• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de duurste Lamborghini LM002 ooit

Auteur: machielvdd, gepost 16 juni 2021 om 20:31 – 19 Reacties

De Rambo Lambo heeft een recordbedrag opgebracht. Dit is dus de duurste Lamborghini LM002 tot op heden.

De Lamborghini Urus is een schot in de roos. Dat kon ook bijna niet anders. Een SUV met dik 600 pk en de extreme looks van een Lamborghini sluit helemaal aan op de huidige smaak c.q. wansmaak. De Urus gaat daarom – voor Lamborghini-begrippen – als warme broodjes over de toonbank.

Zo’n Urus is leuk om mee te patsen, maar het is natuurlijk geen auto waarmee je off-road veel kunt. In de jaren ’80 had Lamborghini een auto die wel degelijk zijn mannetje stond op een ruige ondergrond: de inmiddels legendarische LM002. Ook wel bekend als de ‘Rambo Lambo’. Of zoals ze in België zeggen: de ‘Jürgen Conings Lambo’.

Nu moest je ook wel zo’n beetje Rambo zijn om de koppeling in te trappen en de pook in de juiste versnelling te krijgen. Daarmee is dit een auto voor échte mannen en verbleekt de Urus onmiddelijk tot een kappersauto. De LM002 was ten slotte ook in eerste instantie ontwikkeld als legerauto (LM = Lamborghini Militaria), net als de Hummer H1. In tegenstelling tot de Humvee heeft de LM002 echter geen rol van betekenis kunnen spelen op militair vlak.

Ook qua cilinders moet de Urus in de LM002 zijn meerdere erkennen. De Rambo Lambo heeft namelijk geen V8, maar de 5,2 liter V12 uit de Countach. De prototypes die aan de LM002 vooraf gingen hadden overigens wél V8’s (Amerikaanse), maar de Italianen kozen uiteindelijk toch voor hun eigen V12.

  • duurste Lamborghini LM002
  • duurste Lamborghini LM002
  • duurste Lamborghini LM002
  • duurste Lamborghini LM002
  • duurste Lamborghini LM002
  • duurste Lamborghini LM002

De LM002 was uiteraard geen auto voor de massa en er zijn er daarom ook maar 328 van gebouwd. Daarmee is het een van de zeldzaamste modellen uit de geschiedenis van het merk. De gebouwde exemplaren hadden overigens niet allemaal een identieke motor. 175 waren er uitgerust met de Quattrovalvolve-versie van de V12, die over vier kleppen per cilinder en zes Weber-carburateurs beschikte. De rest was voorzien van een injectiemotor om aan uitstootnormen te kunnen voldoen. De twee varianten kun je uit elkaar houden door naar het formaat van de bult op de motorkap te kijken.

De ouderwetse carburateur-versie is niet zeldzamer, maar wél meer gewild. Dat bleek afgelopen weekend weer tijdens een veiling van RM Sotheby’s. Daar ging deze zwarte LM002 uit 1988 namelijk weg voor €393.125. Zoveel was er nog niet eerder voor een exemplaar neergeteld, wat dit dus de duurste Lamborghini LM002 ooit maakt.

Foto’s: RM Sotheby’s

Ook interessant!

  • Te veil: Lamborghini Countach als peperduur bouwpakket
  • Gespot: de duurste Lamborghini Huracán van Nederland
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini
  • Lamborghini kondigt tweemaal V12 geweld aan

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Lamborghini, lm002, RM-sothebys, veiling

Vorig bericht: « Liberty Walk Jimny is een goedkope G 63 AMG
Volgend bericht: Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie »

Lees Interacties

Reacties

  1. isleofman zegt

    16 juni 2021 om 21:24

    Bruut ding blijft het toch, en inderdaad; hierbij verbleekt een urus.

