Danger, danger, high voltage!
Uit een onderzoek van Frits Wester RTL blijkt dat de Amsterdamsestraatweg in Utrecht de gevaarlijkste straat van Nederland is. Niet omdat de aanhang van 020 en 030 daar plegen een robbertje te vechten na een duel in Stadion Galgenwaard, noch vanwege deze lieden met gele paraplu’s, maar omdat er erg vaak verkeersongevallen plaatsvinden.
In 2015 gebeurden er op de straat minstens 31 ernstige verkeersongelukken. Bij de ongelukken raakten zeker 35 mensen gewond. De Amsterdamsestraatweg is een lange straat van ongeveer vijf kilometer lang met zowel woningen als winkels. Ondanks de geldende snelheidslimiet van 50 kilometer per uur rijden auto’s volgens buurtbewoners regelmatig veel harder op de weg die op sommige punten vrij breed is. Eén van de kruisingen in de straat is bovendien het op-een-na-gevaarlijkste kruispunt van Nederland.
Buurtbewoner Arvid Dam kreeg onlangs een Skoda Fabia door zijn gevel en schreef een boze brief naar de gemeente. De gemeente Utrecht claimt inmiddels het beeld van een gevaarlijke straat te herkennen en te erkennen. Wethouder van Verkeer Lot van Hooijdonk heeft aangekondigd dat het stuk van het centrum tot aan de Marnixlaan binnenkort een 30 kilometer-zone wordt. Tot het zover is geldt het oude adagium van Bassie en Adriaan op de Amsterdamsestraatweg: kijk links, kijk rechts en nog een keer, als je oversteken moet…kijk links, kijk rechts en nog een keer, want dan doe je het pas goed.
Rob zegt
Wel, leuk en aardig allemaal, ik gooi het nummertje er wel in:
https://www.youtube.com/watch?v=2a4gyJsY0mc
lincoln zegt
Fire in the disco ..
Fire in the gates of hell ..
Anyway .. Straten kunnen niet gevaarlijk zijn ..
donvincenzo zegt
@lincoln: Ja en vieze woorden bestaan niet. Om de beroemde Sesamstraatse filosoof Ernie maar eens te parafraseren.
lincoln zegt
@donvincenzo:
Guns don’t kill people .. Streets do ..
2wheeler zegt
Als je nou zo nodig zo hard wilt rijden, draai dan lekker de snelweg op maar doe het niet binnen de bebouwde kom.
Jochempie zegt
Tsjongejonge, ik reed er vorige maand nog een paar keer doorheen, moest een paar keer stoppen, parkeren, maar er was niets aan de hand. Misschien heeft het ermee te maken dat de bus er zich doorheen probeert te persen?
stfu zegt
@Jochempie: ah, je hebt 1 ervaring gehad. Nou, dan ben ik overtuigd.
Jochempie zegt
@stfu: Een paar keer is toch méér dan één?
addiction4cars zegt
@Jochempie: kom maar is uit een zijstraat als het lekker druk is met fietsers en dan ook nog is van 2 kanten auto’s continu, dat dagelijks.. ik vind het niet heel erg gek
888natan zegt
Rodelaan in Voorburg, wat een weg.
Fietser steken daar ergens over en hoe vaak daar wel geen ruzie is om ‘ wie er voorrang heeft’. Het is lachwekkend. Paar maanden geleden werd er nog een jongedame in een scootmobiel aangereden.
Oh,
en maandag werd er laatst gevloekt met echt alle scheldwoorden die er bestaan.
Misschien meer een agressiestraat dan een gevaarlijke weg maar agressie lijdt zeker tot gevaar!
Zijn er wel eens mensen die op de Rodelaan rijden in Voorburg?(parallel aan de Sijtwendetunnel)
werf76 zegt
@888natan: De Rodelaan in Voorburg kan je totaal niet met de Amsterdamsestraatweg in Utrecht vergelijken. Daarbij lijkt de Rodelaan qua verkeersdrukte op een stil weggetje in de polder.
