens behoorlijk zwaarder dan de 107 (840 vs 785 kg), het is inderdaad te hopen dat het speelse karakter daar niet onder te lijden heeft gehad.
@mout: ik hoop dat de nieuwe C1 een Picasso of Cactus neusje meekrijgt en de Aygo zo een klein Auris smoeltje.
Ziet er goed uit in two-tone met 3 deuren, stuk beter dan de vorige generatie. Ik ben het alleen niet eens met de achterkant.

Ik vraag me wel af of de basisversie nog steeds zo goedkoop is als de 107, want hij oogt een stuk duurder
Net als de Twingo ziet deze 108 er erg goed uit. Ben zeer benieuwd naar de prijzen en of die nog zo concurrerend zijn als nu. Als ik de foto’s bekijk dan gok ik op hogere prijzen waardoor dit segment zijn doel voorbij schiet en de deur Open zet voor goedkopere Japanners en Koreanen.
Mirror Screen moet MirrorLink zijn.
Die zwarte vlakjes achter de spiegels, die de lijn van de A-stijl moeten bepalen: Die zijn zó lelijk! Altijd.
Verder wel een grappig karretje, maar hij wint het niet van de Up! en de nieuwe Twingo.
LOL, achteruitrijcamera… Wat voegt dat nog toe bij het parkeren. De keyless-go is wel handig, dan hoeven de dames niet meer voor het instappen 3 minuten in de tas te grabbelen op zoek naar de sleutels
Erg benieuwd naar de invulling van Toyota. De Ayga vond ik van de drie origineel het mooiste, nu ze nog meer eigen identiteit hebben ben ik benieuwd wat de Aygo gaat doen. Ook erg benieuwd naar het interieur, want dat was in de vorige uitvoeringen toch wel heel erg plastic.
Is er al bekend dat er ook een Peugeot 101 gaat komen (de budget-variant)?
http://www.autoblog.nl/peugeot-301-en-een-nieuwe-namenstrategie
@lacker: nog niks over gehoord. Denk ook niet dat die er gaat komen op korte termijn.
Wauw ziet er vet uit. Achterkant doet mij ook een beetje denken aan de nieuwe Twingo. Ben heel erg benieuwd naar de nieuwe C1, Citroën is natuurlijk nog meer gedurfd qua design.
Een grote vooruitgang. Hopen dat de binnenkant ook verbeterd is maar dat is het al snel. Hopen dat de prijs ook concurrerend is en dan de dealer nog wat leuks geeft voor mn 1 jaar oude 107.
@lada4ever: Misschien brutaal maar waarom heb je in vredesnaam een nieuwe peugeot 107 gekocht een jaar geleden? Het was allang duidelijk dat de opvolger erg snel zou komen, en dat dit is gebeurt is zonde van de waarde van jou 107 toch?
@TimoBac: mijn vrouw had snel een nieuw autootje nodig (oude had geen zin meer) en kregen een mooi aanbod. Vandaar de aanschaf van dat gedrocht
@lada4ever: Ah okè, ja erg mooi is ie niet.
@TimoBac: hij is afschuwelijk maar kost geen drol om te rijden. Hopen dat we nog er straks npg wat voor krijgen. De 108 ziet er al een stuk beter uit.
@TimoBac: Op het eind van de levencyclus van een auto worden meestal de kwalitatief beste auto’s gemaakt voor een redelijk gunstige prijs. En inderdaad, als je een auto nodig hebt kun je moeilijk nog anderhalf jaar wachten.
Sinds waneer zijn Franse auto’s weer leuk geworden? Eerst die Renault en nu deze.
Glazen achterklep die niet tot de bumper doorloopt. Ik snap dat dat goedkoper is dan metaal plus ruit, maar dit is een stadsauto voor boodschappen. De tildrempel is 77 cm, hoger dan een tafel. De oude Renaults 4 en 5 gingen tot aan de vloer open; daar schoof je zware spullen zo in. De nieuwe Twingo heeft overigens dezelfde hoge drempel, alleen al vanwege de motor eronder. De achterportieren zijn merkwaardig kort, op de foto’s tenminste.
Die mirror screen functie is toch wel ideaal. Geen hoofdprijs betalen voor navigatie en smartphones zijn langer up-to-date.
@flutterby: Yup. bovendien hoeven mensen die niet al te nerdy zijn minder verschillende menu-tjes aan te leren.
Nee bedankt.. Toch liever zo’n dikke vette Twingo!! (Nooit gedacht zoiets te zeggen..)
Erg leuk. Maar die 14% bijtelling, waar is die op gebaseerd, er word niet over verbruik gepraat namelijk. Wat bij deze autos toch wel belangrijk is
Franse Lancia Ypsilon?
Allemachtig… die gruwelijk lelijke wielen, die lelijke vormen, die 3-kleurige lak… mag ik even kotsen?
Lijkt me erg leuk met de 82 pk motor.
Leuk die kleuren optie’s Verwacht dat de meeste mensen voor grijs met donkergrijs en grijze stickers gaan..
Tjonge, 8 jaar en dan pas een opvolger. Dat is zowat normaal in Zuid-Oost Aziatische landen, maar in Europa? Naja, volgens mij ging het pas echt rap met de 107 en consorten toen ze zuunge wagens gingen promoten door belastingvoordelen.

Deze 108 ziet er eigenlijk niet verkeerd uit
Ziet er modern uit ! maar … een leuke blondine past meer achter het stuur dan heh , net zoals bij de Mini . en wij mannen mogen uiteraard wel ernaast gaan plaats nemen . naar mijn mening …
@canon4ever:kan een kastanje bruine moeder met twee dochters ook in zo’n autootje rijden? Ipv een leuke blondine
De 108 top met de 82 pk motor lijkt me geweldig…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).