• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla met benzinemotor is schoner dan de elektrische

Auteur: willeme, gepost 22 september 2021 om 13:58 – 71 Reacties

Tesla met benzinemotor

Maar natuurlijk, een Tesla met benzinemotor. Dat bekt wel lekker!

Elektrische rijden is de toekomst! Dat werd voorheen elke commentsectie bevestigd door een oud-reaguurder die we nog elke dag missen. Het feit dat er met rasse schreden meer elektrische auto’s aankomen en de wetgeving strenger en strenger wordt, zorgt ervoor dat over een jaartje of 8 enkel en alleen nog maar EV’s verkocht mogen/kunnen gaan worden.

Dat is immers beter voor het milieu. Toch? Eh, ja en nee. Natuurlijk gaat er altijd energie verloren met transport. Het maakt niet uit wat je in beweging gaat zetten, er zal energie voor nodig zijn. Een EV heeft als groot voordeel dat er geen directe uitstoot is. Dat wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn. Het grootste nadeel van een EV is het extreem hoge gewicht. Deze Tesla met benzinemotor van Obrist lost dat probleem gedeeltelijk op. Maar wel op een heel bijzondere wijze.

Tesla met benzinemotor

Gewicht

Het grootste probleem (of de grootste uitdaging, het is maar hoe je ernaar kijkt) van de EV zijn de accu’s. Het zijn in principe altijd ondingen vanwege de enorme omvang en het enorme gewicht. Dat komt door de energiedichtheid. Die is bij benzine (en bij diesel al helemaal) uitstekend, en bij elektro 15 tot 17 keer kleiner (check deze video). Ergo, voor een beetje range heb je extreem veel accu’s nodig. Dat resulteert in zware auto’s.

Tesla met benzinemotor

Deze Tesla met benzinemotor (Obrist Colonel Mark II heet ‘ie officieel) heeft weliswaar een accu, maar een veel kleinere dan deze in de fabriek van Tesla kreeg. De 17,3 kWh-accu is aanzienlijk compacter dan de 52 of 82 kWh-accu’s van Tesla zelf. Om te zorgen dat de Tesla een adequate actieradius heeft, is er een kleine benzinemotor!

Mooie BBS'jes!

Tesla met benzinemotor

Het is een eenliter tweecilinder met zo’n 55 pk. De elektromotor is nu ook kleiner en minder krachtig: 136 pk. De tweecilinder is bevestigd in de frunk. De auto drijft de wielen niet aan, maar fungeert als generator. Je hebt dus géén versnellingsbakverliezen zoals bij een reguliere plug-in of benzineauto.

Er wordt nog niet geschermd met cijfers, maar de Tesla met benzinemotor zal aanzienlijk schoner zijn voor het milieu dan de geheel elektrische variant. Hoogstwaarschijnlijk zal het allemaal kloppen, maar voordat je het vergelijk maakt: deze Tesla heeft dus maximaal 191 pk (mits de piekmomenten bij elkaar opgeteld kunnen worden!). De meest eenvoudige Model 3 heeft al 300 pk. Als je dus écht milieuvriendelijk bezig wilt zijn, ga kleiner, lichter en langzamer rijden. Of ga niet rijden. Dat zet nog meer zoden aan de dijk. Dat probleem ook weer opgelost.

Ook interessant!

  • Model X wéér vertraagd
    Model X wéér vertraagd. Model S ook.
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, model-3, plug-in, Tesla

Vorig bericht: « Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
Volgend bericht: Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw »

Lees Interacties

Reacties

  1. Variomatic zegt

    22 september 2021 om 14:07

    lijkt me dus zo langzamerhand wel tijd worden voor een slooppremie of exportsubsidie voor alle in NL toegelaten EV’s! Snel voordat Afrika EV’s ook gaat weigeren!!

    Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    22 september 2021 om 14:13

    Dus ze hebben een eerste model Opel Ampera gebouwd?

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      22 september 2021 om 14:37

      Eigenlijk een BMW i3 met range-extender. Een full-electric achteraf een generatorretje meegeven..

      Maar dan 7 jaar later, BMW kwam er in 2014 al mee.

      Login om te reageren
      • autorijdert zegt

        23 september 2021 om 10:59

        Misschien moet je eens het artikel lezen.

        Dit is niet gebouwd door Tesla maar een ander bedrijf.

