Faraday Future wil de nachtmerrie van Elon Musk zijn, maar gaat dat met deze FF 91 ook lukken?
Het nieuwe automerk Faraday Future werd met veel bombarie gepresenteerd, maar wist vorig jaar nog niet echt te overtuigen met haar concept voor een elektrische supercar; te wild, te futuristisch, te onrealistisch. Na een teasercampagne die haar gelijke niet kent, heeft Faraday Future op de CES zojuist deze FF 91 onthuld. Het eerste ‘productiemodel’ van FF.
Dat productiemodel nog tussen haakjes staat heeft verschillende redenen. Allereerst is de auto zoals hij hier staat niet per se 100 procent gelijk aan het model dat uiteindelijk van de band moet lopen. Een beetje zoals Tesla haar Model 3 presenteerde: een paar plaatjes, een enkele conceptcar en verder moet je maar afwachten wat er van overblijft als de auto in productie gaat.
Ten tweede heeft Faraday Future op dit moment nog helemaal geen fabriek. Er wordt wel gebouwd aan een gigantisch complex, maar dat is nog lang niet af. Verder lijkt de auto ook nog niet helemaal uitontwikkeld, want tijdens de presentatie ging een demo waarin de auto midden op het podium moest stoppen niet helemaal goed en bleef de auto lekker op zijn oorspronkelijke plekje staan.
Laten we dan in ieder geval even kijken wat Faraday Future wél laat zijn: een elektrische cross-over met een elektrische aandrijflijn goed voor 1050 pk. Daarmee kan de grote auto in zo’n 2,5 seconden de honderd aantikken. Ferrari Laferrari-achtige tijden voor een elektorchinees… Het grootst leverbare accupakket heeft een capaciteit van 130 kWh, flink groter dan de P100-modellen van Tesla. Verder zou de auto de binnenruimte bieden van een S-Klasse voor de prijs van een auto in een lager segment.
Dat Faraday Future goed gekeken heeft naar Tesla blijkt wel uit het feit dat je alvast een exemplaar kunt reserveren als je vast een aanbetaling doet van 5000 dollar. Of je vertrouwen in een gloednieuw automerk vervolgens beloond gaat worden? We hopen het wel, maar we wachten het in spanning af.
lekbak zegt
Ik hoop dat dit merk keihard gaat falen. Niet om de auto zelf maar omdat de economie van Europa anders helemaal kapot gaat. Dit ziet er helaas best wel ok uit en het klinkt erg serieus allemaal.
Onehp zegt
@lekbak: er komt een hele dros auto’s af uit Europa, met het verschil dat men niet de auto gaat showen jaren voordat ie klaar is voor levering…
Is ook een tijdsvraag voordat men de batterijcapaciteit aan banden gaat leggen (bahalve de kostprijs), ook batterijen zijn een eindig goedje als in de toekomst plots alle auto’s er eentje(duizenden cellen) nodig zal hebben.
lekbak zegt
@onehp: die Chinezen kunnen wel erg goedkoop produceren en als het product dan ook nog goed is dan is dat wel degelijk een enorme klap voor onze automakers en dus economie. Maargoed, zij zijn inderdaad nog niet zo ver.
pinut187 zegt
@lekbak: Faraday is niet Chinees maar Amerikaans. Er zit wel een hoop Chinees kapitaal in. Fabriek wordt ook in Amerika gebouwd zover ik weet..
lekbak zegt
@pinut187: “Ferrari laferrari tijden voor een elektrochinees”
Vandaar dat ik dacht dat het Chinees is.
pramm zegt
@onehp: dus we hebben de afgelopen jaren geen concept ev’s gezien van Porsche, Audi, VW en Mercedes?
fanboy zegt
@pramm: Belangrijker nog, we zien allang Tesla’s op de weg die alles al doen wat Faraday belooft.
Dus waarom wachten op de Faraday?
pramm zegt
@fanboy: En dat geldt niet enkel voor FF, ook alle andere merken laten powerpoint plaatjes en concept cars zien die in 2019 of 2020 op de markt moeten komen, met specificaties die overeenkomen met de Tesla Model S uit 2012
Onehp zegt
@pramm: is dit dan een concept, of is dit de presentatie van een nieuw model*?
*nog niet helemaal klaar, fabriek bestaat nog niet
pramm zegt
@onehp: Persoonlijk vind ik dit nog wel aardig conceptueel. Men laat wel wat zien, en geeft aan dat dit de auto moet gaan worden. Maar je kan de auto nog niet zien, en of de auto al echt serieus kan rijden weten we niet.
