Zenvo werkt aan de krachtigste V12 ter wereld. In 2023!
Minder cilinders, elektrificatie en uiteindelijk volledig elektrisch. Dit zien we al jaren bij veel autofabrikanten. En dat is jammer, want zes- acht- tien- en twaalfcilinders zijn toch een stuk machtiger dan een vierpitter met een accu. Gelukkig legt niet elk automerk zich neer bij totale elektrificatie.
Zenvo bijvoorbeeld, het Deense automerk is bezig met de ontwikkeling van een hagelnieuwe V12. Ze zeggen dat dit de krachtigste en technisch meest geavanceerde twaalfcilinder ter wereld gaat worden. Kijk, dat belooft wat.
Zenvo V12
Het blok komt in het nieuwe model genaamd Aurora te liggen. De V12 is 6.6-liter groot, beschikt over vier turbo’s en krijgt ook nog eens hulp van een elektromotor. Zenvo ontwikkelt de motor in samenwerking met MAHLE Powertrain. Het blok mag maar liefst 9.800 tpm draaien en levert 1250 pk. Met de hulp van hybride power komt het systeemvermogen op 1.850 pk te liggen.
Dat klinkt in elk geval indrukwekkend. Het geluid zal door de turbo’s vast niet zo episch zijn als de atmosferische V12 van een Aston Martin Valkyrie of de T.50 van Gordon Murray Automotive. Maar laten we Zenvo de voordeel van de twijfel geven met deze V12.
Het is in elk geval interessant wat ze daar in het noorden voor elkaar boksen. In Zweden hebben ze Koenigsegg, maar de Denen laten nu ook van zich horen in vorm van Zenvo. Het merk zegt de komende periode nog meer informatie uit de doeken te doen over de samenwerking met MAHLE Powertrain.
kilum zegt
1250Pk zonder hybride meuk. En dan systeem vermogen 1850 PK. Kanonnen zeg. Wel leuk om mee aan te komen op de US drag strips.
ggj1987 zegt
“Het geluid zal door de turbo’s vast niet zo episch zijn als de atmosferische V12 van een Aston Martin Valkyrie of de T.50 van Gordon Murray Automotive. Maar laten we Zenvo de voordeel van de twijfel geven met deze V12.”
Mist @RubenPriest nou zelf dat het blok tot 9800rpm gaat?? Waarom zou dat niet mooi klinken?
Richmond zegt
Omdat turbo’s het geluid dempen. Dar is een van de redenen waarom de f1 als een stofzuiger klinkt
kennone zegt
En het OPF filter verkracht ook een deel van je oorporno
willemvdberg zegt
Door de turbo’s
kniesoor zegt
Van mij mogen ze de turbo’s eraf laten voor de betere geluidsbeleving, dan maar een paar peekaa’s minder. Maar neem aan, dat Zenvo qua vermogen de Rimac Nevera op de korrel heeft, dan telt elk beetje extra vermogen natuurlijk.
autodrome zegt
Het zijn niet een paar pk’s, zonder turbo’s kan je 20 tot 30% aan vermogen én koppel van af trekken, bij een V12. Dat zijn serieuze getallen, op 1250PK. Ik heb die (extra) PK’s niet in mijn gezinssedan, misschien jij wel?
kniesoor zegt
Nououou, niet in de gezinssedan. Maar wel in het vliegtuig zonder vleugels.
ericc zegt
Gelukkig is niet iedereen onderdanig aan de blaaskaken van Europa. Het is wel duidelijk dat de omschakeling naar EV totaal geen invloed heeft aan CO2 uitstoot of temperatuur verhoging.
dondeboer zegt
Ik kan me voorstellen dat je niks met EV’s hebt, en veel liever een mooie atmosferische V10 hoort (ik nl ook), maar dat de omschakeling naar EV geen effect heeft op de CO2-uitstoot is natuurlijk volstrekte onzin.
wjeurs zegt
Ik las laatst weer een artikel dat EV’s slechter zijn voor t milieu dan Benzine auto’s… (Opeer aspecten, zoals gewicht, grondstoffen+productie, hoe wordt de elektriciteit opgewekt, en alle andere gassen die uitgestoten worden naast CO2) Maarja die ontwikkeling en innovatie moet nu even gemaakt worden zodat we in de toekomst hopelijk wel op iets beters uitkomen.
Groot voordeel van EV’s is wel dat er lokaal (in grote steden) minder uitgestoten wordt, wat de luchtkwaliteit misschien verbetert. Maar wel weer meer fijnstof van de banden…
Is allemaal complex plaatje, met t kleine verschil dat een consument kan maken in vergelijking tot de industrie maakt t toch allemaal niet uit.
rismo zegt
Je kan er een aardige discussie over voeren, ik zelf zeg altijd maar als de mensen met een EV een filmpje te zien krijgen, vijf minuten na het aannemen van de sleutel, hoe de ev is gebouwd en door wie. dan leveren ze de EV snel weer in. ;-)
Zonder dollen en veel problematischer, 25 ev;’s die een compleet wagenpark laten affikken nabij Ameland.
Best wat milieu impact.
dondeboer zegt
Staat een mooi verhaal van engineering explained op youtube waarin wordt uitgerekend hoe duurzaam EV’s zijn tov benzineauto’s. Kijkt vooral naar Amerikaanse staten, en het maakt uit waar je woont, en waar de energie vandaan komt. Maar in staten met veel groene energie (vnl water in de VS) was de EV al na vrij korte tijd veel schoner op t punt van emissies.
driver79 zegt
Vreemde timing… 15 jaar geleden ok maar waarom nu? Deze markt krimpt als een malle. Turbo’s lijken mij ook overbodig als je er dikke elektromotor aan koppelt. Die zijn vast voor emissie doelstellingen…
driver79 zegt
Ericc, misschien wat meer lezen dan alleen Autoblog…
michaelras zegt
en met ‘wat meer’ bedoel je dan niet de verslagen van de senaatcommissies in VS gok ik ;-) ?
ponnie zegt
Een 90 graden v12 klinkt jammer genoeg echt ruk.
kniesoor zegt
Zou ‘m er niet voor laten staan . . .