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          23 september 2021 om 13:26

          Wie zegt volgens jou dat Tesla hem heeft gebouwd?

          Login om te reageren
  3. torsen zegt

    22 september 2021 om 14:17

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      22 september 2021 om 15:16

      @willeme: ok, nog een keer.
      (mits de piekmomenten bij elkaar opgeteld kunnen worden!)
      Hoe wil je het piekvermogen van een generator die een dynamo aandrijft welke een batterij oplaad omzetten naar vermogen voor aandrijving?

      Login om te reageren
  4. mt03 zegt

    22 september 2021 om 14:26

    Niet beter voor mijn portemonnee. Ineens volledige bijtelling, betalen van Mrb, bpm, dure benzine, geen fiscale voordelen meer etc. Dus doe maar één zonder benzinemotor. Milieu doe ik dan ook nog goed aan toch ?😅

    Login om te reageren
  5. Darahan zegt

    22 september 2021 om 14:32

    Kijk nog eens goed naar dat font van die bestikkeringen, komt je dat niet bekend voor? (Hint: Een grote Brits-Nederlandse olie- en energiegigant.) Een grote marketingstunt dit dus want niemand gaat zn Model 3 ombouwen naar hybride..

    Login om te reageren
    • Sempiternal zegt

      22 september 2021 om 14:56

      @darahan lol inderdaad

      Login om te reageren
    • tmenges zegt

      22 september 2021 om 15:42

      @Darahan: ja verdomd haha !

      Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      23 september 2021 om 08:51

      Het is allemaal een complot.. eh.. maar Adobe’s Futura font word redelijk vaak gebruikt in de automotive industrie waarschijnlijk wel geïnspireerd door die ene schelp maatschappij maar je verbind denk iets te veel puntjes!

      Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      23 september 2021 om 12:52

      Hybrid voor auto’s is bijna net zo dom als Hydrogen. Hybrids zijn over enkele jaren duurder dan de simpele opzet van een BEV en the complicated Hydrogen is vergelijkbaar. BEV’s worden goedkoper als er meer gemaakt worden, en verbrandingsmotoren gaan daarom verdwijnen. Door regelgeving op milieugebied gaat die overgang alleen maar sneller. Google “Tony Seba” maar eens, die legt het haarfijn uit..

      Login om te reageren
  6. MDA zegt

    22 september 2021 om 14:38

    Klinkt als een tesla i3 ?

    Login om te reageren
  7. jje003 zegt

    22 september 2021 om 14:43

    Alleen pk’s vermelden is vrij zinloos. 300pk op 2,5 ton is niet beter/meer dan 150pk op een kia Cee’d. Een ander groot nadeel van accu’s is dat wanneer ze ontbranden, ze zo goed als niet uit te krijgen zijn. Om die reden worden er ook geen accu’s met passagiers-vliegtuigen gevlogen. Mocht je aansluiting thuis niet 100% in orde zijn en het vat vlam, dan reken er maar op de je hele tent afbrand. Ik vind het nogal vreemd dat dit argument eigenlijk nooit gebruikt word, terwijl in de luchtvaart er een aparte regelgeving is voor het vervoeren van accu’s.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      22 september 2021 om 14:49

      Vergeet ook niet dat een EV die 300pk vanaf ‘0 toeren’ en altijd beschikbaar heeft, en zo’n Kia Cee’d slechts op 1 toerengebied die 150pk haalt. Da’s ook de reden dat de acceleratie van EV’s zo belachelijk goed is, ondanks dat het zulke zware jongens zijn.

      Login om te reageren
    • iannuzi zegt

      22 september 2021 om 15:53

      @jje003: mijn laptop en telefoon mogen altijd mee :-)

      Login om te reageren
      • Nightfire92 zegt

        23 september 2021 om 12:59

        @iannuzi: laptop accu’s zijn gelimiteed qua groote tot 99wh. Accu’s van 100wh of meer mogen niet mee in een vliegtuig

        Login om te reageren
    • autopetje zegt

      22 september 2021 om 17:16

      @jje003: gelukkig is kerosine niet licht ontvlambaar 😂😂😂

      Login om te reageren
    • autorijdert zegt

      23 september 2021 om 11:00

      Er zitten al jaren accu’s in passagiersvliegtuigen.

