De 5-Serie GT was in zijn tijd een controversiële auto voor BMW. Wat moet de mastodont vandaag de dag nog kosten op Marktplaats?
In 2009 kwam BMW op de proppen met de 5-Serie GT. Toentertijd stonden de fanb0iZ op hun achterste poten door het ruimtewonder. Het concept met een ietwat hoge koets pastte volgens de puristen niet zo goed bij het sportieve imago van BMW. Tegenwoordig kunnen we dat sentiment toch in een wat ander licht bekijken. De 5 GT mag dan geen scherp gesneden coupé zijn, maar als je het vergelijkt met sommige modellen die BMW nu aanbiedt, is het nog niet zo’n verkeerde auto.
Onderhuids zit het sowieso wel goed. De 5 GT deelt namelijk veel met de F1x 5-Serie, die een jaar later op de markt kwam. Maar stiekem krijg je met de 5 GT misschien nog wel meer waar voor je geld dan met zo’n dikke normale Fünfer. De wielbasis deelt het ruimtewonder namelijk niet met de reguliere Fünfers, maar met de korte versie van de Siebener (F01). Zie het een beetje als de Opel Signum -wie kent ‘m nog- van BMW. Dat betekent dat de achterpassagiers zeeën van ruimte hebben. Lekker als je een paar uit de kluiten gewassen koters hebt, of als je hobby’s hebt als kitesurfen.
De ‘Gran Turismo’ werd ook los van de wielbasis wat hoger in de markt gezet dan zijn conventionelere broertjes. Voor minder dan zes cilinders kon je in eerste instantie niet terecht bij de GT. Een benzinemotor met minder dan zes pitten is er echter nooit geleverd. Je kon kiezen tussen de 535i met geblazen I6 of de 550i met blubberdikke V8 als benzineklant. Dieselaars moesten het doen met de smeuïge 530d. Pas later werd er een laffe 520d GT geïntroduceerd, voor spaarzame ruimtegenieters. RWD, dikke motoren, veel luxe, hoezo geen echte BMW?
Fans van het genre kunnen inmiddels op Marktplaats terecht voor flink afgeschreven exemplaren. De goedkoopste die we vonden is een 535i uit 2009 met een gezonde hoeveelheid ervaring. Voor 12.950 Euro kan je de unit met 244.987 achter de kiezen op de kop tikken. Het is een vrij saai uitgevoerd exemplaar in grijs over zwart, maar je hebt wel fancy hoofdsteunen en een zonnedak en dergelijke. Alleen die velgen, daar vindt @willeme wel iets van…
Zet jij er een setje originele lichtmetalo’s onder voor dit geld? Of vind je de 5-Serie GT nog steeds een knaken-BMW? Laat het weten, in de comments!
pignon zegt
Ik zal je vertellen: heb hem meermaals overwogen. Maar uiteindelijk toch niet gekozen. Nu XC70AWD
kennone zegt
@pignon: goede keuze! Welke motor?
pignon zegt
@kennone: D5 met chipje. Lekker soepel
pignon zegt
@kennone: D5 met chipje. 245 pk. Heerlijk soepel.
flo430 zegt
@pignon: ik heb deze en een X5 ook overwogen, maar eergisteren ook voor een XC70 gegaan. Ik heb voor de D5 gekozen, welke heb jij?
pignon zegt
@flo430: idem. Heerlijke motor.
3246cm252kw zegt
@pignon: wat doen jullie op autoblog? Als autoliefhebber koop je echt geen Volvo ????
pignon zegt
@3246cm252kw: Haha. Niet iedereen zit met z’n petje achterstevoren in een zwarte Duitse auto met knipperende verlichting op de linkerbaan.
knapzuur zegt
..volgens mij hebben Duitse wagens helemaal geen knipperende verlichting.
Ik maak hier vooral uit op dat jij met je petje achterstevoren in een zwarte Zweedse auto met knipperende verlichting op de linkerbaan zit. Of zit ik nu helemaal verkeerd?