888natan zegt
@werf76: ik woon op de Rodelaan en ik zal je vertellen; Voor een dorpje is het DE weg waar iedereen gebruik van maakt om binnen en buiten Voorburg te komen. Tuurlijk, niet te vergelijken met Amsterdam maar voor een dorpje? De drukste weg van Voorburg is het zeker. Elke dag wordt hier wel 10x getoeterd en een keer het raampje naar beneden. Amuserend is het wel.
888natan zegt
@888natan: (Amsterdamsestraatweg*
3246cm252kw zegt
030 vriend
str8six zegt
@3246cm252kw: nee beter.
3246cm252kw zegt
@str8six: wij zijn gevaarlijk vriend!
3246cm252kw zegt
@str8six: ongelukken vriend
str8six zegt
@3246cm252kw: dit is niet mijn straat meer vriend
str8six zegt
Hahah, daar rechtsachter die watertoren heb ik gewoond.
lekbak zegt
Ambtenaren, alleen zij kunnen de veiligheid verhogen door een formaliteit door te voeren.
Als hier werkelijk te hard wordt gereden is de geldende v-max dus niet het probleem maar de weginrichting. De schop erin dus. Vermallingen, meer groen en wellicht klinkers. Een paar flitspalen wil ook wel helpen. En dan dus niet zoals gewoonlijk op het rechte stuk maar bij de kruispunten en andere gevaarlijke plaatsen. Maar slechts een 30 zone ervan maken zal weinig doen.
ThomasBol zegt
@lekbak: de weginrichting is het probleem niet. Het bekende VAG’s spul en bekende petjes sturen en slalommen om de obstakels als (inparkeerde) auto’s en bebording heen.
Het is ook nog eens een drukke weg, hier drempels plaatsen bevordert de doorstroom niet.
Meer controle ben ik het mee eens, alhoewel de flitsers hier eerder gesloopt worden dan werken.
jaguarjunk zegt
Ik werk aan het verlengde van de Straatweg en rij er meermaals per dag. Zo erg is het hier niet hoor, valt reuze mee..
gwnbmw zegt
31 ongevallen in een jaar? dat heb ik in mijn straat per week. geen grapje. hier wordt er elke dag wel eentje het ziekenhuis ingereden, een auto die besluit dat ie liever binnenstaat, een kind dat door een scooter leert vliegen. nou ligt deze straat ook door 3 steden/dorpen heen, maar oke. het is nog steeds 1 straat.
tokosenang zegt
En laat mij raden, geen snelheidscontroles, dat doe je liever op d A2. Minder effectief maar heel erg lucratief.
aramae zegt
Zuileennnnn❤️❤️❤️
dutchcorvette zegt
Utreg tot de Dood. 030 for life. FC UTREG. Koale koppe niet te stoppe!
licht zegt
In langedijk zijn er volgens mij de gevaarlijkste wegen. Stukken Noordelijker Broek Op Langedijk, Zuid en Noord-Scharwoude en oudkarspel. Het is een smalle straat, aan de beide kanten geparkeerde auto’s, het verkeer is gemengd en beide richtingen toch vallen er niet zoveel ongeluk. Je hebt ook een stuk Voorburgstraat, dan vanaf Zuid-Scharwoude tot Oudkarspel. Daar wordt regelmatig te hard gereden, maar er gebeuren vreemd genoeg weinige tot geen ongelukken.