      En nog hele behoorlijke accu’s ook nog…

      Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      23 september 2021 om 14:47

      @jje003 Als je benzinetank in de fik gaat is er ook niet veel meer te doen, en bij een auto met ontbrandbare vloeistof dat in gasvorm explosief wordt komt dit veel vaker voor. Misschien moet je eens wat statistieken naast elkaar zetten in plaats van dingen verkondigen die jij denkt waar te zijn!

      Accu’s worden (beperkt) in luchtvaart gebruikt omdat de energiedichtheid nog niet groot genoeg is, niet omdat ze zouden kunnen branden.. Hoeveel drones ben jij tegengekomen met verbrandings- of straalmotor?

      Login om te reageren
      • jje003 zegt

        23 september 2021 om 15:48

        Het gaat om het vervoer van batterijen, niet het gebruik van je mobieltje of laptop.
        Meer dit soort dingen: https://theloadstar.com/latest-freighter-fire-prompts-new-questions-on-lithium-battery-safety/

        Login om te reageren
  8. Pascal zegt

    22 september 2021 om 14:45

    Ben toch benieuwd hoe er dan gerekend wordt. Zo’n beetje de gehele business case voor EV’s is erop gebaseerd dat een EV zo’n 90% van de energie ten goede kan laten komen aan de aandrijving van de wielen, terwijl een gemiddelde brandstofmotor niet verder komt dan 30%. De gewichtsbesparing is natuurlijk gunstig, maar ik vraag me toch af hoe je onder aan de streep eindigt. Dit zou inderdaad suggereren dat een BMW i3 met RE het nu ook al veel beter moet doen dan een Model 3 of andere full-EV. Weet iemand of dat ook zo is?

    Login om te reageren
    • autorijdert zegt

      23 september 2021 om 11:02

      Tuurlijk is dat niet zo.

      Je gooit extra complexiteit in het spel wat de auto al minder efficient maakt

      Daarnaast worden de milieu en inefficientie effecten van het produceren van benzine en de uitlaatgassen niet meegerekend.

      Login om te reageren
      • Daremaster Co zegt

        23 september 2021 om 14:48

        Wel goed voor servicemodel van dealers/garages natuurlijk.. ;)

        Login om te reageren
  9. Sempiternal zegt

    22 september 2021 om 14:55

    En waarom is deze dan schoner ..?

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      22 september 2021 om 15:29

      Hij is nét door de wasstraat gereden….

      Login om te reageren
      • Sempiternal zegt

        23 september 2021 om 08:55

        @frank2b 😂

        Login om te reageren
  10. thomcarspotter zegt

    22 september 2021 om 15:06

    Hebben ze nou een Porsche Cayman GTS 981 voorbumper erop gezet?

    Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    22 september 2021 om 15:28

    Deze hybride heeft een maximaal vermogen van 136 pk. Omdat dit een seriële hybride is mag je de 55 pk van de brandstofmotor er niet bij optellen.

    Mooie oplossing trouwens. Als je de rest van de accuruimte gebruikt voor de brandstof kun je zomaar een gigarange hebben bereikt. Interessant, maar ik heb m’n twijfels bij de milieuvoordelen.

    Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      23 september 2021 om 12:42

      Gigarange komt ook met ingebouwd toilet en bestuurder om het over te nemen..
      Wel eens 400km aan 1 stuk gereden met 2 kleine kinderen in de auto?
      Inderdaad, Gigarange is niet belangrijk en in een half uurtje is je batterij tegenwoordig weer tot 80% opgeladen..

      Login om te reageren
  12. flutterby zegt

    22 september 2021 om 15:33

    Hier zit toch niemand op te wachten? Ben benieuwd wat deze eco strijders van plan zijn met de verwijderde batterij.

    Het verlies van de versnellingsbak ontbreekt misschien, maar het omzetten naar stroom en weer naar beweging brengt ook verliezen met zich mee. Daarnaast mis je de regeneratie op de vooras (net als de SR+).

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    22 september 2021 om 15:35

    @Willeme: Zonder vervelend over te willen komen; wat is er precies veranderd ten opzichte van de auto zoals ‘ie in januari van 2020 werd aangekondigd?

    Overigens heeft Obrist een veel toffer project, dat ook kort in de IAA video van Autoblog is behandeld. Ik weet niet hoe ze het ding noemen, maar het is een Model Y met vergelijkbare aandrijflijn, die dan met een of andere magische brandstof -24 gram CO2 per kilometer uitstoot. Ja, met een minteken ervoor.

    Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    22 september 2021 om 15:43

    Volgens mij is dit pure onzin.

    Een benzine motor verbruikt 3 a 4 keer meer energie dan een elektromotor. Gewoon enkel en alleen door het lage omzettingsrendement.

    Hoog gewicht is op de totaliteit eigenlijk ook niet zo’n probleem omdat de energie die nodig is om de massa in beweging te brengen er in blijft zolang je niet afremt. De lucht weerstand is gewoon hetzelfde en ik geloof niet dat de rolweerstand zo gevoelig verhoogd door een ton extra gewicht, en zeker niet een factor 3.

    Zodra je moet remmen kan de massa energie grotendeels via regeneratie terug in de batterijen opgeslagen worden.

    Ik vind benzinemotoren leuk maar we moeten gewoon aanvaarden dat dingen uitstoot geven en veel energie vreten.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      22 september 2021 om 18:24

      De motor hoeft alleen maar stroom te maken en niets aan te drijven. Kan dus op een constant optimaal toerental zijn werk doen: een batterij opladen. Net als een dieselelektrische locomotief. Gaat het blokkie ook niet zo snel stuk.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        23 september 2021 om 09:04

        Klopt maar daarmee gaat het rendement niet ineens naar 80%…
        In ideale condities haal je misschien 36% rendement. Waardoor je alsnog 3x zoveel benzine nodig hebt tov elektriciteit.

        Login om te reageren
  15. alterego zegt

    22 september 2021 om 15:49

    Heeft hij als de wielen niet aangedreven worden niet gewoon 136 pk?!

    Login om te reageren
    • alterego zegt

      22 september 2021 om 15:51

      @alterego: @frank2b zie nu je reactie pas😬

      Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    22 september 2021 om 16:34

    Schoner? Dat is een stelling die ik wel zou willen zien onderbouwd met feiten. Ik geloof er weinig van. Verbranding is koolstof binden met zuurstof, dus daar zal altijd co2 bij vrijkomen. En inmiddels is ruimschoots aangetoond dat ev s schoner zijn dan Ice’s.

    Login om te reageren
  17. superfunky zegt

    22 september 2021 om 18:17

    He, he, eindelijk eens iemand die nadenkt. Makes a lot of sense en zo zie je dat wat ik al jaren zeg, uiteindelijk gaat gebeuren. We krijgen hybrids met ranges tot 150km die hetzij geladen worden door de stekker, dan wel door de generator vanaf een bepaald spanningsniveau.
    En het mooiste is dat het allemaal dieselgeneratoren zullen worden want die zijn 100% schoon. Bosch heeft 1/2/3 cilindermotoren draaien die 1:200 lopen en die zijn perfect voor dit doel. 0 uitstoot, geen belemmeringen. We komen er wel als de gekkies weer terug op aarde zijn.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      22 september 2021 om 18:25

      De ‘gekkies’ bij Mercedes, Volvo/Polestar, BMW, VAG, Fiat, Jaguar/LandRover, Ford, General Motors en uiteraard Tesla denken hier toch echt anders over, maar u weet ’t vast beter.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        22 september 2021 om 18:46

        @pascal, haha! Ja idd! Hybride is een Tussenpaus en inmiddels al Passé, EV is de toekomst! 😉👍

        Login om te reageren
        • Pascal zegt

          22 september 2021 om 19:39

          Klopt als een bus confrère! 🍷👌🏼

          Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            22 september 2021 om 22:31

            @pascal, wij zijn het weeeeer eens Confrère…!😉👍🍷

            Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          22 september 2021 om 21:42

          Toch zal er nog flink wat moeten gebeuren op het gebied van laad- en accutechniek voor iedereen kan overstappen.
          De 800V techniek zal lang niet in alle auto’s terechtkomen, en de actieradius van kleine auto’s zal altijd beperkt blijven. Dat betekent dat je nogal wat infra nodig gaat hebben om 9 miljoen auto’s in Nederland rijdend te houden.
          Zolang die noot nog niet is gekraakt is er voldoende ruimte voor alternatieve oplossingen.

