De eerste hybride 911 komt niet van Porsche

Auteur: , 21 Reacties

Wie nu al een hybride 911 wil hebben moet even aankloppen bij Vonnen.

Porsche hybride

De puristen (wat een vreselijk woord is dat ook) zullen op de kast springen bij de nieuwe 911 (992). Er staat een nieuwe historische verandering te gebeuren, want voor het eerst komt de Porsche 911 met een hybride aandrijflijn op de markt. Porsche kennende zullen ze er wel iets moois van bakken, maar het gewicht zal er niet minder op worden.

De performance boeren bij Vonnen uit Californië lopen alvast op de feiten voor met een eigen ontwikkelde hybridesysteem voor de Porsche 911. De kofferbak van de Porsche werd door Vonnen gebruikt om een compacte elektromotor en batterij te plaatsen. Het standaard vliegwiel werd hiervoor verwijderd en er moest meer koeling komen. Het 130.5 kilowatt hybride systeem brengt 175 pk en 200 Nm koppel met zich mee. Vonnen kan het systeem aanbrengen op een moderne 911 naar keuze. Of het nu een Carrera is of een Turbo S. Er is tevens een stage 2 kit beschikbaar. De extra power bedraagt in dit stadium maar liefst 350 pk (261 kW). Het goede nieuws is dat Vonnen goed heeft nagedacht over het gewicht en de volgen. Het hybride systeem voegt slechts 54 kg toe aan het totaalgewicht van de 911.

Vonnen

Het is niet alleen maar praatjes. Vonnen heeft daadwerkelijk al de eerste 911 hybride gebouwd. Mensen met een 911 (2012-2016) en een latere Boxster of Cayman kunnen bij de Amerikanen terecht. Het bedrijf werkt momenteel door aan een hybride systeem die kan opereren op Porsches met een luchtgekoelde motor. De installatie kost 75.000 dollar. (via Road & Track)



21 reacties

Fucking veel geld. Maar ergens toch wel tof, vooral met zoveel vermogen winst.
Ik kan niet wachten tot iemand dit soort installaties maakt voor oude hatchbackjes
@bredaas: een volvo 850 met een T8 motor
@gitaarknul: nu ga je echt te ver!!!
@kennone: :’)
@gitaarknul: Stuurt hij helemaal niet meer
De prestaties klinken eigenlijk te goed om waar te zijn. Iets meer achtergrond over de werking zou welkom zijn
Mooie volgen
Leuk idee maar wel een forse investering. Ik zou dit niet doen met een 911 die nog onder garantie valt dus dan gaat het om 911s die in de VS minder kosten dan de €75K die nodig is.

Wel ‘All Wheel Drive’ natuurlijk wat synoniem is voor veiligheid in de VS. Of het gaat om uitstoot? Of performance? Ik snap de business case niet helemaal.

Een 2015 911 GT3 doet $100-125K. Waarom zou je dit dan willen?
@stephane8200: geen all-wheel drive hoor. RubenPriest zet de lezer op het verkeerde been door gebruik van het woord “kofferbak”. Die ligt bij de 911 voorin, maar hij bedoelt het motorcompartiment achterin. Als ik het verhaal goed begrijp wordt het vliegwiel vervangen door de electromotor.
@stephane8200: Road & Track schrijft: “the system turns your normal Porsche into a functioning hybrid by adding an electric motor in place of the stock flywheel, an inverter mounted on top of the engine, and a battery pack mounted in the front trunk.”
De businesscase? Als je centen zat hebt heb je daar weinig last van. Met 350 pk toevoegen aan 600 pk uit een Turbo S krijg je een lekker totaalvermogen. Voor dat geld is dat moeilijk bij een andere auto te vinden.
Elektrisch rijden met een hybride zal vooral in steden voordeel opleveren qua uitstoot, dat geldt voor alle hybrides trouwens. En 350 pk geeft een fijne dosis power bij acceleratie.
@hotze: Je mag het niet bij elkaar optellen, maar je hebt gelijk.
@hotze: blijkbaar heb je dan zelf niet genoeg geld, want geld hebben wil nog niet zeggen dat je er mee moet gaan smijten door het aan onzinnige dingen te besteden.
@stephane8200: het staat er een beetje los van of ‘k bulk van het geld. En zo onzinnig is het niet om een hybride van je 911 te maken. Anders kunnen we het hele elektrische rijden wel naar Mars knallen (alle Tesla’s + Musk). Of is het ook zonde van je geld om een dure Tesla aan te schaffen? Een Passat bijvoorbeeld voldoet immers ook prima.
Die 54 kilo voor het hybride systeem is exclusief gewicht voor de batterypack, vermoed ik.
@amghans: het stukkie op R&T er nog even op nagelezen : de 54 kg extra schijnt toch all-in te zijn t.o.v. het standaard gewicht van de auto. Knap staaltje werk.
@amghans: dr zal inderdaad wel wat staalwerk in gaan zitten. Die besparing haal je niet door alleen de isolatie te verwijderen…
Naast dat ik de business case ook niet snap vraag ik me af in hoeverre dit lekker werkt in de praktijk. De batterij is volgens het plaatje en de eigen site maar 1kWh (1000Wh) groot. Ligt het aan mij, of zou een motor van 261kW (350pk) deze binnen 14 seconden leeg trekken?
Misschien het stukkie tekst nog eens nalezen, klopt weinig van…. De batterijen kunnen dan wel in de “kofferbak” zitten, maar de elektromotor zit toch echt op de plek van het vliegwiel, dus aan de motor vast (= achterin).
Dit is meer een systeem voor korte boosts als in de f1. Een accu van 1 kWh die 150 pk kan leveren aan het vliegwiel, en door het vliegwiel opgeladen wordt. Heel mooi systeem, maar 75k is wel heel veel geld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).