888natan zegt
@3246cm252kw: Een goed overwogen keuze normen we dat! :)
888natan zegt
@888natan: noemen*
Variomatic zegt
@888natan: als je het werkelijk goed overweegt kom je uit op die GT en zeker niet op een XC70 D5. Die Volvo is leuk, maar niet heel erg verfijnd, ook niet bijzonder degelijk en een auto uit een veel lager prijssegment. Die GT is een topklasse auto die zo’n Volvo in alles overtreft. En ja, het kost wat om zo’n ding rijdend te houden maar daar wordt je dan ook rijkelijk voor beloond..
dieselkameel zegt
@variomatic: De Volvo is goedkoper, heeft een grotere achterbak en heeft vierwiel aandrijving. Daarnaast zijn de stoelen van absolute wereldklasse. Het ligt er maar net aan wat je er van verwacht, ik heb ondertussen 2 kleine hummeltjes rond lopen, een dobbermann en we hebben een caravan. Je wilt niet weten hoeveel beter de XC70 dat allemaal kan verwerken dan een 5GT
nijhofp zegt
@variomatic: heb je er wel eens in gereden? Het zwaartepunt ligt te hoog, gewichtsverhouding is op een of andere manier verstoord en het ergste is dat de ruiten behoorlijk gaan klapperen als je een beetje wind hebt en snelheid maakt. Nadeel van ramen zonder raamstijl. Van binnen prima auto maar om deze boven de kwaliteit van een xc70 te zetten is wat overdreven.
Variomatic zegt
@nijhofp: ja ik heb er regelmatig in gereden (in de R6 dieselversie, en ook in een V70 en XC70 II en III) en herken totaal niet wat je zegt, die GT is een topklasse auto, de XC gewoon een leuk werkpaard. 7-serie met een V70 vergelijken = appels met peren.
rogerzz zegt
Dit is wel een beetje de definitie van de boomer-mobiel. Koop ‘gewoon’ een 5-serie als je een 5-serie wil ipv dit hoge hok. De naam GT is best verkeerd gekozen in mijn optiek. In Golf-jargon zou dit een ‘plus’ heten.
Zo’n 5-serie GT is waarschijnlijk net zo mooi als de X6, alleen bij die moet je bij de X6 verplicht op een woonwagencamping wonen. Groot fan van BMW trouwens, maar de X6 en 5-GT vind ik echt bijzonder lelijk. Zoals ik al zei; koop ‘gewoon’ een 5-serie. Die is misschien nog wel van binnen ruimer ook?
alloallo zegt
De 5gt is aanzienlijk ruimer dan een gewoon 5.
De 5gt staat op het onderstel van de 7
rogerzz zegt
Nou, ik zocht net naar kofferbak ruimte: zowel de GT als 5-serie touring hebben 570 liter..
De 5 serie is lager (dus minder luchtweerstand/windgeluid) – lagere center-of-gravity (dus betere bochten) en qua gewicht zocht ik even een 530d GT op, whopping 1940kg!! tov 1725kg voor een 530d touring. Ook wat gunstiger voor het verbruik/weggedrag dus, zo’n touring. En de GT is dus in mijn optiek een stuk lelijker.
Ik zie echt geen redenen om deze auto te verkiezen boven een 5-serie touring.
mcshine zegt
@rogerzz: veel ruimer op de achterbank en rustiger in weggedrag vanwege de langere wielbasis
christian85 zegt
@rogerzz: 1940 kg?? Nondeju! Leuk als je dit relatief goedkoop op de kop kunt tikken maar van de wegenbelasting wordt je minder vrolijk
VijfGT-er zegt
Ik vind m juist veel mooier, maar smaken verschillen. Maar de grootste reden is dat een 5 GT rijd als een 7serie. Dat is het grote verschil met een touring, neem van mij aan dat wat betreft rijcomfort de vijf touring er lang niet aan kan tippen. En de ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen is onovertroffen.
fendercd60 zegt
Goedkoop of niet, ik zou hem niet willen hebben voor dat geld.
supertjeduc zegt
Zo lelijk
Variomatic zegt
GT is inderdaad eigenlijk geen 5 serie maar een 7 serie, ook luchtvering standaard. Hele ruime auto met als praktische gimmick een verschuifbare achterbank..