          Login om te reageren
          • Pascal zegt

            22 september 2021 om 22:34

            Absoluut. De huidige modellen zijn nog alles behalve zaligmakend. Maar als ik kijk wat er in de afgelopen 10 jaar is gebeurd dan gaat het momenteel erg hard. Serieuze alternatieven zie ik niet. De PHEV vind ik helemaal lachwekkend, dan heb je het slechtste van beide werelden. Niet voor niets dat Mercedes daar inmiddels ook gauw mee kapt. Het lijkt mij wel logisch dat vrijwel elke autofabrikant er inmiddels voor heeft gekozen om in te zetten op de doorontwikkeling van de EV. Ondanks dat er nog zoveel moet gebeuren aan innovatie en infra, is het alsnog een stuk realistischer dan bijv synthetische brandstof of dat eeuwige waterstof.

            Login om te reageren
            • goodvibrations zegt

              23 september 2021 om 16:46

              @pascal Ben ik het niet mee eens.. Bij een motorsailer dan weer wel, koop dan een Zeilboot ;-).
              Maar de Ampera (woon-werk elektrisch, lange afstanden eventueel wat benzine verstoken) vind ik perfect..
              Een model 3 gaat een ampera nooit bijbenen in een rondje europa ;-). Zou een leuk vergelijk voor Top-gear zijn. In Nederland ben je vanwege belastingen beter af met een Elektrische (nieuw), maar tweedehands nog overduidelijk de phev.
              Bij Mercedes was het wel (idd) een beetje waardeloos, daar de elektrische range voor korte afstanden gewoon slecht was/is..

              Login om te reageren
          • Charles Taycan 4S zegt

            22 september 2021 om 22:37

            @tinnemans, het gaat snel met de EV technologie . Er komen steeds meer laadpalen in heel Europa, ranges worden groter en laadtijden sneller…. Range wordt ook minder belangrijk , 400 km.is zat, het gaat erom hoe snel je kunt laden!

            Login om te reageren
            • tinnemans zegt

              23 september 2021 om 07:02

              @Charles Taycan 4S en @flutterby en @ superfunky; het gaat er inderdaad om hoe snel je kunt laden, maar ook hoe vaak dat moet. Als je ziet hoeveel benzinestations er zijn, dat zullen heel veel meer laadstations cq laadpalen moeten worden. Zolang die er niet zijn, ligt de wedstrijd gewoon open. Kijk naar steden als Mexico city met 25 miljoen mensen, kijk naar grote delen van de wereld waar 300km als dichtbij beschouwd wordt. Kijk naar Canada waar de afstanden enorm zijn en de helft van het jaar accu’s bij wijze van spreken leeglopen terwijl je ze aan het laden bent. waar Nederland is idioot eenvoudig qua infra, maar al lastig genoeg. Het kan haast niet anders of er komen alternatieven voor EV’s op de markt. Nederland, of het zuiden van Noorwegen, zijn niet representatief voor de uitdagingen in de rest van de wereld.

              Login om te reageren
              • Sempiternal zegt

                23 september 2021 om 09:03

                @tinnemans in die delen van de wereld tanken ze nog met lood joh, daar valt nog op andere vlakken veel meer te winnen plus die hebben ook lang niet allemaal een eigen auto.

                @superfunky met termen als EV freakies degradeer je jezelf per definitie tot iemand waar men geen eens zin heeft om een / goed gesprek aan te gaan.

            • goodvibrations zegt

              23 september 2021 om 16:58

              Als de BEV de ICE qua gemak en prijs evenaart is het snel gedaan met de ICE’s. Je hebt niet voor niets de Taycan gekozen ;-).
              Het is nu wachten op de ICE polo’s, Yaris etc..

              Login om te reageren
          • flutterby zegt

            22 september 2021 om 22:42

            @tinnemans: waarschijnlijk komt de helft van die 9 miljoen auto’s amper de provincie uit..

