Een toekomstige klassieker rijden voor iets meer dan veertig mille.
De Audi R8, hoe vaker ik naar het oorspronkelijke model begin te kijken, hoe meer ik ‘m ga waarderen. Het introductiemodel had prima eigenschappen voor een leuke auto in het weekend. Onder de glazen kap een 4.2 V8 met 420 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak.
De R8 is met recht een speciale auto. Het design is uniek en dat is ook met de details zo. Je kunt bijvoorbeeld de acht- of tiencilinder zien liggen onder een glazen motorkap. Kies je voor de handbak, dan krijg je een prachtige pook met ‘blote’ verzetten. Telkens bij het schakelen hoor je een klik-klak geluidje. Vandaag de dag is de R8 met V8 niet meer de allersnelste, maar who cares. De auto maakt veel meer indruk dan een Porsche 911 en is technisch beter dan een Aston Martin V8 Vantage.
De goedkoopste Audi R8 op Autotrack wordt aangeboden voor 42.950 euro. Het gaat om een 4.2 FSI uit 2007, met de R-Tronic (meh) automaat. Met 142.647 km op de teller zijn er de nodige kilometers gemaakt. De kleur (Daytona Grey) is misschien wat saai, maar perfect voor de dagen waarop je net iets anoniemer door het verkeer wilt gaan. Je kunt de advertentie hier bekijken. Aankoopadvies? Check onze bevindingen HIER.
Jammer van de automaat. Als het een handgeschakelde was is het het een koopje!
@bimmerfan: ik zou hem er niet voor laten staan.
De oersaaie config daarentegen…
@720s: vind het wel mooi zo niet te schreeuwig in deze kleur
@bimmerfan: hij kan het hebben hoor. Maar rood of blauw kan hij ook heel goed hebben, dus dat zou mijn voorkeur hebben.
@720s: idd, typische nederlandse “goed voor mijn restwaarde” configuratie helaas
@bimmerfan: idd die automaat is drama, als het een handbak was dan had ik ook wel interesse voor die prijs
@slickrick: ja? Zijn die automaten zo slecht dan?
@bimmerfan: ja, handgeschakeld met een gare koppeling. Dergelijke auto’s met dit soort kilometerstanden heb ik meer vertrouwen in een automaat dan een handbak.. Een vooroordeel, helaas geen ervaring mee.
@enjoypunani: liever een koppeling dan een complete automaatbak?
Prima autobedrijf Hamilton, vriend van mij heeft er een WRC gekocht en hij heeft altijd mooie R32’s en R’tjes staan. Alleen daarvoor al een bezoekje waard.
Als ik zou moeten kiezen tussen deze of een spiksplinterfonkelnagelnieuwe Audi TT zou ik het wel weten. Dan kwam er zonder twijfel deze R8 op de oprit.
Maar dan zou de V8 Vantage al op diezelfde oprit moeten staan. Óf een DB9 V12. Ook al is de R8 in veel opzichten superieur, tegen de Engelse stijl en klasse legt hij het toch echt af.
De stijl en uitstraling van Engelse auto’s met de bijbehorende rampspoed van zwaar duwende krengen ligt al enkele decennia achter ons.
@desjonnies: Helaas hoef ik om het bewijs van Engelse stijl en klasse verenigd in een loodzwaar kreng om te duwen maar naar buiten te kijken naar het wereldwonder op de oprit…
Maar ja, Duitse degelijkheid is ook al jaren uitgestorven, de reden dat de S-type nu een beetje zielig stil staat is de ‘geweldige’ automaatbak van Duitse makelij…
Gelukkig is de rest van de auto, waarvan veel onderdelen 100% in Engeland gemaakt zijn, na bijna twintig jaar nog steeds zo goed dat ik de automaat volgend jaar waarschijnlijk helemaal uit elkaar laat plukken door de fantastische Porsche specialist waar ik het onderhoud altijd laat doen.
Beter gewoon een TTS voor 20k kopen. 270pk is meer dan zat in Nederland + als je de panelen achter de portieren zwart wrapped denken heel veel mensen dat je in een R8 rijdt.
@alcantara: wil je dat? Er is zo’n tuning pakket voor een TT zodat die op een R8 lijkt (vanaf de maan bekeken). Er heeft hier een tijdje zo iemand gereden, afschuwelijk! Zo’n autos zouden ze de schredder moeten induwen… Wees toch fier dat je een TT hebt. Niks mis mee. Maar een wannabe r8…
@unknown32: haha ja hier in de regio Leeuwarden was ook zo’n gevalletje.. man man, beetje zielig was het eigenlijk
@alcantara:
Het enige wat je daarmee bereikt is dat iedereen hetzelfde over jou gaat denken:
“Hij wilt wel maar, kan niet!…”
Ik heb 11 jaar een TT Roadster Quattro gehad als hobby-auto. Niets mis mee…. Maar er is geen TT die (zeker qua beleving) maar eens in de buurt komt van een R8. Oké, een TT-R is misschien (her en der) sneller maar als ik moest kiezen tussen een uber-TT of een “instap” R8, dan zeg ik: “Geef mij maar die V8!” Liefst met een handbak…..