    Ben wel erg benieuwd naar het militaire verhaal. Hebben ze deze dan op risico gebouwd in de hoop dat ze zouden worden afgenomen door het (Italiaanse) leger? Of zijn ze toch op verzoek ontworpen oid. Ben benieuwd of iemand dit aan kan vullen.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      16 juni 2021 om 21:53

      https://www.motorbiscuit.com/lamborghini-built-a-powerful-truck-for-the-u-s-military/

      Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      16 juni 2021 om 22:01

      @Isleofman. Vooral het verbruik, de prijs en het ingewikkelde van een V12 met veel dorst waren dooddoeners.

      Er zijn er trouwens wel 140 gestripte naar legers in het Midden Oosten gegaan.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        17 juni 2021 om 19:38

        @cossiekiller: je zal maar ff zes Webers van een delicate Colombo V12 af moeten stellen midden in een of andere burgeroorlog in een woestijnstaatje terwijl je onder vijandig vuur ligt….

        Login om te reageren
    • marinepower zegt

      16 juni 2021 om 22:23

      @isleofman: zoals je wellicht weet had Gaddafi er een zwik gehaald voor het Libische leger. Maar daar liep de olie ook bijna vanzelf de grond uit.

      Login om te reageren
      • isleofman zegt

        17 juni 2021 om 15:23

        @marinepower: thanks! Wist ik niet.

        Login om te reageren
  2. bischero zegt

    16 juni 2021 om 22:10

    Is deze V12 nou makkelijker, moeilijker of net zo er lastig af te stellen als een JAG V12? #durftevragen

    Login om te reageren
  3. raym zegt

    16 juni 2021 om 22:17

    Bizar ding om te rijden. Heb hem dag kunnen rijden. Die koppeling is zo zwaar je hoeft echt niet meer naar de sport school. Heb route Rotterdam naar ardennen gereden. Auto moest daar worden afgeleverd aan klant van uit Engeland. De rit van me leven geweest om dit te mogen doen. Gelukkig draaide ik niet op voor de brandstof kosten.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      17 juni 2021 om 19:41

      @raym: hoi, ik ben jaloers op je

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    16 juni 2021 om 22:40

    Blijft één van de meest waanzinigge 4×4’s ooit gebouwd. Gewoon een beest. Snap wel dat er inmiddels dit soort bedragen voor neergelegd worden.

    Login om te reageren
  5. jpoers zegt

    16 juni 2021 om 22:44

    En die bult, de grootste zeker caburateurs of net andersom?

    Een keer al rijdend tegen gekomen. Net of de chinese muur aan de wandel is zeer gaaf om te zien.

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    16 juni 2021 om 23:16

    Leuk beurtje, 6 carburateurs en 48 kleppen stellen.

    Login om te reageren
    • maroksahbe zegt

      17 juni 2021 om 08:12

      @harrie:
      Waar moet je zoiets onderhouden? De meeste monteurs kunnen alleen met een laptop werken.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        17 juni 2021 om 10:47

        @maroksahbe: je hebt hier nog wel echte monteurs voor. Maar die vind je niet bij de kwikfit of locale bmw garage…

        Login om te reageren
  7. ttr6 zegt

    17 juni 2021 om 09:14

    Het schijnt dat de verkrijgbaarheid van banden voor deze LM een groot probleem is en een reden dat (in het verleden) eigenaren er vanaf wilden. Nu de prijzen zo sky high gaan wordt dit minder belangrijk, het worden nu verzamelobjecten waar nauwelijks mee gereden gaat worden.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      17 juni 2021 om 11:07

      @ttr6: die banden worden eens in de zoveel tijd door Pirelli weer gemaakt, kosten een godsvermogen.

      Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    17 juni 2021 om 11:06

    In het begin van de TV zender RTL Veronique, had je Autovisie TV. Daar reden ze met zo’n LM002 en gingen tanken bij een bemande pomp, de tankbediende ging op een gegeven moment onder de auto kijken of ie nergens lekte… ging volgens mij iets van 280 liter superbenzine in.. 😳

    Login om te reageren
    • senwedural zegt

      17 juni 2021 om 12:48

      Echt prima nu de peut bijna door de 2 sjon per liter gaat

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      17 juni 2021 om 22:53

      🤣🤣🤣 dat ding kost je een nier om rijdende te houden

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North