Sla bijna een half miljoen euro stuk aan een tweedehands auto en deze orgie van alcantara en carbon is van jou.
Kenners hadden het natuurlijk allang door, maar voor wie het nog niet zag of op een klein scherm leest: het betreft het interieur van de Mercedes McLaren SLR. De 722 Edition, om helemaal precies te zijn. 722 verwijst naar de tijd waarop ultieme opperbaas Stirling Moss in 1955 bij de Mille Miglia van start ging. Dat wist u, maar wellicht was de kennis even weggezakt.
De SLR was het laatste wapenfeit van de samenwerking tussen Mercedes en McLaren. Aanvankelijk stonden er nog drie toekomstige modellen gepland, maar de Duitsers zagen er geen brood in en kozen AMG als partner voor toekomstig heet spul. McLaren zat niet bij de pakken neer zette in zichzelf in relatief korte tijd op de kaart als supercarbouwer.
Afijn, de occasion stamt uit 2007, peurt 650 pk uit z’n dikke vette V8 en er staan slechts 14.221 kilometers op de teller. Het interieur heeft wellicht een wat hoge leasebak-factor voor de prijs die Mercedes er destijds voor vroeg, maar wie daar maling aan heeft haalt 469.800 ekkermannen onder z’n matras vandaan en klikt hier.
Overigens won de SLR maar nipt. Met een beetje pech/mazzel ging dit artikel over een G65 AMG.
57 reacties
bedoelde de opmerking niet zozeer negatief!
Een klasse boven de SLS dit, helaas is de prijs er ook naar..
Het verhaal van @mauritsh is correct: er waren meerdere versies gepland. Maar Mercedes wilde AMG meer op de kaart zetten en begon met de ontwikkeling van de SLS en het AMG F1 team. McLaren ging op twee manieren verder: ze kwamen met de über briljante MP4-12C. Maar naast die Supersporter ging de SkunkWorks divisie van McLaren, McLaren Special Operations, verder met het doorontwikkelen van de SLR, wat resulteerde in de McLaren SLR MSO. Een SLR welke op alle punten werd aangepast. Meer vermogen, verbeterde transmissie, lager gewicht, scherper onderstel, een nog discutabeler uiterlijk en vooral Carbon. Zo veel Carbon. Vermogen? Rond de 660pk. Maar het was vooral wat de klant wilde. Als je het getal 800 erg mooi vond, regelde MSO het. Aangezien de SLR al uit productie was, konden ze alle gebruikte SLR’s aanpassen naar MSO specificatie, de Stirling Moss uitgezonderd.
De SLR MSO is zeer zeldzaam, McLaren bouwde er slechts 25. Sommige onderdelen waren los te bestellen, maar het complete pakket bleef beperkt tot 25. Wat dat betreft is de McLaren SLR MSO eenzelfde project als de Nismo Skyline GT-R Z-Tune: de ultieme versie op basis van jong gebruikte exemplaren, in plaats van ‘echte’ fabrieksauto’s. MSO schijnt hun filosofie een beetje bijgesteld te hebben, en ze willen er meer bouwen. Prijs? Met minder dan anderhalf Engelse Ponden nemen ze geen genoegen…
(Ik moet een andere hobby gaan zoeken….)
Geintje natuurlijk hè.;)
1. Je kon een SLR 722 alleen bestellen als je al een SLR had.
2. 722 staat voor de starttijd. De 300 SLR van Moss en Jenkins vertrok om 7:22 bij de Mille Miglia.
3. Ondanks dat de gehele auto is gebouwd van Carbon, is de inleg in het dashboard gewoon nep…
De gedachte erachter was simpel: een auto met een enorm prestatievermogen en hoog gewicht moet goed remmen. Keer na keer. Dus kwamen er keramische remmen op. Maar er was nul gevoel en de installatie was nogal aan of uit. Licht aanremmen in een bocht was er niet bij. Het was of niet remmen, of kneitterhard stilstaan. Dat hebben ze pas aan het einde, met de 722 S en Stirling Moss een beetje onder de knie gekregen.
€695 afleverkosten op de factuur zet.
http://www.hoefnagels.nu/aanbod/mercedes-benz-slr-roadster-mclaren-722-s-edition_309/#photo
Wat een saai interieur heeft deze auto trouwens.
McLaren had zichzelf met de F1 al ruim voor die hondslelijke SLR op de kaart gezet als supercarbouwer…