De Amsterdamsestraat daartegen is een stuk overzichtelijker en 50km.
een combinatie van overzicht en lage snelheid is gevaarlijk:
Automobiel denkt dat ie harder kan rijden en de voetganger denkt dat ie de straat veiliger kan overstekken. Een gevaarlijker combinatie.
dutchcorvette zegt
@autofreaker: we zijn de 12e man van?
ghost zegt
Ach ja tis net Darwin, de zwakkere schakelen zichzelf wel uit.
dexx zegt
“Wethouder van Verkeer Lot van Hooijdonk heeft aangekondigd dat het stuk van het centrum tot aan de Marnixlaan binnenkort een 30 kilometer-zone wordt.”
en
“Ondanks de geldende snelheidslimiet van 50 kilometer per uur rijden auto’s volgens buurtbewoners regelmatig veel harder op de weg die op sommige punten vrij breed is.”
denkt ze nou echt dat dat ook maar een beetje gaat helpen?
wat je daarmee krijgt is dat een percentage daar inderdaad 30 gaat rijden en dat gucci petje met zn AMG daar dan mooi met 80 omheen kan slalommen, en als ie helemaal stoer is met een mooie drift erbij..
utregcity zegt
Die Finnen toch. Foei!
right zegt
En aan het begin van de Amsterdamsestraatweg zit politiebureau Paardenveld: vanuit het raam kan je de AMG’s/ Audi’s zien slalommen, tegen het verkeer inrijden en stilstaan op de weg: praten ze met elkaar, niemand durft te claxonneren want voor je het weet heb je 10 TDI rijders om je heen die je bedreigen. Politie weet het, durft niet rijdt bewust om.
werf76 zegt
@right: Ja want de politie zit de hele dag uit die ramen te kijken en/of te wachten op dat kruispunt want ze hebben verder niks te doen.
mout zegt
O, ik ben gek op die oplossing.
Niks veranderen, behalve bordjes 30. Wie er nu namelijk 90 rijdt, gaat daar netjes 40% afhalen. Dus rijden ze er voortaan maar 54. Toch?
Kijk, die weg is breed en heeft aparte stroken. Dat nodigt uit tot gassen, maar het is een winkelstraat, en ook een nogal sociale straat, in de zin van kinderen, gezellig kletsende dames enz…
Als je de straat niet drastisch anders inricht (smal maken door parkeerstroken, steentjes ipv asfalt, flessehalsjes waar maar 1 auto tegelijk door kan – liefst zonder voorrangsborden) levert het alleen grotere snelheidsverschillen op tussen braaf en bravoure.
alibombali zegt
@mout:
Briljant hè, een paar bordje 30, misschien een verdwaalde bloembak en dan gaan “handhaven” op de A12.
Stel je voor dat je een grote mond krijgt van die “Finnen” die er dan helemaal een circuit van maken.
mick0210 zegt
Het zijn vooral de mensen die gevaarlijk zijn…niet zo zeer de weg
josxkrs zegt
Kom we gaan bordjes met 30 ophangen en dan is het opgelost, stupids. Bordjes met 30, drempels, stenen, geen asfalt, verkeerslichten, rechtsvoorrang, zebrapaden. Dat helpt, bordjes met 30? Simpel.
Daarnaast: zou het verder ook maar iemand wat kunnen schelen dat dit de gevaarlijkste straat is?
flik2punt0 zegt
Haha op zn bassie en adriaans geweldig
stfu zegt
Hm, mijn hele reactie is verwijderd, omdat ik een bepaalde groep aanwijs die daar voor gevaarlijke situaties zorgt. Wat is dit voor censuur?
poeperman zegt
@stfu: uit het onderzoek bleek dat in 27 van de 33 ongevallen een elektrische wagen betrokken was. Gemeente Utrecht bekijkt dan ook of het mogelijk is om de geruisloze wagens uit het centrum te bannen.
sjeemsbond zegt
Niet zo gek. Diegene die Utrecht kennen weten dat Turken gewoon op de weg stil gaan staan om een praatje te maken met een bekende die in tegengestelde richting komt. Altijd ellende daar…
tstile zegt
Dit is toch geen nieuws? In Afrika is het verkeer nu eenmaal gevaarlijk. Daar doe je niks aan!