
Ja, dat zie je goed, een Rolls-Royce op grijs kenteken.
Ook rijke mensen willen graag geld besparen. Of misschien is dat juist de mentaliteit waar ze rijk mee geworden zijn. Daarom zie je regelmatig dikke bakken met Duitse exportplaten, handelaarsplaten of zelfs grijs kenteken. Wat we nog NIET eerder hebben gezien is een Rolls-Royce die geregistreerd staat als bedrijfswagen… Toch kwam @ecnerualcars er eentje tegen.
Als je de suicide doors opentrekt zie je als het goed is alleen een lege ruimte achterin. Want ja, anders krijg je geen grijs kenteken. Rondgechauffeerd worden is er dus niet bij met deze Rolls-Royce. Het kan wel, maar dan moet je naast de chauffeur plaatsnemen. Dat is niet hoe het heurt.

Zoals je kunt zien is dit een vrij recent exemplaar, want het betreft de Cullinan Series II, met de nieuwe neus die niet te missen is. Je vraagt je misschien af: was deze auto nog wel op tijd voor de bpm-vrijstelling? Die is immers per 1 januari vervallen. Het antwoord is echter ‘ja’, want de auto is eind november geregistreerd.
Het is ook niet zomaar een Cullinan, we kijken hier naar een Black Badge. Deze heeft niet alleen zwarte accenten, maar ook meer power. De V12 levert in dit geval 600 pk en 900 Nm aan koppel. Niet verkeerd voor een bedrijfswagen…

Dan nu het prijskaartje. Deze auto heeft €604.343 gekost. Daarmee moet het wel de duurste bedrijfswagen van Nederland zijn. Geloof het of niet, maar dit bedrag is dus exclusief (!) bpm. Met een normaal kenteken was de auto nog eens €142.586 duurder geweest.
Met de duurste bedrijfswagen van Nederland pakt @ecnerualcars de Autoblog Spot van de Week. Heb je ook wat bijzonders gespot? Upload dan je foto’s op Autoblog Spots en wie weet verschijnt jouw spot volgende week in deze rubriek!
Bekijk alle foto’s van deze Cullinan op Autoblog Spots!





Zo’n gevalletje van ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen.
Ik weet het wel : Huilen.
De BPM hoeft niet afgedragen te worden, maar 1 jaartje bijtelling heft dat ruimschoots op… of zal de eigenaar zijn kilometers registeren 😖
Even rekenen: 604.343×22%x49,5%= 65.813 dus dat duurt wel 2 jaar minimaal 😱
Op zich klopt wel wat jij zegt……alleen je vergeet één ding: enig idee wat de ombouw kosten zijn om zo’n auto geschikt te maken voor het aanvragen van een grijs kenteken?
En enig idee wat de kosten zijn om de auto terug om te bouwen naar een geel kenteken?
Ben wel benieuwd naar de laadruimte, is deze verbouwd en wordt deze ook nog ergens voor gebruikt? Anderhalve ton besparen is fijn natuurlijk maar je rijdt wel een enorm voor Jan met de korte achternaam als je in je grote super luxe SUV directie wagen niemand achterin mee kan nemen.
Voor de betere huisjesmelker die toch ook nog wat hand- en spandiensten zelf uitvoert aan zijn verhuurde objecten…..
Even slikken voor de privé gebruik rubriek op de btw Q4 aangifte…
Misschien een aantal jaren met grijs kenteken rijden en dan exporteren met geel kenteken?
Echt sneu dit.
Lekker rondrijden met een niet gedempte klankkast. Vraag me af wat ze dachten bij Rolls Royce bij het samenstellen van deze auto. Denk dat er genoeg bespaard is op het weglaten van de tweede zitrij. Of zou die achterstevoren geplaatst zijn zodat er wel nog blok van 1,25×0,98×0,2m in past?
Echt eeuwig zonde!
Doet me denken aan die man die z’n Mercedes-Benz S 320 CDi verzaagde tot pick up omdat ‘ie de MRB te hoog vond – komt een beetje over als een vrekkige rijkaard die zich nu kan verkneukelen omdat hij een maasje in de wet gevonden heeft. Eigenlijk is het gewoon een beetje sneu, wat de reden ervan ook is.
Wat een hondslelijke auto deze uit de kluiten gewassen London taxi…
Typisch weer fake news. Ik weet zeker dat hier een geel kenteken op zit.
Wel mooi, lekker naar de Sligro en een palletje Gouda’s glorie achterin laten schuiven.
Ik ben vooral benieuwd naar het uurtarief van deze ondernemer.
Heel sneu dit. Eigenlijk ook heiligschennis!
Koop dan een Range Rover en maak er een grijs kenteken van.
Of nog beter, koop een Mercedes Vito.
Is er iemand hier die daadwerkelijk gelooft dat de achterbank is verwijderd?
Zeer laakbaar dit, pure belastingontduiking. Leest de FIOD eigenlijk mee? Ik hoop het van harte.
Waarom niet? Als je dit kunt betalen kun je ook een monteur huren om de achterbank te verwijderen. Als je toch nooit iemand achterin hebt zitten en je een bedrijf hebt kun je dit doen.
Ik zou niet met zo’n opzichtige auto frauderen. Als je de achterbank wel laat zitten komt daar snel iemand achter is er snel iemand die dat bij de FIOD meldt en die gaan je bedrijf dan helemaal doorlichten.
Ja het is belastingontduiking, maar doorgaans is de achterbank echt verwijderd. Zie bijvoorbeeld deze RS Q8: https://www.autoblog.nl/spot/2024/01/audi-rsq8-op-grijs-kenteken
Ik probeer uit principe ook altijd zo min mogelijk BPM te betalen. (Porsche Cayenne V8 met stekker en binnenkort een M5 wagon met stekker) Overheid kan wat mij betreft een dikke L*L krijgen.
En dat is jouw goed recht, maar niet illegaal. En daar zit de crux.
Ik snap het wel; met een diesel mag je de stad niet meer in, dus dan maar ‘iets’ op benzine om de milieuzone legaal in te kunnen rijden….
De fiscale waarde van € 604.343,- is inclusief BTW en BPM. Deze auto heeft zonder BPM € 461.757,- gekost. Als ondernemen vraag je de BTW ook nog terug à € 96.969,-. Dan is € 381.618 niet duur een nieuwe Rolls!
Maar het is belachelijk veel geld voor een twee persoons bestelwagen.