Dit is de gelimiteerde MINI 1499 GT

Auteur: , 33 Reacties

Een retro auto met een retro jas. Retroception?

Best slim bekeken van BMW. Als ze inspiratie op willen doen voor dochtermerk MINI hoeven ze alleen maar naar het roemruchte verleden van de kleine bommetjes te kijken. Precies dat gebeurden bij de 1499 GT; een hommage aan de originele 1275 GT.

Onder de kap van deze versie ligt een Twin Power turbo driecilinder met 102 pk, waarmee 0-100 km/u in ongeveer 10,5 seconden is afgerond. Klanten kunnen kiezen uit de exterieurkleuren Pepper White of Midnight Black. De witte variant krijgt zwarte stickers en de donkere versie is voorzien van gouden accenten.

De 1499 rolt op 17 inchers en krijgt bovendien de bodykit van de John Cooper Works-versies. Daardoor strooi je omstanders mogelijk wel zand in de ogen. Heftig bumperwerk impliceert dito prestaties, maar dat valt dan weer een beetje tegen.

Wel krijgt de 1499 sportvering, sportstoelen, JCW badges en een JCW stuur. Je zult echter aan de andere kant van het Kanaal moeten wonen om er eentje te kunnen kopen. De 1499 komt in een oplage van 1.499 stuks naar het Verenigd Koninkrijk.



33 reacties

Waarom dan niet met de drie cilinder met 136 pk? Daarmee is het echt een lekker vlot karretje…
@ukbob: chiptuners moeten er ook wat aan verdienen :)
Doe mij maar een Mini One met een Works motor.
Dit is voor posers.
@janjansen: heb er wel eentje voor je. Een echte R55 JCW.
@suheyl: wat moet je er voor hebben bij inruil van een mini one?
@janjansen: sorry, geen interesse in een One. 18K, dealer onderhouden, 11-2010
Absoluut een lachwekkend ding als je het mij vraagt. Sportpakket dit, sportvering dat. Zo is het net een C180CDI met AMG-pakket en 4 uitlaten.
@viezefreddyw: Precies dit Fred! Volgas zonder boetes is ook wel lekker natuulijk. Maar je wordt sneller uitgelachen dan dat je naar de 50 sprint bij een stoplicht! VW up en Aygo’s denken dat ze Walker en Gibson zijn zodra ze deze mini uitzwaaien na de start. Als het 136 pk blokje was gebruikt hoorde je ons niet en was Autoblog zelfs positief geweest! Stel je voor dat ze de Works uitlaat hadden gemonteerd!
@fmgarcia: aygo’s redden het hiertegen al niet meer hoor. Die autootjes zijn echt niet vooruit te branden.
@rvdw: geen idee hoe de huidige rijdt, maar de vorige was (gevoelsmatig in ieder geval) best een vlot karretje.
@bartteeuwen: ik had laatst een vrij recente 108 mee, tot de 60 LIJKT het alsof je snel bent en daarna kun je hem net zo goed in de 3 laten staan tot ie op 120 zit. Duurt wel een halfuur voordat je daar bent. En in de bochten het gevoel dat je omdondert. Oh en boven de 80 voel je je alsof je in een achtbaan zit. Elke keer als ik moest invoegen of inhalen stond ik doodsangsten uit omdat ie gewoon opzij werd geblazen of niet sneller als 90 kon invoegen….
@viezefreddyw: Ik wilde graag Estorilblau op mijn 1-serie, maar die was alleen te krijgen met een M-pakket (grrrr) en dan kon ik niet meer ecodieselen. Achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan, want ik heb een keer een 116d mét M-pakket zien rijden en het was eigenlijk gewoon treurig. Dat ene knullige uitlaatje uit die enorme nep-diffuser in de achterbumper zag er echt niet uit.
@gulli: Ik weet het, het is vreselijk. Net als de A180 met AMG-pakketten. 109 pk uit een Renault-motor. Audi’s kunnen er ook wat van. Jammer.
All show and no go. Maar goed, het verbruik zal ook laag liggen.
Valt tegen 102 pk. Daar kon je in 2004 mee wegkomen, maar dan moest je absoluut alle S badges en dubbele uitlaten weglaten! Anno 2017 is het echt belachelijk dat ze dit doen imo. Maak er dan een mooie ONE van met een eigen bumperpartij.
@fmgarcia: waar zitten die badges? Ik tel ook maar één pijpje…
@pomoek: Heb het ook over de oude mini. Daar zag je dat vaak. Deze is zeker wel goed gelukt. Bedoelde ook meer dat het beter zou zijn voor deze editie om het geen JCW pakket te geven, maar het desnoods anders te noemen, of hier en daar wat anders te doen met de bumpers.
@fmgarcia: Ik blijf anno 2017 anders 90% van de weggebruikers voor met mijn 90 pk diesel. Ruim voldoende voor de Nederlandse wegen zonder gekke capriolen uit te halen. Ik merk wel dat hij zich het liefst tussen de 2500 en 3500 toeren loopt en bij 140 is de pit er wel uit, maar dan gaat hij toch op cruise control.
@flutterby: Klopt als je 130 haalt uberhaupt is het genoeg voor de meeste. Niet voor ons toch? Als je na 3 uur file een jcw ziet aankomen in je spiegel en het begint weer te rijden, dan zit ik altijd te wachten tot hij me voorbij komt met het raampje open. Ik denk dat ik niet de enige ben die dat doet hier. Zit je voortaan te wachten op niks.
Twee dingen. Ik ben niet van de mini geschiedenis dus heb ik even op de internet moeten googelen om eens te kijken wat er nu zo bijzonder is aan de 1275 GT. Mijn conclusie na 1 minuut speuren: niet veel. Dus is het gewoon een hommage aan een auto met een nummer. Net zo waard vol als dat Opel met een Astra 1.8 GL komt als hommage aan de Kadett 1.3 GL.