De Tesla model III die ca. 9 maanden geleden werd getoond was m.i. ook nog een concept, terwijl men daar al druk bezig was met de productielijnen, leveranciers etc. En tijdens de presentatie werden potentiele) kopers al rondgereden in deze concept / pre-productie auto’s
pramm zegt
@onehp: Overigens, als je kijkt naar de buitenspiegels. Dat had de concept model S ook, maar is nog in geen enkel land geaccepteerd als oplossing en zal dus voorlopig niet op een productie auto komen.
pomoek zegt
@lekbak: de opkomst de de auto met benzine motor heeft naar verluidt een enorme klap betekend voor kolenboeren en paardenfokkers. Paardenslagers daarentegen beleefden gouden tijden.
henkp1 zegt
@pomoek: In 1935 waren er 365.000 paarden, nu zijn er ongeveer 500.000 in Nederland.
pomoek zegt
@henkp1: haha, dat wist ik niet, ik sta gecorrigeerd!
stfu zegt
@lekbak: dat ligt dan toch aan de EU merken die al jarem achter de feiten aanlopen? Maar nu langzamerhand doorhebben dat ze Tesla moeten nadoen.
flutterby zegt
@lekbak: Inmiddels heeft BMW, Mercedes en VW gewoon een EV op de markt hoor en ik verwacht dat 2018 het jaar van elektrisch rijden gaat worden voor de normale mens (die nieuwe auto’s koopt).
Het blijft jammer dat BMW de 1 serie nooit officieel als elektrische auto op de markt heeft gebracht. De pilot was zeer succesvol, alleen de opvolger (i3) was te afwijkend.
fanboy zegt
@flutterby: Tja, van Tesla kun je nog vrij makkelijk zeggen dat ze voorop lopen. Daar rijden gewoon auto’s van rond die je heel praktisch kunt gebruiken, beter dan de andere EV’s in het lagere segment met bereik van 150km oid.
Maar Faraday belooft ook dat soort dingen, maar heeft nog niks. Dus kun je volgens mij gewoon stellen dat ze achterlopen totdat ze daadwerkelijk zoiets op de weg zetten. En dan is de vraag, wat doen ze dat Tesla niet al gedaan heeft met een Model X?
Goed, misschien wordt ie mooier, of ietsje sneller (2,5 versus 3 seconde van Model X) of heeft hij wat meer range. Maar Tesla’s rijden allang rond en hebben een fantastisch supercharger netwerk.
werf76 zegt
Geen foto van het interieur? Verder ziet het er wel aardig uit.
berlinetta zegt
Ik kan er niet echt warm van worden. Het uiterlijk spreekt me totaal niet aan. Apart is het wel, maar meer niet.
En bouw eerst maar eens de fabriek af. Praten we dan wel verder.
leaper035t zegt
@berlinetta: vreemde strategie inderdaad :/
werf76 zegt
@berlinetta: Alsof ze met jou gaan praten.
berlinetta zegt
@werf76: Ze kunne me in ieder geval vinden op Autoblog.
whoppie zegt
“We wachten het in spanning af.”
Goeie!
Dizono zegt
@whoppie: ahh, hij was dus niet té subtiel ;)
aJackie zegt
Heerlijk Futuristisch, ik geloof dat dit wel gaat aanslaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Beam me up Scotty…
Maarten123 zegt
De naam ‘Future’ is niet slecht gekozen. Het ding lijkt inderdaad uit de toekomst gerold. Het is altijd wel interessant hoe zo’n druk ontwerp de tand des tijds doorstaat.
leaper035t zegt
Lijkt wel een elektrische Renault Espace. Lijkt me ook onwaarschijnlijk dat ze het Tesla moeilijk zullen gaan maken op de korte of middellange termijn. Musk&Co staan al zo veel verder en zitten ook niet stil.
mashell zegt
@leaper035t: ik krijg er ook een heel erg “jaren 80 Renault” gevoel bij. Dat het logo ook nog eens wiebertjes bevat helpt natuurlijk ook niet.
gokartmozart zegt
Het lijkt m.i. qua uiterlijk op een kruising tussen een Citroen ( DS 5 reeks ) en een Saab ( laatste versie ) . Een electrische CX bijna zie ik erin. Vind hem wel vet in dit spacy design
pomoek zegt
Geweldig, product presentaties die de mist in gaan, altijd vermaak! “It seems like it’s a little lazy tonight,”. Haha, prachtig.
Dutchdriftking zegt
Mooi is anders.
robert110 zegt
Ik hoop echt dat het reserveren van een nieuw model geen gewoonte wordt.
Ik vond het bij tesla al een belachelijk idee en hier gaan ze er vrolijk mee door. Gewoon eerst een auto bouwen en dan pas geld vragen, en niet andersom.