            Login om te reageren
          • superfunky zegt

            22 september 2021 om 23:14

            @tinnemans: exact, en dan is dan alleen NL. Onze EV freakies begrijpen niet helemaal dat in 70% van Europa helemaal geen infra ligt waar al die miljoenen EV’s mee opgeladen kunnen worden en laten we maar zwijgen over buiten Europa.
            Dan zwijgen we ook meteen maar over de groene stroom die in de accu’s moet gaan vloeien en we zwijgen ook over het gegeven dat de totale stroomproductie met 30% (groen) moet worden verhoogd om deze extra stroombehoefte te bevredigen.
            We negeren ook dat de huidige stroomvoorziening sowieso al vervangen moet worden voor groen, maar dat is duidelijk, dat is een eitje.
            En tenslotte zwijgen we ook over de beperkte hoeveelheid grondstoffen voor batterijen waarmee je nog niet 20% van het wereldwijd autopark van een batterij kunt voorzien, maar dat is eigenlijk al opgelost want Elon heeft beloofd dat we binnenkort de eerste transportschepen naar Mars zien vertrekken alwaar hij onbeperkte grondstoffen schijnt te kunnen delven.

            En maar niet door hebben dat er nogal een verschil is tussen wat de dames en heren van de grote fabrikanten laten optekenen en wat ze feitelijk aan het doen zijn. Iets met politiek gewenst, steunpakketten en aandelenkoersen, maar ik weet er niets van, dat klopt.

            Login om te reageren
            • Charles Taycan 4S zegt

              22 september 2021 om 23:18

              @superfunky, ik zou je Panamera Hybride maar gauw inruilen voor een Taycan want de levertijden zijn lang….😉👍

              Login om te reageren
              • superfunky zegt

                22 september 2021 om 23:55

                @Charles Taycan 4S: zeker niet,
                Bestel volgende maand mijn volgende turbo S hybrid, want ook die levertijden zijn extreem momenteel!!! 🤣
                Moest vorige week nog aan je denken toen ik s’avonds onder Karlsruhe heerlijk tegen de 300 bijna een half uur vrij baan had. Ik dacht: “zou Charles dat nou ook hebben, dat je na 20-30 minuten deze snelheid rijden, het gevoel hebt dat je stilstaat als je weer 200 doet”. Maar toen bedacht ik meteen: “oh nee, dat haalt die Taycan niet en bovendien is tie na dat half uurtje al bijna leeg!!!” 🤣🤪

                Geniet ervan, elektrische Porsches rijden bij mij alleen op de Carrera-baan, maar ik geef toe, da’s best leuk! 🤣

            • DAT zegt

              23 september 2021 om 10:31

              Ja precies dit. Het is de spreekwoordelijke kop in het zand steken. Hoe dan?

              Login om te reageren
            • autorijdert zegt

              23 september 2021 om 11:10

              Grondstoffen voor accu’s zijn helemaal niet schaars.

              Lithium is de 33e meest voorkomende element op aarde.

              Daarnaast is Lithium oneindig recyclebaar, je kan het dus tot in de eeuwigheid uit gebruikte accu’s halen en er nieuwe accu’s van maken.

              Je vergeet ook nog eens het feit dat autofabrikanten helemaal geen zin hebben om onderzoek te doen naar 3 of 4 verschillende soorten aandrijvingen.

              Want als je denkt dat hybride kans heeft denk je dat een autofabrikant dan benzine, diesel, hybride, waterstof en electrisch alle 5 tegelijk gaat ontwikkelen?

              Terwijl Tesla zich 100% kan focussen op electrisch en daar ook nog eens een enorme voorsprong mee heeft.

              Login om te reageren
  18. Robert zegt

    22 september 2021 om 18:31

    Ik vind de Hesla een veel leuker alternatief: https://www.groen7.nl/hesla-is-tesla-op-waterstof-video/

    Login om te reageren
    • Alfarobert zegt

      23 september 2021 om 09:07

      Juist,daar dacht ik ook aan.Die Tesla uit Groningen die ze hebben omgebouwd naar waterstof.Je was me voor,haha

      Login om te reageren
  19. herve11f zegt

    22 september 2021 om 19:55

    Zou de basis deze motor zijn: https://www.briggsandstratton.com/au/en_au/product-catalog/small-engines/vanguard-engines/vanguard-efi-37-gross-hp-vertical.html
    Een beetje gekieteld. Ik ken anders geen enkele V2 1000ccm

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      22 september 2021 om 22:45

      @herve11f, he! Heb beneden in mijn garage een VTwin staan 650 cc Briggs &Stratton blok in mn Husqvarna Rider zitmaaier! Topmachine!😉👍

      Login om te reageren
  20. Papageno zegt

    22 september 2021 om 21:26

    Ik dacht even dat dit stukje over “Uncle Rich” ging. Rich Rebuilds (youtuber die bezig is met een LS swap met een Tesla Model S.)