Beetje jammer dat deze er alweer 8 eigenaren op heeft zitten en in handen van 17(!) handelaren is geweest sinds 2009..
verder id meestal de diesel veruit het goedkoopst tweedehands, maar die zijn misschien allemaal al naar Rusland geëxporteerd waar ze gek zijn op deze auto.. ?
shane12 zegt
@variomatic: Die info over de eigenaren stond zeker op Finnik? Daar klopt volgensmij geen reet van namelijk, want op Ovi staat 6 eigenaren privé en 1 zakelijk. Ook niet weinig, maar toch..
Variomatic zegt
@shane12: Finnik haalt zijn gegevens gewoon van de RDW, die kennelijk de fleetowners niet meetelt. Maar kijk zelf maar op finnik, zie geen reden waarom die gegevens niet kloppen.
shane12 zegt
@variomatic: Bij mij in Finnik staat er 6 eigenaren waarvan 19 autobedrijven, dat is ook anders als wat jij zei. Hoe dan ook, het zou kunnen wat je zei, ik vind het wel vreemd iniedergeval haha.
Variomatic zegt
@shane12: 19 waarvan twee fleetowners, dat zijn geen handelaren maar leasemij’s die je als eigenaar kunt meerekenen. Zij zetten hem in als leaseauto en niet als handelsvoorraad..
frank2b zegt
Tóch maar even doorsparen denk ik dan ….
raoufff zegt
Een echte streetcar voor de echte streetguy of girl!
Robert zegt
Feitelijk meer een concurrent van de Mercedes R Klasse, dus? Ik vind hem niet heel lelijk, maar ik ben het eens met @rogerzz, voor dit geld koop je ook een ‘gewone’ 5 Serie Touring, met een lagere km-stand, lagere verbruik en km-kostprijs en een betere restwaarde als je deze na een aantal jaren weer van de hand wil doen.
phevtreb zegt
@RRRobert: Met het verschil dat de R-klasse leverbaar is als 7 pers uitvoering.
bbfix zegt
@phevtreb: oke, ik dacht alleen als 6 persoons
mondial zegt
Wel met n54 blok toch ?
remko_german zegt
Hele fijne auto, heb zelf 5 serie gereden en 5GT maar die GT spant de kroon kwa comfort. Rij nu weer 5 serie station maar dat is voornamelijk dat ik veel moet laden voor me werk, die aflopende achterkant belemmert wel een beetje. En ik woon in Duitsland dus voor de belasting hoef ik het niet te laten :D
hooesi zegt
Fixed.
On topic, de 5GT is een beetje naar me toegegroeid, nog paar jaar en ik vind ‘m gaaf?! Maar zou nu nog fouter gaan voor een R5004matic?
Variomatic zegt
In Duitsland was de GT een slimme marketingtruc om meer 7-series te kunnen slijten. Veel werkgevers hanteren daar vaste formules voor lease auto’s waarbij bepaalde functiecategorieën ‘A6/E-Klasse/5-serie mogen rijden. Daar stond dan ineens een als 5 vermomde 7-serie tussen die gretig aftrek vond.. ?
jaapiyo zegt
Waarom hebben ze de opvolger dan 6 GT genoemd…
Variomatic zegt
@jaapiyo: dat is een goede vraag ?
baf07 zegt
Ik heb 3 jaar in de 530D GT gereden, werkelijk de fijnste auto die ik ooit heb gehad. Ben zelf erg lang, dus de ruimte in deze auto is onovertroffen! Echt bizar hoe relaxed je naar Oostenrijk rijdt met dit ding. Vergelijk met een Volvo is niet op zn plaats, is appels met peren. Stoelen zijn trouwens weergaloos!
baf07 zegt
@baf07: stiekem zou ik er wel weer 1 willen, dan de benzine versie 6 in lijn, en de facelift van het eerste model?