Edge zegt
@robert110: Dat is niks nieuws toch? Denk je dat Bugatti al die Chiron orders een jaar of twee geleden schreef zonder enige aanbetaling te vragen? Of dat Ferrari zonder aanbetaling je LaFerrari order accepteerde? Hetgeen dat Faraday Future hierbij in de weg zit is dat ze geen bekende of bewezen autofabrikant zijn. Bugatti, Ferrari en Tesla bouwen (al) auto’s, dus daar zijn mensen sneller geneigd hun geld achter te laten dan bij een grote onbekende als Faraday.
robert110 zegt
@edge: Bij een Chiron of een LaFerrari kan ik het nog begrijpen, dat is toch een exclusief product.
Maar een tesla model 3 of deze auto is geen exclusief product maar het zijn gewoon elektrische hatchbacks. Je gaat ook geen Golf een paar jaar van te voren reserveren op basis van een concept.
Edge zegt
@robert110: Dat is helemaal waar, maar iets hoeft niet exclusief te zijn om pre-orders te rechtvaardigen. Dat hebben andere bedrijfstakken allang aangetoond. Gameconsoles, games, mobiele telefoons, stuk voor stuk dingen waarvan er honderdduizenden -soms miljoenen- van verkocht worden, en toch pre-ordert men massaal. Ik geef toe, ik zou zelf ook geen auto pre-orderen, maar dat de ontwikkeling plaatsvindt vind ik niet meer dan logisch.
flutterby zegt
@robert110: Tja, dat is hoe kapitalisme me wachtrijen omgaat. Wil je vooraan staan dan moet je dat aantonen.
Bij games is pre-order ook de gewoonste zaak van de wereld.
fanboy zegt
@robert110: Maar die 400.000 preorders geven wel aan dat er interesse is wereldwijd.
Reken maar dat er wat aandeelhouders van gevestigde merken vragen gingen stellen. Want zoveel preorders wereldwijd voor een auto die nog 2 jaar weg is, lukt normaliter echt niet.
stfu zegt
@robert110: en toch hebben een half miljoen mensen dat gedaan. Best slim dus van Tesla.
robert110 zegt
@stfu: Dan nog is het belachelijk om mensen geld te vragen voor een reservering van een product dat er nog niet is.
Dat het werkt geeft alleen maar weer dat er een hele hoop mensen zijn die niet fatsoenlijk na kunnen denken.
mashell zegt
@robert110: dat mag belachelijk zijn (zeker in een tijd met 0% rente), maar is tegenwoordig heel hip en heet “crowdfunding”.
stanny zegt
@robert110: je kan bij Tesla je order kosteloos annuleren zolang de productie niet gestart is. Velen willen de eerste zijn.
banaan7 zegt
in vergelijking met de tesla’s (bericht voor haetorz: ja zelfs de model x…) is dit vreselijk lulluk.
Edge zegt
Lekker futuristisch, en al een stuk geloofwaardiger dan die supercar van ze. Desondanks blijf ik toch sceptisch. Hoeveel groots aangekondigde projecten hebben we de afgelopen jaren wel niet gezien? Het zou zomaar de nieuwe Tesla kunnen worden, maar het avontuur kan evengoed als een nachtkaas uitgaan.
stfu zegt
@Edge: heb de presentatie gekeken maar wat was dat allemaal knullig.
daanzanting zegt
Dit lijkt een beetje op een verlengde bmw i3
w0ut zegt
Faraday is al meermaals in opspraak gekomen en het lijkt er op dat het een luchtkasteel is. Werken aan fabriek zijn stopgezet en zelfs openlijk beschuldigingen van “pyramide spel”.
Een 2 maand oud artikel van Fortune.
http://fortune.com/2016/11/15/faraday-future-factory-electric-car/
Zelfs als dat fabriek er nog komt, tegen de tijd dat hun fabriek af is heeft elke autofabrikant minimum 1 EV in zijn gamma.
toyotafortuner zegt
Ik hoop anders voor ze. Maar t klinkt te vaporware achtig
PeugeotGTI zegt
Het bedrijf is al naar de knoppen voor het echt van de grond gekomen is. Gebakken lucht en naïeve start-up mentaliteit zorgen nu al voor veel problemen. Fake it ’til you make it . . .
http://jalopnik.com/inside-sources-say-faraday-future-is-a-bigger-catastrop-1789990283
Gulli zegt
Camera’s als spiegels, is dat al toegestaan?
mashell zegt
@gulli: VW XL1 heeft het ook en die mag op de openbare weg.
fijnkonijn zegt
En waar gaan we zo’n ding ff snel opladen onderweg? Ze hebben geen Superchargerconcept.130kW laden met een CHAdeMO of CCS duurt een eeeeeuwigheid…
Tesla was vanaf dag 1 woord bij daad. Dit is Chinees kopieergedrag en riekt naar gebakken lucht.
lekbak zegt
@fijnkonijn: je kunt toch met alle auto’s (tegen betaling) laden bij een tesla snellader?
fijnkonijn zegt
@lekbak: hoi,
Nee dat gaat technisch niet. De aansluiting is welliswaar fyiek hetzelfde (EU Type2) maar het protocol, zeg maar de taal die de SC met de wagen praat, is niet compatibel met andere merken.