    Login om te reageren
  21. tinnemans zegt

    22 september 2021 om 21:27

    Ik heb jaren geleden een ontwerp gezien van een motor waarvan de cylinders in een cirkel waren opgesteld, Er was een soort van as die zich om het blok heenslingerde. De motor zou extreem licht en zuinig moeten zijn, maar had als groot nadeel dat het toerental nogal constant was, dus eigenlijk alleen geschikt als generator. Als ik het me goed herinner was Mercedes daar toen mee bezig. Misschien moeten ze dat ding maar weer eens van de plank halen.

    Login om te reageren
  22. teske zegt

    22 september 2021 om 22:36

    Wat een walgelijk idee. Schoenmaker blijf bij je leest, Autoblog blijf gewoon lyrisch schrijven over hopeloze panzerkreuzers met 2 of 4 CO2 auspuffs of dat soort antieke meuk. Laat de ev aan degenen die daar verstand van hebben en daarom respect tonen ipv elke keer weer met allerlei onzin die shitty shitty bangbangs te propageren

    Login om te reageren
    • Daremaster Co zegt

      23 september 2021 om 12:35

      Helemaal met je eens. Dit is echt een onzin verhaal!

      Login om te reageren
  23. Charles Taycan 4S zegt

    23 september 2021 om 08:51

    @superfunky, ik wens je veel plezier en succes met je hybrid! Ik woon in de Lot waar amper snelwegen zijn en kom nooit in Duitsland dus topsnelheid is voor mij niet relevant. Wellicht wordt ook de nieuwe Panamera EV….😉

    Login om te reageren
  24. Daremaster Co zegt

    23 september 2021 om 12:46

    Hybrids zijn alleen gunstig voor garages (meer onderdelen die stuk kunnen gaan) en de verkopers van brandstoffen.

    Login om te reageren
    • Charles Taycan 4S zegt

      23 september 2021 om 15:33

      @datemaster, precies! En zwaar en gecompliceerd dus meer kans op storingen.

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        23 september 2021 om 18:20

        Edit: @daremaster…😉

        Login om te reageren
  25. JoopAndries zegt

    23 september 2021 om 15:56

    Het kabinet wil verduurzaming stimuleren en stelt verschillende veranderingen in de klimaat- en
    milieuwetgeving voor om te voldoen aan de afspraken in het Klimaatakkoord. Dat heeft gevolgen voor
    bijvoorbeeld de bijtelling van de elektrische auto en de bpm.

    Al jaren wordt de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto’s stapsgewijs verhoogd. Met
    ingang van 1 januari 2022 bedraagt de bijtelling voor het privégebruik van elektrische auto’s 16%. In
    2021 was dit nog 12%.De maximale cataloguswaarde waarover deze lage bijtelling wordt verleend (de Tesla-taks), wordt vanaf 2022 verlaagd. Is de cataloguswaarde van de auto hoger dan € 35.000? Dan geldt voor het bedrag daarboven het normale bijtellingspercentage van 22%.

    Als de eerste tenaamstelling van een Tesla Model X met een cataloguswaarde van € 110.000 in 2021
    plaatsvindt, bedraagt de maandelijkse bruto bijtelling € 1.683. Wanneer dezelfde auto pas in 2022 te
    naam wordt gesteld, is de maandelijkse bruto bijtelling € 1.842.
    De komende jaren wordt de bijtelling verder verhoogd naar 17% in 2025 en 22% in 2026. Ook daalt de
    maximale cataloguswaarde waarvoor de lagere bijtelling geldt: naar € 30.000 vanaf 2023.
    Het bijtellingspercentage staat voor een periode van vijf jaar vast, gerekend vanaf de eerste dag van
    de maand, volgend op de datum van eerste toelating.

    Tip!
    Heeft u het voornemen om een elektrische auto aan te schaffen? Zorg er dan voor dat de eerste
    tenaamstelling van de auto nog in 2021 plaatsvindt. Daarmee stelt u de lagere bijtelling voor het
    privégebruik van de auto voor vijf jaar veilig.

    Login om te reageren
  26. flyerbunch zegt

    26 september 2021 om 11:24

    Interessant project, maar de toekomst? Met die hele ombouw ga je meer betalen voor minder auto.. Als het dan toch op het milieu moet aankomen kun je beter de fiets nemen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North