Het is dus een volkomen bulshit auto.

En dan kom ik op punt 2. Autofabrikanten komen tegenwoordig wel erg vaak met hommages aan (op?) De roemruchte historie van het eigen merk. Gisteren nog Porsche met een stickerpakket. Ik vind het maar een raar soort narcistische zelfbevlekking. Wie viert er nu een feestje om zichzelf te eren? Hoera ik ben 20 jaar geleden afgestudeerd nu nodig ik iedereen uit om dat met mij te vieren? Dat is toch een beetje gek. Helemaal als je, zoals in dit geval, helemaal niets om te vieren hebt. Behalve dat je in het verleden een auto gemaakt hebt met een nummer in de naam.
@pomoek: zo’n Mini 1275GT was mijn eerste auto 40jr geleden (op m’n 17e al). Had een brommerongeluk gehad en kreeg een schadevergoeding ,die belachelijk weinig was achteraf. Kon er wel alvast een vrij nwe Mini van kopen en had geld voor rijlessen klaarliggen.
Hij was matgrijs met zwarte motor/achterklep. Twee benzinetanks L+R ,waarvan de verbinding natuurlijk lekte en bij elke niet ontweken regenplas sloeg hij af. Anders ook.
Bijv. onder het viaduct bij Hoog Catherijne nabij toen bekende discotheek. Drie vriendinnen op hoge hakken mee om af en toe aan te duwen .Op een recht stuk kon ik dat ook zelf …duwen in neutraal en dan er in springen en in z’n 2 knallen .Even later trok ik dan bijv. met lach een Camaro er uit tot zeg 70km/u.
Uiteindelijk was ik die onbetrouwbaarheid zat en ben op Alfa’s Nord overgestapt. Dat liep altijd met die 4 carbs, maar roestte 4x zo hard. Toch mooie tijd toen elke wagen er nog anders uit zag.
@willemseles: twee benzinetanks? Weet je zeker dat je een 1275 GT had en geen Cooper?
Mijn ‘mini-kennis’ is al tijdje naar de achtergrond verdwenen, maar kan me niet herinneren dat er twee tankjes in zaten.
@ijoost:
100% zeker ijoost.
Ongeluk met Yamaha fs1 gehad en de Mini was van rond 1972 gok ik. Heb een zr.sl foto van 40 jr geleden opgespoord. Eens kijken of het plaatsen lukt.
https://i.imgur.com/8nDXm58.jpg
@willemseles: foto plaatsen lukte me :-) ,dan gelijk nog 2 van zolder (1750gtv ) uit het 1275gt tijdperk jaren ’70.

https://i.imgur.com/1NixObG.jpg
@willemseles: Jij mag een Mini 1499GT!
Ik snap niet wat er mis mee is. 100 pk voor een B-segment auto is gewoon prima. Ziet er toch kek uit? En je krijgt ook nog eens sportieve goodies uit de JCW catalogus. Mini is niet direct mijn ding, maar deze vind ik wel geinig.

Wil je een snelle Mini, ga voor de Cooper S. Er zijn en komen voor die uitvoering voldoende speciaaltjes. Dit is gewoon een Mini met wat leuke speeltjes. Niets mis mee.
@willeme: eens, rij zelf in de One met 102 pk. Prima mee vooruit te komen. Vind dat leuker dan een “kale Cooper” voor dat geld…
@willeme: Het is gewoon de schuld van autoblog! Als je in een RS5 review te horen krijgt dat het net niet lekker genoeg is om mee te spelen, dan raak je vanzelf verwend!
@willeme: Mini’s zijn leuk maar ik ben verkocht na een paar keer de Mini Cooper S gereden te hebben hier. Stuurt briljant en klinkt lekker.

De 3-pitter ken ik van de 1-serie en dat is gewoon een belediging voor die auto’s. 101pk in een smart Brabus roadster van 830kg is leuk. Niet in een Mini van 5-600kg meer.
@stephane8200: Wegen die dingen al meer dan 1.300 kg? Dat is toch even 200 kilo meer dan mag. Bij mij in de buurt staat in een 118i M-Sport met alle dikke opties. Maar elke keer als dat ding wegrijdt schudt je meewarig je hoeft. Daar heb je absoluut een punt. Hoe bevalt de nieuwe Mercedes, btw? ;-)
@willeme: ik heb me 100kg vergist. Ze wegen vanaf 1160 leeg (al dan niet met vloeistoffen). Dan nog wat extra’s en electronica erbij en dan is 1200kg kenteken reëel.

Ik hoorde afgelopen weekend een X1 voorbij pruttelen. In een 108 of C1 prima, maar niet in zo’n ding.

Mercedes bevalt beter dan verwacht. Rijdt goed, voelt goed en degelijk aan. Alleen jammer van de diesel-motor.
Wat een pakket voor een karretje met 100pk zeg. Wordt je elke x weer uitgelachen bij het stoplicht
Als ze echt retro waren gegaan, hadden ze m ook de lelijke rechte motorklep meegegeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).