
Grofweg 10 jaar voordat de allereerste Hummer in gebruik werd genomen bij het Amerikaanse leger, waren er allerlei testvoertuigen. Dit is één van de testprotoypes en stamt uit 1972.
De off-roader luisterde naar de naam ‘FMC XR311’ en werd aangeschaft in de jaren zeventig door het Amerikaanse leger. In die jaren waren de Amerikanen op zoek naar een hooligan-proof voertuig, die tevens toekomstbestendig moest zijn.
FMC Corporation bouwde twee prototypes van de terreinwagen voor het leger. De XR311 wordt aangedreven door een Chrysler V8 en levert 190 pk, verdeeld over alle vier de wielen. Met het design werd rekening gehouden om een mobiele .50 kaliber M2HB machinegeweer te vervoeren en eventueel zelfs anti-tank geschut.

Helaas krijg je bij deze occasion niet de het nodige wapentuig mee. De XR311 staat momenteel te koop in Columbus, Ohio. Met een vraagprijs van 39.995 dollar is het niet de goedkoopste legerauto op de markt. Wel is de auto een one-of-a-kind en heeft het groene prototype een rijke geschiedenis. De off-roader is straatlegaal en kan dus direct uit de showroom gereden worden.













Mmh, zou hier best wel in gezien willen worden.
Goed lelijk iig. Maar veilig hoeft niet mooi te zijn. Fennek is ook niet mooi
Het begon dus wel met iets goeds…….helaas ging het mis tussen dit en de H1.
Jammer dat het gaspedaal maat 43 is…
Gaat nooit passen met mijn maat 45.
Dit is toch een koopje? Als arnold dit is wist…
Zie ik dat goed, ligt die radiator nou helemaal achteraan. Wel lekker kwetsbaar in situaties waar er geschoten zou kunnen worden.
Maar voor een ontwerp uit de ’70-er jaren ziet het er nog aardig uit.
Komt precies uit de Jurassic Park The Lost World gereden :D zou wel niet weten wat voor wagens ze in die film gebruikt hebben…
@dl658: Beter bekend als een Rollbar uit Transformers.
Leuk ding zeg! Vooral in serie maken!
Chrysler blok… Uit de tijd dat Chrysler een stiefdochter had dat Lamborghini heette. Deze dochter had een relatie met het Amerikaanse Mobility Technology International. Samen waren zij in verwachting van een zoontje; Cheetah genaamd. Cheetah was een verbastering van Cheater, aangezien MTI het design van Cheetah gejat had van, jawel, dit FMC concept.
Uiteindelijk ging AM General aan de haal met het contract om een militair voertuig te bouwen, want waar twee honden vechten om een been, gaat de derde ermee heen. En het was voor velen duidelijk waar AM General de inspiratie vandaan had qua design… Alleen waren zij zo verstandig om de motor daar te leggen waar je deze bij een truck verwacht… Dit om Kever-taferelen (“There ain’t no engine in it”) te voorkomen…
Lamborghini en MTI hebben later nog een zoon gekregen, met de naam LM002, die de motor ook gewoon voorin had. Deze is zowel als civiele versie als militaire versie verkocht. Laatst genoemde versie voornamelijk op het Arabische schiereiland. De Saoedi’s bestelden er 40, terwijl Muammar Al-Gaddafi van Libië ging voor 100 exemplaren.
@e1000bmw523i:
In 1972 stond Lamborghini nog vrolijk zelfstandig de Miura SV te promoten.
Pas eind jaren ’80 kwam Chrysler in beeld.
@carmasterr:
Wat betekent dat ook de Cheetah (1977) een zelfstandig Lamborghini/MTI product was zonder echte Chrysler inmenging.
Op de 360 V8 (5.9) na dan
@carmasterr: Ok, dan had Chrysler een affaire met zijn toekomstige stiefdochter…
@e1000bmw523i:
Sappig verhaal zo!
@carmasterr: De auto-industrie; iedereen doet het met iedereen…
De andere, of dezelfde met “newly reduced price”, kost maar $34.995. http://classiccars.com/listings/view/570388/1972-fmc-xr311-for-sale-in-columbus-ohio-43228
Badass!
En deze is nou weer wel leuk.
Erg gave occasion met een Chrysler V8
De originele FMC promotie video: https://www.youtube.com/watch?v=wmnmleyBbes
En de 1977: TAMIYA 1:12 XR311 RC een icoon van zijn tijd. http://www.tamiya.com/english/products/58004xr311/xr311.htm
https://www.youtube.com/watch?v=4C2MvPA8sSg