Ik hoop ooit zo’n exemplaar te kunnen kopen met handbak. Zulke auto’s beginnen collector items te worden.
@omarrs6: ik zeg het al ongeveer 4 jaar tegen klanten met een R8 handgeschakeld. Niet weg doen, want die worden ooit meer geld waard.
@barryyy: wat verkoop je dan? Koffiebonen ofzo?
@eklasse: ik verkocht reparaties en onderhoud aan Audi klanten in het hogere segment.
@barryyy: dan begrijp ik het!
@barryyy: Dan zul je de schaapjes inmiddels wel op het droge hebben.
@barryyy: heb niet het idee dat de prijzen van handgeschakelde V8 modellen echt stijgen?. Heb dat recent al eens eerder gepost, mijn vader heeft (bijna) 8 jaar een handgeschakelde v8 die het eigenlijk feiloos doet.
Slijtdelen zijn niet goedkoop (remmen, banden) maar voor de rest probleemloze en leuke auto. 420pk is meer dan zat op de Nederlandse (of Duitse) wegen om een beetje fun te hebben.
Waar zit jij gestationeerd overigens?.
@Rudy: nog niet nee, maar ik verwacht dit wel over een aantal jaar. Kan natuurlijk geen zekerheid bieden, maar goed.
Ik zat in Amsterdam. Sinds kort daar niet meer werkzaam. (Naast andere omstandigheden) was het na 7 jaar tijd voor iets anders.
@barryyy: daar schieten we weinig mee op, in het oosten van het land zit helemaal geen officiele R8 dealer meer……
@Rudy: de positionering van de R8 dealers is ook niet helemaal logisch. Misschien dat ik je verder kan helpen zodra ik weer ergens aan het werk ben waar ik meer kan betekenen voor je.
Wat is de tijd hard gegaan, 420pk uit een V8 in een supercar. Dat vermogen zit tegenwoordig in een normale hatchback, met 3 tot 4 cilinders minder. :’)
Een beetje TT is tegenwoordig zelfs sneller dan zo’n R8. Raar hoe snel alles verandert.
@romeoalfa: toch liever de R8. Het is ook de beleving van zo’n type auto. Snelheid zegt niet alles. Anders kan je altijd de V10 overwegen :)
@stefje: exact dat, karater van een middenmotor auto is 10x specialer dan een TT-(R)S die qua basis vooral onderstuurd…..
Hmm als ik moet kiezen tussen deze R8 of een Aston Martin dan werd het toch de Aston Martin.
Mooier om naar te kijken, mooiere uitstraling etc.
@dees: Mooier dan een R8 is ook niet zo moeilijk. Wat een lelijk ding is dat zeg. Zeker voor een supercar…
@henrie: mee eens. Te korte voorkant, met te lage koplampen. Achterkant is wel beter. Maar als je naar een Aston van die tijd kijkt, zit je tegen ford en volvo onderdelen aan te kijken (interieur) . Ook niet super, maar wel mooie lijnen (exterieur).
Vind t niks bijzonders zo’n r8. De nieuwste versie daarentegen is wel gaaf. Maar vanaf de zijkant blijf ik het een lelijke lijn vinden.
Ben anders nog steeds blij met de mijne :-)
Heb zelf een R-tronic in mijn R8 en nu staat er iets meer als 100.000km op de teller. De bak is idd wat verouderd maar vergeet niet dat die ontwikkeld is voor een gallardo en dus al een jaartje of 5 ouder. Ikzelf ben der aan gewend en dan is ook gewoon een leuke bak voor die auto, het hoeft in zon auto ook niet allemaal te makkelijk gaan. Het leuke is ook dat wanneer je op de bak kijkt je een Lambo logo naast het Audi logo ziet staan en om het af te maken is de baksteun voorzien van een VW logo. Onderhoud valt erg mee vooral als je het door een specialist laat doen. Vaak weten die meer als de Audi dealers zelf omdat de R8 nou eenmaal amper is verkocht in NL. Heel belangrijk om de duurste reparatie te voorkomen is gewoon jaarlijks het inlaatkanaal te reinigen preventief met carboncleaning en als het dermate vervuild is laten stralen.