Tesla heeft alle andere fabrikanten meerdere malen aangeboden hun auto’s compatibel te maken als ze mee investeren in het netwerk, maar alle hebben het aanbod afgewezen. De patenten van Tesla zijn open. Iedereen kan er een soortgelijke technologie mee ontwikkelen. Dat is ook wat Tesla wil: dat alle fabrikanten de EV kant opgaan. En Tesla wil ze daarbij helpen. Tesla loopt jaren voor op iedereen (ze geven het alleen voor geen goud toe. BMW was zelfs zo arrogant an-publique te roeptoeteren dat Tesla geen enkele voorsprong heeft want ze hebben de i3 toch…)
Ik zie overigens soms mensen hun Volvo’s etc. op een SC aansluiten (zijn meestal van die lease-hybride-ridders die em bijna nooit ergens aansluiten) en dan gebeurt er gewoon niets. Tijdens de handshake-fase tussen SC en de wagen komt geen verbinding tot stand.
Tesla’s SC systeem is heel intelligent. Als de auto en de SC tijdens de handshake elkaars eigenschappen (capabilities) “voelen” en tot wederzijdse toestemming komen, wordt eerst de stekker mechanisch vastgezet voordat er überhaupt stroom vloeit. Zo is het onmogelijk de stekker er tijdens het laden uit te trekken zodat er geen “bliksem” kan onstaan etc. etc. (we praten over 400 Volt en vele honderden Ampere…).
lekbak zegt
@fijnkonijn: met andere woorden, andere auto’s missen een stukje software en wellicht een kleinigheidje aan de hardware van anderhalf dubbeltje. Beetje jammer…
Het zal wel een poging zijn om tesla over een paar jaar buitenspel te zetten. Als de anderen hun snellaadnetwerk klaar hebben en de markt gaan bestoken met ev’s gaat het tesla tegen de rest worden. Da’s niet eerlijk, en kan tesla niet winnen.
Maar in ieder geval bedankt voor de uitleg.
vondick zegt
Er staat niks tussen haakjes in de tekst, alleen aanhalingstekens.
mashell zegt
Zou zo’n wagen met 200 of 300 electrische PKs niet ook voldoende gemotoriseerd zijn en dan veel verder kunnen rijden?
ThomasBol zegt
@mashell: ik begrijp ook niet waarom alle elektrische auto’s omgerekend 40403 miljoen pk krijgen en 0-100 in 0.2 seconden afgevuurd moeten worden.
lekbak zegt
@mashell: nope. Wellicht dat er een klein beetje winst te halen is maar een elektromotor verbruikt slechts wat die moet leveren. Ook grote e-motoren kunnen efficiënt zijn bij relatief lage belasting. Het is beslist niet te vergelijken met een ice.
allesmetturbo zegt
Ben niet zo weg van het design, maar 1000pk klinkt altijd leuk. In de praktijk zal 1000km range belangrijker zijn
pimpampet zegt
Tot ik de titel las dacht ik door het plaatje dat dit een gelekte BMW i5 zou zijn
henkp1 zegt
Mooi ding.
Maar wie heeft nou verzonnen dat dit een aanval op Tesla moet zijn?
De markt is straks toch groot genoeg voor beide merken?
oversoft zegt
Wat een afzichtelijke hok, bahbah. Eerst maar eens een fatsoenlijke productiemodel zien die meer dan 1000km kan rijden, dan kijken we wel verder.
Turbo zegt
Deze wagen is al eerder gemaakt: http://www.louwmanmuseum.nl/~/media/Louwman%20Museum/Website/Collection/Cars/MASERATI%20-%20MEDICI%20SHOW%20CAR%20-%201974/MASERATI%20-%20MEDICI%20SHOW%20CAR%20-%201974.ashx?h=283&la=nl-NL&mw=1000&w=1000
Maserati Medici, zijn tijd ver vooruit ;)
appeltje zegt
Om vanuit het perspectief van milieuhippies te spreken: een maximum vermogen van 1050 pk is slechter voor het milieu dan je 500 g NOx/km uitstotende hagelnieuwe turbodieseltje. Elektrisch of niet… Misschien wordt men zich ooit eens bewust van de symboolpolitiek achter dit onzinnige beleid.