
En het is nog een beauty ook!
Dit weekend is het weer zover. In Californië vindt een van de meest exclusieve autofeestjes plaats en daar horen de nodige veilingen bij. Deze Aston Martin was één van de toppers die door RM Sotheby’s werd aangeboden en het bedrag waarop de klassieker werd afgehamerd is ongekend hoog.
Maar liefst 22.550.000 USD werd afgerekend voor deze DBR1 uit 1956. Het gaat om het exemplaar met chassisnummer 1 en nog nooit werd een Britse auto voor een dergelijk bedrag op een veiling verkocht. Het vorige record stond overigens op naam van een Jaguar D-Type, die destijds voor 21,8 miljoen USD werd verkocht.
Volgens het veilinghuis is deze specifieke DBR1 een perfect voorbeeld van één van de belangrijkste auto’s die Aston Martin in de loop der jaren bouwde. Van 1956 tot 1959 werd met dit type deelgenomen aan enduranceraces. Zo won Stirling Moss bijvoorbeeld de 1.000 kilometer van de Nürburgring in 1959 met deze DBR1.
Onder de kap ligt trouwens een 2,9 liter zes-in-lijn, goed voor een pk of 255. Ook werd Le Mans in 1959 gewonnen door een DBR1, maar dat was niet dit exemplaar. Er wordt door rijke enthousiastelingen nog steeds geracet met deze Aston. Soms gaat dat (gruwelijk) mis, kijk maar.
Mooi ? Mwaa. Maar het verhaal en de historie drijven de prijs op. Nou heb ik nog wel een leuke anekdote over de ’98 A3 van m’n vriendin maar aan de prijs zal het weinig doen
@kenner: sorry hoor, maar in vergelijking met deze mooi ontworpen en vormgegeven pracht van een auto vind ik een A3 er uit zien als een vuilniszak. Maar ieder zo zn eigen smaak.
@seanxtype: Geinig dat je er ook serieus op ingaat.
@kenner: met alle respect, maar als je de A3 van je vriendin wilt vergelijken met een automobiel als de DB1 dan gaat er in principe iets gruwelijk mis met je als “kenner”.
@rhellema: waar vergelijk ik iets? Vind alleen 22 miljoen voor een auto overdreven omdat we wedstrijden mee gewonnen zijn . Natuurlijk wat de gek ervoor betaald maar kan niet wachten tot de bubbel knapt. Dan zijn de tijden van idioten bedragen hopelijk tot een normaal, gerechtvaardigd niveau.
@kenner: ieder inderdaad z’n eigen smaak, maar een kenner die dit niet mooi vindt, was ik nog niet tegen gekomen…
@futse:
Ach ja, ze hadden ook de linkere been van Messi mee kunnen financieren…
@kenner: goeie vergelijking. De AM heeft een hoop nullen in de prijs vóór de komma en de Aldi in t logo.
@kenner: vertel?
@kenner: nou! Die Audi zeg, talloze avonturen in beleefd…
Goeie zaak, dan wordt mijne uit begin zestiger jaren ook meer waard, ’t is wel de luxe Scalextric uitvoering met verlichting.
http://www.scalextric-car.co.uk/Cars/C57_Aston_Martin_DBR_green/C57_Aston_Martin_DBR_green_LHS.jpg
@desjonnies: Kun je zeker wel 10% van deze prijs voor vragen. De 1.000 meter van Sjonnies huiskamer gewonnen in 1965 met Sjonnie Moss achter het stuur, de 50 bochten van de Nurburgkeukentafel 5x gewonnen en slechts 1x licht gecrashed tegen de stoelpoot. Dat moet toch minstens een paar ton waard zijn zo.
@desjonnies: het is niet bepaald een Audi. Wat een naden zeg tussen boven en onderkant van de carrosserie! Ferdi P zou zeggen “Zurück zum Tekentisch!”
Hoe kan, volgens de titel, dit nu “de meest waardevolle Britse auto ooit” zijn met 22,5 USD, terwijl in het linkje naar een andere DBR1 staat: “…die de auto in 2012 voor omgerekend €27 miljoen kocht”?
@kees66: dit dus. Je bent me net voor.
@kees66: goed gezien :-)
@kees66: misschien is dat inclusief veilingkosten?
@kees66: wie praat er hier over €? Gaat allemaal om USD
@dutchgtd: Dat andere artikel waar naar verwezen wordt… daar praten ze over €27 miljoen voor een DBR1 in 2012 (en dat is toch echt nog steeds meer dan 22,5 USD
@kees66: dit is de duurste op een veiling, die andere van €27 milj, is waarschijnlijk niet op een veiling verkocht.
@dutchgtd: Dat zou kunnen, maar in de titel wordt gesproken over “de meest waardevolle Britse auto ooit”. Dus dat klopt dan sowieso niet…
@dutchgtd @henrie: klopt, dat is waarschijnlijk het verschil. Ik zal het zo anders nog iets verduidelijken.